گفتگو با اسماعیل جوکار

انتشار اولین شماره از ماهنامه فرهنگی- ادبی خورشید کویر در سبزوار به همت محفل طنزپردازان سوگخند

جدیدترین شماره از نشریه خورشیدکویر که یکی از نشریات کم فعالیت اما وزین محلی در دیار سربداران است ، به تازگی منتشر شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، صاحب امتیاز و مدیرمسئول این نشریه آقای مجتبی خالصی از فرهنگیان سبزوار است که اولین شماره های نشریه خود را در حدود 4 سال قبل به صورت ماهنامه در سبزوار منتشر می کرد ، اما متاسفانه این نشریه مدت زیادی به چاپ نرسید تا اینکه مجددا در سال 92 اهالی فرهنگ  و مطالعه سبزوار بر دکه های روزنامه فروشی های این شهر شماره های جدید این نشریه را مشاهده کردند.

در دور جدید فعالیت های نشریه خورشید کویر انجام مصاحبه ای مفصل با محمدرضا داورزنی فرزند شایسته دیار سربداران و رئیس فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی ایران که چند ماه قبل منتشر شد ، یکی از بهترین مطالب این نشریه بوده است.

همچنین در دی ماه گذشته ، خورشید کویر اقدام به انتشار اولین شماره از ماهنامه ای فرهنگی و ادبی کرده است که سردبیری این بخش از خورشید کویر برعهده اسماعیل جوکار یکی دیگر از فرهنگیان فرهیخته و از نویسندگان خوش ذوق سبزواری است.

این ماه نامه فرهنگی ادبی که با مجوز و لوگوی خورشید کویر منتشر شده است زیر نظر شورای نویسندگان محفل سوگخند فعالیت می کند.

سوگخند همان محفلی است چندین سال قبل با ابتکار و همت اسماعیل جوکار در سبزوار راه اندازی شد و سپس دوره ای حدوداً 4 ساله از وقفه را تجربه کرد و اینک مجددا با انتشار ماهنامه فرهنگی – ادبی خورشید کویر به عرصه فعالیت باز گشته است.

اسرارنامه به همین مناسبت طی تماسی تلفنی با آقای جوکار گفتگویی انجام داد.

اسماعیل جوکار در این مصاحبه به اسرارنامه اعلام کرد:  ماهنامه ای که وی مسئولیت سردبیری آن را برعهده دارد ، قرار است فقط به فعالیت تخصصی ادبی بپردازد و به اخبار ، گزارش ها و سایر موضوعاتی که به نشریه سیاسی اجتماعی خورشیدکویر مربوط می شود ، ورود پیدا نخواهد کرد.

وی ادامه درباره دلایل آغاز همکاری خود با نشریه خورشید کویر گفت: بنده از مدت ها قبل با نشریات مختلفی از جمله فرهنگ، خورشید کویر ، سربداران، ساسویه، و حتی بعضی روزنامه های کثیرالانتشار نظیر جام جم فعالیت داشته ام و مدتی قبل در جریان شروع مجدد فعالیت های نشریه خورشید کویر ، آقای احمد گلباز که یکی از شهروندان فرهیخته و از بازاریان اهل مطالعه و علاقه مند به فرهنگ سبزوار است از من دعوت به عمل آورد که از طریق همکاری با نشریه خورشید کویر انجمن سوگخند را که اولین محفل طنزپردازان از نوع کاریکلماتور در ایران بود ، مجدداً احیا نمایم.

وی افزود: پس از این دعوت با رایزنی هایی که با آقای خالصی مدیرمسئول نشریه خورشید کویر داشتیم قرار برآن شد ، که بخش ادبی و فرهنگی این نشریه به صورتی مجزا از بخش سیاسی و اجتماعی آن منتشر شود.

به گفته جوکار از هنگامی که قرار شده است انجمن سوگخند ، ماهنامه فرهنگی – ادبی خورشید کویر را منتشر نماید ، مطالب فراوانی از جانب نویسندگان صاحب قلم شهرستان از جمله اعضای پیشین انجمن سوگخند به تحریریه خورشید کویر ارسال شده و خوشبختانه این نشریه به لحاظ تأمین مطالب با وزین و قابل قبول مشکلی ندارد.

این نویسنده و فعال فرهنگی و ادبی دیار سربداران سپس یکی از اهداف خود را در این نشریه فعالیت حرفه ای برای پیدا کردن استعداد های جوان و کشف نشده سبزواری است که در زمینه نوشتن استعداد دارند و در همین راستا به گروه های سنی نوجوان و جوان توجه بیشتری معطوف خواهد شد.

 جوکار در پایان مصاحبه ابراز امیدواری کرد که بتواند تا قبل از پایان سال دو شماره دیگر از ماهنامه فرهنگی – ادبی خورشیدکویر را منتشر نماید.

گفتنی است جوکار در سرمقاله اولین شماره از ماهنامه فرهنگی-ادبی خورشید کویر در دی ماه 92 نیز توضیحات مختصری درباره کار خود ارائه داده است. که اسرارنامه در ادامه به انتشار این سرمقاله کوتاه از نشریه نام برده می پردازد:

سرمقاله :

وای بر جنگلی که هر کُهنش

شاخه ای تازه در کنار نداشت

درست است که حرارت و طراوت جوانی ام به تحلیل رفته  حرارتی که باعث می شد این بیت ورد زبانم باشد:

حدیث بی خبران است با زمانه بساز

زمانه با تو نسازد تو با زمانه ستیز

ولی هنوز هم پای به مرحله بازنشستگی نگذاشته ام . مرحله ای که متأسفانه اکثراً خلوت را بر می گزینند و کوله بار تجربیاتشان را مثل موی سفیدشان زیر رنگ و لعاب پنهان می سازند.

محفل طنزپردازان سوگخند سبزوار پس از چهارسال که به «کُما» رفته بود با استعانت از درگاه ایزدی و به پشتوانه ی صاحبان قلم ، هشیاری اش را بازیافت.

اینک تصمیم گرفته ایم در سایه سار اندیشه های سترگ شهرمان فقط و فقط به منظور شناساندن آموزه های بزرگان و شناسایی استعدادهایی که با کمی بی توجهی نعوذبالله به «کُما» رفته و روی در نقاب خاک خواهند کشید چند شماره از نشریه «خورشید کویر» را نه فقط در قالب کاریکلماتور ، بلکه همگام با داستان و شعر به ساحت مقدس سخن شناسان خلوت گزین  پیش کش نماییم.

«مدیرمسئول محفل سوگخند سبزوار»

اسماعیل جوکار

منبع: ماهنامه فرهنگی - ادبی خورشید کویر / شماره اول / دی ماه 92

 

برای آشنایی بیشتر با اسماعیل جوکار و فعالیت های ادبی و هنری او به پیوند زیر در بخش حوض هشت پایه اسرارنامه مراجعه نمایید:

آشنایی با اسماعیل جوکار نویسنده طنزپرداز سبزواری

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نشریه تحلیلی ، اجتماعی و فرهنگی ندای کویر در سبزوار منتشر شد.

نظرت را بنویس
comments

يك شهروند

با سلام باتشكر از كساني در راه فرهنگ وادب اين شهر خدمت ميكنند . بنده به عنوان يك شهروندبه مدير مسئول اين نشريه يك انتقاد دارم كه از د يد بعضي ها شايد پيش پا افتاده باشد آنهم اسم اين نشريه هاست بنده از زماني كه يادم مي آيد باپيشوند وپسوند كوير همراه بوده واين خيلي تكرار شده حتي در اسامي ديگر از جمله مغازها وشركت ها كه سبزي سبزوار را كدر كرده است. اسم كوير از نظر بنده به هر جايي كه خالي از هر چيزي باشد اطلاق ميشود ونشانه خشكي است نه رويش وبيشتر تداعي مردگي است تا زندگي براي همين ذهن انسان بيشتر اوقات از اين اسم فاصله ميگيردمضافآ اسمي كه شما به عنوان خورشيد كوير انتخاب كرده ايد با اصالت كوير مغايرت دارد چون همه جاي كوير خورشيد حكومت مي كند نه تنها در سبزوار . به نظر اين حقير اگر ميخواستيد اسمي انتخاب كنيد كه حداقل خورشيد داشته باشد مي توانستيد از اسامي نگين خورشيد خراسان_خورشيد شرق_خورشيد سبزوار_خورشيد نثل سربداران_خورشيد سبز سربداران وخيلي خورشيدهاي ديگر استفاده كنيد واگر مي خواستيد كه خورشيد نداشته باشد كه الا ماشاالله .......با تشكر وآرزوي موفقيت

تاوپلج

برای ایشان صحت و توفیق روز ازون خواهانیم. کاش این اقدام فرهنگی تداوم یابد و مانند قبل دچار رکود نگردد.

اسماعیل جوکار

سلام به همه ی آنانی که برای احیای فضایل اخلاقی تلاش می کنند فضایلی که اگر صادقانه وبدون شیله پیله احیایشان نمایی مواخذه خواهی شد !!!! باری ممنونم از شما وجناب آقای خالصی که چنین موقعیتی را برایم پدید آوردید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما