از قطع درختان تا آلودگی هوا در شهرهای خراسان از نگاه یک وبلاگ نویس نیشابوری

قطع گسترده درختان و نابودی فضاهای سبز از آن خبرهای ناگواری است که متأسفانه در بسیاری از مناطق شهری ایران از جمله در سبزوار که شاهد رشد روزافزون پدیده آپارتمان نشینی هستند ، بسیار شنیده می شود و موجبات رنجش خاطر دوستداران طبیعت و نیز ایجاد خطر آلودگی هوا را فراهم می آورد.

شهر سبزوار متأسفانه در ماه ها و هفته های اخیر به کرات شاهد پدیده ناراحت کننده قطع درختان توسط سازمان ها و یا بعضی از همشهریان سبزواری بوده است. که آخرین مورد آن قطع درخت کاجی کهنسال در یک ملک خصوصی در خیابان اسدآبادی سبزوار بود که با واکنش اعتراضی شماری از دوستداران طبیعت و وبلاگ نویسان سبزواری مواجه شد.به طور نمونه وبلاگ و وبسایت انجمن دوستداران طبیعت سبزوار به این موضوع واکنش هایی به شکل زیر نشان دادند:
کلیک کنید:

یادگار صلابت دیروز ، قربانی سنگ و آهن و دیوار شد

 

بازهم قطع درختان کهنسال در سبزوار

 

اما پدیده شوم قطع روزافزون درختان و  عدم همت کافی برای ایجاد فضاهای سبز جایگزین ، قطعا ضرباتی جبران ناپذیر بر وضعیت آب و هوایی شهرهای مختلف برجای خواهد گذاشت. که نمونه هایی از آن هم اکنون در بعضی شهرهای خراسان قابل مشاهده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، به استثنای کلان شهر مشهد که به طور کل به دلیل جمعیت چند میلیونی و قرارداشتن در رتبه دومین شهر بزرگ و پرجمعیت کشور ، اقتضائات خاص خود را دارد و از سال ها قبل در ردیف شهرهای آلوده ایران قرار گرفته است، شهرهایی نظیر سبزوار و نیشابور که بعد از مشهد به عنوان بزرگترین نقاط شهری شمال شرق ایران محسوب می شوند نیز در صورت عدم رعایت استانداردها و احترام به محیط زیست ، در خطر آن هستند که در آینده ، به نوبه خود با خطر آلودگی هوا مواجه شوند.

خطری که همین حالا نیز بعضی مواقع در این شهرها مشاهده می شود.

به طور نمونه ، یک کارشناس ارشد هواشناسی در شهر نیشابور در تاریخ های 6 و 7 آذرماه گذشته خبر از کاهش دید افقی و آلودگی هوای این شهر داده است که به نوبه خود زنگ خطری قابل توجه برای همه شهرهای بزرگ خراسان است.

آقای مهدی بلوکی که از وبلاگ نویسان فرهیخته نیشابوری و از کارمندان اداره هواشناسی این شهر است ، در یکی از مطالب وبلاگی خود ، وضعیت آلودگی هوای نیشابور و دلایل احتمالی بروز آن و روش های کنترل وکاهش آن را به خوبی شرح داده است ، که مجله اینترنتی اسرارنامه به دلیل مفید تشخیص دادن این مطلب برای تمام شهرهایی که تقریبا وضعیت مشابهی با نیشابور دارند در ادامه به انتشار متن کامل این مطلب می پردازد :

آلودگی هوای نیشابور در مورخ6 و7آذر 92

یکی از پارامترهایی که در هواشناسی بصورت ساعت به ساعت  اندازه گیری میشود دید افقی است  که بهترین حالت در نیشابور تا کنون 35 کیلومتر بوده است ودر آن وقت ارتفاعات جنوب بخش میان جلگه از اداره هواشناسی قابل رویت بود از عوامل تاثیر گذار بر دید افقی، پدیده مه-دود-باران-برف-باران ریزه وآلودگی هواست .

کاربردگزارش دید افقی در هواشناسی بیشتر جهت موارد هوانوردی است اگر شهر فرودگاه داشته باشد برای خلبان این عامل در هنگام نشستن وبرخاستن بسیار مهم است وتا کنون سوانح فرودگاهی که داشتیم بیشتر به خاطر دید کافی نداشتن خلبان اتفاق افتاده چون دید در جهت باند بسیار مهم است

در شهرهایی مثل نیشابور که فرودگاه ندارد دید افقی از این بابت اندازه گیری میشود تا در آینده در بحث احداث فرودگاه وتعیین جهت باندو همچنین درحمل ونقل جاده ای از آن استفاده کنند.

هواشناسی نیشابور در شمال شهر واقع شده وبرای دید بانی دید افقی براثر مه ،باران ،برف وگرد وخاک مناسب است و لی دید افقی گزارش شده منعکس کننده الودگی هوای داخل شهر نیست من در بررسی  که طی روز های6 و7 آذر 92 داشتم ،روز چهار شنبه آلودگی شدید در نیشابور از خیابان عدالت در جنوب چهارراه انقلاب تا بلوار بعثت در شمال چهارراه انقلاب مشاهده میشد ولی  درروز پنج شنبه از سی متری طالقانی تا فرحبخش  این آلودگی قابل رویت است ودید افقی در این قسمت در حد 500 متر است.

متاسفانه از دوران ابتدایی بنده تا کنون در نیشابور فضای سبز مناسبی در سطح شهر ساخته نشده است وفقط شاهد احداث چند بوستان کوچک در محلات آن هم فقط دارای چمن بوده که  آنهم پس از مدتی بعلت رها  و بعلت عدم رسیدگی   وضعیت نامناسبی پیدا میکندوشما کمتر درختی با طول عمر 5سال و10 سال به بالا  در این مکانها میبینید

در صورتی که در پارکهای بجا مانده از 30 سال قبل در حاشیه بلوار سیمتری وخیابان امام شاهد درختان تنومند هستید که نشان از برنامه ریزی بلند مدت داشته است.

در فضا های سبز  فعلی فقط سعی شده رفع تکلیف شود

مثلا همین پارک ریاضیات در کنار هواشناسی ،آخر سال که میشود ومیخواهند اعتبار پایان سال را جذب کنند در دو روز 50نفر کارگر میریزند شلوغ بازی میکنند یه مقدار خاک جابجا میکنند وچهار تا بوته گل میکارند وبعد رها میشود تا سال بعد ومتاسفانه چون گلها دیمه نیستند! بعد از سه روز خشک میشوند. واینمکان گویا برای راست وریس کردن کمبود بودجه ساخته شده، چون کسیاز آن بازدید نمیکند وراحتند!

یک تعداد درخت اقاقیا دور پل ترمینال بود متاسفانه مراقبت نشد وآبیاری منظمی نداشت الان تعدادشان به یک سوم رسیده است ودر این مدت به علت نیمه خشک بودن خیلی راحت توسط افراد برای بر افروختن آتش قطع شدند.ودوباره 30سال زمان میخواهد تا درختان  این چنینی بوجود آیند.چطور یک مسئول 2 ساله یا 4ساله به خود اجازه میدهد میراث 30 ساله وبیشتر این مردم را نابود کند.

آنچه تاکنون این وضعیت را در نیشابور قابل تحمل کرده وجود باغ ها وویلاها درشمال شهر وییلاقات نیشابور بوده ومردم بعلت نبود فضای سبز شهری از این مکانها استفاده کرده اند ولی اکنون پای سلامتی مردم در مرکز شهر مطرح است

مراکز خرید نیشابور در مرکز شهر تمرکز یافته است ومردم این منطقه وکسبه محترم در معرض عوارض ناشی از الودگی هوا مانند سردرد-بیماری های قلبی وتنفسی هستند

ولی متاسفانه شاهد این هستیم در جابجایی هر مسئول در شهرداری جدول های خیابا نهای اصلی بیست سانت جلو  وعقب میشود ودر امتداد خیابان یک نعداد درخت در مسیر این اصلاحات!واقع شده وقطع میشود ودرختان هم مال خودشان است وکسی معترض نمیشود.

واین میطلبد تا نگاه جامع تر ودلسوزانه تری داشته باشیم

روی صحبت من فقط مسئولین فعلی شهرداری نیستند بلکه این انتقاد به مسئولین سه دهه زندگی من در نیشابور است.وخوشبختانه آقای زرندی از تجربه خوبی برخوردارند.وامیدوارم تحولی در بخش فضای سبز شاهد باشیم.

منبع : آب و هوای نیشابور

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مرتفع سازی های غیر مجاز همچنان یک چالش مهم برای سبزوار شهر دیرینه های پایدار

نظرت را بنویس
comments

حسن زمانی

از ما بکش بیرون لطفا.سعی کن مسائل سبزه وار را منتشر کنی , نه نیشابور چون هیچ ربطی به شما نداره. من که می دونم هدفت چیه . خراب کردن وجه نیشابور در بین مردم. تحقیر به خاطر فرودگاه نداشته یمان و ... لطفا ... از ما بکش بیرون لطفا ...

طبیعت دوستان سبز سبزوار

سپاس دوباره از اسرارنامه رسانه دوستدار محیط زیست شهرمان... پایدار باشید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما