از هیچ تا هیچ

نوروز 99... باز هم همان همیشگی ها

مهدیه عابدی / مجله اینترنتی اسرارنامه

در حالی که شنیده ها از برگزاری اولین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان سبزوار، ویژه نوروز 99 آن هم در کمتر از دو ماه مانده به پایان سال و تشکیل 11کمیته گوناگون در این زمینه و آمادگی بیشتر برای ارائه خدمات به مسافران و گردشگران حکایت می کند، هنوز هم خبری مبنی بر سامان دهی اساسی دستگاه های مربوطه برای جذب بیشتر مسافران و گردشگران نوروز نیست!

در گفتگو با سید رضا حسینی دبیر این کمیته و ریاست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان مجموعه ای از کلیات طرح شده در این جلسه از زبان وی بازگویی شد اما نکته قابل توجه در این صحبت ها حاکی از آن بود که باز هم قرار نیست تغییری اساسی در برنامه ها و ایده های آینده اداره میراث فرهنگی برای عید نوروز و حمایت مضاعف از هنر و فرهنگ سبزوار انجام گیرد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه حسینی در این گفت و گو با اشاره به اینکه قرار است کمیته های گوناگون با هماهنگی با یکدیگر به سازمان دهی و آمادگی خود در برابر ورود گردشگران و مسافران بپردازند گفت: این ستاد همواره به لطف سازمان ها و نهاد های مختلف شهرستان و به ویژه عنایت فرماندار سبزوار به عنوان یکی از مهم ترین و بهترین و سازنده ترین ستاد های استان شناسایی شده است!

این مدیر میراث فرهنگی بدون اشاره خاص به لزوم طرح برنامه های سازنده از جانب اداره میراث برای تبلیغ بیشتر در راستای معرفی هنر، فرهنگ و هنرمندان و صنایع دستی سبزوار تلویحا اشاره نمود که به مانند سال های گذشته قرار بر این موضوع است که برنامه های هر ساله این ستاد تکرار شده و در برخی جهات شاهد تغییراتی باشیم. البته حسینی این تغییرات را بیشتر معطوف به تبلیغات در فضای مجازی، استفاده کمتر از بروشورهای تبلیغاتی و تغییراتی در کم شدن جشن های نوروزی دانست!

رئیس  اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ذکر این نکته که قرار است این جلسات دو یا 3 بار دیگر تکرار شود به  ریز جزئیات برنامه های کمیته های در نظر گرفته شده اشاره ای نکرد و آن را منوط به اعلام اعضای هر کمیته و روسای آن خواند. نکته ای که مسلم است این است که در واقع نمی توان از میان کلیات این جلسه اینچنین برداشت نمود که فرهنگ و هنر سبزوار، صنایع دستی، مسئله گردشگری، اقامتگاه ها، حتی نحوه اطلاع رسانی در ورودی شهر برای معرفی کهن شهر سبزوار تغییری جدی و درخور را به خود دیده باشد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری اسرارنامه مبنی بر اینکه ساز و کارهای معرفی جاذبه ها و ظرفیت های شهرستان در ورودی شهر چگونه خواهد بود گفت: قطعا هر مسافری قبل از شروع سفر خود، مقصد مورد نظرش را انتخاب می کند! ودر این خصوص باید اشاره کرد که جدا از تبلیغات، بخش زیادی از آمار ورودی مسافران به نیت اولیه آنها برای اسکان در یک شهر خاص بازمی گردد.!!

حال جای مطرح شدن  این سوال است که سبزوار طبق این گونه از استدلال مدیران همچنان قرار است به عنوان معبر و گذرگاه  مسافران نوروزی بماند و بستگی به نیت اولیه مسافران دارد که چگونه جذب این شهر شوند ؟؟؟!!! پس نقش مدیریت ها و تبلیغات برای جذب و افزایش میزان ورودی گردشگران چگونه خواهد بود؟! مدیران فرهنگی ما همچنان که از عنایات ویژه فرماندار تمجید می کنند و ستاد خدمات سفر را به واسطه شخص ایشان از برترین ها می دانند، بهتر است به صحبت های احمد برادران برای توجه بیشتر به ظرفیت های شهرستان نیز توجه کنند خصوصا زمانی که وی بسیاری از پتانسیل های شهرستان را مغفول دانسته بود!

با قبول هر گونه منطق و استدلالی نمی توان سازو کار های چند ساله اخیر مدیران گوناگون شهرستان را خصوصا در نوع اطلاع رسانی، معرفی هنرمندان، جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری و حتی جذب سرمایه گذار برای ورود به طرح های اقتصادی و کمک به بازسازی اقامتگاه ها و کاروان سراهای تاریخی مفید و قابل قبول دانست زیرا اگر چنین بود قطعا مسائل و مشکلات عدیده فرهنگی و تاریخی و مربوط به صنایع دستی و کمبود گردشگر آن هم برای شهری که نعمت همجواری با شهر مقدس مشهد را دارد نتوانسته کاری از پیش ببرد، حال این نوع از اطمینان و اعتماد به نفس بین مسئولان فرهنگی شهرمان جای شگفتی و تعجب بسیار است!

ایا به راستی خود به امر واقف نیستند که ساز و کارهای گوناگون و نه چندان کافی نتوانسته گره های کلاف پیچیده شهرستان را بگشاید؟ آیا خود به این امر اشاره نکرده اند که بسیاری از فرصت ها و امکانات و پتانسیل های این دیار مغفول مانده؟!

آیا هنرمندان شهر ما، فیلسوفان و بزرگان، مشاهیر، مکان های تاریخی، فرهنگی و... در خور توجه و عنایت بیشتر آقایان و خانم های مسئول نیستند؟

در اولین جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر سبزوار، مسئولین به طور قاطع و صریح می گویند بهترین و موثرترین طرح ها و برنامه ریزی های استانی از آن این ستاد است ولی مشخص نیست این میزان از قطعیت و اطمینان تا کی و کجا قرار است ادامه دار باشد... البته همیشه می‌گویند بهتر است برای حلاجی و بررسی یک موضوع نیمه پر لیوان را دید اما بر خلاف کشف و شهود و مشاهده آقایان و خانم های مدیر این بار بد نیست نگاهی هم به نیمه خالی لیوان بیندازیم.

آیا برنامه های جالب توجه برای معرفی شهر سبزوار در قالب بروشور و کاغذ های تبلیغاتی به طور واقع توانسته است کمکی به جذب گردشگر کند؟

آیا بهتر نیست در طراحی و شکل و شمایل این تبلیغات تغییرات اساسی به وجود آورد؟ به گفته دبیر این ستاد البته قرار شده تبلیغات بیشتر در فضای مجازی صورت گیرد که باز هم تعجب آفرین است!

آیا اداره میراث فرهنگی به عنوان یکی از نهادهای اساسی و مهم برای جذب گردشگر خود دارای سایت و کانال و پیج های مختلف تبلیغاتی مستقل است؟ یا قرار است که کارمندان این نهاد به طور محدود در پیج های شخصی خود اقدام به تبلیغ کنند؟!...

از این مقوله که بگذریم آیا در طرح های کمیته های تشکیل شده راه حل و موردی قابل توجه برای معرفی هنرمندان صنایع دستی وجوددارد؟

خانه های تاریخی چطور! آیا قرار است هر خانه باز هم به همت انجمن های مردم نهاد و با فعالیت های همان جوان های همیشگی به مدت کوتاهی بازگشایی و زیباسازی شود و بعد از گذشت ایام نوروز به همان حالت ماقبل خود برگردد؟

برگزاری کنسرت ها و جشن ها چطور! قرار است بسیاری از کارناوال های موسیقی و جشن درست در دقایق و ساعت های پایانی برای اجرا متوقف شوند؟؟ به  راستی مردم این شهر به خصوص جوانان می‌تواند از برنامه های سرگرم کننده، جشن و موسیقی لذت ببرند؟ 

بدون شک برای پاسخ دادن به این سوالات باید برخی از مسئولان اعم از همان ها که خودتان میدانید! (شورای شهری ها، ارشاد، میراث فرهنگی، شهرداری، فرمانداری و...) به جای بازی ها و جناح بندی های مختلف، طیف بندی ها و تقابل کج سلیقگی های همیشگی و بی مورد به خود آیند و پاسخ های در خوری ارائه دهند چرا که صرف برنامه ریزی ها، جلسات، تصمیمات و.... به گونه ای که کامل، دقیق و مثبت نباشد نه تنها هیچ زخمی را التیام نخواهد داد که باعث دلسرد شدن بسیاری از همشهریان، هنرمندان و علاقه مندان فرهنگ و تاریخ این دیار می شود....

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما