در اولین نشست مطبوعاتی

معاون وزیر ارشاد دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری را از مفاخر ادبیات ایران برشمرد

 معاون فرهنگی وزیر ارشاد به تازگی اولین نشست مطبوعاتی خود را با اصحاب رسانه برگزار کرده است ، که در این اولین نشست مطبوعاتی ، بخشی از سخنان این مقام بلند پایه فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران به تجلیل از جایگاه ادبی و هنری استاد محمود دولت آبادی نویسنده برجسته سبزواری و نیز تجلیل از رمان مشهور او «زوال کلنل» اختصاص یافت.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به بازنشر متن کامل خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از اظهارات معاون فرهنگی وزیر ارشاد درباره استاد محمود دولت آبادی می پردازد :

 

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دولت‌آبادی از مفاخر است/«کلنل» در دست بررسی است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این‌که همه آثار محمود دولت‌آبادی را از دوران پیش از بلوغش تا امروز مطالعه کرده است‌، گفت: ایشان از مفاخر ادبیات ایران و خراسان هستند.

او همچنین گفت، وضعیت بررسی رمان «کلنل» برای انتشار در مسیر قانونی در حال بررسی است.

سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در پاسخ به پرسش خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره وضعیت انتشار رمان «زوال کلنل» اثر محمود دولت‌آبادی که از سال 87 از سوی نشر چشمه برای دریافت مجوز نشر ارائه شده و در خارج از ایران به نام «کلنل» منتشر شده و موفقیت‌هایی را به دست آورده است، گفت: کتاب آقای دولت‌آبادی قبلا مراحلی را طی کرده بود و مشمول اصلاحاتی شد که به کتاب خورد. ایشان هم این اصلاحات را انجام دادند و دوباره اصلاحات بعدی مطرح شد. خود من این کتاب را خوانده‌ام. من علاقه‌ بسیاری به داستان و رمان دارم و از بچگی هزاران اثر داستانی را خوانده‌ام. همه آثار آقای دولت‌آبادی را هم مطالعه کرده‌ام. ایشان از مفاخر ادبیات ایران و خراسان هستند، بنابراین طبعا انتشار آثار ایشان در ایران افتخاری برای ایران و فرهنگ فارسی‌زبان است.

او در ادامه متذکر شد: اما من قانون‌مدار و قانون‌گرا هستم و اکنون مدیر هستم، به همین دلیل نمی‌توانم تبصره بزنم که کتاب «زوال کلنل» با سایر کتاب‌ها متفاوت باشد، اما این کتاب در حال طی کردن مسیر تجدید نظر است.

صالحی همچنین گفت: من احترام بسیاری برای آقای دولت‌آبادی قائل هستم. هیچ اثری از ایشان نیست که من آن را مطالعه نکرده باشم، اما فکر می‌کنم ایشان هم راضی به گشودن باب جدید برای خودشان نیستند. مسأله کتاب ایشان در مسیر قانونی دنبال می‌شود. درباره ناشرانی هم که فعالیت‌شان متوقف شده، همین مسیر را داشته‌ایم. مسائل و بحث‌های حقوقی این کتاب مانند سایر کتاب‌ها مسیر خود را طی می‌کند. ما نمی‌خواهیم در یک فضای بازی رسانه‌یی و بازی سیاسی اتفاقی برای این کتاب بیفتد‌، بلکه می‌خواهیم سند حقوقی ماجرا به صورت محکم تنظیم شود و مسیر حقوقی طی شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد این صحبت‌ها را روز دوشنبه، 27 آبان‌ماه، در نخستین نشست رسانه‌یی‌اش در ساختمان شورای فرهنگ عمومی مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، «کلنل» که هنوز در ایران اجازه‌ انتشار نیافته است، به تازگی برنده جایزه‌ «یان میخاییلسکی» سوییس شد. زمانی اعلام شد، این کتاب با افزودن توضیح و تغییر ناشر تعلیقی اجازه‌ انتشار می‌یابد که با تغییر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت قبل، این موضوع بلاتکلیف ماند. دولت‌آبادی پیش‌تر نیز با ترجمه‌ این رمان نامزد جایزه‌ ادبی آمریکا برای بهترین کتاب ترجمه به زبان انگلیسی بود و نامش در فهرست نامزدهای اولیه‌ جایزه‌ بوکر آسیا هم قرار گرفت.

منبع : خبرگزاری ایسنا

 


توضیحات:

تصویری که در این صفحه مشاهده می کنید ، برگرفته از روزنامه فرهیختگان است که در تاریخ 28 آبان ماه گذشته منتشر شده است. برای مشاهده این صفحه از روزنامه فرهیختگان هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

با حضور هنرمندان مطرح سینما و تلویزیون ایران ، هفته فیلم دانشگاه حکیم سبزواری برگزار می شود

نظرت را بنویس
comments

محمودی

شعار تنها کافی نیست آقای معاون وزیر لطفا زوال کلنل را مجوز چا پ بدهید در ایران ابرویمان رفت این کتاب در المان به زبان المانی ترجمه شد درایران خودمان هنوز در اما و اگر دادن یا ندادن مجوز هستید شما ترسوها

معاون وزیر هم از دولت آبادی حرف می زنه و اثارشو ستایش میکنه اما تو زادگاهش فرماندار و نماینده و اعضای شورا اصلا یادشون نمیاد

چرا محافظ کارانه رفتار کردی.دیدی شما هم یکی از این افراد شهر هستین که به مفاخر اهمیت نمیدی.

فرشیددولت آبادی

باسلام.فکر نمی کنید وقت ان رسیده که از"استادمحموددولت آبادی"درزادگاهش سبزوار تجلیل کرد.اقایان بیایید خصومت های سیاسی را کنار گذاریم وبه یک همشهری افتخار کنیم .اگر استاد مشکل سیاسی می داشت تا الان از ایران رفته بودند .وای که چه زود دیر می شود.

مفتح

خدارو شکر که سازمانهای ادبی خارجی هستند وگرنه مسئولین ما که کتاب کلنل دولت آبادی رو به اندازه کلنگم ارزش قائل نمی شدند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما