سبزوار میزبان اولین مسابقات اسب دوانی استقامت در شرق ایران

دیار سربداران در روزهای اخیر به مناسبت میلاد حضرت زینب کبری(س) میزبان اولین مسابقات اسب دوانی استقامت در شرق ایران بود.

دارالمومنین سبزوار که پیش از این مرکزیت ورزشی خود را با درخشش در عرصه ورزش های هندبال ، کشتی ، والیبال و ورزش های زورخانه ای و پهلوانی در سطح کشور نشان داده و تا کنون میزبان بسیاری از رقابت های سرنوشت ساز ورزشی در این رشته ها بوده است و به مهد هندبال ایران شهرت یافته، اینک با میزبانی از اولین مسابقات اسب دوانی استقامت شرق کشور ، باردیگر به زمینه ورزشی جدیدی ورود پیدا کرده است که به واسطه توصیه پیامبرمکرم اسلام حضرت محمدمصطفی (ص) در میان مسلمانان از بار ارزشی ویژه ای نیز برخوردار است.

خبرگزاری فارس ، این رویداد ورزشی دیار سربداران را به شرح زیر گزارش کرده است:

برای نخستین‌بار

مسابقات اسب‌دوانی استقامت در شرق کشور برگزار شد

رئیس هیئت سوارکاری و اسب‌دوانی سبزوار از برگزاری مسابقات اسب‌دوانی استقامت برای نخستین‌بار در شرق کشور خبر داد.

خبرگزاری فارس: مسابقات اسب‌دوانی استقامت در شرق کشور برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار مرتضی خشنود عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این مسابقات به مناسبت گرامیداشت میلاد حضرت زینب (س) با حضور بیش از 18 رأس اسب و سوارکار برگزار شد.

وی افزود: مسافت این مسابقه بیش از 25 کیلومتر بود و ما این مسابقات را براساس ضوابط و مقررات فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه تاکنون این نوع از مسابقات در هیچ یک از شهرهای شرق کشور برگزار نشده است، تأکید کرد: خوشبختانه این مسابقه با استقبال خوب سوارکاران سبزواری مواجه شد.

خشنود ادامه داد: در این مسابقات اسب‌های اوینار با سوارکاری محمد کلاته، اسب وین‌فر با سوارکاری رسول ناجی و اسب‌های توران با سوارکاری محمد بهادری و اسب کوه نور با سوارکاری یونس کی‌قبادی به مقام‌های برتر دست یافتند.

وی با اشاره به تاریخچه ورزش سوارکاری در سبزوار تأکید کرد: مردم سبزوار از دیرباز تاکنون به سوارکاری شهره‌اند و بهترین سواره نظام‌ها در این منطقه پرورش یافته‌اند.

وی خواستار حمایت مسئولین از این ورزش در سبزوار شد و گفت: سوارکاری از ورزش‌هایی است که همواره مورد تأکید رسول مکرم اسلام بوده است و همین تأکیدات نشان از اهمیت این ورزش در بین کشورهای اسلامی دارد و ما نیز باید به این حدیث رسول خدا عمل کنیم و به این ورزش اصیل توجه بیشتری داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری فارس

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اکثر رشته های ورزشی پایه در سبزوار حضور دارند

نظرت را بنویس
comments

مفتح

در خصوص سابقه اسب سواری توسط مردم دیار سربداران به حافظه تاریخی سبزوار رجوع نموده و مطلب ذیل را برگرفته از کتاب صد حکایت صد تاریخ اثر فتح الهی برای خواننگان سایت اسرار نامه متدکر می شویم. در اواخر حکومت سربداران زمانی که تیمور لنگ به سرزمین ایران یورش برد مردم دیار سبزوار بار دیگر در مقابل هجوم بیگانه به مقاومت پرداختند در این واقعه ( به نقل از تیمور لنگ) زمانی که سپاهیان تیمور به دشت سبزوار رسیدند دلاور مردان سربدار با اسب های تیز رو خود به مقابله متجاوزان ایران حمله ور گردیدند و به نقل از تیمور که گمان نمی کرده مردم ایران بالاخص خراسانیان بتوانند در دشت با اسب در مقابله آنها استقامت نمایند اما با کمال تعجب تیمور در مسیر حمله و جنگ شاهد کشته شدن سربازان خود و نیز ضربه ای محکم به سر ش می شود که در صورت نداشتن کلاه خود حتما از اسب به زمین می افتاده . تیمور بعد در خاطراتش از این واقعه یادآور می شود که سبزواریها مردانی مبارز بوده که قادرند در حین اسب سواری از سنگ قلاب ( پلخمون ) استفاده می کنند که در هیچ کجا شاهد چنین صحنه ای نبوده است .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما