نگاهی به تودیع و معارفه رؤسای دو دانشگاه بزرگ خراسان در سبزوار

تغییر رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ، یکی از مهمترین رویدادهای دانشگاهی غرب خراسان رضوی بود که در روزهای اخیر در سبزوار اتفاق افتاد.

در جریان این تغییر دکتر عباس محمدیان که از مدیران محبوب و شناخته شده دانشگاهی در دیار سربداران است و برای سال های طولانی ریاست بر دانشگاه حکیم سبزواری دومین دانشگاه بزرگ ملی و با سابقه شمال شرق کشور را برعهده داشت ، جای خود را به دکتر جواد حدادنیا داد که وی نیز از سابقه مدیریتی  و علمی خوبی در دانشگاه های غرب خراسان رضوی برخوردار است.

نکته جالب در جریان جا به جایی این دو مدیر دانشگاهی در سبزوار ، کیفیت مطلوب برگزاری مراسم تودیع و معارفه آن ها بود که به گواه شاهدان ، بدون هر گونه حاشیه و آمیخته با نهایت احترام ، چنانکه از چنین مراسمی انتظار می رفت ، برگزار شد.

این در حالی است که کمتر از دو ماه قبل دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز در جریان معرفی رئیس جدید خود ، شاهد برگزاری مراسم تودیع و معارفه ای بود که حاشیه های بسیاری به همراه آورد.

صرف نظر از بعضی اظهارات دکتر مسلم رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که در همان جلسه اول ، اعلام کرد نمی تواند بعضی از مهمترین پروژه های توسعه ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار را پیگیری کرده و به ثمر برساند ، که این موضوع توسط بسیاری از دلسوزان توسعه دیار سربداران با انتقادات گسترده مواجه شد و اکثر رسانه های محلی نسبت به آن موضع گرفتند (منبع) ، یک نکته ناخوشایند دیگر این بود که مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید این دانشگاه که با حضور معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و تعدادی دیگر از میهمانان غیر سبزواری نظیر فرماندار شهرستان گناباد هم انجام شد ، به انتقادات شدید ، دکتر مسلم به دکتر حسن پور رئیس سابق دانشگاه اختصاص یافت که حتی اگر بعضی از آن انتقادات وارد هم می بود ، جای بیان آنها در چنان مراسمی نبود.

تودیع و معارفه معمولا مراسم نمادینی است که در آن می بایست به مدیری که دیگر دوران مدیریت وی به پایان رسیده و عملا از این به بعد مسئولیتی در آن سمت ندارد ، خسته نباشید گفت و از خدمات وی در دوران حضورش قدردانی کرد و در مقابل به مدیر جدیدی که منصوب می شود ، تبریک گفت و آرزوی موفقیت کرد و پرواضح است که در چنین مراسم نمادینی جای مطرح کردن گلایه ها و انتقادات تند و زیرسئوال بردن عملکرد اشخاص نه لزومی دارد و نه کاری اخلاقی است.

حتی اگر قرار باشد در چنین مراسمی به ارائه گزارشی از فعالیت های گذشته توسط مدیر سابق و معرفی برنامه های آینده توسط مدیر جدید پرداخته شود ، بازهم چندان جای مناسبی برای نقد عملکردها نیست.

اما بعضی از حاضران در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار که در محل هتل کاملیا برگزار شد ، اعتقاد داشتند در این مراسم چنان که باید و شاید حق زحمات 8 ساله دکتر حسن پور در ریاست دانشگاه ادا نشد.

البته هر چند طبق اطلاعات موجود درباره دکتر علیرضا مسلم ، رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، وی مدیری توانمند و متعهد است که از دوران حضورش در دانشگاه علوم پزشکی گناباد کارنامه ای موفقیت آمیز برجای مانده است. (گناباد تایمز) ، (گناباد آنلاین)، اما در عین حال دکتر کاظم حسن پور نیز کارنامه موفقیت آمیزی در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار داشت به گونه ای که در زمان حضور وی توسعه و گسترشی مطلوب در زمینه بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی غرب خراسان رضوی تحقق یافت و بعضی از ضعف های غیرقابل انکاری که در سیستم بهداشت و درمان شهرستان مشاهده می شود ، تنها مربوط به سبزوار نیست بلکه مشکلاتی است که در هر یک از شهرها و مناطق مختلف کشور به شکل های متفاوت وجود دارند.

از جمله دست آوردهای دوران حضور دکتر حسن پور می توان به ارتقاء دانشکده علوم پزشکی سبزوار به دانشگاه ، افزایش تعداد رشته های دانشگاهی به ویژه رشته با اهمیت پزشکی که هم اکنون در خراسان رضوی فقط سه شهر مشهد ، سبزوار و گناباد از آن برخوردارند، ایجاد دانشکده های جدید ، راه اندازی بخش های بیمارستانی جدید در بیمارستان های سبزوار ، ساخت و بهره برداری از چند مرکز بهداشتی و درمانی در مناطق روستایی و یا شهرستان های تازه تأسیس غرب خراسان رضوی ، آغاز بازسازی بیمارستان حشمتیه به عنوان اولین بیمارستان مدرن خراسان رضوی که حتی قدمت آن از بیمارستان های مشهد نیز بیشتر است ،  آغاز به احداث پردیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در مسیر بولوار شهرک توحید که طبق برنامه ریزی های بلند مدت شهری قرار است در آینده این مسیر با تمرکز سایت اداری شهرستان به اصلی ترین شریان شهری سبزوار تبدیل شود و ... بخشی از اقدامات مثبت دوران 8 ساله ریاست دکتر حسن پور بر دانشگاه علوم پزشکی سبزوار است ، که متأسفانه در مراسم تودیع و معارفه ریاست این دانشگاه ، همه این خدمات با بی انصافی مورد انکار قرار گرفت و فقط جنبه های انتقاد آمیز عملکرد این رئیس سابق در حضور میهمانانی از وزارت خانه و دیگر شهرها مورد توجه قرار گرفت که از دید ناظران بی طرف چندان اخلاقی نبود و البته فایده ای هم نداشت.

به هرحال این حاشیه نگاری بر مراسم تودیع و معارفه ریاست دو دانشگاه مهم سبزوار از این جهت بود که ضمن ارائه مقایسه ای بین عملکردهای متفاوت در موقعیت های مشابه از افراد مختلف ، به یادآوری این نکته بپردازیم ، که قطعا هر مدیری در عملکرد خود نقاط قوت و ضعفی دارد که به هردوی این موارد باید در جایگاه خاص خود پرداخته شود. اما ای کاش در موقعیت هایی نظیر تودیع و معارفه یک مدیر به عنوان مراسمی نمادین ، رسم نیکوی قدردانی از تلاش های کسانی که در گذشته زحماتی را متحمل شده اند به دست فراموشی سپرده نشود . چرا که به قول آن حدیث مشهور: من لم یشکرالمخلوق ، لم یشکرالخاق کسی که شکر مخلوق را به جا نمی آورد شکر خالق را هم به جا نخواهد آورد.

در پایان ضمن آرزوی تداوم و گسترش رسم نیکوی تودیع و معارفه با شکوه ریاست دانشگاه حکیم سبزواری در تمام دانشگاه های استان و کشور ، به انتشار متن کامل گزارش وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری از این رویدادمهم هفته اخیر می پردازد :

 

معارفه ریاست جدید در جمع اعضای شورای دانشگاه

با حضور اعضای شورای دانشگاه، مراسم معارفه دکتر جواد حدادنیا، به عنوان سرپرست جدید دانشگاه و همچنین تودیع و تکریم دکترعباس محمدیان در سالن اجتماعات سازمان مرکزی برگزار شد.

دکتر عباس محمدیان در ابتدای جلسه، ضمن تشکر از زحمات چندین ساله تمامی همکاران دانشگاه اعم از معاونین، مدیران، اعضای هیأت علمی و کارکنان، صبر و شکیبایی مجموعه دانشگاه را در پیشبرد اهداف علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حتی در شرایط دشوار مالی و کمبود اعتبارات، ستودنی و قابل تقدیر دانست و با اشاره به صبغه علمی و پژوهشی و همچنین شخصیت شناخته شده آقای حدادنیا در دانشگاه و شهرستان، انتصاب ایشان را به فال نیک گرفت و از عموم همکاران دردانشگاه تقاضا کرد که همانند گذشته در تمامی امور و مسائل دانشگاه، یاریگر مسئولان و ریاست جدید دانشگاه باشند.

دکتر محمدیان تغییر و تحول و آمدن و رفتن را نشانه زندگی و طراوت بیان کرد و ابراز امیدواری کرد که این آمدن و رفتن ها، رشد و تکامل و پیشرفت و توسعه را در تمامی جوانب در بر داشته باشد.

سپس حجت الاسلام دکتر خاتمی، مسئول دفتر نهاد دانشگاه نیز طی سخنانی با تشکر از زحمات و خدمات شایسته و چندین ساله آقای دکتر محمدیان برای دانشگاه و شهر سبزوار، ابراز امیدواری کرد که مجموعه دانشگاه بیش از پیش بتواند از تجربیات ارزنده ایشان در تمامی عرصه ها بهره ببرد.

دکتر خاتمی همچنین دکتر حدادنیا را به عنوان شخصیتی برجسته در حوزه پژوهش و آموزش برشمرد و دارا بودن اندیشه خلاق و استفاده از نیروهای فعال و پرتوان را از شاخصه های خوب اخلاقی وی برشمرد.

پس از سخنان مسئول دفتر نهاد، آقای دکتر جواد حدادنیا به عنوان رئیس جدید دانشگاه ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و خدمات بی شائبه آقای دکتر محمدیان و همچنین تمامی همکاران در دانشگاه اعم از اعضای هیأت علمی و کارکنان در پیشبرد و ارتقای اهداف علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه از گذشته تاکنون، مسئولیت را به عنوان فرصتی دانست که خداوند در مسیر زندگی انسان قرار داده تا خدمتگزار دیگران باشد و چه خوب است که انسان از این موهبت الهی به بهترین شکل بهره گیرد.

دکتر حدادنیا همچنین زحمات چندین ساله دکتر محمدیان را از بدو تأسیس دانشگاه تاکنون شایسته تقدیر دانست و رسیدن دانشگاه به مقام و موقعیت قابل افتخار کنونی را به دلیل گذشت و فداکاری تمام ارکان دانشگاه از گذشته تا کنون برشمرد.

رئیس جدید دانشگاه ضمن دعوت کلیه همکاران دانشگاه به تلاش و کوشش مضاعف در تداوم راه افتخار آمیز دانشگاه، اتخاذ تصمیمات دقیق و کارشناسی شده را با اتکا بر مشورت و خرد جمعی، لازمه پیشرفت و توسعه دانست که بایستی از هم اکنون با قدرت و توان اجرا و به مقام عمل درآید.

دکتر حدادنیا همچنین ضمن اشاره به گفتگوی خود با وزیر محترم علوم، آقای دکتر فرجی دانا، توصیه ها و راهکارهای ایشان را در جهت تأمین منابع مالی از طرق مختلف در جهت توسعه کمی و کیفی دانشگاه و همچنین استقلال حوزه ها و حدود اختیارات و مسئولیت ها را سرلوحه عملکرد و فعالیت های دانشگاه در آینده برشمرد و از خداوند متعال آرزوی توفیق و بهروزی برای تمامی مجموعه دانشگاه، نمود.

منبع : وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری

 

گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه در روزهای اخیر در بخش عکس نامه این وبسایت اقدام به انتشار گزارش تصویری مفصلی از مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دانشگاه حکیم سبزواری کرده است که با شکوه خاصی برگزار شد.شما گرامیان می توانید برای مشاهده این گزارش تصویری هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبحانی فر قول داد ، تأسیس سه دانشکده طب سنتی ، دارویی و دندانپزشکی سبزوار را پیگیری کند.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما