به بهانه احداث فرهنگسرای بزرگ امام رضا(ع) در دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان

صفحه "دیروز امروز سبزوار" که یکی از صفحات متعلق به سبزواری های فرهیخته و فرهنگ دوستی است که در شبکه اجتماعی فیسبوک عضویت دارند ، به تازگی ضمن انتشار عکسی از مراحل ساخت فرهنگسرای امام رضا (ع) سبزوار مباحثی را پیرامون اجرای این پروژه مهم  فرهنگی در استان خراسان به راه انداخته است.

اسرارنامه به همین مناسبت ضمن انتشار تصویر مذکور که نمای بیرونی و تقریبا تکمیل شده فرهنگسرای امام رضا (ع) را نشان می دهد ، خاطر نشان می کند این پروژه عظیم از مهمترین زیرساخت های فرهنگی دیار سربداران است که در دو سال اخیر تقریبا در سکوت خبری  و در عین حال با سرعتی قابل قبول مراحل احداث را طی کرده است.

فرهنگسرای نام برده که دریکی از مناسب ترین نقاط جغرافیایی شهر سبزوار و در مجاورت پارک شهدای گمنام و جاده پرتردد سبزوار – شهرک توحید در حال احداث است از مهمترین پروژه های فرهنگی در شهرستان های استان خراسان رضوی (به جز کلان شهر مشهد) محسوب می شود.

کلنگ احداث فرهنگسرای امام رضا (ع) در سبزوار از اردیبهشت 90 با سرمایه آستان قدس رضوی به زمین خورده است و ساختمان آن تا کنون که حدود دو سال و نیم از آغاز به کارش می گذرد ، پیشرفت قابل ملاحظه ای را تجربه کرده است.

گفته می شود ، محمدرضامحسنی ثانی نماینده مردم منطقه سبزوار بزرگ دردوره های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی که از نسبت خویشاوندی نزدیک با تولیت آستان قدس رضوی برخوردار است ، در شکل گیری این پروژه عام المنفعه دردیار سربداران نقش موثر داشته است.

این نماینده مجلس خود در مصاحبه ای در این زمینه که با روزنامه قدس انجام داده ، چنین گفته است:

با توجه به درخواست اينجانب، مسؤولان و مردم قدرشناس و انقلابي سبزوار از محضر مبارک حضرت آية ا... العظمي واعظ طبسي، توليت عظماي آستان قدس رضوي به لحاظ سرمايه گذاري درخصوص مسايل فرهنگي در اين شهرستان و اجابت ايشان به درخواست مردم دار المؤمنين، خوشبختانه امروز شاهد آغاز عمليات اجرايي پروژه بزرگ فرهنگسراي امام رضا(ع) در سبزوار هستيم. (منبع)

لازم به ذکر است ، تا قبل از احداث فرهنگسرای امام رضا (ع) جای چنین پروژه مهمی در شهر دیرینه های پایدار خالی بود. این در حالی است که دارالمومنین سبزوار از چنان پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی ای در کشور برخورداراست که صاحب نظران این شهر را به عنوان نماد تاریخ (منبع) و طلایه دار فرهنگ و تمدن خراسان و ایران به شمار می آورند. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)

طبق پژوهش های انجام گرفته در رابطه با تاریخ فرهنگ و تمدن سبزوار ، مشخص گردیده است این شهر در چند هزارسال قبل از میلاد مسیح دارای تمدنی پیشرفته بوده و ارتباطاتی فرهنگی با دیگر نواحی آسیا داشته است. و در دوران بعد از اسلام نیز اولین حکومت مردمی و شیعه دوازده امامی با سبکی غیر سلطنتی که شباهت های زیادی با حکومت جمهوری اسلامی ایران در عصر حاضر دارد با نام سربداران در سبزوار تأسیس شد. (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3)

چنین است که اینک مردم ، جوانان و به ویژه اقشار فرهنگی این شهر از مسوولان شهرستان ،استان و کشورانتظار دارند با تأسیس و راه اندازی هرچه سریعتر مراکزی نظیر فرهنگسرای امام رضا (ع) سهم درخور شأن دیار سربداران را از پروژه های فرهنگی کشور تأمین نمایند.

گفتنی است مهندس مهدی عباسی مديرعامل سازمان عمران و توسعه آستان قدس رضوي و مدير پروژه بزرگ فرهنگسراي امام رضا(ع) سبزوار مدت ها قبل در رابطه با دلایل و جزئیات این سرمایه گذاری عظیم در سبزوار در گفتگو با رسانه ها گفته است: توجه به توسعه فرهنگ و هنر و افزايش امکانات زيربنايي و دستيابي به اين آرمانها همواره سرلوحه اقدامات آستان قدس رضوي بوده است.
وی افزود: در همين راستا نيز شهرستان سبزوار که دومين شهر بزرگ پس از مشهد مقدس است با داشتن بيشترين جمعيت شهرنشين و دانشجو از اين قاعده مستثناء نبوده و بدين منظور نيز برنامه ريزي احداث مجموعه فرهنگي در اين شهر در دستور کار قرار گرفت و با دستور مقام عالي توليت آستان قدس رضوي اجرايي گرديد.
وي افزود: برهمين اساس نياز سنجي پروژه انجام گرفت و سازمان عمران و توسعه خراسان نيز بعنوان متولي اين پروژه، عهده دار مراحل طراحي و اجراي پروژه گرديد.
وي تصريح کرد: کلنگ احداث اين پروژه در قسمتي از بوستان شهداي گمنام سبزوار با زيربنايي حدود 3 هزار مترمربع و 28 هزار مترمربع محوطه سازي با برآورد هزينه اي بالغ بر 30 ميليارد ريال از محل اعتبارات آستان قدس رضوي به زمين زده شد.
وي حوزه هاي عملکردي اين مجموعه را شامل: آمفي تئاتر و کلاسهاي هنري و آموزشي ياد کرد و يادآور شد: توجه به معماري ايراني و اسلامي نيز در طراحي پلان و نماي مجموعه مدنظر خواهد بود.
(منبع)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

قدیمی ترین مدرسه ایران در سبزوار کنکوری شد

نظرت را بنویس
comments

مفتح

در خصوص احداث فرهنگسرای فوق نقش دکتر برای همگان مبرهن می باشد مردم سبزوار از جایگاه مهم دکتر محسنی در بین مسولین بالارتبه نظام به خوبی آگاه می باشند برای همین انتظار بیشتری از ایشان در خصوص ارتقائ همه جانبه سبزوار بزرگ دارند از جمله ارتقائ سبزوار به مرکز استان است که می توان عنوان داشت که بیشتر راه برای رسیدند به این خواسته به حق مردم دیار سربداران انجام شده مخصوصا در دوره های نمایندگی ایشان بنابراین خواسته زیادی مردم از این در این خصوص ندارند چرا اولا این کار با پشتکار دوباره ایشان با انسجام مجدد تمامی مسئولن شهرستان بلاخص بین هر دو نماینده ان شاالله شاهد ارتقائ در اولین دولت باشیم به امید آن روز
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما