جایگاه شهر اسفراین، در نهضت سربداران اولین حکومت شیعه دوازده امامی در ایران

اسفراین یکی از شهرهای تاریخی خطه خراسان است ، که در منابع تاریخی با نام هایی نظیر مهرگان ، مهرجان ، سپهرآیین و اسپرایین نیز شناخته می شود.

این شهر خوش آب و هوا که براساس تقسیمات سیاسی خراسان بزرگ در دهه ۱۳۸۰ در محدوده استان خراسان شمالی قرار گرفته است ، از جمله مناطقی است که افتخار آن را داشته که در زمان برپایی نهضت سربداران جزء قلمرو این اولین حکومت شیعه دوازده امامی در ایران باشد.

نزدیکی اسفراین به دارالمومنین سبزوار پایتخت نهضت سربداران باعث شد ، این شهر در حکومت سربداران نقش مهمی داشته است ، به گونه ای که یکی از پایگاه های اصلی سربداران محسوب می شد و در آن سکه ضرب می گردید.

اطلاعات بیشتر درباره وضعیت و جایگاه اسفراین در حکومت سربداران را می توان با استناد به شماری از منابع معتبر تاریخی ف به شرح زیر ، توصیف کرد :

حكومت اسفراين در قيام سربداران را يكي از امراي مغول بنام محمود اسفراين در دست داشت كه در طي چند جنگ از امير مسعود سربدار در حوالي نيشابور شكست خورد و در تاريخ مغمول ، تاريخ نيشابور و ساير كتب تاريخي اين پيروزي را در سنه و 73 هجري قمري دانسته اند سربداران در اسفراين پايگاه محكمي داشته اند .
اين موضوع را مي توان از سكه هاي ضرب آن در اسفراين پي برد و يعقوب آژند مترجم كتاب خروج و عروج سربداران تاليف جان ماسون اسميت ، فصلي از كتاب خود را به ضرب سكه در اسفراين و ساير شهرهاي خراسان اختصاص داده است . هر چند در دوره ايلخانان مغول نيز در اسفراين سكه ضرب شده است .

منبع : (منبع)

گفتنی است مردم اسفراین به یاد حماسه با شکوه سربداران ، هم اکنون یکی از خیابان های اصلی شهرشان را به اسم این نهضت تاریخی نامگذاری کرده اند. بولوار سربداران در شهر اسفراین ، محلی است که تعدادی از ادارات و مراکز آموزشی و دانشگاهی شهر اسفراین از جمله دانشگاه پیام نور این شهر ، در حاشیه آن واقع شده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

درس هایی از نهضت سربداران سبزوار ، اولین  حکومت شیعه دوازده امامی ایران

نظرت را بنویس
comments

اسفراینیا و سبزواریا همیشه رابطه خوبی با هم داشتن حتی الانم که چدین ساله اسفراین رفته توی یک استان دیگه مردمش بیشتر مراوداتشون با سبزواره به جای بجنورد حالا با این متن برام ثابت شد که ارتباطاطشون ریشه های تاریخیم داره
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما