رفتار دو گانه مردم در باب انتظارات از نمایندگان مجلس شورای اسلامی

صرف نظر از اینکه هوادار کدام نامزد انتخاباتی یا طیف فکری باشیم از شما مخاطبان گرامی دعوت می کنیم که به این موضوع بیاندیشید :
حتی اگر بپذیریم شاید هنوز خیلی از کارهای مهم بود که نمایندگان مجلس هشتم از جمله آقایان محسنی ثانی و بروغنی درسطح کل کشور یا حوزه انتخابیه سبزوار می توانستند انجام دهند ، اما هنوز انجامشان نداده اند ، اما خود ما مردم هم هنوز تکلیفمان دقیقاً با خودمان روشن نیست.
ما بالاخره از نمایندگان مجلس چه انتظاری داریم ؟ قانون گذاری های کلان مملکتی و نظارت بر اجرای صحیح این قوانین یا انجام خدمات عمرانی برای حوزه های انتخابیه؟
این شب ها که بازارستادهای انتخاباتی حسابی داغ است و مردم و مسئولان هرکدام از هرکجا جمع می شوند و جلسات فراوانی برای پرسش و پاسخ و سخنرانی نامزدها و طرفداران و مخالفانشان ترتیب داده می شود به خوبی می توان تعارض و عدم شناخت صحیح مردم ازوظایف نمایندگان مجلس را حس کرد.
یک گروه از منظر اینکه همه وظایف قانونی وعرفی نمایندگان را محدود به تصمیم گیری های کلان مملکتی می بینند ، همه خدمات و دست آوردهای انجام شده در حوزه  انتخابیه راکه نمایندگان مردم به صورتی مستقیم و غیر مستقیم  در آنها نقش داشته اند ، به طور کلی رد می کنند و فقط می خواهند بدانند مثلاً آیا فلان قانون مملکتی را به تصویب رساندند یا نه ؟ آیا نظارت صحیحی بر فلان قانون انجام دادند یا نه ؟ و همه چیز را درارتباط با موضع نمایندگان نسبت به جریان انحرافی و ماجرای فتنه و مفاسد اقتصادی و ... می بینند.
یک عده دیگر از این منظر که شناخت صحیحی از شرح وظایف ندارندهمه دغدغه و فکرشان در ارتباط با نمایندگان فقط این است که چندکارخانه در شهرستان ایجاد شد ، گاز به فلان روستا رسید یا نه ؟ جاده فلان شهرها آسفالت شد یا نشد آب شرب فلان بخش تأمین گردید یا نه ؟
بدتر اینکه در این میان گاهی برخی افراد و گروه ها که وظیفه فرهنگ سازی جامعه را به عهده دارند نه تنها در طول زمان نقش خود را برای تفهیم دقیق شرح وظایف نمایندگان به مردم درست انجام نمی دهند و بلکه خودشان با انتشار مطالب مغالطه ای کمک می کنند مسیر ارتباط مردم با نمایندگانشان به مسیر خواسته ها و مطالبات نادرست منحرف شود.
به عنوان مثال برخی وبسایت ها و وبلاگ های خبری و تحلیلی هستند که در خبرها ومقالات منتشره شان گاهی گله می کنند از اینکه چرا نمایندگان هنوز به فلان روستا فلان امکانات عمرانی را نرسانده اند یا در فلان شهر چنین اقداماتی را انجام نداده اند و ....
و بدین ترتیب در ذهن مخاطبانشان توقع ایجاد می کنند که باید از نمایندگان انتظار کارهای عمرانی را داشته باشند.
سپس وقتی که می بینند نمایندگان توانسته اند در کنار وظایف کلی کشوری  برای حوزه انتخابیه خود نیز خدمات ارزنده ای ارائه دهند ، همین وبسایت ها می گویند اصلاً نماینده ها را چه به انجام این کارها؟
 حالا شما مخاطب گرامی بگویید تکلیف چیست ؟
دیدگاهی که اسرارنامه در این زمینه دارد این است که اصولاً بهترین انتظار قانونی و عرفی از یک نماینده  انتظاری است که در آن هم کارها و فعالیت های کلان مملکتی در حوزه قانونگذاری و نظارت براجرای قانون اساسی گنجانده شود وهم در بُعد حوزه انتخابیه با توجه به تجارب و توانمندی های نمایندگان ، مطالبات مربوط به جذب بودجه و به ثمر رساندن پروژه های گوناگون وجود داشته باشد.  
به عنوان مثال نباید مطالبات مربوط به حوزه انتخابیه را از نمایندگان مجلس آنقدر سطحی کنیم و پایین بیاوریم که اگردیدیم ظاهر میادین شهر زیبانیست از نمایندگان انتظار اصلاح امر را داشت یا  اگر راه فلان جاده دارای علائم ناکافی رانندگی است یا آسفالت مسیر نامناسب است یا ...
اما بی راه نیست اگر انتظار داشته باشیم نماینده ها برای بهبود کلی وضعیت راه های روستایی یا برای امورعمران و زیباسازی داخل شهرهای حوزه انتخابیه در مجلس و از طریق وزرا و دیگر نهادهای قانونی پیگیری کلی کرده و بودجه مناسب و بیشتری از گذشته را دریافت کنند.
به هرحال نماینده های یک شهر بیشترین ارتباط و رفت و آمد را با مقامات مسئول استانی و کشوری دارند و جذب اعتبارات برای یک پروژه منطقه ای بهتر از هرکس دیگری از دستشان می آید.
حالا این حتی اگر از وظایف قانونی نمایندگان نباشد ، چه اشکالی دارد که از محل نفوذ و سیاست شخصی شان بتوانند کاری مازاد برآنچه وظیفه است برای مردم خود انجام دهند؟
لذا با این وجود باید دید واقعاً چه قدر ما توانسته ایم مطالباتمان را از نمایندگانمان به سمت صحیح هدایت کنیم ؟
در نهایت اسرارنامه معتقد است نمایندگان سبزوار در دور هشتم مجلس شورای اسلامی به خوبی توانسته اند هم در بعد مسائل کلان مملکتی و هم در بعد مسائل حوزه انتخابیه عملکرد خوبی از خود به جای بگذارند.
از بعد مسائل کلان مملکتی اگر نگاه کنیم همین بس که رهبر معظم انقلاب اخیراً رضایت خود را از عملکرد مجلس هشتم اعلام داشته اند و جبهه متحد اصول گرایان نیز هردوی این بزرگواران را در لیست مورد حمایت خود در سبزوار قرار داده است. قطعاً نگاه رهبری و جبهه متحد اصول گرایان براساس کارآیی هم ملی و هم منطقه ای افراد است.
اما از منظر مسائل منطقه ای نیز از بحث تأسیس دانشگاه ها و از صنایع و جاده و فرودگاه و ... هرچه بگوییم کم نگذاشتند نمایندگان عزیز ما در مجلس هشتم.
اما در نهایت باید تا روز 12 اسفند و رأی و نظر همه همشهریان عزیز منتظر ماند.
به امید پیروزی
 عمل بر شعار

اصلح بر اصلح نما
حقیقت بر دروغ
و نهایتاً به امید پیروزی مردم...
کد نویسنده : 5715
توجه : مخاطبان گرامی اسرارنامه شما می توانید از این پس با کلیک روی بخش لینک های خوشمزه واقع در گوشه پایین سمت چپ صفحه اصلی همین وبسایت به مطالب انتخابی اسرارنامه برای شما که از دیگر وبسایت ها انتخاب شده اند دسترسی پیدا کنید.
با تشکر .
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما