پس از دریافت مهمترین جایزه ادبی سوئیس

نویسنده برجسته سبزواری به عنوان بزرگترین نویسنده معاصر ایران معرفی شد.

استاد محمود دولت آبادی نویسنده بزرگ سبزواری ، پس از کسب مهمترین جایزه ادبی امسال سوئیس از طرف یکی از داوران این جشنواره به عنوان بزرگترین نویسنده معاصر ایران معرفی شد.

شرح کامل این مطلب را خبرگزاری ایسنا به منتشر کرده است که شما گرامیان می توانید در پیوند زیر به مطالعه این خبر بپردازید :

داور جایزه ادبی سوییس : دولت آبادی بزرگترین نویسنده معاصر ایران است

گفتنی است ، خبر این موفقیت ارزشمند فرزند شایسته دیار سربداران در حالی در بسیاری از رسانه های ملی ایران (روزنامه های کثیرالانتشار و وبسایت های خبری سراسری) منتشر شده است ، که اکثر رسانه های محلی شهر زادگاه او سبزوار ، به صورتی بی تفاوت از کنار این رویداد مهم ادبی ایران گذشته و به کمترین انعکاسی از این خبر نپرداخته اند.

در ادامه مجله اینترنتی اسرارنامه به شماری از رسانه  های پرمخاطب کشور را که خبر موفقیت استاد محمود دولت آبادی و مصاحبه های او در این زمینه را انعکاس داده اند ، منتشر می کند که هر چند این خبر اکثرا به صورت بازنشر از روی خبر اصلی منتشر شده در خبرگزاری ایسنا است ، اما به هرحال انعکاس آن در حجم و تعداد گسترده رسانه ای نمایانگر اهمیت این دست آورد ادبی فرزند دیار سربداران برای حوزه فرهنگ و ادبیات ایران است:

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)

خبرگزاری کتاب ایران

خبرگزاری هنر ایران

خبرگزاری مهر

پایگاه خبری تحلیلی تابناک

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب

روزنامه مردم سالاری

روزنامه همشهری

روزنامه شرق

روزنامه عصر ایران

پایگاه خبری رسانه قانون آنلاین

پایگاه اطلاع رسانی موسسه شهر کتاب

اهمیت این دست آورد بزرگ ادبی برای ایران آنقدر زیاد بود که حتی سایت های اقتصادی کشور هم که اصولا هیچ ارتباطی با اخبار ادبی ندارند ، به بازنشر آن پرداختند :

پایگاه خبری تحلیلی نفت ، انرژی و اقتصاد

 پایگاه خبری تحلیلی کارگر نیوز

 

گفتنی است محمود دولت آبادی که در 1319 شمسی در روستای دولت آباد سبزوار پایتخت نثر ایران متولد شد ، تا کنون چندین اثر ارزشمد داستانی و رمان فاخر در حوزه زبان و ادبیات فارسی را خلق کرده است که اوج هنر نویسندگی خود را در رمان کلیدر که دومین رمان طولانی جهان لقب گرفته ، به نمایش گذاشته است.

کلیدر و بسیاری دیگر از کتاب های محمود دولت آبادی در ایران از طرفداران بسیاری برخوردار است و تقریبا یک یا چند مورد از داستان های این نویسنده بزرگ معاصر توسط اکثر علاقه مندان ادبیات فارسی مطالعه شده است.

زوال کلنل یکی از جدیدترین کتاب های این نویسنده بزرگ ایرانی است که هر چند در کشور خودش اجازه چاپ نیافته اما به چند زبان زنده دنیا ترجمه شده و موفق به کسب افتخاراتی در خارج از کشور شده است.

با وجود این شهرت و محبوبیت گسترده ، متأسفانه محمود دولت آبادی در شهر زادگاه خود چنان که باید و شاید مورد تقدیر و تجلیل قرار نگرفته است.

البته این بی مهری فقط در ارتباط با دولت آبادی نیست ، بلکه سایر نویسندگان توانمند همشهری او از جمله دکتر علی شریعتی ، خواجه ابوالفضل بیهقی ، ملاحسین واعظ کاشفی ، عطاملک جوینی و ... که هریک از قله های نثر فارسی محسوب می شوند ، و سبزوار به پشتوانه وجود این نویسندگان بزرگ به لقب پایتخت نثر ایران شهرت یافته است ، نیز تقریبا در همین انزوا و غربت قرار دارند.

یکی از دلایلی که شماری از منتقدان ، اعتقاد دارند ، مسئولان ارشد سبزوار به ویژه سه دستگاه فرمانداری ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در سال های اخیر عملکرد های بسیار ضعیفی در زمینه مسائل فرهنگی و هنری شهر دانشوران بیدار داشته اند ، به دلیل همین کم توجهی های خودآگاه و ناخودآگاهی است که در حق بزرگترین مشاهیر ادبی و فرهنگی دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان انجام داده اند.

حال آنکه این بزرگان  هر یک در سطح کشور و حتی در سطح جهان شهرت و محبوبیت گسترده ای دارند و در صورت توجه مناسب به جایگاه آنان ، می تواند به فرصت مناسبی برای رواج و شکوفایی امور فرهنگی و هنری و رونق صنعت گردشگری در شمال شرق کشور باشد.

لازم به یادآوری است ، مسعود پسندیده و مهدی مقصودی دو عضو جوان چهارمین شورای شهر سبزوار ، اخیرا در بعضی گفتگوها و مصاحبه های خود با رسانه های محلی از لزوم تقدیر و تجلیل از بزرگان علمی ، ادبی و فرهنگی دارالمومنین سبزوار سخن گفته اند و برنامه هایی در این زمینه اعلام نموده اند.

به ویژه مسعود پسندیده با نام بردن علنی از شخصیت محمود دولت آبادی ، نامگذاری یک خیابان در سبزوار و برگزاری بزرگداشت این بزرگترین نویسنده معاصر ایران را در شهر زادگاهش ، به  عنوان یکی از برنامه های خود در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر سبزوار ، اعلام کرده است.(سبزوارپیام)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

استاد محمود دولت آبادی را بشناسیم و بشناسانیم

 

نظرت را بنویس
comments

homa68

behtarin nevisandeh iranan ieshoon man kelidar v jaye khali selooh v mard v handta digeh az asareshono khondam vagheaan jazbesh shodam. dorood bikaran bar in ostsd aziz

دمش گرم تا کور شود هر آنکه نتواند دید

خمول خان

لعنت به این سیاست کثافت که هر جا پا می گذاری باید جلو پایت را بپایی نکند لگدش کنی و همه زندگیت را بوی تعفن نگیرد . شده مثل قضای حاجت طفل چند ماهه که هر جا چهار دست و پا می رود ، آنجا را مورد عنایت قرار می دهد. فرش ابریشم هم نمی شناسد و کارش را می کند . حالا چون این طفل با نذر و نیاز پا به دنیا گذاشته و عزیز خانواده است و از قضا پسر هم هست ، عالم را می تواند مسخر خود کند همه اینها یک طرف و قربان صدقه رفتن مادر بزرگ و پدر بزرگ برای آلت ذکور کودک هم یک طرف . حالا این آقای بی نام و نشان و سیاستش هم حکایتش همین است . نمی داند بار این سیاست را کجا باید خالی کند می آید روی فرش ابریشم خود را راحت می کند . آن چیزی هم که از آن به اسم فسیل نام می برد به گمان من ذهن مشوش و ناخوش احوال خودش است که شده شاخص بورسی که از آن یاد می کند . برو دوست عزیز که خدا برویت رحم کند . من از روزی می ترسم که همین کودک لوس پرورده شما بر سر قبر همان پدربزرگ و مادربزرگ خویش نیز قضای حاجت کند و آنها را لعن ونفرین .

رفق

سلام یک با ردگه ام حدود ده سال پیش دانشگاه تربیت معلم موخواست ای آقا ره بیاره سبزوار وله جرات نکرد .فقط د روزه افتتا حیه صداشه پخش کردن .خودمایم اینا که باز درن سنگ دولت آبادی ره ور سینه مزنن از کدو دسته ین .نامردا دیروز همینا موگفتن یره ده آلمان به بی چش گفته جلوش گرفتن مو گفتن بیایه مزنمش .واوم نه امه .طفله ایزدی که دبیره جشنواره بی به جییه شیرازی بی دهنش سرویس رفت موخواستن بزنه نش حال به نظر یا پول دره یام اسمو نوم .خیله زرنگن ها. کتاباشه که بخنه نظراشه نشنوفته یه .ده یک جا گفته بی ای شهر ازو نا دره .مردکه با ای ادعاش مه گی از شیعه بیانه ای شهر خبر ندره شورای شهره که روزه بیهقی ره درست منه بوگو یادش بنده زه.نظر آقاره ده ای رابه طه بخنه .یره دست ورده ره از ا ی .....باای سبزوار بوزرگ نمه ره .خودتا مه ده نه.حیف نم ته نم ازی بیشتر بوگو یم .با موم که مصا حبه نمنه یرده اسرار نامه باز جوابه سر بالا نتی .

تمام اینا سیاسیه می خوان این فسیل رو بیارن رو بورس! جایزه دادن خارجی ها هم به ما هیچوقت از روی حسن نیست نبوده حالا باز بیا زیر کامنتم دو صفحه توضیح بنویس! چیزی عوض نمیشه
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما