اظهارات ضد و نقیض درباره انتخاب استاندار خراسان رضوی/مطالبه مردم ، استاندار بومی یا غیر بومی؟

نزدیک به 100 روز از شروع به کار دولت تدبیر و امید دکتر روحانی ، رئیس جمهور اعتدال گرای ایران می گذرد ، اما هنوز تکلیف استانداری خراسان رضوی مشخص نشده و همین موضوع باعث اظهار نظرات ضد و نقیضی از جانب چهره های سیاسی کشور درباره سرنوشت مدیریت عالی این استان گردیده است.

یکی از نمونه های اظهار نظرات ضد و نقیض درباره استانداری خراسان رضوی ، مربوط به دو روز اخیر است که ابتدا  خبر انتخاب عبدالله سهرابی در بعضی رسانه ها از جمله خبرگزاری تسنیم ، منتشر شد ، اما پس از چند ساعت این خبر بلافاصله از روی خروجی تسنیم حذف شد و سپس بعضی دیگر از چهره های سیاسی کشور و استان به اظهار نظر در این رابطه پرداختند .

در همین راستا علی مروی نماینده مردم نیشابور، امروز در گفتگو با پایگاه خبری قدس آنلاین گفت : انتخاب سهرابی به عنوان استاندار خراسان رضوی شایعه است. (منبع)

اظهارات ضد و نقیض درباره گزینه استاندار خراسان رضوی ، فقط به شخصی که ممکن است این سمت را برعهده بگیرند ، محدود نشده بلکه شاهد آن هستیم که درباره ملاک ها و ویژگی های استاندار مطلوب نیز از جانب مردم ، رسانه ها و شخصیت ها اظهارات ضد و نقیضی مطرح می شود. به طوری که برخی کارشناسان و صاحب نظران بومی بودن استاندار را یکی از ملاک های مورد نظر بر می شمارند و عده ای دیگر از کارشناسان و مردم محلی معتقدند ، استاندار خراسان رضوی باید گزینه ای غیربومی باشد تا بتواند فارغ از تبعیض و جانبداری نسبت به شهرهای مختلف این استان ، که از دیرباز حساسیت هایی میان بعضی از آنها وجود داشته است ، عمل کند.

در همین راستا محمد حسین روشنک ، عضو شورای راهبردی ستاد روحانی در خراسان رضوی ، به عنوان یکی از موافقان بومی بودن استاندار خراسان رضوی اخیرا در یک مصاحبه گفته است : به نظر بنده با توجه به استعداد‌های فراوان موجود در استان، انتخاب استاندار غیر بومی جایگاهی ندارد، به هرحال شاهدیم که درحال حاضر هم بسیاری از مدیران عالی کشور خراسانی‌ هستند از این رو باید انتخاب استاندار بومی در اولویت دولت تدبیر و امید باشد (منبع) . 

 

اما علی رغم ظاهر قابل قبول انتخاب استاندار بومی ، بعضی از مردم و تحلیل گران محلی معتقدند با توجه به اینکه خراسان  رضوی، استانی پهناور با تعداد زیادی شهرستان است که بعضی از شهرستان ها حساسیت هایی با یکدیگر دارند ، لذا انتخاب استاندار غیربومی برای چنین استانی ، معقول تر از آن است که احیانا استاندارانی به کار گماشته شوند که ممکن است نتوانند عدالت را نسبت به همه شهرستان های استان به صورت برابر اجرا کنند.

در همین راستا حسن پورعلی یکی از شهروندان تربت حیدریه ای نیز مدتی قبل در وبلاگ خود دیدگاهی را بیان داشت که به نوبه خود و به عنوان نگاه شماری از شهروندان خراسان به موضوع مدیریت عالی استانشان ، قابل توجه است. این وبلاگ نویس خراسانی در این رابطه نوشت:

انتصاب استانداری که توانایی مدیریت در همه زمینه های اصلی و حیاتی فوق الذکر را داشته باشد و بتواند با در نظر گرفتن همه اولویت ها نسبت به رسیدگی هم زمان به این امور حیاتی اقدام نماید کاری بسیار دشوار بوده و نیازمند انسان هایی به معنای واقعی مدیر می باشد. لذا فردی غیر بومی که به دور از تعصبات شهری و منطقه ای به استانداری خراسان رضوی  منصوب گردد می تواند با نگاهی وسیع و بدور از تعصب در مدیریت عادلانه استان موفق تر باشد (منبع) .

 

به هرحال انتخاب استاندار خراسان رضوی که شاید بتوان آن را بعد از استان تهران مهمترین استان کشور از جهات مختلف دانست ، با تأخیر و تعللی چندماهه از جانب دولت یازدهم مواجه شده و هرچند این تأخیر فی نفسه خوب نیست ، اما فرصت مناسبی برای بحث و گمانه زنی های مختلف پیرامون بهترین ویژگی هایی که عالی ترین مدیر دولتی در استانی بدین اهمیت باید واجد آن ها باشد ، فراهم آورده است.

امید می رود دولت محترم تدبیر و امید سرانجام پس از چندماه جستجو و بررسی ف هر چه سریعتر با جمع بندی مناسبی از همه دیدگاه ها و نظرات کارشناسان و مردم محلی استان ، به بهترین تصمیم ممکن برای انتخاب استانداری لایق و کارآمد برای خراسان رضوی برسد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ادامه بلاتکلیفی ها در تعیین استاندار خراسان رضوی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما