وبسایت جماران:

امام خمینی(ره) برای کارگردان سریال سربداران دعا کرد/ برگ زرینی دیگر از تاریخ دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان

هنگامی که هنوز سال های پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت جمهوری اسلامی ایران ، به یک دهه نرسیده بود ، و با این حال این نهال نوپا از جانب صدام حسین که خود به حمایت ابرقدرت های جهان دلگرم بود ، مورد هجوم وحشیانه ای قرار گرفت ،  با استقامت و دلاوری مردان و زنان ایرانی و به ویژه رزمندگانی که جان خود را در جبهه های نبرد حق علیه باطل بذل کردند ، برگ های سرخی از غیرت و ایثار در دفتر زرین تاریخ افتخارات ایران ثبت شد.

در همان سال های حماسه آفرینی و مردانگی بود که اصحاب فرهنگ و هنر ایران زمین برآن شدند تا با تولید مجموعه ای فاخر با زبان هنر به حمایت معنوی و ترغیب و تشویق جوانان ملت در امر دفاع از آب و خاک خود در مقابل بیگانگان مهاجم بپردازند. چه اینکه جبهه هنر با همه ابزارهای خود از جمله سینما و تلویزیون نیز اگر در مسیر صحیح و متعهدانه ای قرار گیرند ، به لحاظ تأثیرگذاری کمتر از جبهه های خاکی و ابزارها و مهمات آن نیست.

چنین شد که با بررسی های بسیار ، سرانجام از میان هزاران رویداد ریز و درشت تاریخی، نظیر تشکیل حکومت هایی نظیر طاهریان ، صفویان ، زندیه ، افشاریه ، سلجوقیان ، وقوع نهضت مشروطیت و ... که سرتاسر ایران از جمله درخراسان روی داده بود ، ماجرای قیام سربداران سبزوار در مقابل بیگانگان مغول و تشکیل حکومت توسط آنان بهترین سوژه ای شد که می توانست در سالهای ابتدایی دهه 60 با حال و هوای خاص ایام دفاع مقدس ، برای ساخت اولین سریال فاخر و تاریخی مورد توجه قرار گیرد.

سریال سربداران که خود خود مانند موضوع حماسی اش ، حماسه ای شد تاریخ صدا و سیمای کشور. و بی شک این غنا  و عظمت حماسه سربداران بود که دست اندرکاران تولید آن را خلق چنین اثر پرمغزی واداشت.

چنین است که خراسانیان و در این میان سبزواری ها باید به واسطه برخورداری از چنین تاریخ و فرهنگ پرباری برخود ببالند.و قدر آن را بدانند.

نکته جالب و مهم اینجاست که هرچند خود حکومت سربداران یک حکومت محلی در محدوده سبزوار و اطراف آن محسوب می شود که نسبت به بسیاری از حکومت های ایران عمرکوتاه تری داشته است ، اما برای تولید سریال آن هنرمندان مجربی از سرتاسر کشور وارد عرصه عمل شدند.

به طور مثال کارگردانی سریال سربداران محمدعلی نجفی بود که خود متولد شهر تاریخی و فرهنگی اصفهان است ، آهنگسازی آن برعهده فرهادفخرالدینی بود که از خطه پرافتخار آذربایجان برخاسته ، و امین تاریخ بازیگر نقش اول این سریال که شخصیت شیخ حسن جوری را بازی می کرد متعلق به شهر شعر و ادب فارسی شیراز است .

لوکیشن های سربداران نیز در نقاط مختلف ایران قرار داشت. از شهرک سینمایی غزالی در تهران گرفته تا کویرها و بیابان های نزدیک قم ، کاشان و ... بدین ترتیب می توان گفت: برای تولیدسریال سربداران که برشی از تاریخ شهر سبزوار ریشه فرهنگی خراسان بود ، یک عزم ملی به کار گرفته شد و حاصل کار چنان خوب از آب درآمد که شخصیت های بلندپایه ای نظیر آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب و آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره آن اظهار نظر کنند (منبع) و معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ه) برای سازندگان آن دعا کند.

 

سریالی که هرچند قرار بود سرآغازی باشد برای تولید آثار فاخر بعدی ، اما خود آنقدر قوی و موثر بود که تا کنون به عنوان شاهکار و بهتر است بگوییم اسطوره سریال های تاریخی صدا و سیمای ایران مطرح است.و هنوز کارگردان ، آهنگساز ، فیلم نامه نویس ، بازیگران و دیگر دست اندرکاران تولید این سریال سوژه های داغ تهیه گزارش و مصاحبه توسط رسانه های معتبر کشور هستند و از جمله محمدعلی نجفی کارگردان این سریال تاریخی در روزهای اخیر طی مصاحبه ای که در وبسایت جماران منتشر شده است ، بازهم به زوایای دیگری از تولید سربداران پس از 30 سال پرداخته است.

اینک ضمن اینکه امیدواریم مدیران ارشد شهرستان به ویژه مسوولان اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، شورای شهر و شهرداری ، دانشگاه ها و سایر مراکز فعال فرهنگی و هنری دیار سربداران از خواب غفلت چندین ساله خود درباره نهضت سربداران بیدار شوند و با تسریع در برگزاری با شکوه و سالانه کنگره ملی سربداران ، ثبت هفتصدمین سالروز این قیام در فهرست جهانی یونسکو ، تأسیس بنیاد ملی سربداران ، ساخت المان ها و مجسمه های مربوط به این نهضت در  نقاط مختلف شهر سبزوار و روستای باشتین داورزن ، راه اندازی موزه تخصصی سربداران ، احیای محل قبور امیران و رهبران این نهضت که طبق منابع تاریخی بسیاری از آنها در محدوده شهر سبزوار و روستاهای اطراف آن واقع شده اند و .... به پاسداشت این رویداد ارزشمند تاریخی بپردازند ، به انتشار متن مصاحبه محمدعلی نجفی کارگردان سریال سربداران که به قلم الهه اسلامی در پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران منتشرشده است ، می پردازیم:

 اظهارات نجفی ، از بعضی جهات بسیار شجاعانه و جالب توجه است. به گونه ای که وی به صورتی واضح از بعضی موضوعاتی که معمولا در رسانه های داخل ایران تابو هستند ، صحبت کرده و نظرات خود را بیان داشته است.

به عنوان مثال وی در بخش هایی از این مصاحبه در وبسایت جماران گفته است:

یکی از صحنه ها که سانسور آن بسیار مرا ناراحت کرد شهر میکده ها بود. جریان از این قرار بود که «شیخ حسن جوری» در سفر خود از باشتین به نیشابور خودش را به قلعه ای می رساند و آنجا می خوابد، وقتی بیدار می شود می بیند که جمعی از روسپیان و افراد مست دور وبرش را گرفته اند ومسخره اش می کنند. در همین جا شیخ حسن شروع به حرف زدن میکند و چیزهایی می گوید که بسیار کلیدی بود. برای مثال زنی خطاب به شیخ حسن میگوید آیا من هم که روسپیِ روسپی زاده هستم می توانم توبه کنم. شیخ حسن جواب می دهد: چه کسی می داند که در روز جزا توبه تو را می پذیرند یا توبه مرا؟

وی همچنین گفته است: خودسانسوری نمی کردم. تمام صحنه­ های رقص خانم ها را فیلمبرداری کردیم، خانم فرزانه کابلی می رقصید. وقتی «آقای اسفندیاری» به عنوان رئیس گروه سیاسی تلویزیون آمد بازدید، گفت این صحنه­ ها را ما پخش نمی­ کنیم، برای چه می­ سازی؟ من هم گفتم در کار من دخالت نکن، تو حقوق می­ گیری که سانسور کنی، من حقوق می­ گیرم فیلم بسازم.

مشروح کامل این مصاحبه را هم اکنوندربخش چای داغ اسرارنامه مطالعه نمایید:

محمدعلی نجفی: سربداران ثابت کرد که امام با سینما مخالف نیست

 

تصاویری از سریال سربداران(کلیک کنید)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

بررسی شباهت های نظام جمهوری اسلامی ایران و نهضت سربداران

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما