تأسیس موزه قلب و بنیاد علمی فرهنگی پروفسور صادقی در نیشابور

شماری از رسانه های کشور امروز از تأسیس موزه قلب و بنیاد علمی فرهنگی پروفسور صادقی در شهر  نیشابور خبر دادند.

مجله اینترنتی اسرارنامه به همین بهانه نگاهی مختصر به شماری از پزشکان مطرح خراسانی و موزه تخصصی پزشکی در این استان می اندازد:

 

 دبیر بنیاد چهره‌های ماندگار گفت: دو پیشنهاد تاسیس بنیاد علمی فرهنگی پروفسور صادقی و ایجاد موزه قلب در نیشابور مورد موافقت پروفسور صادقی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از نیشابور، محمود اسعدی صبح امروز در مراسم نکوداشت پروفسور صادقی در فرهنگسرای سیمرغ نیشابور، اظهار کرد: در نظر است از سوی این بنیاد جایزه‌ای به نام ایشان در امور علمی به‌ویژه در امور پزشکی به نخبگان داده شود.

وی با بیان اینکه در این راه به کمک خیران نیازمندیم، افزود: موزه قلب، موزه بی‌همتایی در جهان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این موزه جنبه‌های آموزشی را نیز مدنظر دارد، تصریح کرد: نقطه عطفی برای تحول نیشابور در امور علمی و گردشگری دارد.

اسعدی گفت: برای من سنگین بود، ایشان در میان 240 شخصیت بزرگی که در کشور به‌عنوان چهره ملی ماندگار معرفی شده‌اند نباشند، ولی حقیقتا ایشان چهره ماندگاری هستند.

وی تاکید کرد: ما باید از برند نام ایشان برای نیشابور در سطح بین‌الملل استفاده کنیم.

دبیر همایش ملی چهره‌های ماندگار پیش‌بینی کرد تاسیس بنیاد پروفسور صادقی سبب کارهای بزرگی در کشور و منطقه ‌شود.

اسعدی با بیان اینکه همه اقشار، دانشگاهیان و دانشجویان از فرصت پیش‌آمده کمال استفاده را بکنند، افزود: خواهرخواندگی شهر اقامت ایشان لوزان سوئیس و نیشابور مدنظر بنیاد مذکور و شهرداری نیشابور است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: خیلی از غربی‌ها معتقدند شرقی‌ها نمی‌توانند آن طور که باید نخبگان خود را معرفی کنند بنابراین آن‌طور که می‌خواستند شخصیت‌های ما را معرفی کردند که اشتباه بوده است ولی پروفسور صادقی علاوه بر بعد علمی حکیم خیام، بعد ادبی این دانشمند شهیر ایرانی را معرفی کرده است.

اسعدی تاکید کرد: تنها کسی که به این موضوع پرداخته‌اند، پروفسور صادقی است.

منبع : خبرگزاری تسنیم

گفتنی است پروفسور حسن صادقی یکی از پزشکان نامدار معاصر ایران است. وی در شهر چکنه خراسان متولد شده و مردم شهرهای چکنه ، قوچان ، نیشابور و مشهد و ... که پروفسور صادقی برای مدتی در ایام جوانی در این شهرها زندگی کرده است ، به وجود این چهره نامدار پزشکی معاصر ایران افتخار می کنند. شما گرامیان می توانید برای مطالعه بیوگرافی کاملی از زندگی علمی و شخصی پروفسور حسن صادقی هم اکنون به مطلب منتشر شده در بخش حوض هشت پایه اسرارنامه مراجعه نمایید.برای ورود به این بخش روی اینجا کلیک کنید.

لازم به ذکر است سرزمین خراسان همواره یکی از مناطق نخبه پرور ایران اسلامی بوده است که شمار زیادی از دانشمندان ومشاهیر علمی ، ادبی و فرهنگی ایران در سطح جهان اصالتی خراسانی دارند.

به عنوان مثال در زمینه علم پزشکی ، برخی از مشهورترین پزشکان ایران در دوران معاصر از شهرهای مختلف این استان برخاسته اند که در کنار پروفسور صادقی می توان به چندین پزشک مشهور دیگر اشاره کرد از جمله : دکتر قاسم غنی پزشک ، ادیب ، تاریخ نگار واز چهره های برجسته فرهنگی ایران در دوران معاصرکه سی و نهمین وزیر فرهنگ ایران نیز بوده و 1331 در دارالمومنین سبزوار تولد یافته است(منبع1) (منبع2)، دکتر سید احمد سیادتی پدر معاصر طب اطفال ایران متولد 1313 سبزوار (منبع)  سید محمدحسین عقیلی خراسانی (منبع) و ....

با توجه به این جایگاه والای خراسان در عرصه علمی پزشکی ، به نظر می رسد ، ساخت موزه ها و بنیادهای فرهنگی و هنری جهت معرفی و تکریم مشاهیر پزشکی این استان بسیار ضروریست. تصمیم به ساخت موزه قلب و بنیاد علمی فرهنگی پروفسور صادقی در نیشابور یکی از اقدامات مثبت در این زمینه است.

پیش از این نیز قرار بود موزه تاریخ پزشکی سبزوار در محل آرامگاه بقراط طبیب حاذق خراسانی در شهر سبزوار تأسیس شود (منبع) اما در نتیجه ضعف و بی کفایتی مسئولان مربوطه در سبزوار این موزه پس از این همه سال ، هنوز به بهره برداری نرسیده است !!!

مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این ، روند طولانی ساخت موزه طب سبزوار را در مطلبی تحلیلی مورد نقد و بررسی قرار داده است که شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه این مطلب به پیوند موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین صفحه مراجعه نمایید .

درانتهای این مطلب امید می رود در آینده شاهد ارج گذاری بیشتری برای همه مفاخر ونامداران خراسان از جمله مشاهیر پزشکی این استان باشیم.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

موزه طب سبزوار در وقت اضافه / معاون محترم فرماندار لطفا سریعتر ، ما منتظریم.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما