جشن باستانی نوروز در تاریخ گرانسنگ بیهقی

  خواجه ابوالفضل بیهقی نویسنده برجسته سبزواری و از بزرگترین مورخان و ادیبان ایرانی است که کتاب گرانسنگ تاریخ او ، آینه ای صادق و دقیق از تاریخ ایران زمین در قرن چهارم و پنجم هجری شمسی و روزگار غزنویان است.

هرچند ابوالفضل بیهقی در دربار سلطان محمود و مسعود غزنوی مشغول به کار بوده و به تبع تاریخ او نیز بیشتر تاریخ دربار غزنوی است ، اما به دلیل دقت نظر و وسعت دید خوبی که داشته است ، از خلال بسیاری از نوشته هایش نه فقط می توان به اخبار و رویدادهای دربارایران پی برد ، بلکه فرهنگ عمومی و آداب و رسوم اجتماعی ایرانیان در عصر نویسنده نیز از بعضی مطالب تاریخ بیهقی قابل برداشت و تشخیص است.

یکی از جلوه های فرهنگی عمومی هر ملت، جشن هایی است که در موقعیت های مختلف سال برگزار می کنند.که ایرانیان نیز از دیرباز جشن های فراوانی در جامعه خود داشته اند.

برپایی جشن­ها نشان شادابی یک جامعه است. گفته شده در ایران پیش از اسلام جشن­های فراوانی برگزار می­شده­ است.

پس از ورود اسلام به ایران نیز عیدهای اسلامی به جشن­های ایرانی افزوده شده و با آداب و شکوه خاصّی برگزار می­ گردیده است.

در تاریخ بیهقی مطالب مفیدی در این خصوص می­ باشد که می ­توان به چگونگی برپایی این جشن­ ها در دربار و میان مردم پی برد.

برخی از این جشن ها، ملّی می­ باشد و برخی مذهبی. از جشن­ های ملّی که باشکوه در دربار مسعود برگزار می­ شده می­ توان به جشن مهرگان و سپس سده و نوروز اشاره کرد و از جشن­ های مذهبی که در تاریخ بیهقی زیاد نام برده شده، عید فطر و عید اضحی (قربان).

امروزه از جشن­های ملّی ایرانیان فقط جشن نوروز بر جای مانده که هر ساله با شکوه خاصّی برگزار می­ شود و جشن ­های مذهبی پای برجا می­ باشد.

از آن­جا که از بازتاب جشن­ها می­توان با اندیشه و فکر مردم هر عصر آشنا شد و به ارزش آن پی برد؛ اسرارنامه تصمیم دارد به مناسبت فرا رسیدن نوروز باستانی ایرانیان در ساعات نزدیک به تحویل سال 1393 با استفاده از مطالب منتشر شده در وبسایت متعلق به گروه زبان و ادبیات فارسی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ، به انتشار مطلبی مربوط به آیین های نوروزی در کتاب تاریخ بیهقی بپردازد.
 

شما گرامیان می توانید برای مطالعه این مطلب در بخش سبک زندگی اسرارنامه هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دیدگاه های متفاوت درباره چهارشنبه سوری

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما