افق روشن برای صنعت سبزوار با تأسیس دانشگاه صنایع ومعادن

 با افتتاح یک دانشگاه دیگر در دارالمومنین سبزوار قطب دانشگاهی شرق کشور ، زمینه های پیشرفت و توسعه پایدار دیار پرافتخار سربداران بیش از پیش فراهم شد.
دانشگاه صنایع و معادن ایران واحد سبزوار روز گذشته با حضور جمعی از دانشگاهیان ، صنعتگران ومسئولان شهرستانی و استانی و البته با حضور دو نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ، افتتاح شد.
این دانشگاه که در نخستین ترم شروع به کار خود در رشته مدیریت حرفه ای کسب و کار در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکترا (MBA)  و (DBA) دانشجو می پذیرد یکی از زیرساخت های ضروری برای توسعه صنعتی در منطقه  خواهد بود. همچنین ایجاد قطب آموزش عالی برای جذب نیروهای مستعد صنعتی ، تربیت نیروی انسانی متخصص ،  پاسخگویی به نیاز علمی و پژوهشی بخش صنایع و معادن كشور و بهره گیری از توانایی های علمی و امكانات موجود در صنایع و معادن كشور از دیگر اهداف این دانشگاه در سبزوار است.
دکتر حامد سیگاری سرپرست دانشگاه صنایع و معادن خراسان های رضوی ، شمالی و جنوبی دیروز در مراسم افتتاح این دانشگاه حضور یافت و از زحمت مسوولان شهرستان سبزوار برای راه اندازی این دانشگاه تشکر کرد وی همچنین  راه اندازی قبلی دو واحد دانشگاه صنایع و معادن در مشهد و گناباد را یادآور شد و افزود: سومین واحد دانشگاه صنایع و معادن استانهای خراسان هم در سبزوار راه اندازی شده است.
دکتر سیگاری همچنین با اشاره به موقعیت خوب دانشگاهی سبزوار پیش بینی کرد دانشگاه صنایع و معادن در این شهر چشم انداز روشنی خواهد داشت.
شهرستان سبزوار که در طول دو دهه اخیر حرکت خوبی را به سمت تبدیل شدن به قطب دانشگاهی کشور شروع کرده است اینک نه تنها در استان خراسان رضوی بلکه در منطقه شمال شرق کشور به عنوان اولین مرکز دانشگاهی و علمی بعد از مشهد مقدس محسوب می شود.
اینک با تأسیس دانشگاه صنایع و معادن در سبزوار گام مهم دیگری برای تکمیل شدن نقش دانشگاهی این شهر دیرینه خراسان برداشته شده است.
احداث سومین دانشگاه صنایع و معادن خراسان رضوی بعد از مشهد و گناباد در شهر سبزوار در مقطع کنونی بسیار ضروری بود . چرا که این شهر هم اکنون به سرعت در مسیر جبران عقب ماندگی های صنعتی گذشته قرار گرفته است و با تأسیس یا شروع به احداث چند واحد صنعتی بزرگ در کنار داشتن نقش دانشگاهی به تدریج در حال تبدیل شدن به قطب صنعتی خراسان در کنار شهرهای مشهد ونیشابور است.
این مطلبی است که به تأیید منابع رسمی رسیده و اخیراً رئیس اداره صنعت ، معدن و تجارت سبزوار در مصاحبه ای با خبرنگاران جایگاه صنعتی سبزوار را از لحاظ تعداد واحد های صنعتی و پروانه های بهره برداری صنعتی جایگاه سبزوار را در رتبه سوم استان خراسان رضوی و بعد از مشهد و نیشابور معرفی کرده است.
این درحالی است که در حال حاضر صنایع مهمی نظیر مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی ستاره خراسان و نیز کارخانه تولید پودر با اهمیت P.C.C برای اولین بار در خاورمیانه در سبزوار در حال احداث هستند.
همچنین وجود دو کارخانه سیمان نیز در این منطقه باعث شده است دیار پر افتخار سربداران در سال های اخیربه قطب مهم تولید سیمان در کشور تبدیل شود .
در نتیجه به نظر می رسد خطه پرافتخار سربداران به لحاظ صنعتی نسبت به گذشته رشد وتوسعه خوبی را به دست آورده است. و ادامه این رشد و توسعه صنعتی نیازمند وجود زیرساخت های ضروری مختلف است.
یکی از زیرساخت های توسعه صنعتی در هر منطقه ای وجود نیروی انسانی متخصص و ماهر است. که این نیروی انسانی در ایران از طریق دانشگاه های صنایع و معادن ، و نیز شاخه های مختلف دانشگاه های صنعتی ، فنی و مهندسی آموزش دیده و تأمین می شوند.
در سبزوار پیش از این دانشکده های مرتبط با رشته های صنعتی تأسیس شده بود که به طور نمونه می توان به دانشکده های نفت و پتروشیمی ، دانشکده فنی و مهندسی و برق کامپیوتر دانشگاه حکیم سبزواری اشاره کرد. که همه تمام دولتی و زیر نظر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری هستند.
لازم به ذکر است دانشگاه صنایع و معادن سبزوار در حال حاضر با پشتیبانی دانشگاه های موجود در سطح این شهر شروع به کار می کند اما زمین مناسب واعتبارات دولتی کافی برای ساخت بنای این دانشگاه در اختیار قرار گرفته است و قرار است عملیات اجرایی ساختمان آن با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال در تابستان سال 91 آغاز شود.
پیش از این در مجله اینترنتی اسرارنامه و سایر رسانه های خبری معتبر شهرستان به دست آوردهای خوب دانشگاهی سبزوار اشاره شده بود.
جالب اینجاست که در همین سال جاری با افتتاح یا اخذ مجوز راه اندازی چند دانشگاه مختلف حقیقتاً رشد چشمگیری در ظرفیت دانشگاهی سبزوار مشاهده شد.
افتتاح دانشکده علوم قرآنی سبزوار ، افتتاح دانشگاه صنایع ومعادن سبزوار ، اخذ مجوز دانشگاه علوم و تحقیقات سبزوار و واگذاری زمین و تعیین ریاست این دانشگاه در سبزوار ، راه اندازی مرکز آموزش عالی فنی و حرفه ای هلال احمر که تا کنون تنها در مراکز استان ها تأسیس شده بود از جمله دانشگاه هایی هستند که امسال در سبزوار شروع به کار کرده اند.
ضمناً بر اساس اطلاعات رسیده به دست اسرارنامه از منابع قابل اعتماد چند دست آورد بسیار غرورانگیز دیگر نیز در زمینه دانشگاهی سبزوار در حال تحقق است . اما این منابع مطلع فعلاً حاضر نشدند اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیار اسرارنامه بگذارند.و اطلاعات بیشتر در این زمینه به فرصت های بعدی موکول می شود.
 کد:5715

مطلب پیشنهادی اسرارنامه : جنگ رسانه ای برای تخریب دکتر محسنی ثانی نامزد قدرتمند انتخابات

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما