آتشکده آذربرزین مهر سبزوار ، نماد دیرینگی خراسان در معرض بی مهری و تخریب

 آتشکده آذربرزین مهر سبزوار بی شک یکی از نشانه های اصلی دیرینگی تمدن و فرهنگ در سرزمین پهناور خراسان است.

این آتشکده که یکی از 3 عبادتگاه اصلی ایرانیان دین دار در دوران پیش از ظهور اسلام بوده است ، در کوهپایه های ریوند در 35 کیلومتری غرب سبزوار به سمت شاهرود واقع شده و در حوزه سیاسی شهرستان تازه تأسیس داورزن قرار گرفته است .

با توجه به برخورداری منطقه سبزوار بزرگ  از تاریخی طولانی که پیشینه آن حداقل به 6 هزارسال قبل و حتی براساس برخی منابع به 12 هزارسال قبل باز می گردد (منبع) ، و همچنین با توجه به کشف تمدن چندهزارساله ای متعلق به عصر مفرغ در منطقه سبزوار که یکی از قدیمی تمدن های کشف شده در خراسان است (منبع1) ، (منبع2) و نیز با توجه به اینکه قدمت فرهنگی و تمدنی سبزوار به حدی است که بسیاری از ماجراهای شاهنامه فردوسی به عنوان مهمترین منبع شناخت تاریخ ایران باستان در منطقه سبزوار رخ داده است (منبع1) ، (منبع2) ، وجود این آتشکده باستانی در خطه سربداران ، با قطعیت بیشتری مورد تأیید قرار می گیرد.

علاوه بر این مکان این آتشکده با اسامی روستاها و موقعیت جغرافیایی خاصی که در منابع تاریخی برای برزین مهر عنوان شده است ، تطابق کامل دارد.

به گونه ای که این آتشکده در اراضی شمالی روستای ریوند سبزوار قرار گرفته است و منابع تاریخی نیز تأسیس آن را بر فراز کوهپایه های ریوند خراسان ذکر کرده اند.

همچنین وجود روستای تاریخی دیگری به نام مهر در نزدیکی این آتشکده ، این احتمال را تقویت می کند که نام آتشکده آذربرزین مهر از نام این روستا برداشته شده باشد و یا برعکس  ممکن است نام این روستا از روی آذربرزین مهر انتخاب شده باشد.

با این حال آتشکده آذربرزین مهر  بر خلاف نام زیبای خود ، در سالهای اخیر مورد بی مهری زیادی از جانب مسوولان میراث فرهنگی شهرستان ، استان و کشور واقع شده است و دائما خبرهای ناگواری از روند تخریب این مهمترین عبادتگاه کشاورزان و دهقانان ایرانی پیش از اسلام ، در رسانه ها منتشر می شود.

اثری دیگر قربانی حفاران غیرمجاز شد

آتشکده آذربرزین در غربت کویر بی مهری

به طوری که در روزهای گذشته ، خبرگزاری میراث فرهنگی ، به انتشار گزارش کاملی در این زمینه پرداخته است که در ادامه مجله اینترنتی اسرارنامه نیز ، به بازنشر این گزارش می پردازد :

خبرگزاری میراث فرهنگی - گروه میراث فرهنگی - . آتشکده "آذر برزین مهر" یکی از سه آتشکده مقدس ساسانی در روستای "ریوند" سبزوار به دلیل هجوم حفاران و گنج یابان مورد آسیب و تخریب شدید قرار گرفته است.این آتشکده که یکه و تنها بر بلندای کوه ریوند قرار دارد بنا به کاوش‌های باستان شناسی و به احتمال زیاد همان آتشکده معروف پیشه وران و کشاورزان ساسانی است.

 
این بنا که در سال 1380 و به شماره 4035 به سمت ملی رسید، از سال 1386 توسط یک گروه باستان شناس لهستانی مورد کاوش و بررسی قرار گرفت. پس از آن یک گروه باستان شناس فرانسوی و گروه‌های باستان‌شناسی ایرانی عملیات کاوش زیادی بر این بنا که در ارتفاعات ریوند قرار دارد انجام دادند.
 
این تصویر آتشدان مرکزی این آتشکده است که پس از بازدید گروه های دانشجویی به شدت آسیب دیده است
 
اگر چه نتایج این کاوش ها هرگز منجر به اقدامات جدی حفاظتی بر این بنا نشد اما حقایق بی شماری از تاریخ آن معلوم شد. آتشکده آذر برزین مهر در میان بومیان منطقه، بنایی سحرآمیز و اسطوره ای است. بنایی که قصه‌ها و افسانه های زیادی را در خود پرورش داده است.
 
کاوش‌های باستانی نیز بخشی از این قصه ها را تایید می‌کند. عمر این آتشکده چهار طاقی به پیش از عهد ساسانی یعنی سال های 224 تا651 میلادی می رسد و در دوره ساسانی مورد بازسازی قرار می گیرد. به نظر می‌رسد، در زمان ساسانی از ارزش و اعتبار این آتشکده کاسته شده و رتبه سوم را در کنار دو آتشکده مقدس دیگر به خود اختصاص داد.
 
بومی‌ها این بنا را "خَنه دِب" ( خانه دیو) می نامند و معتقدند : هر کی پاشه بِگذَره خنه دب آتش سحرِش مِنَه ! ( هر کس پایش را به خانه دیو بگذارد، آتش سحرش می کند ) و تا آخر عمر نمی تواند بی نیاز از آتش زندگی کند.
 
آتشکده بدون حفاظت در غربت کویر
 
اگر چه این افسانه‌ها در میان بومی های منطقه از محبوبیت و باور عمیق و بالایی برخوردار است اما حفاران و گنج یابان بی‌توجه به آنچه از مادرها و مادر بزرگ ها شنیده‌اند و تنها به طمع پیدا کردن گنج درحریم آتشکده، تمام بخش زیرین آن را حفاری کرده و از بقایای احتمالی معماری های شکل پیدا کرده در اطراف آتشکده چیزی باقی نگذاشته اند.
 
موقعیت جغرافیایی خاص آتشکده که بسیار دور از مجتمع های زیستی کوچک و روستاهای اطراف قرار گرفته و دسترسی به آن مگر با ساعت ها پیاده روی در جاده های باریک مالرو میسر نمی شود، امکان سوء استفاده‌های چنین را به دور از چشم مسئولان میراث فرهنگی فراهم کرده است.
 
این ستون ها تنها یاور آتشکده در حال فرو ریختن هستند
 
اگرچه یگان حفاظت میراث فرهنگی سبزوار از گزارش رخ دادن این تخریب و حفاری های غیر مجاز را به مسئولان گزارش داد اما سرکشی مدام به این بنا به کندی پیش می رود.
موقعیت خاص جغرافیایی این بنا در گذشته آن را به مفر مناسبی برای فراری ها تبدیل کرده بود تا جایی که اهالی روستای مهر، روستایی تقریبا نزدیک به سایت آتشکده می‌گویند که "یزدگرد سوم" در زمان فرار و پس از اردو زدن در شهر "بیهق" ( سبزوار امروزی) مدتی در این آتشکده سکونت داشت.
 
اما ماجرای تخریب آتشکده به این سال ها بر نمی گردد. بلکه تخریب آتشدان مرکزی این بنا در سال 86 و در پی یک اردوی دانشجویی انجام شد. اردویی که با هدف بازدید دانشجویان رشته مرمت و حفاظت بناهای تاریخی از کاوش ها و اقدامات انجام شده توسط گروه باستان شناسان لهستانی انجام می شد. از آن تاریخ تا به امروز هیچ اقدام جدی حفاظتی حتی به اضطرار دفع خطر، بر روی این بنا انجام نشده است.
 
این تصویر آتشکده است که روز به روز ویران تر می شود
 
مسئولان اداره میراث فرهنگی سبزوار به دلایلی حاضر به گفت و گو با خبرنگار chn نشدند و تنها "حشمت الله متین فر"، رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار در پاسخی کوتاه به خبرنگار chn گفت: «متاسفانه در آخرین بازدید ما شاهد حفاری های بودیم که در حریم بنا رخ داده بود.»
 
متین‌فر گفت:« عده‌ای از این افراد چوپان‌ها و اهالی بومی بودند. ما پیگیری‌های زیادی انجام دادیم اما نتوانستیم به اطلاعات دقیقی دست پیدا کنیم. اطلاعاتی که بومی ها به ما می دادند حاکی از این بود که بسیاری از این حفاری ها گروهی صورت می گرفت بنابراین سرعت تخریب بالایی داشت. متاسفانه ما یگان حفاظت مستقر در محل نداریم اما مدام همکاران ما در حال سرکشی به بنا هستند.»
 
 با توجه به این که بناهای ساسانی موجود در ایران از لحاظ تعداد آماری در اقلیت نسبتی از سایر دوره های تاریخی هستند، به نظر می رسد سازمان میراث فرهنگی کشور باید با تدبیر و سرعت بیشتری به فکر برخورد با حفار های غیر مجاز باشد.
 
 
 
مخاطبان گرامی همینک می توانند برای مشاهده یک گزارش تصویری از آتشکده آذربرزین مهر سبزوار به عنوان نماد دیرینگی خراسان به بخش سبزوارگردی این مجله مراجعه کنند. برای ورود به این بخش هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

اسم مستعار

مدیریت محترم سایت اسرارنامه به عنوان یک خراسانی بهتون دوستانه هشدار میدم مراقب بعضی شیطنت ها باشید.و تقاضا دارم باتوجه به اینکه بعضی افراد ترسو و بزدل سعی میکنند با جعل اسم از سایر نواحی طوری نظر بفرستند که بین بعضی شهرا اختلاف بیاندازند و یا با یار کشی قلابی با استفاده از اسامی جعلی دیگر شهرها سعی میکنند جریان بحث را به نفع شهر خودشان پایان بدهند سعی کنید نظراتی که با استفاده از نام شهرهای مختلف فرستاده می شود تایید نکنید. چه اشکالی دارد افراد اگر حرفشان حرف حساب است با نام های مستعار معمولی مثل مسعود علی رضا محسن حسن تقی نقی و ... نظر بفرستند تا به کسی هم برنخورد چرا از نام شهرها استفاده میکنند که حساسیت برانگیز باشد؟ چون دقیقا میخواهند اختلاف انگیزی کنند شما هوشیار باشید و این اجازه را به تفرقه اندازان ندهید قبلا هم در مقالات مربوط به استان شدن این توصیه را به شما کردم ظاهرا انجا جدی گرفتید اینجا هم مراقبت کنید لطفا

سبزوار ریشه خراسان

دوستان حسود و کینه توز نیشابوری شما هایی که معلومه اطلاعاتتون از تاریخ ایران بسیار ناقص و اشتباهه بهتره برید اول مطالعاتتونو ببرید بالا و بعد بیاید عقده هاتونو تو سایتای شهرای همسایه نشون بدید چون تا وقتی اینقد اطلاعاتتون تک وجهی و اشتباه باشه فقط ابروی خودتونو و شهرتونو می برید با این معرکه ای که همیشه خدا تو سایتای سبزوار و بقیه شهرا به پا می کنید اگه یک ارزن اهل مطالعه باشید خودتون می فهمید به لحاظ ارزش و جایگاه تاریخی نیشابور قابل مقایسه با سبزوار نیست عمده تاریخ نیشابور مال بعد از اسلامه. پایتخت شدنش و مطرح شدن اسمش در کتاب های تاریخی مال دوره های بعد از اسلامه قبل از اسلام چندان خبر و نامی از نیشابور نیست ولی سبزوار قبل از اسلام معروف تر از نیشابوربوده اولا اثار سبزوار که کشف شده ساطوری متعلق به انسان 12 هزارساله همچنین اثار مربوط به تمدن مفرغ که در محل تپه باستانی حاشیه شهر سبزوار کشف شده نزدیک به 5 هزارقطعه استخوان و ظروف باستانی و مهری که نمونه مشابهش در تمدن های شمال اسیا و هند کشف شده که نشان از ارتباطات فرهنگی سبزوار با اون نواحی در عهد باستان داره رزم رستم و سهراب در منطقه میدان دز سپید سبزوار اتفاق افتاده و پیکر سهراب جوان شاهنامه در این شهر دفن شده بعدها مردم سبزوار داستان رزم رستم و سهرابو تا قرن ها بعد به خوبی سینه به سینه حفظ بودند و درمقابل یکی از پادشاهان صفوی که از سبزوار میگذشت اجرا کردند که باعث تعجبش شد و وقتی پرسید اینا چرا اینقدر با داستانای شاهنامه عجینن بهش جواب دادن مردم سبزوار ماجرای رزم رستم و سهرابو قبل از نوشته شدن شاهنامه میدونستن چون همینجا اتفاق افتاده این مطلب در کتاب عارف دیهیم دار با ذکر سند و منبع درج شده بسیاری از نام روستاها و مکان های اطراف سبزوار نام های اساطیری ایرانه که با تاریخ ایران در دوران باستان پیوند خرده روستای کیقباد، روستای کیخسرو ، روستای ریوند (رئونت) محل اتشکده اذربرزین مهر ، روستای استیر (همون اسطوره) ، روستای مهر (به معنای خورشید و متیرا که از مقدسات ایرانیان باستان بوده) روستای برزو و ده ها روستای تاریخی دیگه در اطراف سبزوار تاریخ این ناحیه رو به اسطوره های ایران پیوند میزنن سبزوار از شهرهای اباد و با اهمیت دوران باستانی ایران بوده اثاری که در نزدیکی این شهر کشف شده به این گفته بنده شهادت میده از جمله اتشکده اذربرزین مهر که در 30 کیلومتری غرب سبزواره و از هر ایرانی که بپرسید سه اتشکده مهم ایران باستان براتون میگن یکیش اذربرزین مهره که در خراسان نزدیکی سبزوار واقع شده معماری سبزوار منحصر به فرد و هنرمندانه است . در اجرکاری ابنیه تاریخی سبزوار علامت سوستیکا که یکی از نشانه های تمدنی ایران باستان و معماری اصیل ایرانیه به فراوانی دیده میشه بعد از اسلامم علی رغم سخت گیری های سیاسی حاکمان سنی مذهب بازهم شکوه سبزوار حفظ شد چون این شهر در بزرگی و تمدن اصیل و با ریشه بود مناره خسروجرد سبزوار بلندترین بنای تاریخی خراسانه مدرسه فخریه سبزوار قدیمی ترین مدرسه ایرانه خیابان تاریخی بیهق سبزوار قدمتی نزدیک به هزارساله داره در دوران سربداران نخستین حکومت مردمی شیعه در ایران به پایتختی سبزوار ایجاد شد اهمیت سربداران به حدیه که اولین سریال فاخر تاریخی در صدا و سیمای ایران به سربداران سبزوار اختصاص پیدا کرد اولین بیمارستان خراسان به سبک مدرن در سبزوار ساخته شد بیمارستان حشمیته سبزوار یکی از 7 شهرستان اولیه خراسانه که در سال 1316 تاسیس شدن و در بین اون هفت شهرستان نامی از نیشابور نیست چون نیشابور چندین سال بعد ارتقاپیدا کرد و شهرستان شد سبزوار اولین و بزرگترین دانشگاه های خراسانو بعد از مشهد داره اولین فرودگاه داخلی و بین المللی خراسانو بعد از مشهد داره و ... با وجود همه این دلایل برای عظمت سبزوار به نظرم واقعا بی شرمانه است که بازم نیشابوری ها بخوان در مقابل سبزوار قد علم کنن نیشابور در حکم فرزند سبزواره و باید مردمش احترام مادر و فرزندی رو نگه دارن هرچند سبزوار نیازی به احترام نیشابوری ها نداره یک بچه اگر ناخلف در بیاد و به پدر و مادرش پشت کنه خودش ضربه میخوره سبزوار جایگاه محکم خودشو همیشه داشته و داره و الانم به خوبی پابرجاست و در اکثر زمینه ها شهر اول خراسان بعد از مشهده حالا دوستان نیشابوری هرچه میخوان برن دنبال جعل تاریخ و تحریف واقعیت ها ولی مهم اینه که سبزوار و بزرگانشو امروز جهانیان میشناسن و وصف سربداران سبزار در سایت سازمان ملل مطرحه و مشاهیر سبزوار مثل شریعتی و دولت ابادی و حکیم سبزواری و بیهقی اوازه جهانی دارند و نیشابور فقط با داشتن یک خیام هیچ توان رقابت با این همه عظمت سبزوارو نداره البته اگر هم استانی های نیشابوری از روی احساسات و فقر مطالعه نظرندن همه میدونن که سبزوار جایگاه منحصر به فرد و ریشه ای در تاریخ وتمدن ایران و خراسان داره

انوشیروان از نیشابور

با درود به دوست عزیز سبزواری به نام (سبزوار ریشه خراسان).دوست عزیز چرا اینقدر عصبانی هستی .باور کنید که مانیشابوریها وفکرکنم همه کشور قبول دارن که سبزوار شهر از همه شهرها متمدن تر وبافرهنگ تراست .آقا یاخانم محترم لازم نیست متمدن بودن وتاریخی بودن سبزواررا به زور وباتوهین به سایر شهرها به ما بفهمانید .ماهمه به سبزوار متمدن وبا فرهنگ افتخارمیکنیم وهمیشه از اینکه درکنار ما هستید خوشحالیم .به همه هم میهن ای عزیز عرض میکنم لطفا تشریف ببرید فرودگاه تهران یا جهانگردی خواهید فهمید که بیشتر توریستها وگردشگرایی که به ایران می آیند اول به قصد سبزوار وبعدا به مقصد شهرهای دیگراست.شاد باشید .

تاریخ کهن

با با آشنااااا بابا تاریخ دااان جای دوری نرو کتاب مطالعات اجتماعی کلاس هفتم مدرسه صفحه 125 رو از یک دانش اموز بگیر و یک نگا بنداز قلمرو ساسانیان رو میگم :شهرا یی که نام برده صد دروازه (دامغان ) و کومس (سمنان) و ابر شهر (نیشابور) بابا آشنااااا بابا توهممممم.

آذربرزین مهر سبزوار

به "تاریخ کهن ایران" دوست عزیز م شما که کتاب مطالعات اجتماعی کلاس هفتم مدرسه رو منبع حرفات قرار میدی! جهت اطلاعت اینو میگم ولی خیلی اصرار ندارم قبول کنید چون به خواب رفته را می توان بیدار کرد اما به خواب زده هرگز بیدار نمی شود ایا خبر دارید تاریخ ایران قبل از اسلام از کتاب های درسی مدارس قرار است حذف شود؟ نمی دانم این طرح به کجا رسیده ولی حرفش بود حالا اگر این اتفاق بیافتد و فقط در کتاب های تاریخ از ایران بعد از اسلام بنویسند ایا می توان گفت همه تاریخ ایران مربوط به بعد از اسلام است؟ متاسفانه در کتاب های درسی ما اشتباهات زیادی وجود دارد به همین دلیل نمی توان ان ها را ملاک قرار داد درباره نیشابور و سبزوار و اهمیت و عظمت ان ها در دوران قبل از اسلام همین اندازه بدانید که اگر نیشابور واقعا شهر مهمی بود باید اتشکده اذربرزین مهر در نزدیکی نیشابور ساخته میشد نه سبزوار و باید رزم رستم و سهراب در اطراف نیشابور اتفاق می افتاد نه سبزوار و باید تمدن 7000هزارساله خراسان که نشان دهنده قدیمی ترین سابقه شهرنشینی است در نزدیکی نیشابور کشف میشد نه سبزوار که کل تمدن و شکوه نیشابور در محدوده تاریخی شادیاخ مربوط به بعد از اسلام خلاصه نشود پس بهتر است سعی کنید بیشتر کتاب بخوانید و به سفر بروید. کتاب های عمیق و منابع اصلی را هم انتخاب کنید خیلی بهتر است از کتاب های ساده سازی شده دوران مدرسه

آشنا به تاریخ ایران

خوب راستی عزیزم شماکه اسم خودتو تاریخ کهن گذاشتی ولی معلومه هیچی از تاریخ کهن ایران نمیدونی و اطلاعاتت از روی کتابای دوران راهنمایی و ابتداییه حالا دیدی حرف من درست بود؟ و ادعای قبلی تو درباره پایتخت بودن نیشابور در دوره ساسانیان دروغی بیش نبود؟ چون یک جا گفته بودی: ( درزمان امپراطوری ساسانیان که نیشابور پایتخت ایران بوده ) پس چرا سندی نیاوردی برای اثبات این ادعا؟ تنها سندت همون کتاب کلاس هفتم مدرسه بود که فقط اسم نیشابور و کنار چند شهر دیگه ایران نوشته؟ تو اون کتتاب ساده که الان اینجا رو کردی به عنوان یک منبع مطالعاتی! خودت گفتی شهرایی که در اون کتاب نام برده. نام بردن از یک شهر به معنی پایتخت بودنش نیست مثل الان که ممکنه رو ی یک نقشه ممکنه بخوان نشون بدن اولین چاه نفت ایران تو مسجد سلیمان بوده و فقط اسم مسجد سلیمانو بنویسن اما معنیش این نیست که مسجد سلیمان پایتخته ایرانه دیگه توهم تا چه حد دوست کلاس هفتمی!

آشنا به تاریخ ایران

عزیزم دعا می کنم همه منابع مطالعاتیت همین اندازه سطحی نباشه؟ دیگه منبع معتبر تری نداشتی معرفی کنی برای اثبات بزرگی های نیشابور؟ عزیزم من قببلام توضیح دادم در ایران قبل از اسلام ایالت نیشابور داشتیم که بهترین ناحیه اش بیهق بوده الانم رو بعضی از نقشه ها که از ایران ترسیم میکنن مینویسن خراسان ولی هر بنی بشری میدونه مرکز خراسان مشهده و شهر مستقلی به نام خراسان نداریم مگراینکه بعدها به وجود بیاد مثل نیشابور که بعد از ظهور اسلام در دوره حکومت های فاسد استبدادی برای تحت فشار قرار دادن مراکز قدیمی فرهنگی و تمدنی خراسان از جمله بیهق(سبزوار امروزی) که اون زمان مرکز مهم شیعیان ایران بود از جانب حاکمان وقت نیشابور باد شد و رونق گرفت برای مدتی ولی چندان دوام نیاورد و می بینیم که امروز شده حومه کلانشهر مشهد چون نیشابور خودش ذاتا و اصالتا شهر بزرگ و مهمی نبوده و بزرگ شدنش در چند قرن اولیه اسلام به دلایل سیاسی بود که از بیرون براش برنامه ر یزی شده بود

چه اطلاعات جالبی زیبایی تاریخ برام همیشه در این بوده که هیچ وقت قطعی نیست و با اینکه مربوط به گذشته است مدام میشه در این رشته به یافته های جدید دست پیدا کرد چون بعوضی ووقتها اثار و ابنیه و کتب جدیدی که کشف میشه تاریخ شناخته شده یک سرزمینو تغییر میده. متاسفانه برای دانشگاه میخواستم برم رشته تاریخ ولی بزرگترام گفتن تاریخ بازارکارش خوب نیست فرستادنم کتابداری که اونم به دردم نخورد نه علاقه داشتم نه کار گیر اوردم ولی اگر تاریخ میخوندم حداقل علاقه داشتم شاید الان مورخ میشدم

باستان شناس

سلام علیکم .با عرض ادب خدمت (ایران جاوید) .دوست عزیز بی زحمت درحفظ آثار وابنیه تاریخی سرزمین های دیگر کوشا باشیم .درست نیست به تاریخ وتمدن سرزمین دیگری تعرض کنیم.

مهدی

چی داری میگی عزیز باستان شناس! ما تو همین حفظ و حراست از اثار و ابنیه ایران خودمون موندیم بعد باز شما میگگید دوستمون (ایران جاوید) بره در حفظ اثار و ابنیه تاریخی سرزمین های دیگر بکوشه؟ جمله اخرتم که کلا بی معنیه؟ درست نیست به تاریخ و تمدن سرزمین دیگری تعرض کنیم یعنی چی؟ ما ایرانی ها کی چنین کاری کردیم؟ ما که همیشه داره به تاریخ و تمدنمون از سوی همسایه های ناجوانمرد تعرض میشه مولویمونو ترکا میبرن، ابن سینامونو تاجیکهاو ازبکها دارن از خودمیکنن، بیهقی مارو افغانی ها میخوان صاحب بشن، چوگانمونو اذربایجانیها مصادره میکنن خلیج فارسمونو عرب ها میخوان تغییر نام بدن بعد شما بازم میاین جوش تاریخ و تمدن سرزمینای دیگه رو می زنید؟ نکنه خودتون غیرایرانی هستید؟

ایران جاوید

افسوس که درگوشه گوشه کشورمان اثار باستانی نیاکانمان در معرض بی مهری و تخریب و فراموشی قرارگرفته است ازتصاویری که دراینجا از اتشکده اذربرزین مهر سبزوار منتشر کرده اید پیداست همین حالا هم بیش از حدتخریب شده و معلوم نیست اگر روند تخریب ها همینطور ادامه یابد سرانجام کار به کجا می رسد؟ سبزواری های عزیز حالا که شما میراث دار یکی از ارزشمندترین ابنیه باستانی ایران کهنمان خواهش میکنم درحفظ و حراست از ان بیشتر بکوشید حیف است که بهترین نواحی خاک خراسان اینطور درمعرض تهدید و غارت دائمی قرار بگیرند افسوس و صد افسوس جاوید باد ایران و پاینده بادمهر ایران وایرانی

تاریخ کهن ایران

باسلام .جهت اطلاع عرض کنم آتشکده آذر برزین مهر مربوط به نیشابور است نه سبزوار .چون در آن زمان که نیشابور جزء 10شهر بزرگ جهان بوده سبزوارهم جزءیکی از بخشهای نیشابور بوده ودرنیشابور ادیان مختلفی وجود داشته که این آتشکده مربوط به کشاورزان آن زمان در نیشابور بوده است .درزمان امپراطوری ساسانیان که نیشابور پایتخت ایران بوده مکانی به نام سبزوار وجود نداشته که کشاورز داشته باشه که باز آنها آتشکده داشته باشن.ممنونم.

شفیعی

آخ دلم سوخت. اگر سبزوار بودم حتما یک بار می رفتم اینجا. اون موقع که اونجا دانشجو بودم هیچ چیزی درباره وجوداین اثر در سبزوارنمی دونستم

ساناز

این همه هم که گفته میشه کو گوش شنوا؟ اداره میراث فرهنگی سبزوار که خدا زیادشون کنه بودو نبودشون فرقی نداره. قاچاقچیان میراث فرهنگی هم که ماشاالله دیگه چیزی نذاشتن باقی بمونه هرچیزی میشده پیدا شه از اونجا بردن من پدربزرگ قبلنا تو جوونیاش اونجا رو خیلی رفته بود الان میگه اصلا خیلی تخریب شده متاسفم واقعا

ملکوتی

من خیلی دوست دارم این آتشکده رو از نزدیک ببینم. به واسطه رشته ام که معماری بوده خیلی از بناهای تاریخی ایران مخصوصا بناهای دوران ساسانی که یک پروژه تحققیم بودو روشون کار کردم اما خیلیهاشونو از نزدیک ندیدم چون برای یک دخترخیلی سخته که بخواد اینهمه جاهارو بره ولی سبزوار به شهرمن نزدیکه و چون میخوام برای کارشناسی ارشدم همون پروزه کارشناسیمو ادامه بدم فکر کنم اینبار باید خیلی جاها رو از نزدیک برم. اگه میشه ادرس دقیقی از این اتشکده بدید ممنونتون میشم

مهری

روستای مهر از دهستان کاه شهرستان داورزن نه سبزوار\r\nhttp://mehri1781.blogfa.com/
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما