وضعیت مشابه دو بیمارستان وقفی در سبزوار و نیشابور برای واگذاری به بخش خصوصی


طرح واگذاری بیمارستان حشمتیه سبزوار به بخش خصوصی در هفته های اخیر یکی از موضوعات بحث برانگیز در محافل سیاسی ، اجتماعی و در سایت های خبری شهرستان بوده است.
بیشترین بحث ها پیرامون این  موضوع به پا شده که با وجود وقفی بودن بیمارستان حشمتیه آیا واگذاری  آن به بخش خصوصی با موازین شرع سازگار است یا خیر؟
همزمان  با اینکه مباحث مربوط به واگذاری بیمارستان  حشمتیه در سبزوار برپاست ، در شهرستان  مجاور نیز مورد مشابهی در جریان است.
به گونه ای که مردم نیشابور نیز این روزها شاهد مطرح شدن حرف و حدیث واگذاری بیمارستان قمربنی  هاشم این شهر به بخش خصوصی هستند.
نکته جالب اینجاست که اتفاقا بیمارستان قمربنی هاشم نیشابور  هم یک بیمارستان وقفی است و اینک قراراست مدیریت آن برای مدت پنج سال به بخش خصوصی واگذار شود.
پایگاه خبری تحلیلی عرش نیوز ، این مطلب را به شرح زیر  گزارش  داده است:

 


عقد قرارداد 5 ساله بیمارستان قمر بنی هاسم نیشابور با بخش خصوصی


بیمارستان خیریه قمر بنی هاشم نیشابور که تا کنون به صورت هیات امنایی و با مدیریت اوقاف و امور خیریه نیشابور اداره می‌شد،قرار است به مدت 5 سال به مجموعه ای از پزشکان اجاره داده شود.
 به گزارش عرش نیوز ، سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور در این خصوص اظهار کرد:باتوجه به اینکه بحث بهداشت و درمان و اداره بیمارستان،یک کار تخصصی است،طبیعتا برای مدیریت بهتر و ارائه خدمات لازم نیاز به مجموعه تخصصی دارد.
حجت الاسلام محمد ذاکری با بیان اینکه این کار از ما ساخته نیست،اظهار کرد:مجموعه ما آماده برای ارائه خدمات هست،در گذشته هم خدمات را ارائه کرده است و خواهد کرد،مدیریت بیمارستان به دلیل اینکه نیاز به کار تخصصی دارد به مجموعه ای از پزشکان به صورت اجاره ای واگذار می شود و هیچ تغییری در ارائه خدمات ایجاد نخواهد شد.
وی افزود:فقط‌ در بحث مدیریت بیمارستان که تا کنون بوسیله اوقاف و هیئت امنا تکیه ابوالفضلی انجام می شد،جهت بازدهی بیشتر،مدیریت بهتر و ارائه خدمات مناسبت تر این مجموعه به تعدادی از پزشکان واگذار می شود.
ذاکری در خصوص چگونگی واگذاری بیمارستان قمر بنی هاشم اظهار کرد:بیمارستان به صورت ۵ ساله به آنها اجاره داده میشود تا ان شاء الله بتوانند خدمات بهتری به همشهریان عزیز ارائه دهند.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور در پاسخ به این سوال که آیا ضریب(k) بیمارستان هم افزایش پیدا خواهد کرد؟پاسخ داد:در قرار داد این است که با همین شرایط فعلی بیمارستان به کار خود ادامه دهد،یعنی با همین تعرفه درمانی و همین ضریب (k).
وی در خصوص وضعیت نیروهای بیمارستان پس از واگذاری گفت:اکثر نیروهایی که در بیمارستان مشغول به کار هستند پاره وقت و قرار دادی هستند و با همین شرایط و سنواتی که دارند،طبیعتا در همین مجموعه به عنوان نیروی آن مشغول به خدمت خواهند بود.
ذاکری افزود:با توجه به اینکه مجموعه پزشکان قرار است بیمارستانی را در آینده راه اندازی کنند،این به نفع پرسنل بیمارستان قمر بنی هاشم هم خواهد بود،که به عنوان نیروی رسمی در آن مجموعه به کارشان ادامه دهند.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور ادامه داد:مجموعه پزشکان بنا دارند بخش های تخصصی را راه اندازی‌کنند و خدمات بیشتری ارائه دهند،خدماتی که در بیمارستان های دولتی و خیریه سطح شهر ارائه نمی‌شود و یا به طور پراکنده ارائه می شود را قرار است به صورت متمرکز ارائه دهند.
ذاکری افزود: طبق گزارشاتی که مجموعه پزشکان داده اند قرار است خدمات تخصصی را در بخش های تخصصی ارائه دهند.
سرپرست اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور خاطر نشان کرد:در جریان نیستم که آیا برنامه ای برای افزایش تخت خواهند داشت یا خیر ،ما نیز برنامه ای برای افزایش تخت نداریم.
وی گفت:ما با ۵۲ تخت بیمارستان را به آنها اجاره داده ایم ،که ممکن است در حد امکاناتشان آن را افزایش دهند.
ذاکری در پایان تصریح کرد:البته قرارداد هنوز قطعی نشده و پیش نویس آن باید به تایید اداره کل اوقاف استان برسد و پس از اینکه تایید شد،نهایی می‌شود و با همان شرایطی که پیش بینی شده است به آنها واگذار خواهد شد.
چندی پیش هم عضو هیات امنای تکیه ابوالفضلی نیشابور از واگذاری تنها بیمارستان خیریه شهر به مجموعه ای از پزشکان خبر داده بود.
حسن خیاری در این باره در آبان ماه ۹۲ در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه منابع این هزینه از خیرات و نذورات مردم تامین می‌شد و هزینه‌های بیمارستان بسیار بالا بود، دیگر نمی‌توانیم هزینه‌ها را تامین کنیم.
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف این بیمارستان خیریه ارائه خدمات به افراد مستمند بود، اظهار کرد: مبلغ اجاره‌بهای پنج ساله بیمارستان در اختیار هیئت‌ امنای تکیه است تا افراد محروم از آن منتفع شوند.
خیاری در خصوص برخی مشکلات اداره بیمارستان، اظهار کرد: شرکت‌های پخش دارو ابتدا پول طلب می‌کنند و بعد دارو می‌دهند و این در حالی است که قبلا دارو می‌گذاشتند و بعد از شش تا ۹ ماه پول را مطالبه می‌کردند.
وی افزود: ضریب کا(k) خدمات بیمارستان ۳.۲ بود، جلسه‌ای با وزیر بهداشت داشتیم که رقم ضریب کا افزایش پیدا کند تا جوابگوی هزینه‌ها باشیم که موافقت نشد.
خیاری با اشاره به اینکه چون اسم بیمارستان خیریه است مدیران جدید که توافق شده است بیمارستان را از ابتدای آذر تحویل بگیرند نمی‌توانند قیمت خدمات را افزایش دهند، خاطرنشان کرد: در هر حال اگر در کیفیت و نرخ خدمات اتفاقی بیفتد دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ناظر خواهد بود.
عضو هیئت امنای تکیه ابوالفضلی نیشابور با اشاره به اینکه بیمارستان قمر بنی‌هاشم دارای بخش‌های داخلی مردان، زنان، زایمان و اورژانس شبانه‌روزی است، اضافه کرد: بیمارستان دارای ۱۲۷ نفر پرسنل است که ۷۴ نفر آن رسمی هستند و مابقی قرارداد پاره‌وقت دارند.
خیاری افزود: دکتر خوشرو رئیس سازمان نظام پزشکی نیشابور طرف قرارداد با تکیه است که بنا به گفته او جمعی از پزشکان نیشابور می‌خواهند از منابع خود به بیمارستان تزریق مالی کنند، و از عموم پرسنل قبلی استفاده کنند.
وی بیان کرد: بیمارستان قمر در حال حاضر ۵۲ تخت مصوب دارد که تا ۷۵ تخت قابل افزایش است.
با وجود اطمینان هایی که مسئولین مربوطه می دهند،بازهم نگرانی هایی در خصوص افزایش تعرفه های درمانی بیمارستان خیریه قمر بنی هاشم نیشابور پس از واگذاری وجود دارد.
با این حال نظارت بر تعرفه های بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی بر عهده دانشکده علوم پزشکی است و در صورت عدم رعایت تعرفه های قانونی آنها موظف هستند برخورد لازم را داشته باشند

منبع:  پایگاه خبری تحلیلی عرش نیوز

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نشست مطبوعاتی پیرامون واگذاری بیمارستان حشمتیه سبزوار به بخش خصوصی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما