مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی:

سبزوار ظرفیت ویژه استان به لحاظ مفاخر و رویدادهای فرهنگی و هنری است

الهام شبانی مقدم/مجله اینترنتی اسرارنامه

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تاکید کرد: سبزوار ظرفیت ویژه ای در استان به لحاظ پرورش مفاخر و رویدادهای فرهنگی و هنری است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه جعفر مروارید در جریان امضای دو تفاهم نامه همکاری مشترک علمی، پژوهشی، فرهنگی و آموزشی بین دانشگاه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار که در محل سالن جلسات دانشگاه حکیم برگزار شد، گفت: کارکرد دانشگاه دیپلماسی علمی است. دانشگاهی در گام دوم انقلاب موفق خواهد بود که در خدمت جامعه باشد. در ارتباط بین دانشگاه و صنعت که جزء برنامه های ویژه وزارت علوم است و هم اکنون در دانشگاه ها اجرا می شود جای خالی ارتباط دانشگاه با فرهنگ و هنر احساس می شود که باید در کنار دیپلماسی علمی، دیپلماسی فرهنگی هم قرار گیرد که این موضوع با کمک یک نهاد اندیشه ورز آکادمیک و یک نهاد متعهد که دانشجو است محقق خواهد شد، لذا از ریاست اداره ارشاد شهرستان درخواست شد تا تفاهم نامه ای بین دانشگاه و ارشاد  منعقد شود تا از ظرفیت هر دو نهاد در جهت کمک و توسعه جامعه استفاده مطلوب شود.

وی افزود: در برنامه کلان استاندار خراسان رضوی بحث مطالعات توسعه اقتصادی و فرهنگی در جریان است. اجرای این مثلث در استان خراسان به دلیل غنای فرهنگی و ظرفیت های گسترده ای که خراسان  در تاریخ، هویت و زیست بوم خود دارد قابل اجرا است. استان خراسان این غنای فرهنگی خود را مدیون میراث فرهنگی و هنری  شهرستان هایی چون سبزوار است.

مروارید با بیان اینکه شهروندی که امید به آینده دارد، تلاش اقتصادی انجام می دهد، اظهار کرد: شهروندی که یک خودآگاهی اجتماعی و تاریخی دارد و دل در گرو فرهنگ شهر خود داشته باشد موجب رونق تولید و توسعه  اقتصادی می گردد که این فرهنگ گذشته ما، این هم بستگی و دغدغه مندی را برای کارآفرینان محقق کرده است لذا در سطح استان و بطور خاص در مشهد بحث های مربوط به گفتمان سازی و توسعه اقتصادی فرهنگی اجرا شده است.

این مقام مسئول ادامه داد: از طریق فرهنگ است که هم می توان به گفتمان تولید، رونق و کارآفرینی دست یافت و هم اقتصاد بازآفرینی را پویا کرد و وزارت ارشاد از طریق دو بخش گفتمان سازی فرهنگی و اقتصاد فرهنگی و هنری برنامه هایی طراحی کرده که رویدادهای آن در حال اجرا است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: سبزوار ظرفیت بسیار ویژه ای دارد که این ظرفیت ناشی از تلفیق نگاه های اقتصادی و فرهنگی  است در صورتی که یک بیس مشترک بین نگاه علمی ، نگاه صنعت و نگاه فرهنگی ایجاد  شود دغدغه اقتصادی کمتر خواهد شد که این تضمین کننده آینده است. بهرحال با اقتصاد نفتی راه به جایی نخواهیم برد و  بدون مشارکت اقتصادی و خرده سرمایه ها در این فضای تحریم نیز نمی توان ادامه داد. لذا باید به سمت اقتصاد و سرمایه های خرد حرکت کرد و تولید گری و در آمد زایی را از این طریق پیش برد.

وی افزود: ایجاد گذر فرهنگ و هنر یکی از پیشنهاداتی است که تلفیق اقتصاد و فرهنگ در آن  وجود دارد این موضوع در شهرستان در حال پیگیری  است اما از آن جهت که شهرداری باید مکانی را در اختیار ارشاد قرار دهد و ارشاد صرفاً وظیفه نرم افزاری را عهده دار است،  این امر هنوز محقق نشده است.

 اما با توجه به ظرفیت های خوبی که در دانشگاه حکیم سبزواری مهیا است این مدل از گذر فرهنگ و هنر را در این مجموعه علمی نیز می توان راه اندازی کرد بطوریکه قسمتی از فضای این دانشگاه را می توان به گذر فرهنگ و دانش اختصاص داد. نمونه این گذر در دانشگاه فردوسی انجام شده و در بخشی از دانشگاه گذر فرهنگ و جامعه ایجاد شده است. در این گذر هم دانشجو خلاقیت فرهنگی و هنری خود را نمایش می دهد و هم  گروه های دانش بنیان دانشگاه به بحث و تبادل نظر  می پردازند و حضورشان را در فضای عمومی جامعه نشان می دهند.

مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان خراسان رضوی  اظهار کرد: به لحاظ اهمیتی که مبحث مفاخر برای وزارت ارشاد دارد و سبزوار نیز گنجینه مهمی از پرورش بزرگان و مفاخری چون حکیم سبزواری است که آثار این دانشمند بزرگ به لحاظ غنای اطلاعاتی هنوز در دانشگاه ها تدریس می گردد که برای آشنایی نسل جدید باید در قالب  دیپلماسی فرهنگی قدم های موثرتری با کمک دانشگاه و ارشاد برداشته شود.

وی اضافه کرد: دانشگاه حکیم سبزواری با تعداد  264 دانشجوی خارجی موقعیت بسیار ویژه ای در حوزه بین الملل دارد که بیشتر دیده شدن رویدادهای فرهنگی نیازمند  ایجاد یک تور مشترک فرهنگی است.

مروارید علت مهاجرت از شهر به مرکز و از مرکز به تهران و از پایتخت به خارج از کشور را نبود خلاقیت فرهنگی و هنری و نبود امیدواری به آینده برشمرد و اظهار کرد: در این تفاهم نامه ها درصدد هستیم تا از طریق فرهنگ علاوه بر رونق تولید و اقتصاد، نشاط فرهنگی و هنری را به جامعه تزریق کنیم، فرهنگ و هنر منبع  سرشاری از خلاقیت  است که ماندگاری  نخبگان را تضمین و همبستگی فکری میان  جامعه ایجاد می کند که مرجع های فکری جامعه همین اصحاب فرهنگ و هنر هستند که این وفاق با کمک دانشگاه حکیم و ارشاد در شهرستان ایجاد خواهد شد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما