معاون استاندار و فرماندار سبزوار گفت : سبزوار با توسعه همگام شده است

نشریه شهرآرا در سومین ویژه نامه خود برای شهرستان سبزوار به سراغ معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار سبزوار رفت و با انجام یک مصاحبه نظر کلی وی را از وضعیت شهرستان سبزوار در سال 90 جویا شد.
قاسم شعبانی عطار نیز دراین گفتگوی مختصر ، وضعیت کلی سبزوار را در سال گذشته مثبت ارزیابی کرد و اعلام نمود دیاردارالمومنین در حال حاضر با توسعه همگام شده است.
شما مخاطبین گرامی در سطرهای بعدی می توانید نخست متن کامل مصاحبه فرماندار سبزوار با ویژنامه شهرآرا را مطالعه کرده ، سپس تحلیل مختصر مجله اسرارنامه نسبت به این اظهارات فرماندار را نیز مطالعه بفرمایید:
فرماندار سبزوار : سبزوار با توسعه همگام  شده است
مهندس قاسم شعبانی عطار در گفتگو با شهرآرا به مهمترین طرح های اجرایی درسال جاری پرداخت و آغاز عملیات اجرایی راه آهن سبزوار—سلطان آباد به طول 45 کیلومتر ، آغاز احداث آزادراه حرم تا حرم در حوزه استحفاظی سبزوار ، شروع کنار گذر شرقی ، آغاز عملیات اجرایی بزرگراه سبزوار—سلطان آباد ، قوچان ، درگز ، گازرسانی به بخش های داورزن ، روداب ، ششتمد و روستاهای تابعه ، تأسیس و راه اندازی دانشکده علوم قرآنی با 60 دانشجوی دختر و پسر و بهره برداری از  شهرک صنعتی شماره 2 این شهرستان را از مهمترین طرح های اجرایی سال جاری بیان کرد.
وی با بیان اینکه در ایام الله دهه فجر 79 پروژه صنعتی ، کشاورزی ، معدنی ، آموزشی ، خدماتی ، بهداشتی ، راه و ... با اعتباری بالغ بر 270 میلیارد ریال به بهره برداری و تأمین زیرساخت های 3 هزار و 500 واحد مسکن مهر ، ایجاد حدود 13 هزار فرصت شغلی جدید ، توسعه و تجهیز مراکز بهداشتی ، درمانی و آموزشی و بهره برداری از تعداد قابل توجهی از فضاهای آموزشی از محل اعتبارات مقاوم سازی مدارس از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال جاری بوده است.
فرماندار سبزوار در پاسخ به پرسشی که سبزوار سال 91 را چگونه می بینید ، گفت : به نظر بنده سبزوار در سال جدید گام های پیشرفت و توسعه را محکم تر از سال 90 برخواهد داشت ، چرا که ظرفیت ها و پتانسیل های موجود شهرستان گواه این موضوع است.
شعبانی با بیان اینکه تلاش مضاعف مدیریت شهرستان در سال جدید موجب توسعه همه جانبه سبزوار خواهد شد ، ابراز امیدواری کرد : سال آینده مدیران اجرایی شهرستان بتوانند در جهت انتظارات ، خواسته ها و رفع نیازها و مشکلات ، طرح های جدید را آغاز کنند و طرح های نیمه تمام را به اتمام برسانند.
معاون استاندار و فرماندار سبزوار در پاسخ به سئوالی که ارزیابی شما از عملکرد شورا و شهرداری در سال جاری چگونه است ، اذعان داشت : سبزوار در ماه های اخیر تحول و اقدامات قابل قبولی را در مبلمان شهری ، فضای سبز ، آسفالت معابر ، پیاده روسازی ، آیلند گذاری ، نصب المان ، نورافشانی و ... به خود دید ، امید است مردم در پروسه های زمانی کوتاه مدت ، میان مدت و بلندمدت نتایج تلاش شورای اسلامی شهر و شهردار را مشاهده کنند و اقدامات صورت گرفته آنها نیز به ثمر بنشیند.
معاون استاندارخراسان رضوی و فرماندار سبزوار در پایان با بیان اینکه سبزوار مستحق رسیدن به توسعه و عمران در حد نام سبزوار است ، خواستار همراهی و تعامل مسئولان اجرایی و مردم برای رساندن سبزوار به جایگاه اصلی اش در کشور شد.
منبع : نشریه شهرآرا / اسفند 1390
گفتنی است هرچند موفقیت های اشاره شده توسط فرماندار سبزوار در این مصاحبه کوتاه در برگیرنده همه دست آوردهای موفقیت آمیز شهرستان سبزوار در سال 90 نبوده و موارد با اهمیتی نظیر آغاز پروازهای عتبات عالیات از فرودگاه سبزوار و تأسیس دانشگاه های صنایع و معادن و دانشگاه علوم و تحقیقات و نیز پیشرفت فیزیکی بیش از 30 درصدی مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی ستاره خراسان در این مصاحبه از قلم افتاده است ، اما همین مصاحبه مختصر حاوی برخی مطالب بسیار مهم است.
به عنوان مثال اشاره شعبانی به شروع عملیات اجرایی راه آهن سبزوار—سلطان آباد به طول 45 کیلومتر در سال 90 بیانگر یکی از مهمترین رویدادهای اقتصادی ، مواصلاتی و حتی سیاسی دیار دارالمومنین در سال گذشته بوده است.
احداث راه آهن سبزوار که یکی از آرزوهای دیرینه مردمان این دیار سرافراز بود ، در تمام سالهای پس از انقلاب اسلامی و حتی قبل از آن یکی از موضوعات مهم شهرستان بوده که در هریک از انتخابات های صورت گرفته در سبزوار به عنوان شعارنامزدهای انتخاباتی مطرح می شده وسایر مسئولین منطقه ای نیز از تلاش برای اجرای این راه آهن سخن می گفتند ، اما این شعار تا سال گذشته هرگز به عمل تبدیل نشد.
این موضوع حتی در انتخابات اخیر هم تکرار شد و آقای بهروز محبی یکی از نامزدهای انتخابات مجلس نهم در سبزوار که از نزدیکان آقای احمد بزرگیان نماینده سابق شهرستان در مجلس شورای اسلامی است ، سعی کرده بود در سخنرانی های انتخاباتی خود شروع به  اجرای پروژه راه آهن سبزوار را به سال  86 در دوران نمایندگی آقای بزرگیان نسبت بدهد.
شاید اشاره بهروز محبی به کلنگ زنی های معروف خردادماه سال 86 سبزوار بوده است. کلنگ زنی های پرسرو صدایی که با حضور مقامات استانی از جمله استاندار وقت خراسان رضوی در سبزوار انجام شد و در آن سه پروژه مهم دستک راه آهن سبزوار ، نیروگاه برق سبزوار و کارخانه فولاد سبزوار ، به صورت نمادین کلنگ زنی شدند.
در آن زمان براساس اخبار وگزارش های منتشر شده از مراسمات نامبرده ، بسیاری از مسئولین وقت از جمله استاندار خراسان کلنگ زنی این سه پروژه را زمینه ساز انقلاب عظیمی در توسعه سبزوار به ویژه توسعه صنعتی این شهر دانستند.
لکن این کلنگ زنی ها هرگز منجر به فعالیت های اجرایی نشد. و حتی بعدها معلوم شد که آن زمان حتی هنوزمکان دقیقی هم برای احداث کارخانه فولاد در نظر گرفته نشده بود.
این سه کلنگ زنی که در آخرین  ماه های باقی مانده از عمر مجلس هفتم در سبزوار انجام شد ، بعدها در نظر بسیاری از مردم ، به عنوان کلنگ زنی های انتخاباتی مطرح شد. و هرگز نتوانست برای انتخاب شدن نمایندگان  آن زمان سبزوار در انتخابات های بعدی شانسی به ارمغان آورد.
با این حال نیاز سبزواری ها به برخورداری از راه آهن در سالهای بعد نیز ادامه داشت و سرانجام در سال 90 با نفوذ سیاسی و پیگیری دو نماینده سبزوار در مجلس هشتم و با همکاری و همدلی سایر مدیران شهری ، موضوع راه آهن سبزوار به شکل یک پروژه ملی با اعتبارات دولتی در آمد و بالاخره کارگاه ساخت آن در حد فاصل سلطان آباد تا سبزوار فعال شد.
این موضوع یکی از مهمترین امتیازات دکتر محسنی و حاج علی بروغنی در انتخابات مجلس نهم بود و به ویژه در میان رأی دهندگان سبزواری موقعیت بسیار خوبی برای دکتر محسنی ثانی فراهم آورد.
اینک قاسم شعبانی عطار نیز به وضوح براین موضوع صحه گذاشته و دیگر جای هیچ تردیدی نیست که باید اجرایی شدن راه آهن سبزوار را حاصل تلاش و پیگیری های اساسی مسئولان و نمایندگان وقت شهرستان درسال 90 بدانیم.
کارخانه فولاد و نیروگاه برق اما در سالهای بعد سرنوشت متفاوتی به خود دیدند. لکن  برخی گزارش ها و خبرها از منابع معتبر حاکی از آن است که این دو پروژه مهم  نیز سرانجام پس از تکمیل مطالعات و برطرف ساختن همه موانع قانونی ، درسالهای بعد در سکوت رسانه ای مسئولین مربوطه به مرحله اجرا در آمدند و تا حدی نیز پیشرفت فیزیکی داشته اند.
درمورد نیروگاه 1 هزار مگاواتی برق سبزوار در مطلب «بررسی کارنامه یک ساله سبزوار » توضیحات مفصل تری ارائه شده است. برای  مطالعه این مطلب به پیوند قرار گرفته در بخش کوچه پس کوچه پیوندهای همین مطلب مراجعه کنید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
بررسی کارنامه یکساله شهرستان سبزوار در سال 90

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما