واگذاری بیمارستان ها به بخش خصوصی با نظر رهبری مغایر نیست/خصوصی سازی بیمارستان حشمتیه سبزوار چند شرط اساسی دارد

شماری از اصحاب رسانه دیار سربداران پنجشنبه گذشته به نمایندگی از افکار عمومی مردم منطقه سبزوار بزرگ در یک نشست خبری پیرامون وضعیت بیمارستان  حشمتیه سبزوار ، دیدگاه های خود را با نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی در میان گذاشتند.

دراین جلسه به بسیاری از سئوالات و ابهاماتی که ممکن است  در رابطه با نحوه واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی و دلایل اتخاذ این  تصمیم برای مردم سبزوار ایجاد شود ، پاسخ داده شد.


مجله اینترنتی اسرارنامه ، در ادامه برای آگاهی مخاطبان خود ، مشروح مطالب مطرح شده در این جلسه را به نقل از وبسایت محمدرضا محسنی ثانی منتشر می کند:

 

مشروح نشست خبری اصحاب رسانه با نماینده سبزوار پیرامون بیمارستان حشمتیه

محمدرضا محسنی ثانی روز پنجشنبه ضمن برگزاری جلسه ای با اصحاب رسانه دیار سربداران ، به عنوان نمایندگان افکار عمومی مردم منطقه سبزواربزرگ ، دیدگاه های آنان درباره محاسن و معایب واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی را بررسی کرد.
 
در این جلسه که آقایان و خانم ها جعفری ، مهری ، درقدمی ، فاتحی ، برزویی ، فسنقری ، دباغی مقدم ، کیخسروی ، اسماعیل زاده ، بیدخوری ، پورسخاوت و … از طرف ایرنا ، ایسنا ، قدس ، خراسان ، سبزوارنیوز ، سبزوارپیام ، سلام سربدار ، بصیرسبزوار ، دفترخبر صدا و سیما و …حضور داشتند. ، واگذاری حشمتیه که یک بیمارستان وقفی است به بخش خصوصی، از لحاظ منافات یا عدم منافات با نیت واقف ، چگونگی واگذاری و شروط آن، مقایسه زمان به بهره برداری رسیدن این بیمارستان توسط بخش خصوصی یا دولتی ، مغایرت یا عدم مغایرت این طرح با نظرات مقام معظم رهبری و … مورد بحث قرار گرفت.
 
 


بیمارستان واسعی ، جایگزین حشمتیه شده است
 
محسنی ثانی در این جلسه توضیح داد: سال ها قبل حشمتیه که به دلیل قدمت طولانی آن ، دچار فرسودگی هایی شده بود ، به طور کامل تخریب شد تا مورد بازسازی قرار گیرد.
 
وی تصریح کرد: البته قبل از تخریب حشمتیه ، بیمارستان واسعی در نقطه ای دیگر از شهر سبزوار ساخته شد ، و تجهیزات و بخش های سابق حشمتیه به همراه بعضی امکانات جدید به بیمارستان واسعی انتقال یافت ، تاامورات بهداشتی و درمانی مردم با وقفه مواجه نشود.
 
وی سپس افزود: در واقع بیمارستان واسعی جایگزین حشمتیه شده بود و عملا این امکان وجود داشت ، که در محل سابق بیمارستان حشمیته یک مرکز علمی ، آموزشی و پژوهشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی  ، با کاربری غیردرمانی را تأسیس کرد. با این حال به دلیل حساسیتی که مسؤولان وقت دانشگاه علوم پزشکی ، و سایر دست اندرکاران بهداشت و درمان سبزوار داشتند ، سعی کردند به جهت رعایت کامل نیت واقف که بیمارستان حشمتیه را برای امور درمانی مردم سبزوار تأسیس کرده بود ، حتما تعدادی تخت بیمارستانی در آن مجموعه بگنجانند.
 
وی در همین راستا گفت: در ابتدا تعداد ۳۰ تخت بیمارستانی برای حشمتیه در نظر گرفته شد و بعدها در طرح های توسعه تعداد تخت های این بیمارستان در حال تأسیس به چندبرابر مقدار اولیه افزایش یافت.
 
 
 
وضعیت پروژه بازسازی بیمارستان حشمتیه
 
محسنی ثانی سپس درباره وضعیت بازسازی بیمارستان حشمتیه و هزینه های آن گفت: این بیمارستان به لحاظ فیزیکی ۸۵ درصد پیشرفت داشته است و طبق آنچه مسئولان دانشگاه اعلام کرده اند ، تا به حال برای احداث آن حدود ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است ، و برای تکمیل ۱۵ درصد باقی مانده و نیز تجهیز بیمارستان به امکانات مورد نیاز به حدود ۴۰ میلیاردتومان دیگر هزینه نیاز است.
 
وی تبیین کرد ، هزینه خرید و نصب تجهیزات بیمارستانی با کیفیت استاندارد می تواند از هزینه ساخت بنای بیمارستان نیز گران تر تمام شود.
 
نماینده مردم سبزوار سپس افزود: از آنجایی که وضعیت بودجه دولت در سال های اخیر بسیار نامناسب بوده است و حتی امسال از ۴۰۰هزارمیلیارد تومان بودجه ای که مصوب شده تا کنون تنها ۸ هزارمیلیارد تومان تخصیص یافته و تا پایان سال پیش بینی می شود کل بودجه تخصیص یافته به ۱۱هزارمیلیارد تومان یعنی چندین برابر کمتر از بودجه تصویبی، برسد ، در چنین شرایطی اگر قرارباشد به بودجه های دولتی برای راه اندازی این بیمارستان دل خوش کنیم ، حداقل ۵ ، ۶ و یا ۷ سال دیگر باید معطل بمانیم تا این بیمارستان راه اندازی شود.
 
 
 
سیاست های دولت واگذاری بیمارستان ها به بخش خصوصی است
 
وی تصریح کرد: حتی خود وزیر بهداشت و درمان هم که هفته گذشته به سبزوار آمده بود ، از تلاش دولت برای واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی خبر داد و از تصمیم دانشگاه حکیم سبزواری برای واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی بسیار استقبال کرد.
 
به گفته محسنی دکتر قاضی زاده هاشمی زمان بهره برداری از پروژه بیمارستان حشمتیه را اگر بخواهد با بودجه دولت انجام بگیرد ، در یک چشم انداز پنج ساله ، عنوان کرده است.
 
نماینده مردم سبزوار افزود: حتی امکان دارد بعد از پنج سال هم این بیمارستان با بودجه دولت به بهره برداری نرسد ، زیرا ممکن است مثل بسیاری از وعده های دیگر این مورد هم دستخوش تأخیرهای بیشتر از این شود.
 
ضمن اینکه حتی اگر واقعا بیمارستان حشمتیه پنج سال دیگر هم به بهره برداری برسد معنایش این است که این موقوفه حداقل این همه مدت بلااستفاده می ماند.همه این دلایل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و سایر صاحب نظران را بر آن داشت که همسو با سیاست های دولت ، ، راه اندازی بیمارستان حشمتیه را به بخش خصوصی بسپارند.
 
 
 
بیمارستان حشمتیه به چه کسی سپرده خواهد شد؟
 
محسنی ثانی سپس توضیح داد: از زمانی که تصمیم به واگذاری بیمارستان حشمتیه مطرح شد ، در مرحله اول ، واگذاری این بیمارستان به پزشکان سبزوار مطرح بود. اما در جلسه ای که با پزشکان داشتیم ، آن ها این پروژه را برای خود مقرون به صرفه ندانستند.
 
وی در همین زمینه توضیح بیشتری داد و گفت: پزشکان سبزوار می گویند با تعرفه کمتر از ۳K خرید و اداره یک بیمارستان بسیار زیان ده خواهد بود و حتی تعرفه ۳K نیز ممکن است چندان مقرون به صرفه نباشد. این در حالی است که تعرفه های دولتی ۱K وما اصرار داریم که بعد از واگذاری حشمتیه به بخش خصوصی همان تعرفه دولتی اعمال شود.
 
وی ادامه داد ، پس از اینکه پزشکان سبزوار به پروژه بیمارستان حشمتیه ورود پیدا نکردند ،تصمیم گرفته شد ، که این پروژه به مزایده گذاشته شود.
 
وی در ادامه توضیح داد ، برای واگذاری بیمارستان به بخش خصوصی هیچ اولویتی مد نظر مجموعه علوم پزشکی نیست. و هر فرد حقیقی یا حقوقی که بهترین شرایط را تأمین نماید ، می تواند امور بیمارستان حشمتیه را به دست بگیرد.
 
وی سپس تصریح کرد: موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج یکی از نهادهایی است که تا به حال متقاضی شده ورود به پروژه حشمتیه شده است. و طبیعی است اگر هر کس دیگری شرایط بهتری فراهم آورد اولویت با اوست.
 
 
 
شروط واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی
 
وی سپس نحوه واگذاری بیمارستان به بخش خصوصی را توضیح داد و گفت: در این طرح بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی فروخته می شود اما این خرید و فروش مشروط است به گونه ای که هریک از طرفین می باید نکاتی را رعایت نمایند.
 
وی در همین زمینه توضیح داد و گفت: اگر قرارباشد بیمارستان به بخش خصوصی واگذار شود ، یکی از اولین شروط این است که با تعرفه دولتی به ارائه خدمات به بیماران بپردازد و از این حیث نباید هیچ فشاری به مردم وارد شود.
 
شروط بعدی این است که بیمارستان را حداکثر تا یک سال آینده با بهترین امکانات به بهره برداری برساند.
 
وی یکی دیگر از شروط را این دانست که علوم پزشکی سبزوار در آمد حاصل از فروش بیمارستان حشمتیه را باز در همین سبزوار در رابطه با امور بهداشت و درمان هزینه نماید و هیچ بخشی از آن درآمد از سبزوار خارج نشود.
 
 
 
تجربه های مشابه و موفق در واگذاری بیمارستان ها به بخش خصوصی در کشور:
 
محسنی ثانی تأکید کرد بیمارستان حشمتیه اولین بیمارستانی نیست که در سطح کشور با تعرفه دولتی به بخش خصوصی واگذار می شود و ممکن است خیران زیادی وجود داشته باشند که حاضر باشند بدون چشمداشت سود اقتصادی ، در زمینه های بهداشتی و درمانی جامعه سرمایه گذاری کنند
 
وی ادامه داد در همین سبزوار هم قبل از این بعضی بخش های بیمارستانی نظیر آنژیوگرافی ، سنگ شکن ، سی تی اسکن و … پیش از این توسط بخش خصوصی راه اندازی شده و اتفاقا نتایج خوبی داشته است. و فقط در این بین بیمارستان حشمتیه بیش از حد در معرض توجه و اعتراضات قرارگرفته است.
 
 
 
چرا نمایندگان مردم به مبحث واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی ورود پیدا کرده اند؟
 
در ادامه جلسه یکی از خبرنگاران از محسنی ثانی پرسید چرا به عنوان نماینده مجلس که اصولا وظیفه قانونگزاری دارد و نه وظیفه اجرایی ، در امر واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی ورود پیدا کرده و دارد در این زمینه جلسه برگزار می کند.
 
محسنی پاسخ داد: هرکجا پای مطالبات مردم در میان باشد ، پروژه ها بیش از حد طول بکشند ، قوانین نقض شوند و یا خطر نقض قوانین وجود داشته باشد ، پای نماینده های مردم هم به میان می آید و آن ها وظیفه پیگیری و مداخله دارند.
 
 

 
چرا موضوع واگذاری بیمارستان حشمتیه با خبرنگاران در میان گذاشته شد؟
 
یک خبرنگار دیگر از محسنی ثانی پرسید: برگزاری چنین جلسه ای با خبرنگاران چندان ضرورتی ندارد و می بایست این جلسه با صاحب نظران ، کارشناسان ، پزشکان و … در این رابطه جلسه تشکیل شود.
 
محسنی ثانی پاسخ داد: اتفاقا قرار است بعد از ظهر همین امروز (پنجشنبه ۲۶دی ماه) با فرهیختگان و صاحب نظران و پزشکان نیز درهمین رابطه جلسه .داشته باشد و دلیل دعوت از خبرنگاران برای این نشست خبری ، یک نوع احترام به جامعه خبری شهرستان و افکارعمومی مردم است. زیرا خبرنگاران به هرحال در میان مردمند و از خواسته ها ، دغدغه ها و نیازهای آنان با خبرند و می توانند مسئولان و نمایندگان را در تصمیماتشان راهنمایی کنند.
 
 
 
آیا واگذاری بیمارستان های دولتی از جمله حشمتیه سبزوار در تضاد با فرمایشات مقام معظم رهبری است؟
 
یکی دیگر از خبرنگاران حاضر در جلسه واگذاری بیمارستان ها به بخش خصوصی را مغایر با بیانات مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: چون بحث بهداشت و درمان از موضوعات اساسی جامعه است به نوعی جزء امور حاکمیتی محسوب می شود و نمی توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.بنابراین فروش بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی یک کار اشتباه است.
 
محسنی ثانی پاسخ داد: این موضوع منافاتی با بیانات مقام معظم رهبری ندارد. زیرا قرار نیست دولت وظیفه خدمات بهداشتی و درمانی خود را واگذار کند. بلکه فقط می خواهد از اینکه مستقیما بنگاه داری کرده و تصدی گر باشد ، خودداری نماید.
 
وی در همین زمینه توضیح داد: دولت بعد از واگذاری بیمارستان ها به بخش خصوصی هم وظیفه تأمین بهداشت و درمان جامعه را دارد.
 
فقط کاری که می کند این است که از بخش خصوصی خدمت خریداری می کند. و البته برآن نظارت نیز خواهد داشت.
 
محسنی افزود:اتفاقا وقتی بیمارستان ها به بخش خصوصی واگذار شده باشد ، دولت بهتر و دقیق تر از گذشته نظارت می کند. زیرا وقتی خودش متصدی بیمارستان ها باشد ، خواه نا خواه در بعضی موقعیت ها مجبور به تسامح می شود ، اما در مقابل بخش خصوصی دیگرتسامحی به وقوع نمی پیوندد.
 
 
 
هنوز تصمیم قطعی برای واگذاری حشمتیه به بخش خصوصی گرفته نشده است.
 
یکی دیگر از خبرنگاران در ادامه گفت: روی سایت محسنی ثانی در مطلب دعوت از خبرنگاران برای شرکت در این جلسه ، ذکر شده،جلسه تصمیم گیری برای واگذاری یا عدم واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی . اما این خبرنگار مدعی شد این یک جلسه تشریفاتی است و کار واگذاری یا عدم واگذاری بیمارستان حشمتیه ازکار گذشته و همه تصمیمات برای واگذاری این بیمارستان به بخش خصوصی گرفته شده است.
 
محسنی ثانی اما در پاسخ به این خبرنگار گفت: هنوز هیچ تصمیمی مبنی بر واگذاری بیمارستان به بخش خصوصی گرفته نشده است و چون هنوز این موضوع بلاتکلیف است در برنامه بودجه دولت ، ردیف اعتباری بیمارستان حشمتیه گنجانیده شده و برای آن در سال آینده ۷ میلیارد تومان مصوب شده است.
 
وی توضیح داد: اولین کار واگذاری بیمارستان به بخش خصوصی به مزایده گذاشتن آن و چاپ آگهی مزایده در روزنامه هاست تا اطلاع رسانی کامل صورت گیرد و بهترین رقبا در این مزایده شرکت کنند که هنوز هیچ یک از این اقدامات انجام نشده ، زیرا در این زمینه  هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نگردیده است.
 
 
 
گفتنی است این جلسه از ساعت ۱۱ صبح تا ۲ بعد از ظهر در دفتر محمدرضا محسنی ثانی ادامه یافت و سرانجام با صرف ناهار در فضایی صمیمانه و همراه گفتگو پیرامون حاشیه های خبری شهرستان بین اصحاب رسانه و نماینده مردم سبزوار به پایان رسید.
 
 
 
لازم به توضیح است ، محمدرضا محسنی ثانی در بعد از ظهر پنجشنبه نیز در محل دفتر خود در سبزوار میزبان جلسه ای با حضور دلسوزان و علاقه مندان توسعه دیار سربداران و صاحب نظران و دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان سبزوار بود تا در رابطه با موضوع واگذاری بیمارستان حشمتیه به بحث و تبادل نظر بپردازند.مشروح این جلسه نیز به همراه گزارش های تصویری به زودی منتشر خواهد شد.

منبع: وبسایت محمدرضا محسنی ثانی

 

برای مشاهده گزارش تصویری از نشست خبری خبرنگاران  با نماینده سبزوار روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

وضعیت مشابه دو بیمارستان وقفی  در سبزوار و نیشابور برای واگذاری به بخش خصوصی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما