مقایسه وضعیت دانشگاهی شهرهای خراسان (رضوی ، شمالی ، جنوبی) (قسمت اول)

رشته های علوم انسانی/ مقطع کارشناسی / براساس دانشگاه های سراسری

امروزه اکثر متفکران و اندیشمندان جهان معتقدند رکن اساسی توسعه در هر جامعه، آموزش است. در واقع چنین گفته می شود که «...توسعه آموزش و پرورش و آموزش عالی از منابع اصلی پیشرفت اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی کشورها به شمار می روند...»(1)

« بنابراین سرمایه گذاری در آموزش عالی یکی از اساسی ترین راهها برای دستیابی به توسعه اقتصادی ـ اجتماعی محسوب می شود. با توجه به نقش حیاتی آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی، گسترش آموزش عالی به لحاظ کمی و کیفی در کشور ایران که کشوری در حال توسعه است، ضرورتی اجتناب ناپذیر تلقی شده است. (2)

چنین است که در چنددهه اخیر شاهد رشد و گسترش سریع دانشگاه ها و مراکز مختلف آموزش عالی در ایران بوده ایم و هر استان ، شهر و منطقه ای که در زمینه تأسیس و گسترش دانشگاه ها موفق تر عمل کرده باشد ، چشم انداز امیدوارکننده تری برای توسعه پایدار در آینده دارد.

منطقه شمال شرق کشور شامل استان های خراسان رضوی ، خراسان شمالی و خراسان جنوبی ، در دهه های گذشته یکی از مناطقی بوده ، که در زمینه دانشگاهی رشد و توسعه خوبی را تجربه کرده است. به طوری که شهرهای مشهد ، بیرجند ، سبزوار ، بجنورد به عنوان 4 قطب مطرح و شناخته شده دانشگاهی در شمال شرق ایران محسوب می شوند که همه ساله تعداد زیادی از جوانان سرتاسر کشور برای گذرانیدن تحصیلات دانشگاهی خود به این شهرها مهاجرت می کنند.
در میان شهرهای نامبرده دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان از جایگاه بسیار مطلوبی برخوردار است به طوری که وضع کمی و کیفی دانشگاهی این شهر حتی از بجنورد مرکز استان خراسان شمالی نیز چندمرتبه جلوتر است و این شهر با برخورداری از چند دانشگاه تمام دولتی که معمولا فقط شهرهای مرکز استان از چنین امکاناتی برخوردارند ، دومین قطب مهم دانشگاهی و فرهنگی شمال شرق کشور پس از مشهد مقدس محسوب می شود.
در مطلب پیش رو به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید 93-92 ،  با نگاهی به دفترچه های انتخاب رشته دانشگاهی در زیرگروه های علوم انسانی ، علوم تجربی ، ریاضی ، زبان های خارجی و هنر بر آن شدیم تا در چند قسمت ، وضعیت دانشگاهی شهرهای شمال شرق ایران را در مقطع کارشناسی دانشگاه های سراسری(دانشگاه ها ، مراکز و مجتمع های آموزش عالی) بررسی کرده ، تا با بخشی از توانمندی های دانشگاهی استان های سه گانه خراسان بیشتر آشنا شویم.
در اولین قسمت از این بررسی ، وضعیت دانشگاهی شهرهای سه استان خراسان رضوی ، شمالی و جنوبی در زمینه رشته های کارشناسی علوم انسانی براساس دفترچه انتخاب رشته کنکور 92 که توسط سازمان سنجش و آموزش کشور منتشر شده ، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است.

1- برای مشاهده جدول مقایسه وضعیت دانشگاهی شهرهای استان های سه گانه خراسان در رشته های کارشناسی روزانه علوم انسانی  به پیوند زیر مراجعه نمایید:

علوم انسانی روزانه(کلیک کنید)

براساس مقایسه صورت گرفته در میان رشته های علوم انسانی موجود در دانشگاه ها و دانشکده های سراسری و مراکز و مجتمع های آموزش عالی شهرهای مختلف خراسان  در دوره روزانه ، مشخص شد : شهر مشهد با 23 رشته در جایگاه اول ، شهر سبزوار با 12 رشته در جایگاه دوم و شهر بیرجند با 8 رشته در جایگاه سوم قرار دارند.
پس از این ها شهر بجنورد با 7 رشته علوم انسانی در دوره های روزانه جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است .
آخرین رتبه متعلق به شهرستان نیشابور با 2 رشته علوم انسانی است.
سایر دانشگاه های سراسری و مراکز و مجتمع های آموزش عالی در شهرهای خراسان به طور کل فاقد رشته های علوم انسانی در دوره های روزانه هستند.

2- برای مشاهده جدول مقایسه وضعیت دانشگاهی شهرهای استان های سه گانه خراسان در رشته های کارشناسی روزانه علوم انسانی روی پیوند زیر کلیک کنید:

علوم انسانی شبانه (کلیک کنید)

براساس مقایسه صورت گرفته در میان رشته های علوم انسانی موجود در دانشگاه ها و دانشکده های سراسری و مراکز و مجتمع های آموزش عالی شهرهای مختلف خراسان  در دوره شبانه ، مشخص شد : شهر مشهد با 18 رشته در جایگاه اول ، شهر سبزوار با 12 رشته ، شهر بیرجند با 10 رشته در جایگاه های اول تا سوم قرار دارند.

آخرین جایگاه متعلق به شهرستان نیشابور با 2 رشته علوم انسانی در نوبت شبانه در دانشگاه های سراسری است.

دانشگاه سراسری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و سایر دانشگاه های سراسری و مراکز و مجتمع های آموزش عالی در شهرهای خراسان به طور کل فاقد رشته های علوم انسانی در دوره های شبانه هستند.

در قسمت های بعدی این مطلب به انجام مقایسه میان رشته های متعلق به زیرگروه های علوم تجربی ، ریاضی فیزیک ، هنر و زبان های خارجی در دانشگاه ها و دانشکده های سراسری و مراکز و مجتمع های آموزش عالی موجود در شهرهای مختلف خراسان های رضوی ، شمالی و جنوبی می پردازیم. همچنین امیدواریم در فرصت های آینده وضعیت دانشگاهی شهرهای خراسان براساس رشته های موجود در دانشگاه های پیام نور ، آزاد اسلامی ، جامع علمی کاربردی ، غیرانتفاعی و .... نیز مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد.

ادامه دارد ...

منابع :
1- نقش آموزش عالی در چشم انداز توسعه ایران 1404 ، حمیدرضا آراسته

2-روند رشد کمی آموزش عالی خصوصی و دولتی در کشور جمهوری اسلامی ایران فریده آل آقامحسن کشاورز محسن رحیمی دانش و پژوهش در علوم تربیتی سال پنجم زمستان 1387 شماره 20
3- راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1392(زیرگروه علوم انسانی ، دوره روزانه)
4-راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1392(زیرگروه علوم انسانی ، دوره شبانه)

 

منبع اصلی : مجله اینترنتی سبزواری ها

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما