در آستانه ماه محرم

تفکر از نمای نزدیک درباره شهادت دکتر شریعتی

دکتر علی شریعتی مزینانی یکی از فرزندان نام آور دیار سربداران است که همه مردم خراسان به ویژه شهرستان های سبزوار و داورزن که زادگاه و خاستگاه این معلم بزرگ اندیشه های انقلاب هستند ، به وجود او افتخار می کنند.

دکتر شریعتی نه تنها یکی از مشاهیربرجسته منطقه سبزواربزرگ بلکه یکی از بزرگترین اندیشمندان و پژوهشگران معاصر ایران است. که تقریبا در تمام ایام سال و در همه شهرها و مناطق ایران نوشته های عمیق او ، در رابطه با مناسبت های مختلف ملی و مذهبی قابل بحث و بررسی است.

از جمله مواقعی که کتب و اندیشه های شریعتی بسیار درمرکز توجه و تحلیل و بررسی قرار می گیرد ، ایام محرم است.

چرا که این روشنفکر بزرگ اسلامی قدرت مسحور کننده قلم و فکر خود را در رابطه با تحلیل زوایای مختلف ماجرای عاشورا و توصیف شخصیت های تاریخی آن نظیر امام حسین (ع) و حضرت زینب(س) به خوبی به نمایش گذاشته است.

اینک نیز در آستانه محرم 92 ، بازهم این فرزند رشید دیار سربداران در معرض توجه تحلیل گران و کارشناسان مذهبی و دینی قرار گرفته است و قرار است یکی از آثار او با نام شهادت در نشست هایی با عنوان «تفکر از نمای نزدیک» مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رسانه های کشور در رابطه بااین موضوع چنین نوشته اند :

 

شست «درباره سخنرانی و کتاب شهادت دکتر شریعتی» برگزار می شود

هشتمین نشست تفکر از نمای نزدیک با موضوع «درباره سخنرانی و کتاب شهادت دکتر شریعتی» با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری 11 آبان در خانه موزه دکتر شریعتی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا دوستعلی، مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه شش با اعلام این خبر گفت: در ادامه برگزاری سلسله نشستهای تفکر از نمای نزدیک، در هشتمین نشست، محمدرضا زائری، مدیرمسئول نشریه «خیمه» و پژوهشگر فرهنگی، در آستانه ماه محرم الحرام 1435، درباره سخنرانی و کتاب شهادت دکتر شریعتی، سخن خواهد گفت.

وی افزود: ارائه فایل صوتی سخنرانی دکتر علی شریعتی از این سخنرانی در 6 اسفندماه 1350 و برگزاری نمایشگاه طرح جلد کتاب "شهادت" از بخشهای جانبی هشتمین نشست تفکر از نمای نزدیک در خانه موزۀ دکتر شریعتی است.

دوستعلی با اشاره به پیشینیه برگزاری این نشستها گفت: سلسله نشستهای «تفکر از نمای نزدیک» با «بررسی آراء و اندیشه های امام موسی صدر» در 22 تیرماه 1390 کلید خورد. «بررسی شخصیت، آرا و تفکرات اقبال لاهوری» و «سیری در اندیشه های سیدجمال الدین اسدآبادی» و نیز عنوان نشستهای دیگری بود که با حضور دکتر محمد بقایی(ماکان)، دکتر قاسم صافی، سیدمسعود رضوی، حبیب الله اسماعیلی و دکتر غلامرضا امامی مورد مباحثه قرار گرفت.

مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه شش تصریح کرد: «نقد غرب ـ بازگشت به خویشتن»، «شریعتی و جامعه شناسی» و «شریعتی و ادبیات» عنوان سه نشست دیگری است که با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر سید محمد امین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی و مصطفی مستور، نویسنده بنام کشورمان برگزار شد.

دوستعلی بیان کرد: هفتمین نشست تفکر از نمای نزدیک نیز با حضور دکتر سوسن شریعتی به موضوع گفتگو پیرامون کتابهای "حـج" و "میعــاد با ابراهیم" اختصاص داشت که در روز 22 مهرماه برگزار شد.

پیش از این دکتر سوسن شریعتی در سی و ششمین سالگرد دکتر شریعتی که در بیست و نهمین روز خردادماه در خانه موزه دکتر شریعتی برگزار شده بود، حضور یافت و به مباحثه ای پیرامون شریعتی و ادبیات پرداخت. دکتر احسان شریعتی نیز با حضور در اختتامیه نمایشگاه «با شب، تنها، نشسته، خاموش» در آخرین روز تیرماه سال جاری به سؤالات شهروندان پیرامون این نمایشگاه پاسخ داد.

شهروندان علاقه مند به شرکت در هشتمین نشست تفکر از نمای نزدیک می توانند از ساعت 16 روز شنبه 11 آبان به خانه موزه دکتر شریعتی واقع در خیابان جمالزاده شمالی، نرسیده به خیابان دکتر فاطمی غربی، کوچه نادر، پلاک 9 مراجعه نمایند.

منبع : خبرگزاری مهر

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما