میراث ماندگار؛

گزارشی از مراسم گرامیداشت یکصدمین سال تاسیس بیمارستان حشمتیه سبزوار /

 
مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
همایش یکصدمین سال تاسیس بیمارستان حشمتیه ، قدیمی ترین بیمارستان شرق ایران، با حضور شماری از مسئولان شهرستان و نیز تعدادی از پیشکسوتان حوزه پزشکی و درمان، اصحاب رسانه و مردم سبزوار برگزار شد.
 
رونمایی از سنگ نوشته و تمبر ویژه یاد بود بیمارستان حشمتیه، افتتاح نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی مربوط به احداث بیمارستان در سال 1298 تا کنون، رونمایی از سر در قدیمی و بازسازی شده بیمارستان و تقدیر از پیشکسوتان و فعالان حوزه بهداشت و پزشکی از جمله برنامه های این مراسم به شمار می رفت.
 
در ابتدای این همایش امام جمعه شهرستان با تشکر از برگزارکنندگان این مراسم و گرامیداشت دهه مبارک فجر این نکوداشت را فرصتی مغتنم برای ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مضاعف به مردم دانست و از پزشکان متخصص و جراح شهرستان خواست حداقل سالی دو یا سه نفر از بیمارانی که نیازمند خدمات رایگان پزشکی هستند را بدون دریافت هزینه معالجه کنند تا مانند بنیانگذاران بیمارستان حشمتیه، نام نیکی از آنان باقی بماند.
 
حجت الاسلام غلامرضا مغیسه در بخش دیگری از صحبت های خود با اذعان به این نکته که مسئولیت درمانی افراد نیازمند بر گردن همه مدیران و به خصوص پزشکان و حتی امام جمعه است توصیه کرد همه این موضوع را به عنوان مسئله ای مهم و انسانی مورد توجه قرار دهند.
 
وی همچنین با اشاره به این مطلب که ضعف و کاستی ها در میان عملکرد تمامی مدیران و از جمله خود او دیده می شود و قابل اجتناب نیست، اضافه کرد: قضاوت ها و اصل را بر خوبی بگذارید و فقط به بازگو کردن ضعف های موجود اکتفا نکنید چرا که کارها و عملکردهای مثبت و منفی در کنار یکدیگر وجود دارد اما آنچه مسلم است و ضروری به نظر می رسد این است که در شرایط کنونی باید برادرانه، مهربانانه و با نگاهی خوشبینانه یکدیگر را مورد قضاوت قرار دهید و همه مدیران، مسئولان و روسای نهادهای گوناگون باید با زبان عقلایی و منطقی، توجیه شده و مورد تحقیق قرار گیرند.
 
امام جمعه سبزوار سپس گفت: حتی اگر در خطبه های من نیز اشکالی دیدید تذکربدهید اما شاخص را بر پررنگ نشان دادن کاستی ها و نادیده گرفتن نکات مثبت قرار ندهید بلکه سعی کنید با یکدیگر همدل باشید  تا در همه امور از جمله امور بهداشت و درمان نیز شاهد توسعه روزافزون باشیم.
 
در قسمت دیگری از همایش یکصدمین سال تاسیس بیمارستان حشمتیه دکتر علیرضا مسلم ریاست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز در جمع مهمانان و حاضران مراسم در سخنانی اظهار داشت: بیمارستان حشمتیه بر اساس اسناد معتبر تاریخی اولین بیمارستان قدیمی خراسان بزرگ و دومین بیمارستان کهن کشور بعد از بیمارستان سینای تهران با 130 سال قدمت است. بیمارستان حشمتیه هم اکنون با 100 سال قدمت دومین بیمارستان قدیمی کشور است و بعد از آن بیمارستان امام رضا مشهد با 98 سال قدمت در جایگاه سوم قرار دارد.
 
دکتر مسلم در ادامه تاریخچه مختصری از بیمارستان حشمتیه و نیز بازسازی آن را به شرح زیر بیان کرد:
 دربهمن 1298 با همت دکتر قاسم غنی با آن سابقه درخشان مدیریتی، نمایندگی سیاسی و تخصص در حوزه پزشکی و ادبیات، و نیز با کمک های مردمی و سرمایه گذاری سالار حشمت فرماندار وقت سبزوار بیمارستان حشمتیه ابتدا با 12 تخت و بخش های پزشکی گوناگون مانند جراحی، عمومی و چشم تاسیس شد.
 
 در آغاز کار چون حشمتیه زیر مجموعه شهرداری به حساب می آمد قسمتی از هزینه های آن توسط شهرداری و بخش دیگر نیز توسط مالیات هایی که از ذبح احشام به دست می آمد و نیز درآمد یخدان های روستای زعفرانیه وکمک های خیرین تأمین می شد. حشمتیه به مرور زمان به توسعه رسید تا اینکه در سال 1380 این مرکز پزشکی و درمانی مهم با 160 تخت فعال بود و پس از آن با افتتاح بیمارستان واسعی از سال 1380 تا 1385 از بیمارستان حشمتیه به عنوان انبار تجهیزات پزشکی استفاده می شد و در سال 85 عملیات اجرایی احداث بیمارستان جدید در محل حشمتیه آغاز شد که تا سال 90 نیز ادامه ادامه داشت.
 
 اما در انتهای سال 90 تا آبان 92 به علت کمبود بودجه متوقف گردید و بعد از سفر دولت یازدهم به استان بار دیگر عملیات احداث بیمارستان جدید به جریان افتاد و به طور کامل بازسازی و تجهیز گردید که این مهم در بهمن 94 و در سفر هیئت دولت به شهرستان سبزوار در فضایی به وسعت 19 هزار متر مربع در 8 طبقه با 205 تخت فعال و بخش های تخصصی و فوق تخصصی شامل اطفال، اورژانس، قلب، آنژیوگرافی،آزمایشگاه، سی تی اسکن و ...با هزینه ای بالغ بر 65 میلیارد تومان افتتاح شد که 45 میلیارد از این منبع صرف احداث فیزیکی و مابقی نیز صرف تجهیز شده است. 
 
اکنون بیمارستان حشمتیه در سبزوار با 500 پرسنل درمانی، اداری و آموزشی به همشهریان و سایر مسافران و گردشگران حوزه توریسم سلامت ، خدمت رسانی می کند.
 
علیرضا مسلم با اذعان به این نکته که هدف از برگزاری این همایش معرفی بیمارستان حشمتیه به عنوان قدیمی ترین بیمارستان شرق کشور و موثر در حوزه توسعه گردشگری است ادامه داد: از مجموع 5 هزار سند، عکس و نوشته مستند تاریخی ارسال شده به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی 70 اثر برای رونمایی در نمایشگاه و با مساعدت و همراهی اداره پست، کتابخانه ملی و اداره میراث فرهنگی انتخاب شده است که در حاشیه این مراسم شاهد افتتاح آن در خصوص سیر تحول بیمارستان حشمتیه از آغاز تا کنون خواهیم بود.
 
وی همچنین با اشاره به بازسازی سر در قدیمی بیمارستان حشمتیه اظهار امیدوای کرد که با همکاری اداره میراث فرهنگی شهرستان این اثر فاخر برای ثبت در آثار ملی در دستور کار قرار گیرد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار برگزاری این همایش را نکته ای حائز اهمیت برای توجه بیشتر مسئولان کشوری و استانی به شهر کهن سبزوار با داشته های تاریخی فراوان دانست و عنوان کرد: با اینچنین طرح هایی که میراث ماندگار مفاخر و بزرگان سبزوار است امیدواریم که سرانجام کهن شهر بیهق بتواند به جایگاه حقیقی خود در حوزه های گوناگون اقتصادی، فرهنگی و توریسم سلامت بازگررد.
 
فرماندار ویژه سبزوار نیز در این مراسم با تقدیر از زحمات پزشکان، کادر درمانی و اداری و به خصوص دکتر مسلم به عنوان ریاست دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، حضور وی در راس کادر اجرایی و مدیریتی درمان و بهداشت و پزشکی شهرستان را فرصتی مغتنم برای شکوفایی در حوزه های پزشکی و درمانی سبزوار دانست و گفت: علیرغم محدودیت های منابع که دولت با آن مواجه بوده توجه دولت یازدهم به بحث درمانی، بهداشتی و سلامت و به خصوص خدمات بیمه ای جای تشکر و قدردانی دارد و حال افتخار می کنیم که در سراسر کشور بیش از 13 میلیون نفر که در سال 92 فاقد برخورداری از خدمات بیمه ای بودند به جمع بیمه شدگان پیوستند که این رقم در سبزوار و به تناسب چیزی حدود 72 هزار نفر است که فاقد دریافت خدمات به شمار می رفتند.
 
احمد برادران با اشاره به اینکه در سال 92 قرار بر این بود که بیمارستان حشمتیه ابتدا به عنوان هتل و سپس با مخالفت وزیر به بخش خصوصی واگذار شود افزود: بعد از مخالفت وزیر با تغییر کاربری بیمارستان به هتل قرار بر این بود که بیمارستان به شکل خصوصی به ارائه خدمات درمانی بپردازد اما با تلاش هایی که در این زمینه صورت گرفت شاهد هستیم که این بیمارستان هم اکنون به صورت غیر خصوصی در حال ارائه خدمات به مردم است.
 
وی با ذکر این نکته که مشکلات مربوط به احداث بیمارستان در سال 92  با وجود معضلات شهری و پارکینگ و.. روند احداث نهایی را با مشکل رو به رو کرده بود توضیح داد: در سال 92 به لحاظ پیشرفت فیزیکی در احداث بیمارستان فقط 35 درصد پروژه آماده  شده بود و این در حالی بود که متاسفانه بسیاری از خانه ها و مراکز بهداشت فرسوده بود ولی خوشبختانه با همت مدیران شهری و با هزینه ای بالغ بر 20 میلیارد تومان در ساخت و بازسازی مراکز بهداشت، تکمیل بیمارستان حشمتیه و راه اندازی اورژانس هوایی توانستیم گامی مهم در جهت توسعه درمان، پزشکی و سلامت برداریم.لازم به ذکر است که اورژانس هوایی نیز در شرایطی مورد بهره داری قرار گرفت که در آن زمان فقط 11 مرکز در کشور از این خدمت درمانی بهره مند بود.
 
برادران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در حوزه آموزش و تربیت دانش آموختگان پزشکی نیز شاهد رشد چشمگیر بوده ایم اضافه کرد: در مورد آموزش پزشکی و 4 رشته دستیاری پزشکی دیگر با افتخار باید اعلام کنیم که علیرغم مشکلات عدیده اقتصادی در بهترین شرایط اموزشی بوده و هستیم و قطعا ضرورت آموزش دهی و خدمات دهی برای مردم در این زمینه از ضروریات است.
 
احمد برادران در بخش پایانی صحبت های خود آیین گرامیداشت بیمارستان حشمتیه را در یکصد سالگی خود ناشی از وجود ظرفیت ها و پتانسیل های بالای منطقه دانست که با حفظ هویت اصیل خود و با تکیه  بر توانایی و استعداهای بالقوه و با همت مفاخر این شهر بعد از 100 سال توانسته دومین بیمارستان قدیمی بعد از بیمارستان سینای تهران لقب بگیرد و به عنوان اولین بیمارستان در شرق کشور ازلحاظ تاریخی شناخته شود.
 
تقدیر از پزشکان، کارکنان ، برترین ها و فعالان حوزه درمان و سلامت نیز با حضور تعدادی از مسئولین شهری با اهدای لوح تقدیر، تندیس و یک جلد دیوان نفیس امیرشاهی به برگزیدگان همراه بود. دکتر احمد نبوی، دکتر ابوالقاسم سنایی (رئیس سابق بیمارستان حشمتیه)، دکتر بدیعی از اولین پزشکان پیشکسوت شهرستان در حوزه داروسازی، دکتر عباس فاضل هاشمی از پزشکان پیشکوست، دکتر عباس صدقی( اولین تکنیسین بیهوشی بیمارستان حشمتیه) و  صدیقه معماری، حامد کوشکی، محمد علی تقوی از جمله دیگر تقدیر شوندگان بودند. 
 
رونمایی از تمبر یادبود ویژه یکصدمین سال تاسیس بیمارستان حشمتیه، اجرای موسیقی سنتی دارورگ به سرپرستی حمیدرضا سید نیا و برش کیک یکصد سالگی حشمتیه با طرح سر در قدیمی بیمارستان نیز از جمله برنامه های دیگر این نکوداشت بود .
 
در حاشیه این مراسم نیز از سنگ نوشته بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی حشمتیه در محوطه این بیمارستان رونمایی شد.
 
اففتاح نمایشگاه عکس، اسناد تاریخی، نوشته های تاریخی ، مستند و مکتوب از آغاز احداث بیمارستان تا کنون نیز تحت عنوان یک قرن افتخار پایان بخش این مراسم بود.
 
محمد باقر زاده مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی در توضیح برپایی این نمایشگاه به خبرنگاران گفت: 70 سند قدیمی شامل عکس، اسناد تاریخی و مستندات قدیمی در قالب های نوشتاری و تصویری واز میان 5هزار سند ارسالی به روابط عمومی دانشگاه انتخاب شده است.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما