فقط چندساعت تا حماسه ای دیگر...

مروری بر کارنامه انتخابات مجلس نهم در سبزوار


ماه های گذشته را مرور می کنم . تمام حرف ها و حدیث های شنیده شده را به خاطر می آورم.
آرشیو سایت ها و وبلاگ های مختلف خبری و تحلیلی شهرستان را  بررسی می کنم. تمام مطالبی را که در همین آرشیو ها خواندم در ذهن مرور می شود.
 از نخستین روزهایی که کم کم نامزدهای مختلف انتخاباتی ثبت نام می کردند و حتی خیلی قبل تر از زمانی که شرکت یک چهره سرشناس در یک مراسم یا نذری دادن وی در یک مناسبت خاص باعث میشد سایت ها بنویسند فلانی که می خواهد درانتخابات شرکت کند از حالا تبلیغاتش را شروع کرده است.هرچند بعدها مشخص می شد ، چنین نبوده و آن فرد حتی قصد شرکت در انتخابات را نداشته است.
همان روزهایی که همه سفرها و رفت و آمدها به شهر و روستاهای مختلف ، همه افتتاحیه ها و کلنگ زنی های پروژه های مختلف مقامات مسئول در شهرستان به حساب اقدامات انتخاباتی گذاشه می شد. حال آنکه وقتی خوب نگاه می کردی می دیدی این مسائل سالهای قبل از انتخابات هم به قوت خود باقی بوده است. فقط انگار امسال نگاه های ما تغییر کرده و فکر می کنیم باید همه چیز را گونه ای دیگرببینیم و برداشت کنیم.
همچنین روزهایی را به یاد می آورم که دیگر تقریباً همه نامزدها ثبت نام کرده  ودلواپس تأیید یا رد صلاحیت از جانب شورای نگهبان قانون اساسی بودند . چه گمانه زنی هایی که نمی شد! فلانی تأیید می شود و فلانی رد . فلانی انصراف می دهد و فلانی با فلانی ائتلاف می کند. و بسیاری از این گمانه زنی ها هم در نهایت اشتباه از آب در می آمد.
روزهای بعد به مرور همین طور حرف و حدیث های انتخاباتی افزایش پیدا می کرد. وبلاگ ها و وبسایت های زیادی پیدا شدند که هرکدام به شکلی واضح یا زیرپوستی درجهت فعالیت های انتخاباتی حرکت کردند.
بعضی ازاین وبسایت ها جرأت ، جسارت و مردانگی داشتند و از زمانی که کاندیدای اصلح را پیدا کردند ، علناً به حمایت از او برخاسته و هرگز برای  تخریب دیگر نامزدها تلاش نکردند  و برخی دیگر رفتاری بزدلانه را در پیش گرفتند و برای حمایت از نامزد مورد علاقه خود ، تا توانستند ازشیوه های تخریب و تهمت و توهین در مورد دیگر نامزدها استفاده کردند. در این میان با شدت گرفتن هشدارها و انتقادها نسبت به بداخلاقی های رسانه ای ، تعدادی از این وبسایت نویسان که هنوز روحیه حق پذیری را در خود به طور کامل نکشته بودند ، تغییر مسیر داده و مسیر درست رسانه ای خود را پیدا کردند و بعضی دیگر در مقابل حرف حق واکنش منفی نشان دادند و به گستاخی و بدخلاقی های خود افزودند و ...
حتی همین روزهای آخر با وجود همه شلوغی و ترافیک عظیم خبرهای انتخاباتی باز لحظه به لحظه اش را به یاد دارم . وقتی قرار بود جبهه های مختلف نامزدهای موردحمایت خود را معرفی کنند. چه بلوایی راه افتاده بود.هرکسی یک چیزی می گفت و لحظه به لحظه حرف و حدیث های جدیدی مطرح می شد.
اما قطعاً شیرین ترین و پرهیجان ترین روزها ، یک هفته اخیر بود که رسماً تبلیغات انتخاباتی شروع شد.
ستادهای مختلف از کوچک و بزرگ در همه جای خیابان های مرکزی شهر شکل گرفت . ستادهایی با برنامه های مختلف و پذیرایی های جور وا جور و سخنرانی های آنچنانی و کف و سوت زدن های آنچنانی تر و ...
اما حالا اغلب این هیجانات فروکش کرده است. و هرچه ساعت ها می گذرد تا رسیدن به صبح روز جمعه شهر به سمت فرو شدن در یک سکوت و خاموشی غریب پیش می رود.
البته این آرامش آرامش ظاهری است . اگرنه خیلی ها هنوز آرام ننشسته اند. و اتفاقاً مرسوم است که از وقتی فرصت تبلیغات قانونی انتخابات به پایان می رسد ، تبلیغات غیرقانونی شروع می شود و شدت می گیرد.
حالا دیگر برای بداخلاق ها زمان زمان ِ وارد آوردن انواع و اقسام توهین ها و تهمت های ناجوانمردانه به  قدرتمندترین نامزدهای انتخابات است که طرفداران بیشتری دارند.
 در این دور یک نامزد هرچه طرفداران بیشتری داشته باشد ، یعنی طوری باشد که  بعضی از نامزدهای بی اخلاق یا بد اخلاق درمقابلش بیشتر احساس ضعف و زبونی کنند ، تخریب های بیشتری علیه او شکل می گیرد.تهمت ها به اوج خود می رسد.شب نامه ها پخش می شوند.سایت های اینترنتی که فعالیت تخریبی خود را از مدت ها قبل به سبک «بزن و در برو» شروع کرده اند به اوج کار خود می رسند.
راستی گفتم سبک بزن و در برو از این سبک قبلاً در بخش نظرات اسرارنامه با بعضی از مخاطبان صحبت کرده ایم و اینک باز برای شما هم می گوییم . سبک بزن و در برو سبکی است که اسرارنامه در دنیای فعالیت های مجازی برای کار آن دسته از وبلاگ ها و وبسایت هایی در نظر می گیرد که هنرشان تنها این است که یک سری حرف ها و خبرهایی را که معلوم نیست چه قدر صحیح است ، آیا منبع معتبر دارد یانه و آیا در حالت بی طرفی تنظیم شده یا به قصد حمایت یا تخریب از شخصی خاصی تهیه شده است و ... این خبرها را همین طور راحت انتشار می دهند و به مرور ذهن و روان مخاطبان خود را با اینگونه مطالب سست و بی ارزش پر می کنند.
جالب اینجاست که این وبسایت ها برای حقوق مخاطبان خود هیچ گونه احترامی قائل نمی شوند و در مقابل نشر اخبار و اطلاعات کاذب خود هیچ مسئولیتی هم نمی پذیرند و نهایتاً وقتی ببینند اوضاع خیلی وخیم شده و دارد برایشان بد تمام می شود زود حرف قبلیشان را پس می گیرند یا آن را حذف می کنند و می گویند ربطی به ما نداشته است.
نمونه این امر را دو روز گذشته در یکی از وبلاگ هایی دیدیم که در ابتدا طی انتشار مقاله ای کپی برداری شده از یک وبلاگ دیگر نقد غیرمنصفانه ای در مورد دو تن از نامزدهای قدرتمند انتخابات ارائه داد ، سپس فردای همان روز به دنبال اعتراضات شدید مردم ، مدیران مجبور شدند مطلب را از روی وبلاگ خودحذف کنند و بگویند اصلاً ما با این حرف موافق نبوده ایم و نظرات نویسنده آن مقاله به خودش مربوط است.
و از این جور شیطنت ها به فراوانی می توان پیدا کرد.
دراین میان تنها مسأله مهم این است که ما فریب تهمت ها و توهین ها را نخوریم.به خصوص در این روز و ساعات پایانی باقی مانده .و بدانیم که از قدیم یکی از حربه های افراد ، گروه ها و رسانه های بداخلاق همین بوده است که پس از پایان زمان قانونی تبلیغات ، علیه قدرتمندترین نامزدهای انتخابات جوسازی کنند.
مثلاً شب نامه ای چاپ کنند و بگویند فلان فرد در ستاد تبلیغاتیش فلان هزینه را متحمل شده ، فلان حرف را زده ، با فلان فرد ائتلاف کرده ، به فلان جا رفته و ... در این میان برای باورپذیر کردن ادعاهای دروغ خود از انواع و اقسام روش ها نیز استفاده می کنند. کارهای فوتوشاپی و حقه های تصویری و استدیویی ، جعل امضا و تحریف واقعیت ها و ...
اما مهم این است که همه ما بدانیم اگر این حرف ها درست بود در شب آخر که مهلت تبلیغات قانونی به پایان رسیده است و فرصت دفاع و پاسخگویی رسمی برای نامزدها وجودندارد ، انجام نمی شد.لذا کسانی که این کار ها را انجام می دهند ، رفتارشان غیرقانونی است.
چگونه کسانی که رفتارهای غیرقانونی انجام می دهند ، مورد اعتماد ما واقع خواهند شد؟
قطعاً کسی به این حرف های در وقت اضافه که چه عرض شود ، خارج از وقت اضافه توجه نمی کند که اگر چنین بود سنگ روی سنگ بند نمی شد.
در پایان این مرورمختصر که بر کارنامه چندماهه نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در سرزمین پرافتخار سربداران داشتیم ، مجله اینترنتی اسرارنامه بهترین حسن ختام را در همصدایی با یکی از مخاطبین عزیز خود می بیند. خانم زهرا دوست عزیزی که ساعاتی قبل برای دعوت مردم به شرکت در انتخابات در بخش نظرات همین مجله  ، مطلب جالب توجهی را ارسال کرده اند.
در قسمت هایی از این مطلب می خوانیم :
حتی اگر پدر شما کاندیدای نمایندگی است این حق شماست که در مورد تمامی نمایندگان اطلاعات کسب کنید و بعد رای بدهید آنچه در اینجا اهمیت دارد فکر کردن است انتخاب کورکورانه نتیجه ای جز سرخوردگی نخواهد داشت اگر بعد از فکر کردن در میان انبوهی از اطلاعات ضد و نقیض گرفتار شدید و نتواستید کاندیدای اصلح را تشخیص دهید وظیفه شرعی شما ...
برای مطالعه متن کامل این مطلب به بخش نظرات آدرس پیش رو مراجعه نمایید :
اگر به من رأی بدهید!...
کد : 5715

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما