سبزوار قطب زیارتی و مذهبی شرق کشور

وبسایت علوم اجتماعی ششتمد در آخرین روزهای سال 90 طی انتشار مقاله ای سبزوار را به عنوان قطب زیارتی شرق کشور پس از مشهد مقدس معرفی کرد و تأکید نمود که از لحاظ جاذبه های مذهبی و زیارتی این توانمندی در سبزوار هست که در صورت توجه و رسیدگی مناسب مردم  و مسئولین به این توانمندی ها ، گردشگران و زائران زیادی همه ساله بتوانند جذب جاذبه های این شهر شوند.
این وبسایت همچنین به صورت مختصر به توضیح و تشریح برخی توانمندی های بالقوه شهرستان سبزوار برای معرفی شدن به عنوان قطب مذهبی و زیارتی اشاره نمود.
هرچند  مقاله مورد بحث از گروه علوم اجتماعی ششتمد با استناد به دلایلی که در آن مطرح شده است، اساساً تحلیل صحیحی به نظر می رسد ، اما اگر مجله اینترنتی اسرارنامه بخواهد با احتیاط بیشتری در این زمینه اظهار نظر کند سبزوار را به جای اولین یا دومین قطب زیارتی و مذهبی پس از مشهد مقدس ، به عنوان یکی از قطب های اصلی زیارتی و مذهبی در شرق کشور معرفی می کند. و شهرهای دیگری چون طبس در استان یزد و نیشابوردر خراسان رضوی را نیز هریک به دلیل وجود چند آرامگاه متبرکه و اماکن تاریخی و مذهبی به عنوان شهرهایی به حساب می آورد که می توانند در کنار سبزوار به عنوان قطب های مذهبی و زیارتی شرق کشور  معرفی شوند.
این مقاله جای بحث و تحلیل بیشتری دارد که انشاالله در آینده در همین مجله به آن خواهیم پرداخت . اما در اینجا بد نیست متن کامل مطلب نوشته شده توسط گروه علوم اجتماعی منطقه ششتمد را مطالعه کنیم :
 سبزوار دومین قطب زیارتی پس از مشهد مقدس در شرق
شهر  سبزوار  به  دلیل  موقعیت  ویژه  خود  در غرب  خراسان  و به عنوان دروازه ورودی خراسان و شمال شرق  کشورسالانه پذیرای میلیون ها زائر امام رضا (ع) است ، علاوه بر این باید مسافران که از مسیر سبزوار به جنوب و شرق کشوریا شمال و تهران تردد می کنند افزود و این خود، نشان دهنده اهمیت فوق العاده موقعیت  سبزوار در شمال شرق  کشور است . دیار سربداران بیش از پانصد اثر تاریخی و باستانی دارد که با توجه به موارد فوق  و این همه قابلیت باید این شهرجزء ده شهر اول کشور در زمینه جذب گردشگری و اقامت بازدید کنندگان  باشد اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد.
تنها در زمینه گردشگری مذهبی این شهر دارای چندین مسجد قدیمی با قدمت بالای هفتصد سال است مانند مسجد پامنار و مسجد جامع  و چندین امامزاده و بقعه متبرکه که مهمترین آنها امام زاده شعیب (ع) ، امام زاده یحیی (ع) و امام زاده حسن (ع) میباشند.
با توجه به عبورمیلیون ها زائر و مسافراز سبزوار باعث  تاسف است که میزان گردشگران مذهبی و اقامت زائران به منظور استفاده از اماکن متبرکه شهر سبزوار رقم قابل توجهی نیست.
فضاهای نامناسب ، فرسوده و کوچک  و عدم رسیدگی و بهسازی
نبود امکانات و خدمات رفاهی و اقامتی
کمبود تبایغات و تابلوهای راهنما و پوسترها در جهت معرفی و شناسایی آثار
با انجام برنامه ریزی و اجرای طرح هایی منطقی و سازگار با محیط معنوی آثار که کمبودهای فوق را هم برطرف می کند ،
شهر سبزوار بعد از مشهد مقدس به دومین مقصد زائران  و مسافران تبدیل میشود.
در این زمینه ادارات و نهادهایی مانند:اوقاف ، میراث فرهنگی و گردشگر، آستان قدس رضوی ، شهرداری سبزوار و همینطور صدا و سیما و رسانه ها نقش اصلی را ایفا می کنند.
(منبع : وبلاگ گروه علوم اجتماعی منطقه ششتمد)
شما مخاطبین گرامی نیز در این زمینه نظرتان را با ما در میان بگذارید . سبزوار را از لحاظ پتانسیل های بالقوه و بالفعل برای تبدیل شدن به قطب مذهبی و زیارتی استان خراسان رضوی چگونه ارزیابی می کنید؟
چه شهرهای دیگری را در این ویژگی در شرق کشور به عنوان رقیب سبزوار می شناسید؟
کدام شهرها در معرفی خود در این زمینه موفق بوده اند ؟

کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید :
میلیون ها نفر مسافر در راه سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما