در گفتگوی مدیر انتشارات فیروزی با دنیای نوین کسب و کار:

چرا کتاب جدید محمود دولت آبادی در سبزوار منتشر شد؟

دارالمومنین سبزوار در یک ماه اخیر شاهد دو مورد از مهمترین رویدادهای هنری و فرهنگی سال 92 بوده است. که براین اساس می توان رونمایی از مجموعه انیمیشنی راشن و ماهشن با حضور مدیرکل صدا و سیمای خراسان رضوی را به عنوان مهمترین رویداد هنری و انتشار جدیدترین کتاب استاد محمود دولت آبادی در انتشارات فیروزی سبزوار به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی دیار سربداران در سال 92 دانست.

انتشار کتاب جدید محمود دولت آبادی در یکی از انتشاراتی های شهر زادگاهش را از آن جهت می توان به عنوان مهمترین رویدادفرهنگی امسال سبزوار محسوب کرد که این کتاب توسط فرزندی ادیب از فرزندان دیار سربداران نوشته شده است که عده ای از صاحبنظران وی را بزرگترین نویسنده معاصر ایران به شمار می آورند. (منبع)

همچنین دلیل دیگری که باعث اهمیت این کتاب می شود، آن است که درباره بخش مشهوری از تاریخ بیهقی یکی از ارزنده ترین کتب نثر ادبیات فارسی نوشته شده است.

بیهقی همان مورخ و ادیب فاضل و صادقی که اتفاقا او هم خود یکی از مشاهیر بلندآوازه سبزوار است که اینک در محل داستان زیبا ، تألم برانگیز و پردرس حسنک وزیر از پس 1000سال فاصله - از قرن چهارم هجری زمان حیات بیهقی تا دوران معاصر در قرن 14 هجری- با دیگر همشهری ادیب خود محمود دولت آبادی نویسنده رمان های مشهوری چون کلیدر تلاقی پیدا کرده است ، تا کتاب پژوهشی «وزیری امیرحسنک» با تشکیل یک مثلث ادبی کاملا خراسانی (منبع) در انتشارات فیروزی شهر زادگاهش متولد شود و به دلیل شهرت و اهمیت دوجانبه ای که هم نویسنده و هم سوژه دارد ، این کتاب بتواند در همان نخستین هفته های چاپ ، در مرحله پیش فروش با چنان استقبالی مواجه شود که به قول مطبوعات پرشمار کشور بازار نشر ایران را شوکه کند!

کتاب جدید دولت آبادی و سوژه آن هرچه قدر که ارزش داشته باشد ، قسمت ارزشمندتر ماجرا این جاست که این نویسنده برجسته سبزواری از بین همه انتشاراتی های پرنام و آوازه ای که در تهران هستند و مایلند کتاب های وی را به چاپ برسانند ، امتیاز انتشار «وزیری امیرحسنک» را به انتشارات فیروزی سبزوار داده است.

این اقدام محمود دولت آبادی به دلیل علاقه ی وی به زادگاه خود و نیز به هدف كمك به فرهنگ و ادبيات اين شهر و البته به جهت آشنایی دیرینه دولت آبادی با مرحوم محمد تقی فیروزی و احساس دینی بوده است که از سالیان دور نسبت به این چهره فرهنگی دیار سربداران در دل احساس می کرد.

علیرضا فیروزی مدیر انتشارات فیروزی در سبزوار اخیرا طی گفتگویی با یکی از روزنامه های تخصصی و معتبر کشور در حوزه اقتصاد و کسب و کار به صورت مفصلی از چگونگی انتشار کتاب جدید استاد دولت آبادی گفته است.

اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل گزارش منتشر شده در روزنامه دنیای نوین کسب و کار به قلم مطهره حاجی زاده یکی از خبرنگاران خوش قلم این نشریه می پردازد:



«وزيري حسنك وزير» در سبزوار
دولت​آبادي بازار نشر را شوکه کرد
 

نمي‌شود «كليدر» ، «جاي خالي سلوچ» و «سلوك» را خواند و براي خواندن جديدترين اثر محمود دولت‌آبادي بي‌طاقت نبود. پيش فروش 1500 نسخه از اين كتاب در روز نخست توسط دوستداران فرهنگ و هنر، گواهي بر اين مدعاست. زادگاه گل‌محمد و مارال و شيرو و زادگاه خالقشان محمود دولت‌آبادي، سبزوار، اقامتگاه كلميشي‌هاي «كليدر» اين‌بار با انتشارات فيروزي ميزبان انتشار« وزيري حسنك وزير» بود. به اين بهانه پاي صحبت عليرضا فيروزي، مدير اين انتشارات نشستيم تا از رونق بازار کتاب بگويد.

 


ابتدا كمي از انتشارات و اهداف و چشم‌انداز انتشارات فيروزي بگوييد. نشر چه كتاب‌هايي در اولويت كاري شماست؟
انتشارات فيروزي با ياد اين مرحوم در سال ۱۳۹۱ توسط فرزندانش تاسيس شد و به عنوان يك پايگاه فرهنگي نوپا اما خلاق و پويا در نظر دارد فرهنگ جديدي را در عرصه چاپ و نشر كتاب پايه‌گذاري كند.

آقاي دولت‌آبادي در صحبت‌هاي خود ذكر كرده‌اند كه پيوندي از گذشته با كتاب‌فروشي فيروزي داشته‌اند، كمي در اين باره و علت سپردن مجموعه به اين انتشارات مي‌گوييد؟ چون به نظر مي‌رسد انتشارات‌هاي زيادي در كشور خواستار چاپ كتاب‌هاي ايشان باشند و به شما غبطه بخورند.
علاقه ايشان به زادگاه خود، سبزوار و همچنين لطف و بزرگواري ايشان براي كمك به فرهنگ و ادبيات اين شهرستان باعث شد پيشنهاد ارائه اين اثر به انتشارات فيروزي، از طرف ايشان پذيرفته شود. همچنين خود استاد در مطلب دستنويس چاپ شده در پشت جلد كتاب مرقوم فرموده‌اند در سال‌هاي نوجواني و جواني از كتاب فروشي مرحوم فيروزي (پدر مدير انتشارات فيروزي) كتاب‌هاي مورد نياز خود را تهيه مي‌كردند و در ملاقاتي حضوري با بيان اين مطلب، نگارش اين اثر و ارائه آن به انتشارات فيروزي را به اين دليل قبول كردند. آقاي دولت‌آبادي بيان كردند اگر آقاي فيروزي در آن زمان آن كتاب‌ها را در سبزوار ارائه نمي‌كردند، افرادي مثل من چطور مي‌توانستيم به آثار ادبي متنوع نويسندگان ايراني و خارجي دسترسي داشته باشيم زيرا تهيه كتاب در آن سال‌ها كار آساني نبود، مخصوصا در شهرستان‌ها و نقاط دور از تهران. انگيزه ديگر استاد، كمك به پا گرفتن انتشاراتي معتبر در شهرستان سبزوار و به تبع آن در شهرستان‌هاي ديگر بود؛ اميد است اين نحوه عملكرد استاد الگويي براي ديگر نويسندگان و هنرمندان باشد كه به انتشاراتي‌هاي شهرستاني نيز اعتماد كرده و با ارائه آثار خود به ايشان در پويايي فرهنگ نشر در سراسر ايران سهيم باشند.

پيش​فروش كتاب در تمام دنيا بسيار شناخته شده است ولي در كشور ما تا به حال استقبال گسترده‌اي از آن نشده است، شما چه برنامه‌هايي براي گسترش اين كار داشته‌ايد؟
راه‌اندازي يك سايت فروشگاهي با حداكثر كارايي نخستين گام در اين مسير بود. ايجاد يك سامانه پشتيباني فعال و پاسخگو بخش بعدي اين فعاليت بود. اميدواريم توانسته باشيم نخستين گام‌ها را براي ايجاد اين فرهنگ مناسب و قوي برداشته باشيم.

آيا از ريسك بالاي پيش​فروش و مشكلات پيش بيني نشده هراس نداشتيد؟
خودمان را براي اين مشكلات آماده كرده بوديم؛ اما سطح استقبال فراتر از انتظارات و آمادگي ما بود. حتي در ساعات اوليه آغاز پيش فروش سرورهاي سايت ما دچار مشكل شد و نهايتا ارسال و دريافت ايميل ما از طرف شركت سرويس‌دهنده مسدود شد. در هر صورت شروع هر كاري نياز به مقداري جسارت دارد.

پيش‌فروش كتاب در ايران محدوديت‌هاي قانوني نداشت؟
در صورتي كه كالا معلوم باشد و زمان تحويل هم معين، نبايد مشكل قانوني وجود داشته باشد.

تا امروز چند كتاب پيش فروش شده است؟
بيش از ۱۵۰۰ جلد از كتاب پيش فروش شده كه به نظر مي‌رسد تا قبل از رونمايي كتاب در اوايل اسفند ماه، چاپ اول كتاب به اتمام برسد.

كمي درباره محتواي كتاب و فايل صوتي همراه آن بگوييد آيا فايل صوتي تمام كتاب را شامل مي‌شود يا فقط قسمتي از آن است؟
اين كتاب با بهره‌گيري از داستان حسنك وزير از كتاب تاريخ بيهقي، به شرح و تفسير پديده وزارت و عنصري به نام وزير در سياست نظام شاهان ايران پرداخته و از دوره غزنوي تاكنون اين موضوع را تشريح و تفسير كرده است. چنان​كه با خواندن اين كتاب اولا به پيچيدگي‌هاي سياست‌بازي درباريان و اسرار پشت پرده سياست ايران در دوره‌هاي مختلف تاريخي پي خواهيم برد و ثانيا مقوله وزارت و دست باز شخص وزير در تمامي امور مملكت تا زمان غضب شاهانه و سرنگوني او روشن مي‌شود. به بيان ديگر در اين كتاب مي‌بينيم كه شاهان پس از ايجاد سلسله جديد پادشاهي خود و استقرار حكومت، امور مملكتي را به كف با كفايت وزيري لايق مي‌سپارند و علاوه بر اينكه قدرت بلامنازع تصميم‌گيرنده در اكثر امور، شخص وزير است اين موضوع باعث رشك و حسد ديگر اطرافيان شاه شده و سعي در براندازي وزير و تصاحب جايگاه وي مي‌كنند. چنانچه در اين منازعات، وزير قبل از بالا گرفتن آتش فتنه به دسيسه اطرافيان آگاه شود، ايشان را به بدترين شكل ممكن سركوب كرده و در غير اين صورت خود قرباني توطئه‌هاي ايشان مي‌شود. شيريني مطلب اينجاست كه اين معني در آينه تاريخ تكرار مي‌شود و هر وزير با اندوختن ثروت و قدرت فراوان سرنوشت وزراي قبل را به فراموشي مي‌سپارد. هر چند در ورطه اين فراموشي، خود نيز در چنين گردابي غرق مي‌شود. با خواندن اين كتاب شما وارد دنيايي غريب اما آشنا مي‌شويد؛ دنيايي پر از سياسي‌بازي، تزوير، بازي‌هاي آشناي قدرت، آدم‌هاي لايق و بي‌رحمي كه مي‌خواهند هر طور شده نردبان ترقي را بپيمايند و در اين راه از ابزار كاراي بدنام كردن رقيبان، ابايي ندارند. نثر اين كتاب كمي سنگين است، اما اگر قدري تحمل كنيد، برايتان بسيار شيرين مي‌شود، خاصه اينكه خود محمود دولت‌آبادي در اين راه به شما كمك مي‌كند و با صدايي گرم، راه درست خواندن متن را به شما مي‌آموزد. در لوح فشرده صوتي، استاد دولت‌آبادي داستان «بر دار كردن حسنك وزير» نوشته ابوالفضل بيهقي را بازخواني كرده‌اند.

با توجه به استقبال بالا از پيش‌فروش كتاب، آيا قصد داريد كتاب‌هاي محبوب ديگري هم با همين حجم منتشر و پيش فروش كنيد؟
اين انتشارات تا به امروز با گزيده​كاري و وسواس زيادي اقدام به چاپ آثاري كرده كه هر كدام نفيس و فاخر به حساب مي‌آيند و سعي دارد پس از اين نيز با انتخاب آثاري كه چارچوب‌هاي خلاقيت و فرهنگ را رعايت كرده‌اند و چاپ و نشر و توزيع اين آثار در بالاترين سطح، به رسالت خود عمل كند.

آيا قصد نداريد در كانال‌هاي فروش ديگري جز سايت خود انتشارات پيش فروش را ادامه دهيد؟
تا قبل از رونمايي رسمي اثر تنها روش خريد كتاب، سايت رسمي انتشارات به آدرس www. firoozipress. com خواهد بود.

مصاحبه از مطهره حاجی زاده

منبع: روزنامه دنیای نوین کسب و کار

 

گزارش تصویری از دیدار مدیر انتشارات فیروزی با استاد محمود دولت آبادی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

خبرگزاری ایرنا از استقبال گسترده از جدیدترین کتاب محمود دولت آبادی خبر داد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما