شهادت "شیخ خلیفه مازندرانی" اولین رهبر معنوی قیام سربداران سبزوار

بیست و دوم ربیع الاول در تقویم سیاسی جهان تشیع و تاریخ ایران اسلامی ، به عنوان روز شهادت شیخ خلیفه مازندرانی اولین رهبر معنوی و روحانی قیام سربداران سبزوار ثبت شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه قیام ملی مذهبی سربداران که در مقابل سلطه بیدادگران مغول روی داد ، از لحاظ وسعت بزرگ ترين و از نظر تاريخي مهم ترين جنبش آزادي بخش خاورميانه در قرن هشتم هجري بود.(منبع) که در دارالمومنین سبزوار کهن شهر شیعه ایران و نواحی اطراف آن روی داد و به مدت نیم قران دوام یافت.

اینک به مناسبت سالروز شهادت شیخ خلیفه مازندرانی ایده پرداز و موسس معنوی سلسله سربداران ، نگاهی به زندگی مختصر این روحانی مبارز و نستوه شیعه می اندازیم:

شيخ خليفه مردي پاكيزه روزگار بود از اهالي مازندران كه چندي را در نزد شيخ بالو زاهد آملي هم قريه خود كه از اقطاب مازنداران بشمار مي رفت، تلمذ و شاگردي كرد،‌ اما چون آنچه را كه به دنبالش بود در محضر ايشان نيافت، تصميم گرفت تا به محضر شيوخ و عرفاي ديگر بشتابد. در اين ايام شيخ ركن الدين علاء الدوله سمناني جزو شيوخ بزگ زمان خود بود. لذا شيخ به محضرش شتافت تا گمشدة خود را در كنار او بيابد. ليكن آنچه را كه مي جست در محضر او نيز نيافت.

چنانكه روزي شيخ علاء از وي پرسيد : « به كدام مذهب از مذاهب اربعه معتقدي » و شيخ خليفه جواب داد « اي شيخ آنچه من مي طلبم از اين مذهب ها بالاتر است.» و همين جواب كافي بود تا از محضر شيخ علاء الدوله سمناني نيز خارج شود و به دامن شيخي ديگر از شيوخ زمان يعني خواجه غياث الدين هبه الله حموي در بحر آباد جوين بشتابد.

 ليكن در بحرآباد نيز به خواستة خود نرسيد و لذا رخت سفر بر بست و در سبزوار اقامت گزيد.سبزوار در اين ايام مأمن شيعيان اثني عشري بود. سكني گزيدن شيخ خليفه در مسجد جامع سبزوار و تعاليم او در مسجد باعث گرد آوري افراد زيادي در اطراف او گشت كه به تبع پيرو و مريد او شدند.

 بدين ترتيب آوازة شهرتش در اطراف و اكناف پيچيده و صاحبان قدرت را به وحشت انداخت. بالاخره علماي درباري كه دست در دست حكام داشتند فتوايي صادر كردند با اين مضمون كه شخصي در مسجد ساكن است و حديث دنيا مي گويد و چون منعش مي كنند،‌ منزجر نمي شود و اصرار مي نمايد. اين چنين كس واجب القتل است يا نه » و اكثر فقهاي رسمي زمان فتوي دادند كه « باشد».

پس از مرگ شيخ خليفه مازندراني ، يارانش به ويژه يکي از شاگردانش به نام شيخ حسن جوري دست از مبارزه عليه مغولان و عمال سرسپرده آنها بر نداشت و نهضت شيعي سربداران را بنيانگذاري کرد . شيخ خليفه مازندراني در واقع رهبر روحاني و معنوي نهضت سربداران محسوب مي شد .

منبع: راسخون

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

جایگاه شهر اسفراین، در نهضت سربداران اولین حکومت شیعه دوازده امامی در ایران

نظرت را بنویس
comments

مفتح

نکات قابل تعمل بسیاری در خصوص قیام سربداران وجود دارد که نمود آن کمتر در تاریخ گذشته مردم ایران بلاخص تا جنبش مشروطه به چشم می آید که یکی از آن موارد وجود بستر آماده برای مردان تارخ سازیست که اگر در چنین بستری قرار نگیرند هیچگاه چنان عظمتی که از آنها به عنوان رهبران بزرگ یاد می شود نامی نمی ماند این بستر و محیط در واقع توسط همین مردم کوچه و بازار با رشادتهاشان شهادتهاشان فداکاریهاشان و بی نامیهاشان محیطی می آفرینند که اگر شخصیتی گذرش به آن وادی بیفتد و داد داشته باشد او را در کمترین زمان یاری میرسانند شیخ خلیفه اگر گذرش به دیار غیورمردان سبزوار نمی رسید و مردم این دیار اورا یاری نمی کردن شک نداشته باشید که شیخ خلیفه مازندرانی با این عظمت در تاریخ نبود

خسته نباشید.ظاهرا خوب فعال شدید.مطالبتون بهتر و به روز تر شده.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما