یک تیر و دو نشان برای ششتمدی ها

روزهای گذشته خبر برگزاری دومین جشنواره بازیهای بومی و محلی در شهر ششتمد، نام این شهر کهن خراسان را یک بار دیگر در رسانه های خبری خطه پرافتخار سربداران مطرح کرد.
این جشنواره که پیش از این در نوروز سال 90 برای اولین بار در شهر تاریخی ششتمد برگزار شده بود یکی از اهداف خود را پاسخ به نیاز جوانان به  داشتن و شناختن سرگرمی و ورزش های سالم بومی قرار داده بود و در نوروز 91 نیز با همین هدف برای دومین سال متوالی در روزهای4 و 5 فروردین در ششتمد برگزار خواهد شد .
 البته قطعاً برگزاری این جشنواره ضمن معرفی و احیای بازی های سنتی ششتمد به جذب گردشگران نوروزی به این منطقه نیز کمک خواهد کرد . این یعنی یک تیر و دو نشان برای ششتمدی ها . که در آن هم حفظ و احیای فرهنگ بومی هدف قرار می گیرد و هم در صورت اجرای موفقیت آمیز این جشنواره و انجام تبلیغات صحیح ، می تواند منجر به رونق صنعت گردشگری در بخش نامبرده شود.
بخش ششتمد که به گفته برخی تحلیلگران یکی از نقاط دیدنی و پر جاذبه  سبزوار محسوب می شود ، در جنوب این شهرستان واقع شده است . و در تعطیلات نوروزی 91 با جاذبه هاي طبیعی و تاریخی فراوان خود آماده استقبال از مسافران و گردشگران خواهد بود.
وجود تعداد زیادی از بناهای تاریخی ، مذهبی و فرهنگی گوناگون از قبیل آرامگاه های متبرکه چندین امامزاده مدفون در این بخش ، باغ و آرامگاه ابوالحسن بن زید بیهقی مورخ ، ادیب و فقیه مشهور و نگارنده کتاب »تاریخ بیهق« ، مصلی و متوضی امام جواد (ع) و نیز منظره های سرسبز کوهپایه ای در دامنه های ارتفاعات کوه میش ، باغ ها و مزارع سرسبز کشاورزی و ...  که همه در بخش ششتمد واقع شده اند از دلایل زیبایی و جذابیت های گردشگری این منطقه است.
وجود همه این موارد در بخش ششتمد باعث شد این بخش در یکی از سفرهای استانی ریاست جمهوری به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب و شناخته شود.
اما متأسفانه به نظر می رسد تا کنون از جانب مسئولان ملی و محلی و ادارات دولتی مربوطه توجه خاصی نسبت به این منطقه صورت نگرفته و هنوز ششتمد به آن جایگاه شایسته خود به عنوان یک منطقه نمونه گردشگری دست پیدا نکرده است.
این درحالی است که درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری در یک منطقه می تواند به یکی از منابع اصلی درآمدی مردم آن محل تبدیل شود. آن هم بخشی مانند ششتمد که متأسفانه در اثر وجود سالها سیاست های تبعیض آمیز برخی مسئولین شهرستانی به مرور تبدیل به یکی از بخش های محروم شهرستان و حتی خراسان رضوی شده است. و شمار زیاد جوانان بیکار در این بخش و عدم وجود فرصت های اشتغال پایدار به یکی از تهدیدهای اجتماعی ساکنین تبدیل شده و باعث گردیده که همه ساله تعداد زیادی از مردمان ششتمد به سبزوار و دیگر شهرهای بزرگتر کوچ کنند.
البته در سالهای اخیر بخش ششتمد شاهد توجهات خوبی بوده است و انجام برخی خدمات زیرساختی در این  منطقه نشان از آن می دهد که آینده ای توسعه یافته در انتظار این بخش عزیز سبزواراست. یکی از دلایلی که  در سالهای اخیرباعث توجه بیشتر مسئولین  به ششتمد شد ، ارتقاء بخش های جوین ، جغتای و خوشاب به شهرستان بود که باعث شد با کوچک شدن حوزه سیاسی شهرستان توجه مسئولین ارشد به بخش های محرومتری نظیر داورزن ، ششتمد و روداب جلب شود.
سه بخش نامبرده تا پیش از انجام این تقسیمات همواره زیرسایه بخش های بزرگ ، پرجمعیت ترجغتای ، جوین و خوشاب بوده و نمی توانستند توجه و امکانات کافی را به خود جذب کنند.
اما سرانجام در سالهای اخیر فراهم شدن زیرساخت های مناسب جاده ای و سرعت گرفتن امر گازرسانی به شهرها و بخش های این نواحی ، تلاش برای رفع مشکلات آب شرب ، ساخت و احداث چندین واحد مدارس نوساز روستایی و شروع به احداث چند واحد صنعتی در این بخش ها حرکت ششتمد ، داورزن و روداب به سمت توسعه پایدار سرعت گرفته است.
اینک اما آنچه برای رشد و رونق بیشتر این بخش ضروری می نماید ، توجه هرچه بیشتر به پتانسیل های فرهنگی و اجتماعی منطقه است.
به عنوان مثال اگر آیین و رسوم کهن هر منطقه ای از جمله ششتمد به خوبی پاسداشته شود و همه ساله از طریق برگزاری جشنواره هایی نظیر همین جشنواره سالیانه »بازی های بومی ومحلی« این آیین ها به شکلی مطلوب به نمایش در بیایند ضمن تقویت هویت محلی و روحیه خودباوری در بین جوانان یک منطقه می تواند به جذب گردشگرانی کمک کند که تمایل دارند به آداب و رسوم و فرهنگ مناطق مختلف پی ببرند.
و جذب اینگونه گردشگران همانطور که قبلاً توضیح داده شد ، یک گام مهم برای رونق گرفتن صنعت گردشگری در یک منطقه است که خود می تواند مولد فرصت های شغلی بسیارزیادی باشد.
لذا این اقدام شهرداری ششتمد و سایر مردم و مسئولان برگزاری جشنواره سالانه بازی های بومی و محلی ششتمد در  ایام نوروز را حتی اگر در اولین سالهای برگزاری در مقیاسی بسیار کوچک انجام شود ، باید به عنوان اقدامی هوشمندانه و قابل ستایش دانست و امیدوار بود که همکاری و همیاری ادارات و مسئولان ارشد شهرستانی نیز با این پروژه همراه شود تا علاوه بر اجرای موفقیت آمیز آن از تبلیغات گسترده و مناسبی نیز بهره ببرد و بتواند مخاطبین زیادی برای خود جذب کند.
در پایان توجه به این نکته ضروریست که قطعاً در کنار ششتمد تمامی بخش ها و مناطق دیگر سرزمین پرافتخار سربداران دارای تاریخ و میراث فرهنگی کهن و با ارزشی هستند  که هریک می توانند در صورت دریافت توجه کافی و معرفی مناسب به توسعه صنعت گردشگری در منطقه بیانجامند.
مردمان و مسئولین اجرایی و مدیریتی شهر و روستاهای روداب ، داورزن ، جوین ، جغتای ، خوشاب و البته دارالمومنین سبزوار به عنوان اولین مادر شهر جمعیتی ، فرهنگی و دانشگاهی خراسان رضوی بعد از مشهد مقدس ، هریک با اینهمه افتخارات ملی و محلی چه فکری برای اعتلای فرهنگ و ارزش های بومی خود کرده اند ؟

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما