در روز طبیعت ، بیشتر مراقب طبیعت باشیم...

امروزه تقریباً همه کم و بیش از اهمیت حفظ طبیعت با خبرند. طبیعت هرچه که باشد عزیز و با اهمیت است. جنگل ، کوه ، دشت ، دریا و حتی کویر که هریک به نوبه خود جلوه های خاصی از قدرت خدا هستند و جلوه های خاصی از طبیعت محسوب می شوند.
با این وجود متأسفانه بعضی از ما بسیار فراموش کار هستیم. و حتی اگر به خوبی این مسائل را بدانیم ، وقتی در موقعیت عملی قرار می گیریم ، کار درست را انجام نمی دهیم.
مثلاً در روزهایی مانند همین سیزده بدر که سیل جمعیت از شهرها به سمت باغات و مناظر طبیعی اطراف شهرها روان می شوند ، هنوز شاهد صحنه های بسیار زیادی از آسیب رساندن به طبیعت هستیم. شکستن   شاخه ها یا تنه درختان سبز برای تهیه هیزم ، ریختن زباله های تجزیه ناپذیر رد طبیعت ، شکار یا آسیب رساندن به حیوانات همه از مصادیق آسیب رساندن به طبیعت هستند.
آسیب رساندن به طبیعت هم از منظر دینی گناهی بسیار بزرگی است و هم از منظر نگاه انسانی به موضوع ، کاری بسیار غیرمتمدنانه است. اینکه مثلاً ما برای چندساعت تفریح و خوشگذرانی خودمان درختی یا شاخه ای از درختان سبز یک تفرجگاه را که ممکن است حداقل چندین ماه طول کشیده ، تا به وضعیت فعلی رسیده باشد ، با خودخواهی خود بشکنیم وبسوزانیم و از بین ببریم.
اما اگر به این باور داشته باشیم که ما تنها مصرف کنندگان منابع طبیعی این دنیا نیستیم و مسئولیت داریم که سهمی هم به نسل های بعدی برسانیم ، قطعاً رفتار و کردارمان با خودمان و طبیعت شهر و روستایمان در یک چنین روزهایی بهتر ودوستانه تر خواهد شد.
به امیدی سیزده بدری شاد و سالم برای همه همشهریان عزیز در خطه پرافتخار سربداران ...

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما