گردشگری سبزوار / یک گزارش تأمل برانگیز و چند سئوال ؟!

روزگذشته خبرگزاری ایرنا به نقل از یکی از مقامات مسئول شهرستان خبر از افزایش چشمگیر مسافران نوروزی اسکان یافته در شهر سبزوار داد.
این موضوع اگر به درستی از جانب مردم و مسئولین سبزواری قدر دانسته شود ، رویداد بسیار خوشایندی برای دیار پرافتخارسربداران است .چرا که می تواند زمینه ساز رونق یافتن  صنعت گردشگری در این خطه پرافتخار باشد.
 صنعت گردشگری چنانکه حتماً می دانید یکی از مهمترین و باارزش ترین منابع درآمدزایی وحتی یک منشأ اصلی ایجاد اشتغال پایدار برای شهرها و مناطق گردشگر پذیر است.برای اثبات این موضوع کافیست به رونق مشاغل مرتبط با گردشگری در شهرهای مشهد ، اصفهان ، شیراز وکلیه شهرهای شمالی ایران توجه بفرمایید.
همین موضوع باعث شده است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا یکی از اصلی ترین منابع درآمدی خود را ، در صنعت گردشگریشان جستجو می کنند.حتی گزارش ها حاکی از آن است که برخی کشورهای اروپایی نظیریونان که در جریان رکود اقتصادی اخیر این قاره ، دچار آسیب های مالی و ورشکستگی های شدید شدند ، اینک در حال کوشش برای آن هستند که با کمک صنعت گردشگری به جنگ رکود اقتصادی بروند و اوضاع مالی خود را مانند گذشته بهبود ببخشند.
صنعت گردشگری می تواند در دو بخش گردشگران داخلی و خارجی مورد بررسی قرار بگیرد.
که هریک دارای فواید خاص خود هستند. البته پرواضح است که گردشگری خارجی از لحاظ ارزآوری به داخل کشور ارزش و اهمیت بیشتری دارد ، اما گردشگری داخلی نیز به دلیل به جریان افتادن چرخه عرضه و تقاضای کالاها و خدمات مسافرتی گوناگون ، می تواند جامعه به رونق اقتصادی خاص خود برساند.
در شرایط فعلی کشور ما هرچند هنوز صنعت گردشگری خارجی  به رونق قابل قبول خود نرسیده است ، اما خوشبختانه در سالهای اخیر با انجام شمارزیادی ازمسافرت های داخلی منبع ارزشمندی از درآمدزایی اقتصادی برای کشورمان ایجاد شده است. در این میان مسلماً شهرهای مسافرپذیر بیشترین سود را کسب می کنند.
سبزوار یکی از شهرهایی است که اگرچه در حال حاضر با وجود جاذبه های گردشگری فراوان ، اما  متأسفانه مستقیماً به عنوان یکی از شهرهای هدف گردشگری شناخته نمی شود ولی از این شانس برخوردار است که در مسیر عبور و مرور میلیون ها زائر و مسافر جاده بین المللی تهران—مشهد قرار گرفته باشد.
مسافرانی که در ایامی مثل عید نوروز و تابستان با حضور و اسکان چندساعته خود در اطراف پارک ها و مدارس و معابرمختلف شهر  از جمله میدان شهید بهشتی(سی هزار متری) ، باغ ملی ، پارک شهربازی و ...چهره ی یک شهر مسافرپذیر به این دیار تاریخی می دهند .
حالا سئوال اینجاست با وجود سرازیرشدن این حجم فراوان از مسافران به شهر سبزوار آیا ما تا کنون توانسته ایم با ایجاد وگسترش جاذبه های مختلف گردشگری ماندگاری این مسافران را در شهر خود افزایش داده واز محل هزینه هایی که گردشگران حاضرند برای خوش گذشتن و تفریح بیشتر در طول مسافرتشان متحمل شوند ، سهم مناسبی را نیز به خودمان اختصاص دهیم ؟
آیا ما سبزواری ها که به داشتن زیرکی بالای اقتصادی معروفیم و توانسته ایم به لحاظ میانگین جزء ثروتمندترین مردمان استان خراسان رضوی باشیم ، ودر عین حال متأسفانه در شهر خود از بیشترین میزان جوانان بیکار و ناهنجاری های ناشی از این معضل اجتماعی رنج می بریم ، تا کنون برای رسیدن به درآمد اقتصادی و اشتغالزایی هرچه بیشتر از محل صنعت گردشگری فکر درستی کرده ایم ؟
حالا متن کامل گزارش ایرنا در مورد افزایش ورود و خروج مسافران به سبزوار در نوروز 91 را بخوانید و در خلال این گزارش به سئوالات قبلی که توسط اسرارنامه از شما گرامیان پرسیده شد ، بیاندیشید :
جانشین رسیس ستاد تسهیلات نوروزی:
تعداد مسافران نوروزی سبزوار افزایش قابل توجهی دارد
سبزوار – جانشین رییس ستاد تسهیلات نوروزی شهرستان سبزوار گفت:تعداد مسافران نوروزی این شهرستان تاكنون ، افزایش قابل توجهی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.   
' محمد كلاته' روز شنبه و همزمان با پایان دور نخست سفرهای نوروزی در گفت و گو با ایرنا ، این مطلب را با توجه به افزایش قابل توجه مسافران اسكان یافته در این شهرستان در شب های گذشته بیان كرد.
وی ارائه آمار در این مورد را موكول به روزهای آینده كرد و گفت: شب 29 اسفند بالغ بر 12 هزار و 500 مسافر در این شهرستان اسكان یافتند كه از تمام امكانات برای اسكان این تعداد استفاده شد.
وی افزود: در سایر ایام نوروز تا كنون هم ، هر شب از یك هزار و 300 مسافر نوروزی تا پنج هزار نفر در اماكن اقامتی مختلف شهرستان از جمله هتل ،مهمانپذیر ،مدارس و .... اسكان یافته اند.
وی با اشاره به نصب دستگاه های تردد شمار در پنج محور ورودی و خروجی سبزوار شامل محور تهران – سبزوار ، سبزوار – مشهد ، سبزوار – بردسكن ، سبزوار- اسفراین و سبزوار- سلطان آباد گفت: بر اساس اطلاعات ثبت شده در حدود 9 روز اخیر 602 هزار و 570 وسیله نقلیه به این شهرستان وارد و یا خارج شده اند.
وی افزود: به طور میانگین روزانه بیش از 34 هزار و 710 دستگاه خودرو وارد این شهرستان شده و 32 هزار و 230 دستگاه خودرو از این شهرستان خارج شده اند.
منبع : ایرنا
لازم به ذکر است مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این نیز به انتشار مطلبی در زمینه لزوم بهره وری صحیح از فرصت عبورو مرور سالیانه میلیون ها نفر مسافر از شهر سبزوار پرداخته بود. شما گرامیان می توانیداین مطلب را از بخش کوچه پس کوچه پیوندهای همین مطلب پیدا جستجو کنید.
کد : 5715

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید :
http://www.asrarnameh.com/news.php?id=360

نظرت را بنویس
comments

رباط سرپوشی

فعلا که عبور این مسافرا از سبزوار به جای اینکه سود اقتصادی داشته باشه ضرر داره. میان فقط یک شب یا یک ظهر به اندازه خوردن غذا و چندساعت خوابیدن توپارکای شهر اتراق می کنن وچون همه چیز همراه خدشون معمولا دارن چیز زیادیم نمی خرن از مغازه های شهر بعد فقط کثیف کاری می کنن و می رن.اما قراره اینجوری مسافرا از شهرمون رد شن همون بهتر که برن و اینجا توقف نکنن!
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما