مرتفع سازی های غیرمجاز همچنان یک چالش مهم شهری برای سبزوار شهر دیرینه های پایدار ...


بلندمرتبه سازی یکی از پدیده هایی است که همه شهرهای متوسط و بزرگ دنیای امروز کم و بیش با آن مواجه هستند.
هرچه شهرها بزرگتر می شوند قیمت زمین در آن ها افزایش می یابد و همچنین هزینه های ارائه خدمات به شهری که بیش از حد به لحاظ افقی گسترده است ، روز به روز بیشتر می شود. همین عوامل باعث می شود هم مردم و هم مدیران شهری به تدریج راه مرتفع سازی را برای حل مشکل گرانی زمین و کاهش هزینه های ارائه خدمات در یک شهر به شدت عریض و طویل در پیش بگیرند.
موضوع مرتفع سازی چند سال است که در سبزوار به عنوان یکی از بزرگترین مراکز جمعیتی شمال شرق کشور رواج پیدا کرده و در دو سال اخیر شدت فراوانی یافته است به طوری که می توان گفت بعد از کلان شهر مشهد سبزوار بیشترین درگیری را با این مسأله دارد.
شاید تا اوایل دهه 1380 به ندرت ساختمانی در سبزوار مشاهده می شد که تعداد طبقات آن بیشتر از 5 طبقه باشد.و ساختمان هایی نظیر هتل کاملیا مجلل ترین هتل شهرستان های خراسان بعد از هتل های مشهد که بیش از ده سال پیش افتتاح شد ، موارد استثنائی بودند که ارتفاع بیشتری از 5 طبقه داشتند.
 اما در طول یک دهه گذشته و به ویژه در دو سال اخیر احداث ساختمان هایی تا ارتفاع 8 طبقه در سبزوار بسیار رایج شد و حتی شهروندان سبزواری شاهد بالارفتن اسکلت و ساخت و ساز ساختمان هایی ده طبقه نیز بودند.
اما شدت یافتن امر مرتفع سازی در سبزوار ، در دو سال اخیر حرف و حدیث های زیادی را به همراه آورد و به ویژه برای شهردار سابق سبزوار بسیار حاشیه ساز شد.
به طوری که یکی از انتقاداتی که  در مدت دو سال فعالیت حسین مقصودی در سمت شهرداری شهر دیرینه های پایدار بر عملکرد وی وارد می آمد و همچنان نیز ادامه دارد، انتقاد به سیاست آسان گیری او نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز به ویژه در زمینه بلندمرتبه سازی است.
منتقدان می گویند اینکه مقصودی برای افزایش درآمد شهرداری سبزوار و هزینه کردن در بعضی پروژه های عمرانی شهر ، با متخلفان ساختمانی راه می آمده تا در قبال برخی تخلفات در ساخت و سازهایشان جریمه های کلانی دریافت کند ، سیاستی کاملا اشتباه بوده که می توانست در صورت ادامه ، به آینده شهر لطماتی جدی وارد آورد.
البته شهردار سابق سبزوار همواره تأکید کرده است که هیچ تسامحی با متخلفان ساختمانی نکرده و به تمام موارد تخلفات از مجرای قانون به خوبی رسیدگی کرده است.(منبع)

با این حال مخالفان عملکرد مقصودی همچنان این انتقاد را بر او وارد می کنند.
در یکی از تازه ترین انتقادات در همین زمینه دکتر بخشی رئیس سازمان نظام مهندسی سبزوار و مسعود پسندیده نائب رئیس شورای چهارم شهر ، در مصاحبه ای که وبسایت شهرداری سبزوار به انتشار آن پرداخته است ، درباره وضعیت ساخت و سازهای غیرقانونی در سبزوار و چاره ای که ممکن است برای آن وجود داشته باشد ، اظهار نظر کرده اند.
متن کامل این اظهارات به شرح زیر است :


نگاهي به چالش ها و چاره هاي ساخت و ساز در سبزوار


چند سالی است که با شروع ساخت و سازها در سبزوار به خصوص بلند مرتبه سازی ها و ورود پیمانکاران فاقد صلاحیت در این عرصه بعضا شاهد تخلفاتي بوده ایم. ریزش منازل در خیابان های ابن یمین، سونالوکس و نشست آپارتمانی در خیابان بعثت از جمله مواردی می باشد که تنها بخاطر بی توجهی پیمانکار در رعایت اصول ساخت و ساز و نظارت ضعیف برخی دستگاه های متولی به وقوع پیوسته است. برای بررسی این معضل با توجه به ساخت و سازهای در پیش رو صحبت هایی با دکتر بخشی رئیس سازمان نظام مهندسی سبزوار و پسندیده نایب رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار داشتیم که از نظرتان می گذرد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، رئیس سازمان نظام مهندسی با تایید این مطلب که در دو سال گذشته با شروع بلند مرتبه سازی ها بعضا شاهد گودبرداری های غیراصولی و در مواردی عدم رعایت موازین ساخت و ساز بوده ایم، گفت: در وهله نخست برای جلوگیری از این موضوع باید قانون پیمانکاران ذی صلاح بطور دقیق نه صوری به اجرا درآید و نظارت دقیق بر کار پیمانکاران و سازندگان انجام پذیرد موضوعی که همکاری دیگر دستگاه های ذیربط را لازم دارد.
دکتر بخشی با بیان اینکه درصد بسیار کمی از تخلفات در ساخت و سازها مربوط به کوتاهی مهندسین ناظر این سازمان است، افزود: در صورت اثبات این مساله پرونده مهندس ناظر متخلف به شورای انتظامی استان ارسال و متناسب با تخلف با وی برخورد می شود که شامل قطع سهمیه و ابطال پروانه می باشد.
وی در بخشی دیگر از صحبت هایش با بیان اینکه برخی از ساخت و سازهایی که منجر به تخریب منازل همجوار شده فاقد پروانه بوده و یا پروانه آن ابطال شده است، اظهار داشت: در این موارد هنوز مهندسین ناظر مشغول به کار نبوده اند تا گزارشی از تخلفات صورت گرفته ارائه دهند.
بخشی با بیان اینکه بازوی اجرایی مهندسین ناظر، شهرداری می باشد، گفت: اميدواريم همچون گذشته و حتي بيشتر شاهد همكاري نظام مهندسي و شهرداري در برخورد با متخلفين در عرصه ساخت و ساز باشيم.
اما نایب رئیس شورای اسلامی شهر نیز بر رعایت ضوابط گودبرداری و موارد اصولی در ساخت و سازها تاکید کرد و گفت: متاسفانه نظارت دقیقی توسط متولیان امر صورت نگرفته به خصوص در مواردی که بلند مرتبه سازی انجام شده است.
مسعود پسندیده بر تشکیل کمیسیون یا کمیته ای ویژه برای بررسی شکایات مردم در این زمینه تاکید کرد و افزود: این موضوع در دستور کار ما قرار خواهد گرفت تا با همکاری دستگاه های ذی ربط این امر محقق شود.
وی آشنایی مردم با حقوق خود را در کاهش تخلفات در ساخت و سازها موثر دانست و تاکید کرد باید مردم به حقوق خود آشنا شوند همچنین آرا کمیسیون ماده 100 بطور دقیق به اجرا درآید و متخلفین بدانند که با آنها برخورد می شود.

منبع : وبسایت شهرداری سبزوار

 

کوچه پس کوچ پیوندها

کلیک کنید:

ضرورت های شهری دیار سربداران ، مسئولیتی که هر روز بر دوش اعضای شورای شهر سنگین تر می شود.

نظرت را بنویس
comments

ساره

:مسئولین عزیز:بابزرگ شدن فرزندان ومستقل شدن.احتیاج است.بابیکاری فرزندان چاره ای بیاندیشند.پدران بزرگوار باوام وهمیاری دیگر اعضای خانواده اسایش دوران پیری خودرابرهم زده تالبخند برلب فرزندان خودببیندبه تعدادفرزندان خود واحد می سازد.ومشکل مسکن حل میشود.وجوانانش بخاطر همان واحد ها زندگی جدید را شروع میکنند.آیاپول وزمین به دلخواه بو ده که نساختن.انبوه سازی مقررات خاص خود رادارد.بایدهمراه پایان کار ابلاغ شود .مهمترین ان ...به تعدادواحد پارکینگ..ولی بیحوصلگی بعضی دوستان.باوجودپارکینگ ظهراستراحت تمام ماشینها داخل کوجه مزاحمت ایجاد می شود.حتی اگردر برقی باشد.این مشکل از نامهربانی همسایه ها میباشد.خداوند خوشحال خواهد شد .از 6واحد بیشتر نگهبان داشته باشد.تاپدران بیکار نزد فرزندان خود شرمگین نباشند..ودربانی باشد برای انانی که حوصله پیاده شدن راندارند.بجای حل مشکل مردم .به مشکلا ت مردم نیفزاید.ارتفاع سازی زیبایی همراه خواهدداشت.حتی اگر کوچه قنبرسیا باشد. مگر بلوار پاسدارن...عظمیان..شهربازی..خوب زندگی کردن وزیباد یدن برایشان واجب .برای دیگران ........به علت کمبود زمین شهری حالا که ساخته شده وهمه درخوشی زندگی می کنند.که صاحب خانه شده اند.وشهرهم زیباشده.فرقی که درساختن احساس می شود این است که دوستان مازودتر خانه دار شده اند قسط جای اجاره راگرفته.مسئولین عزیز روزی که گذشت دگرازو یادمکن.....میز گردبگیریدبرای اینکه دیگران ازاجاره نشینی راحت شوند باایده های برترشما ....ولی باکمترین مشکل.شما می توانید...

9461

با هویت تاریخی و فرهنگی خود چه کردیم ؟ اینجاست که باید از خود بپرسیم ، دراین اوضاع و احوال نابسامان که افتخارات منحصربه فرد و ارزشمند ما مردمان غرب خراسان رضوی چنین بی رحمانه مورد طمع قرار گرفته اند ، ما خود (مردم ، مسئولین و رسانه های محلی) برای حفظ ، نگه داری و معرفی این افتخارات چه کرده ایم ؟ نهضت سربداران به عنوان یکی از ریشه های هویتی ارزشمند ما سبزواری ها محسوب می شود. نهضتی که چنانکه گفته شد اولین حکومت مردمی شیعه را در ایران تشکیل دادند.

همونیکه تو کفش گیر کردی

مردم این سایت متعلق به .....
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما