نگرانی این روزهای دوستداران طبیعت سبزوار

مسوولان محترم! لطفا جبیرهای طبیعت شیراحمد سبزوار را انتقال ندهید

 خبر احتمال انتقال جبیرهای طبیعت شیراحمد سبزوار به نقطه ای دیگر از استان خراسان رضوی ، این روزها باعث نگرانی شماری از دوست داران طبیعت سبزوار شده است.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، این نگرانی ، در وبلاگ طبیعت دوستان سبزوار انعکاس یافته است که در ادامه اسرارنامه به بازنشر این خبر می پردازد :
 

دو هفته پیش ریاست محترم اداره محیط زیست شهرستان سبزوار از کاهش چشمگیر جمعیت جبیر(آهوی مینیاتوری) در پناهگاه حیات وحش شیر احمد از 75 راس به 4 راس خبر داد.

جناب آقای عمارلو همچنین از ارائه دو راهکار پیشنهادی برای جلوگیری از ادامه این روند از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صحبت به میان آورد.

اولین پیشنهاد انتقال دو راس جبیر نر از دیگر استانها جهت تکثیر دوباره جمعیت جبیر ودومین پیشنهاد انتقال 4 راس جبیر ماده باقیمانده از شیر احمد به سایت سلامه خواف بود که متاسفانه در روزهای گذشته آنگونه که از شواهد وقرائن پیداست احتمال انتقال جبیرهای باقیمانده به خواف قوت گرفته.

انتقال این چهار راس جبیر ماده از سبزوار به معنی  پایان جست وخیز این گونه زیبا ومنحصر به فرد در شیر احمد وپایان شور و شوقیست که در چشمان دوستداران حیات وحش سبزوار بعد از تماشای این پستاندار دوست داشتنی ناظر بودیم.یعنی شیر احمدی بدون جبیر.

جمعبت جبیر حدود بیست سال پیش در شیر احمد احیا وتکثیر شد و بعد از آن جزو لاینفک حیات وحش منطقه گردید وفقدان این گونه ارزشمند فاجعه ای اسفناک برای شیر احمد و برای سبزوار وهمشهریان سبزواریست.

عده ای با تکیه بر این ادعا که جبیر بومی منطقه نیست حمایت از ماندن واحیا این گونه در شیر احمد را اتلاف وقت میدانند در صورتی که زیستگاه اصلی جبیر در مناطق کویری, از جمله خار توران است که نه مسافت زیادی با سبزوار دارد ونه از لحاظ اقلیمی با شیر احمد تفاوت چندانی دارد ودر واقع میتوان ادعاکرد که جبیر نیز میتواند بومی منطقه باشد ومستحق توجهی در خور.

انتظار دوستداران حیات وحش سبزواراز ریاست محترم اداره محیط زیست شهرستان و همکارانش ایستادگی در برابر انتقال این چهار راس جبیر به خواف وپافشاری مجدانه در حمایت همه جانبه از ماندن واحیا جبیر در شیر احمد است.

به امید روزی که همشهریان عزیزمان دوباره به همت جناب آقای عمارلو و دیگر مسئولین شهرستان شاهد چرای گله 75 راسی جبیر در شیر احمد باشند.

منبع : طبیعت دوستان سبزوار

 

گفتنی است پناه گاه حیات وحش شیراحمد سبزوار یکی از غنی ترین زیست گاه های حیات وحش درکشور است که بسیاری از گونه های کمیاب جانوری در این منطقه حضور دارند.و از این بابت شیراحمد سبزوار دوستداران زیادی در سطح کشور دارد. برای نمونه می توانید به مطلب درج شده در بخش کوچه پس کوچه پیوندهای همین صفحه مراجعه کنید.

اما متأسفانه شکار غیرقانونی و بعضی دیگر از دلایل نظیر بیماری و ... اخیر حیات بعضی از این گونه ها را به خطر انداخته و به عنوان مثال جمعیت جبیر و آهو در منطقه شیراحمد به شدت در معرض خطر قرار گ است.(منبع1) ، (منبع2) ، (منبع3) اما دوستداران طبیعت سبزوار امیدوارند ، هر چه سریعتر از جانب مسوولان مربوطه تمهیدات مناسبی جهت محافظت از گونه های ارزشمند جانوری در این منطقه اندیشیده شود.

همچنین باید امیدوار مردم محلی نیز به مرور با افزایش سطح آگاهی هایشان ، نسبت به حفظ و حراست از گونه های ارزشمند جانوری بکوشند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پناه گاه حیات وحش شیراحمد ، دریچه ای به زیبایی های طبیعت سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما