اسناد و مدارک قدیمی مربوطه به دکتر شریعتی فرزند شایسته دیار سربداران

وبسایت شاهدان کویر مزینان ، که در دوسال گذشته با پشتکار ستودنی علی مزینانی عسگری وبلاگ نویس فرهیخته دیار سربداران ، به پایگاه معتبری برای اطلاع از اخبار روستای تاریخی مزینان تبدیل شده ، در جدیدترین پست خود به انتشار اسناد و مدارکی قدیمی مربوط به دوران تحصیل و اشتغال دکتر علی شریعتی در دهه 1330 پرداخته است.

مشاهده این اسناد که متعلق به یکی از برجسته ترین نویسندگان و متفکران سیاسی ، اجتماعی و مذهبی معاصر ایران است ، هر چند به اندازه کافی جالب توجه است اما نکته جالب تری که مدیر وبلاگ شاهدان کویر به آن دقت کرده ، این است که خود دکتر شریعتی در زمان حیات همواره فامیلی رسمیش را مزینانی می دانسته و در اکثر اسناد تاریخی مربوط به او ، با نام علی مزینانی مورد اشاره قرار گرفته است.

البته اینکه فامیل شریعتی چگونه برای خانواده دکتر شریعتی انتخاب شد ، خود موضوع قابل بررسی دیگری است که امیدمی رود در آینده اصحاب رسانه و پژوهشگران محلی منطقه سبزوار بزرگ بدان بپردازند . اما اسنادی که به تازگی در وبلاگ شاهدان کویر مزینان منتشر شده است ، نشان از آن دارد که دکتر شریعتی در اکثر قریب به اتفاق اسناد و مدارک رسمیش به نام فامیلی مزینانی شناخته می شده است.

علاوه بر اسناد و مدارک رسمی ، خود دکتر شریعتی نیز در ایام بزرگسالی که وارد مبارزات سیاسی و طرح نظریات فکری و اجتماعی شده و کم کم به شهرت و محبوبیتی روزافزون در میان جوانان و تحصیل کردگان کشور دست یافته بود، در بعضی از کتاب هایی که منتشر می کرد ، فامیل مزینانی و بعضی دیگر از فامیل های مستعار نظیر سبزواری ، سبزوارزاده و خراسانی را به جای شریعتی به کار می برد که به احتمال زیاد چون او اصالتاً متعلق به منطقه سبزواربزرگ و روستای تاریخی مزینان بوده و تعلق خاطری به این منطقه داشته ، از این نام های فامیلی بهره می گرفته است.

مجله اینترنتی اسرارنامه قبلا در مطلبی مستقل به موضوع نام های مستعار دکتر علی شریعتی پرداخته است که شما گرامیان می توانید برای مطالعه آن مطلب به پیوند درج شده در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین صفحه مراجعه نمایید.

اینک مجله اینترنتی اسرارنامه ، به انتشار متن و تصاویر کامل اسناد مربوط به دکتر شریعتی در دهه 30 می پردازد:

علی مزینانی شریعتی در سال تحصیلی ۱۳۳۵-۱۳۳۴ دانشجوی رشته‌ی فلسفه در دانشگاه تهران بوده است اما در همان سال او از تحصیل در این دانشگاه انصراف داد و به دانشکده‌ی تازه‌تأسیسِ ادبیاتِ مشهد رفت. کپیِ پرونده‌ی دانشجوییِ او در دانشگاه تهران به تازگی در اختیارِ خانواده‌ی شریعتی قرار گرفته که ضمیمه شده است  .  

منبع : شاهدان کویر مزینان

گفتنی است : در بعضی از اسناد منتشر شده فوق محل تولد دکتر شریعتی در مشهد ذکر شده ، اما این موضوع صحت ندارد. زیرا برمبنای همه منابع معتبر از جمله بر مبنای زندگی نامه شریعتی که به قلم همسر وی نوشته شده است ، این نویسنده و متفکر برجسته معاصر در سبزوار متولد شده و خاندان وی از فضلا و علمای مشهور غرب خراسان رضوی بوده اند.

 اما احتمالا دلیل درج اطلاعات اشتباه درباره زادگاه دکتر شریعتی در شناسنامه وی ، بی دقتی های رایجی است که در اولین سال های وضع شدن قانون شناسنامه در ایران ، بسیاری از ایرانیان دچار آن بودند و چون در آن سالها شناسنامه را درهمان نخستین روزهای تولد فرزند تهیه نمی کردند ، گاهیی ممکن بود ، تهیه شناسنامه چندسال بعد از تولد انجام پذیرد و از همین رو در پاره ای از موارد علاوه بر نام در شهر زادگاه ، حتی سن شناسنامه ای افراد نیز با سن واقعیشان متفاوت درج می شود.

اما پوران شریعت رضوی همسر دکتر شریعتی در کتابی که با موضوع زندگی نامه این معلم بزرگ انقلاب درج کرده است ، مکان تولد و وضعیت خانوادگی او را به شرح زیر ، بیان کرده است :

علی شریعتی در روز دوم آذر ۱۳۱۲ در روستای مزینان از توابع شهرستان سبزوار متولد شد. اجداد او همه از عالمان دین بودند. پدر پدربزرگ علی، ملا قربانعلی، معروف به آخوند حکیم، مردی فیلسوف و فقیه بود که در مدارس قدیم بخارا و مشهد و سبزوار تحصیل کرده و از شاگردان برگزیده حکیم اسرار (حاج ملا هادی سبزواری) محسوب می‌شد. پدرش استاد محمدتقی شریعتی (موسس کانون حقایق اسلامی که هدف آن تجدید حیات اسلام و مسلمین بود) و مادرش زهرا امینی زنی روستایی، متواضع و حساس بود (منبع) .

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی به نام های مستعار دکتر شریعتی (علی سبزواری ، سبزوارزاده ، مزینانی ، سربداری و...)

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی

باسلام در جریان بررسی شهادت دکترعلی مزینانی شریعتی در شاهدان کویرمزینان: پرونده : چگونگی شهادت دکتر علی مزینانی شریعتی بخش دوم منتشرشد
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما