تدوین شیوه نامه برای حمایت از کتاب بهانه است

 
الهام شبانی مقدم/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
 یکی از مصوباتی دوره سوم شورای اسلامی شهر سبزوار،  بحث حمایت از  نویسندگان و مولفان بود. طبق این مصوبه شورای شهر  رساله های دانشگاهی با موضوعات مختلف که گره ای از مشکلات شهر را باز کند،  با خرید مورد حمایت قرار می داد. این مصوبه در دو دوره قبل شورای اسلامی شهر با همدلی که بین اعضا حاکم بود به خوبی اجرایی شد. اما با شروع دوره پنجم شورا و ورود افراد دانشگاهی و جوان که ویژگی مهمی چون نخبگی داشتند سبب شد تا در ذهن مردم  انتظارات بالایی از ورودی های جدید شکل گیرد اما با گذشت دو سال و تندی از عمر شورا این انتظار  به رویا تبدیل شد، موردی که هیچگاه تحقق نیافت چرا که اعضای شورا به جای پیگیری امور شهر و حل مشکلات مردم درگیر در مشکلات داخلی خود شدند و به نوعی پیشرفت شهر جای خود را به پسرفت داد.  
 
متاسفانه شورای پنجم به حدی درگیر حاشیه است که گاه مهمترین موضوعات دستخوش حواشی قرار می گیرد و دود این موضوع فقط و فقط به چشم مردم می رود. 
 
 یکی از موضوعاتی که مورد بی مهری و کم لطفی برخی اعضای شورا قرار گرفته، مباحث فرهنگی شهر است که به دلیل حب و بغض شخصی مورد بی توجهی قرار می گیرد. به اذعان یکی از شورائیان اگر این مصوبات از طریق کمیسیون دیگری غیر از کمیسیون فرهنگی در صحن علنی شورا وارد می شد قطعا این لوایح فرهنگی با اکثریت آرا مصوب می شد و یا اگر رئیس کمیسیون فرهنگی شورا عوض شود لوایح فرهنگی در صحن علنی شورا با اکثریت آرا به تصویب می رسد که  این  کوته فکری جای بسی تاسف دارد.  
 
در اینجا ذکر این‌نکته برای شورائیان لازم است بهتر است قبل از هر اقدامی نگاهی به سوگندنامه خود داشته باشید و بیش از این مردم و شهر را درگیر خصومت های شخصی خود نکنید. 
 
و اما دلیل تدوین شیوه نامه حمایت از کتاب در شورای اسلامی شهر سبزوار 
 
از ابتدای سال تاکنون چندین‌ پیشنهاد برای خرید کتاب  از طریق کمیسیون فرهنگی وارد صحن علنی شورای اسلامی شهر شده و با مخالفت اکثریت اعضا به تصویب نرسیده است.  بعد از گذشت دو سال و نیم از عمر  دوره پنجم تازه برخی از اعضا به فکر افتاده اند که چرا هر گونه حمایت از مباحث فرهنگی شهر در قالب چارچوب انجام نمی شود به همین دلیل بنای مخالفت برداشته و خواستار تدوین آیین نامه ای توسط کمیسیون فرهنگی شورا جهت حمایت از  کتاب  شدند. 
 
طی دو جلسه ای که برای تدوین شیوه نامه کتاب در محل شورا برگزار شد، از نظرهای کارشناسی متخصصین و فعالان فرهنگی استفاده و در نهایت شیوه نامه ای تهیه  و  با حضور ۴ تن از اعضای شورای شهر ، نماینده اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی و دو تن از فعالان فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 
 
موسی رضا دانایی، فعال فرهنگی سبزوار حاضر در این جلسه به تاکید شورائیان به مباحث فرهنگی اشاره کرد و گفت: ای کاش در شورای اسلامی شهر همه مباحث توسعه ای مانند موضوعات فرهنگی با شدت و قوت بیشتر توسط اعضا پیگیری می شد. شهر بودجه هایی صرف امور بی اهمیت مانند پر کردن و کندن  می شود که شاید شورا و شهرداری به راحتی از کنار آن می گذرد.  اما زمانی که صحبت از فرهنگ و حمایت‌ از کتاب می شود، هزار و یک قانون برای آن می تراشند چون نگاه، نگاه فرهنگی نیست. 
 
 ذبیح اله آرمین، نایب رئیس شورای اسلامی شهر نیز بیشترین مشکلات موجود در جامعه را مربوط به حوزه فرهنگی و اجتماعی برشمرد و بر  ضرورت توجه ویژه به این حوزه تاکید کرد. 
 
آرمین اظهار کرد: در بحث تدوین شیوه نامه کتاب بیهق نظر بر این است که در این حوزه یک رویکرد جامعه نگر نه جزء نگر  شکل گیرد.
 
علی اکبری فروغی نیز  اظهار کرد: در بحث حمایت از کتاب نیز نگاه باید جزئی و خاص باشد، سنگ بنایی ایجاد شود ماندگار .در  بحث حمایت از حوزه کتاب باید اقدامی انجام شود که همه شهرستان درگیر این موضوع شود و شیوه نامه مختص شورای اسلامی شهر نباشد.
 
و درپایان این جلسه نیز قربانعلی کل میشی رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار گفت:  همه به حرف دغدغه فرهنگ داریم، اما به عمل که می رسد لنگ می زنیم.  شاید در طول سال شاید تعداد ۱۰ کتاب جهت حمایت وارد صحن شورا شود این همه سنگ اندازی برای خرید کتاب معنی ندارد. 
 
وی افزود: اعضای شورای اسلامی شهر اصرار به تدوین شیوه نامه دارند. در این شیوه نامه ۱۰ صفحه ای ۳۰ بند برای حمایت از کتاب در نظر گرفته شده که هر بند آن سدی برای نخریدن کتاب است.
 
کل میشی اظهار کرد: شورائیان در همه زمینه ها متخصص نیستند. ما فقط تصمیم گیر و تسهیل کننده امور هستیم. مبلغ سه میلیارد از بودجه شهرداری برای همین امور در نظر گرفته شده، پس دلیلی برای تدوین شیوه نامه نیست.
 
این قصه سر دراز دارد...
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما