با فشار نماینده مجلس

فرودگاه گناباد مجوزجابه جایی مسافر را دریافت کرده است

فرودگاه ها جزء اساسی ترین زیرساخت های توسعه اقتصادی ، سیاسی ، گردشگری و ... (منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) و ...هر شهر و منطقه در جهان کنونی محسوب می شوند.

البته به دلیل گران بودن هزینه سفرهای هوایی شاید عده کمی از مردم بتوانند مستقیما از مزیت وجود فرودگاه ها در شهر و دیار خود بهره مند شود ، اما واقعیت اینجاست که در صورت وجود فرودگاه های فعال در هر منطقه ای فواید غیرمستقیم آن بی شک نصیب تمام مردم محلی خواهد شد.

به همین دلیل مردم شهرهای مختلف ایران همواره درچند دهه اخیر همواره ساخت فرودگاه را به عنوان یکی از مطالبات مهم  خود می دانسته اند و مسوولان و نمایندگان شهرهای خود را برای پیگیری احداث فرودگاه تحت فشار قرار می داده اند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، در استان خراسان رضوی نیز بحث تأسیس فرودگاه همواره در میان شهرهای بزرگ و پرجمعیت و یا شهرهایی که به دلایل اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و یا تاریخی و گردشگری از اهمیت خاصی برخوردارند مطرح بوده است.

اما در حال حاضر استان خراسان رضوی با نزدیک به 30 شهرستان و جمعیتی در حدود 6 میلیون نفر تنها از دو فرودگاه فعال در شهرهای مشهد و سبزوار برخوردار است و شهرهای گناباد ، سرخس ، تربت حیدریه و کاشمر از دیگر مناطق با اهمیتی هستند که در سال های اخیر کمابیش اقداماتی در جهت ساخت فرودگاه در مناطق خود انجام داده اند که در این میان پروژه فرودگاه های سرخس و گناباد به مرحله اجرایی وارد شده، اما در عین حال هریک از این فرودگاه ها با چالش هایی اساسی نیز مواجهند. (منبع1) ، (منبع2)

یکی از چالش های موجود در پیش پای فرودگاه های در حال تأسیس نظیر گناباد ، دیدگاه منفی بعضی از مدیران ارشد و کارشناسان است، که احداث فرودگاه در این شهرها را فاقد توجیه اقتصادی دانسته و معتقدند این پروژه ها تنها با فشار مردم و نمایندگان محلی بر دولت در حال احداث است.

به عنوان مثال محمود رسولی نژاد مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور به تازگی درباره فرودگاه گناباد گفته است:

تامین منابع مالی برخی فرودگاه ها با مشکل روبه رو است

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: تامین منابع مالی برای ساخت فرودگاه هایی که توجیه اقتصادی نداشته با مشکل روبه رو است.

ˈمحمود رسولی نژادˈ  در زمینه وضعیت دو پروژه فرودگاهی گناباد و مدرس در خراسان رضوی اظهار کرد: این دو فرودگاه از جمله فرودگاه هایی هستند که به طور قطع ساخت آن ها توجیه اقتصادی نداشته اما بر اساس فشاری که نمایندگان مجلس آورده اند مجوزهای لازم برای جابه جایی مسافر برای آن ها گرفته شده است.

وی اظهار کرد: این دو فرودگاه هنوز به شرکت فرودگاه های کشور تحویل نشده اما به عنوان تنها نهادی که در حوزه فرودگاهی مشاوره کار می کنیم کمک کرده و مشاوره دادیم و فرودگاه تا این مرحله پیش رفته است.

وی اظهار کرد: برای ساخت این فرودگاه ها باید اعتبار ملی تزریق شود،

شرکت فرودگاه های کشور چون ˈدرآمد هزینه ایˈ است و هیچ پولی از هیچ مرجعی برای ساخت فرودگاه ها نمی گیرد به طور طبیعی تلاش و ترجیح ما آن است که درآمدهایش را برای فرودگاه های خود که مردم الان در آن ها خدمت می گیرند و دچار مشکل هستند، سرمایه گذاری کند.

وی گفت: این وضعیت منحصر به همین دو فرودگاه نیست بلکه هر فرودگاهی که با فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی ساخته شده و توجیه اقتصادی نداشته، ممکن است در تامین منابع مالی با مشکل مواجه شود.

وی بیان کرد: اکنون دولت امکان تامین منابع مالی خوبی را برای این بخش ندارد.

رسولی نژاد افزود :اگر اعتباراتی به ما دادند قول می دهیم با اولویت، فرودگاه گناباد، مدرس، سقز و نیز فرودگاه ولی عصر(عج) در ملایر و بروجرد ساخته و تحویل دهیم اما با اعتبارات موجود به طور قطع با مشکل روبه رو هستیم.

وی گفت: اگر اعتبارات لازم در بودجه سال 83 تامین شود امکان آماده سازی این فرودگاه ها در حدی که پروازهای کوچک در آن بنشیند، وجود دارد اما اگر اعتباری تزریق نشود ممکن است همین سرمایه گذاری که تا الان انجام شده از بین برود.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی صنعت حمل و نقل

اینک هرچند هر دو دیدگاه موافق یا مخالف با ساخت فرودگاه های جدید در مناطق مختلف به نوبه خود دارای طرفدارانی است ، اما یک چیز مسلم این است که احداث فرودگاه ها با وجود توجیه یا عدم توجیه اقتصادی همچنان در شهرهای مختلف کشور در جریان است و به نظر می رسد مدیران هواپیمایی کشور و نیز مردم و مسوولان محلی شهرهای دارای فرودگاه فعال نظیر و نیز شهرهایی که در حال احداث فرودگاه هستند می بایست به فکر اندیشیدن تدابیر خلاقانه و موثری باشند تا با استفاده از ظرفیت های داخلی مناطق تابعه به شکوفایی و رونق فرودگاه های خود منجر شوند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

غیبت فرودگاه سبزوار و سنندج از لیست پروازهای خارجی فرودگاه های بین المللی ایران

نظرت را بنویس
comments

راوری

آفرین این نشانه اقتدار و درایت مردم سخت کوش کویر است شاید گناباد ما و سبزوار شما از لحاظ مواهب طبیعی محرومیت هایی داشته باشنداما خوشبختانه درتوسعه و پیشرفت معمولا پیشاپیش دیگر شهرها و مناطق خراسان حرکت کرده اند دعا میکنم فرودگاه گناباد سریعتر افتتاح شود و فرودگاه سبزوار عزیز شما زودتر بین اللمللی گردد

تب فرودگاه سازی

من نمی دونم این چه فکریه که به کله اکثر مردم ساده کشورما افتاده که اینقدر دنبال تجملاتن. فرودگاه برای اکثر شهرهای ایران یک هزینه کاذب و تجملیه.اینهمه هزینه میشه تا یک فرودگاه ساخته بشه اخرش چندنفر میرن سر کار؟ اخرش یک فرودگاه در یک شهر کوچیک در ماه و در سال چندتا پرواز داره به چندتا مقصد؟ الان مراکز استاناش تو فرودگاهشون موندن وای به حال شهرای کوچیک بهتره مردمم این پولای خودشونو و پولای دولتو تو چاه نریزن اگرمیخوان اعتباری بگیرن حداقل برای پروزه هایی خرج کنن که به دردشهرشون بخوره دو نفرو بفرسته سر کار تا کی گنابادیا واستن زلزله بیاد که بلکه از این فرودگاهشون در مواقع بحران بهره برداری مفید بشه؟

جلالی

مطلب خوبی بود . ممنونم ولی اخر معلوم نشد برام بالاخره به نظرشما باید در شهرهای کوچیک فرودگاه ساخته بشه یا نه؟

ایلیا

فقط نباید به سود آوری فکر کرد چون اگر چنان بود فقط تهران و مشهد و شهرهای گنده ایران باید فرودگاه داشته باشند باید به فکر خدمت به مردم هم بود از آنجا که امید می رود گناباد به عنوان یک قطب دانشگاهی و مخصوصا قطب برق الکترونیک در شرق کشور شود (با توجه به پتانسیل بالای ان از آنجایی که 15درصد اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گنابادی اند)به فرودگاه حتما نیاز دارد گناباد از جمله معدود شهرهایی است که قبل از انقلاب هم فرودگاه داشته است پس از و قوع زلزله سال 47 و یکسان شدن بخش کاخک این شهرستان باخاک رضا شاه دستور ساخت آن را صادر کرد البته نه برای در آمد زایی بلکه برای این که درموارد اضطرار به کار گرفته شود آیا حتما باید شاهد زلزله و بلای طبیعی دیگر باشیم و بعد به فکر چاره ؟یا از هم اکنون برای روز مبادا تدبیری بیندیشیم ؟کدام بهتر است ؟؟ ان شاالله در زیر سایه مقام معظم رهبری و لطایف الحیل امام عصر (عج)شاهد قطب دانشگاهی شدن گناباد خواهیم بود که هم اکنون نیز مسیر زیادی از این را پیموده شده است هم چنین چناچه منطقه ویژه اقتصادی شدن گناباد جامه ی عمل بپوشاند نیاز گنابد به فرودگاه مشهودتر خواهد شد پبه امید پیشرفت خراسان و خراسانی

هم استانی

مشخص است که فرودگاه مسافربری در شهرستان گناباد با کمتر از 100 هزار نفر جمعیت هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد، اگر هم ساخته شود باید فقط خاک بخورد چون مسافری برای استفاده از آن وجود ندارد. این فرودگاه می تواند در حدّ یک باند پرواز برای مواقع ضروری احداث شود.

به شما ضرر می رساند اگر فرودگاه داشته باشیم.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما