به بهانه گرامیداشت یکصدسالگی بیمارستان حشمتیه

پاسداشت ریشه ها در سبزوار شهر دیرینه های پایدار

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
این روزها در آستانه برگزاری همایش گرامیداشت یکصدمین سال تأسیس بیمارستان حشمتیه سبزواروقتی تلاش ها و تکاپوهای صورت گرفته در روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی را می بینم، حس خرسندی خاصی به عنوان یک شهروند سبزواری پیدا می کنم. خرسندی از اینکه هنوز در میان روزمرگی هایی که انگار بر بسیاری از اقشار جامعه، خصوصا بر بخش های اداری و ارگان های دولتی و رسمی حاکم شده است، می توان سراغی از فعالیت های سازنده و متنوع و متعالی تر را هم گرفت.
 
البته هنوز نمی دانم کیفیت برنامه ای که برای روز  سه شنبه 15 بهمن 98، تدارک دیده شده، چگونه است و مجموعه علوم پزشکی سبزوار برای پاسداشت این برند مهم بهداشتی و درمانی در استان خراسان رضوی چگونه به میدان می آیند و آیا در راستای نمادسازی های لازم برای اولین بیمارستان نوین خراسان و نیز برای معرفی جایگاه بهداشتی و درمانی سبزوار در شمال شرق کشورسنگ تمام خواهند گذاشت یا نه؟ ولی دست کم تلاشی را که به واسطه ارتباط با دوستانم در مجموعه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار مشاهده می کنم، جای امیدواری و خدا قوت گویی است.
 
وقتی که چند سال قبل با بررسی برخی منابع اطلاعاتی درباره سبزوار به این نتیجه رسیدم که بیمارستان حشمتیه قدیمی ترین بیمارستان خراسان بزرگ و حتی قدیمی تر از بیمارستان های ساخته شده در مشهد است، برایم مانند کشف بسیار گرانبهایی بود که به سرعت در اسرارنامه انعکاس دادم و در موقعیت های مختلف در اسرارنامه به تناوب آن را تکرار و یادآوری کردیم تا بالاخره توجهات به آن جلب شود. نمونه هایی از مطالب اسرارنامه در این زمینه طی 6 سال گذشته را در پیوندهای زیر مشاهده می کنید:
 
 
 
 
 
 
 
و امروز خوشبختانه شاهد آن هستیم که توجهات لازم به این برند مهم بهداشتی، درمانی، اقتصادی و حتی فرهنگی شهرمان جلب شده است. این بدون شک حاصل همکاری چند جانبه ای بین رسانه ها، مسئولان و کارشناسان، مردم و کارشناسان اداری و دلسوزان فرهنگی دیار سربداران است. 
 
لذا تلاش هایی که این روزها از دوستان خوبم حامد کوشکی و رضا آزاد منجیری و مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار دکتر محمد باقرزاده در جمع آوری اسناد متنی، تصویری و ... پیرامون تاریخچه بیمارستان حشمتیه مشاهده می کنم و نیز تلاش و زحمات دیگر دست اندرکاران این دانشگاه که قطعا با نظر مثبت دکتر مسلم ریاست دانشگاه صورت می گیرد، بدون تعارف و بدون قصد تملق گویی باید ارج نهاده شود، همانطور که موارد انتقاد نیز به موقع و به صراحت باید گفته شود.
 
اما امروز این تلاش باید ارج نهاده شود زیرا ممکن بود چنین برند مهمی در لابه لای مشکلات و روزمرگی های اداری، به راحتی مورد غفلت قرار بگیرد. امکان داشت هیچکس زحمت رفتن تا کتابخانه ملی و جستجوی موردی در آرشیو قطور اسناد و مدارک قدیمی را نکشد، ممکن بود سردر تاریخی بیمارستان هم تا چند سال دیگر مانند سایر بخش های آن تخریب گردد و همه چیز به طور کامل به دست فراموشی سپرده شود. انگار نه انگار که این شهر ریشه هایی دارد و این بیمارستان از تاریخچه ای به طول یک قرن برخوردار است که مبدأ و منشأ آن به مردان و زنان نیک اندیشی باز می گردد که یکصد سال قبل و پیش از تمام شهرهای خراسان بزرگ پای در راه این کار خیر نهاده و این باقیات الصالحات ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته اند که امروز هم سالها بعد از فوت آن ها همچنان پابرجاست. 
 
اینک ولی یکصدسالگی بیمارستان حشمتیه به عنوان قدیمی ترین بیمارستان نوین خراسان پاس داشته می شود تا یادآور نقش و جایگاه مهم شهر سبزوار در ادوار مختلف تاریخ کشور خصوصا در ناحیه شمال شرق ایران باشد. تا بدانیم اگر می گوییم سبزوار شهر دیرینه های پایدار و شهر دانشوران بیدار و ... سخنانی به گزاف نیست. تا همه مردم سبزار بدانند که ظرفیت هایی فراوانی از پیشینیان به ارث برده اند و اکنون نیز وظیفه حفظ و حراست از آن میراث ارزشمند و نیز ایجاد ظرفیت های جدید و سازنده ای برای نسل های بعدی را دارند.
 
حالا بیشتر از قبل می توان امیدوار بود که بناها و سایر میراث فرهنگی و معنوی شهر سبزوار نیز با هوشیاری و پیگیری رسانه ها و با حضور مدیران مسئولیت پذیر و مردم دلسوز و دوست دار میراث فرهنگی مورد حمایت و توجه بیشتری قرار گیرد و به جای تخریب چنین ابنیه ای شاهد احیاء و ارزشگذاری واقعی برای آنان باشیم. بناهایی نظیر مدرسه فخریه سبزوار قدیمی ترین مدرسه ایران، چندین خانه و کاروانسرا و مسجد تاریخی در سبزوار، یخدان ها، مناره خسروجرد و ... که باید بیش از پیش هوای آن ها را داشته باشیم.
 
برای مطالعه مطالب بیشتر به قلم امید  برومندی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما