در نطق پیش از دستور عضو شورای اسلامی شهر سبزوار:

شهردار سبزوار موظف به پاسخگویی افکار عمومی است

الهام شبانی مقدم/ مجله اینترنتی اسرارنامه

در نطق پیش از دستور عضو شورای اسلامی شهر سبزوار تاکید شد: شهردار موظف به پاسخگویی افکار عمومی است.

مسعود پسندیده در نطق پیش از دستور خود در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر گفت: بی توجهی شهردار سبزوار به مباحث فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شهر و عدم حضور شش ماهه وی در جلسات شورا  بسیار آزاردهنده بود، بنده در قبل از این جلسه دو بار دیگر اقدام به طرح سوال از شهردار کردم، اما وی ابلاغ نشدن سوال را بهانه فرار از پاسخگویی قرار داده که این قضیه با وساطت مدیران ارشد شهرستان ختم به خیر شد و طلسم شش ماه عدم حضور  شهردار در جلسات شورای شهر شکسته شد.

وی افزود: در 4 آبان ماه سال جاری بنده سه سوال طی نامه 453 به ریاست شورای اسلامی شهر ارسال  کردم. این سوالات کاملا واضح و از طریق شورا به شهردار ارسال شد. اما " کوشکی" شهردار وقت سبزوار به جای پاسخگویی شفاف عنوان کردند این در حیطه اختیارات عضو شورای اسلامی شهر نیست و این بار نیز شهردار از پاسخگویی امتناع ورزیدند.

پسندیده اظهار کرد: اهمیت این سوالات با توجه به اینکه مطالبه مردمی تلقی می شود و شهردار موظف به پاسخ است، سبب شد تا برای آخرین بار بنده اقدام به طرح سوال از شهردار کنم. شورای اسلامی شهر از مردم است و آنها باید در ریز جزئیات آنچه در شهرداری می گذرد قرار گیرند. برخی اتفاقات در شهرداری رخ داده که مورد اعتراض مردم است اینکه شهردار چرا به جای پاسخگویی به افکار عمومی و شفاف سازی، فرار رو به جلو را انتخاب کرده برای همه جای سوال شده است.

 در نطق این چنین عنوان شد:

1-رهبر انقلاب در خصوص پاسخگویی کارگزاران به مردم همواره بر این نکته تأکید کرده اند که: "مسئولان باید شفاف باشند و هیچ رازی را از مردم پنهان نکنند. چون از طرف مردم به این کار برگزیده شده اند، از باب حقّ الناس باید در حدودی که عهده دار مسئولیتی شده اند، به آنان پاسخ دهند.

ایشان می فرمایند: "پاسخگویی، وظیفه اساسی هر کارگزار اسلامی است و تصمیم گیری در مقابل پاسخ های ارائه شده، حقّ مردم می باشد. مطمئنا در این پاسخگویی، مسئولان به کمبودها و نواقصی در کار خود پی خواهند برد که آنها را برطرف خواهند کرد.

" اما متاسفانه در شهرداری سبزوار شاهد این هستیم که به جای پاسخگویی مستقیم شهردار به رسانه ها و اذهان عمومی، این وظیفه را به توپخانه روابط عمومی واگذار نموده است که آنها نیز ارتباط با رسانه ها را بصورت سلیقه ای برقرار می نمایند. از سوی دیگر، این ارتباط یک سویه است و مسیر آسان و مدونی برای پاسخگویی به سوالات مردم در شهرداری تدارک داده نشده است.

سئوال: چرا شهردار محترم در طول مدت نزدیک به چهارسال صدارتشان نشست خبری برگزار ننموده است و در برابر دوبار طرح سوال تعدادی از اعضاء شورا به جای پاسخگویی، سیاست طفره رفتن را در پیش گرفته است؟

 

2-درطول دوران صدارت آقای کوشکی بر مجموعه شهرداری سبزوار، علیرغم درخواست های مکرر برخی اعضاء محترم مبنی بر ارائه گزارش و آمار در خصوص: الف( میزان بدهکاری و مطالبات شهرداری، ب( تعداد و لیست کارکنان شهرداری )اعم از رسمی ، قراردادی و شرکتی و.. ج ( قراردادهای منعقده با پیمانکاران در حوزه های مختلف عمرانی، خدمات شهری، فرهنگی و ... متاسفانه تاکنون پاسخ واضح و روشنی از سوی وی به شورای اسلامی شهر ارسال نشده است. عدم پاسخگویی ایشان درخصوص موارد مذکور ، شبهات موجود درخصوص اعمال نظربرخی مدیران شهری و برخی اعضاء شورای اسلامی شهر در بکارگیری نیرو در قسمت های مختلف شهرداری را قوت می بخشد

سئوال: چرا شهردار محترم علیرغم درخواست مکرر شورا، از دادن گزارش در خصوص میزان  بدهکاری و مطالبات، تعداد و لیست کارکنان و قراردادهای منعقده با پیمانکاران سر باز می زند؟

 

3-علیرغم تکلیف بودجه، مبنی بر اجرای برنامه های فرهنگی اجتماعی، ورزشی، گردشگری و ... تا سقف سه میلیارد تومان (یک صدم بودجه!) تاکنون فعالیت هایی در حوزه های مذکور و متناسب با بودجه صورت نگرفته است.

سئوال: علت کم کاری شهردار در حوزه فرهنگی (ردیف۲۰۵۹۹ ) چیست و شهرداری چه پیشرفتی در اجرای تقویم فرهنگی مصوب سال ۹۸ داشته است؟

 

4-کوی گلستان از ظرفیت های مهم گردشگری و تاریخی شهر سبزوار می باشد. ایشان در اوائل اسفند سال ۹۷ در جلسه رسمی شورا در پاسخ به این سئوال که چرا بر اساس بودجه ۹۷ تاکنون نسبت به بهسازی معابر و ارائه خدمات شهری در محله مذکور هیچ اقدامی صورت نگرفته است عنوان نمودند: "هنوز تا پایان سال ۲۰ روز باقی مانده است!!" از جلسه مذکور بیش از ده ماه گذشته است و هنوز هیچ فعالیت عمرانی در کوی گلستان صورت نپذیرفته است.

سئوال: علت این حجم از بی توجهی شهردار به کوی گلستان چیست و وی چه برنامه ای برای خروج این محله از فقر خدماتی ، عمرانی و فرهنگی که گریبانگیر اهالی محترم کوی گلستان شده است دارند؟

 

-5 قرارداد واگذاری خانه اولیا در قبال واگذاری ساختمان اداری اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مشروط به اینکه نهایتا تا یکسال از شروع قرارداد با اداره مذکور حداقل مبلغ یک میلیارد ریال جهت مرمت خانه اولیا هزینه نماید در جلسه شورای اسلامی شهر مصوب گردید. اکنون با گذشت 15 ماه از قرارداد مذکور هیچ اتفاقی در راستای مرمت خانه اولیا صورت نگرفته است و شرایط خانه اولیا به مراتب بدتر نیز شده است.

سئوال: شهردار در خصوص الزام اداره مذکور به انجام تعهدات فوق الذکر چه پیگری هایی انجام داده است و چرا پس از عدم انجام تعهدات از سوی اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، هیچ اقدامی از سوی شهرداری در راستای فسخ قرارداد مذکور صورت نگرفته است؟

 

6-در طول سه سال گذشته شاهد مرتفع سازی های گسترده و خارج از ضابطه در سطح شهر می باشیم. در تباصر ذیل قانون ماده صد شهرداری ها تصریح شده است: "در صورتی که ساختمانی بر خلاف پروانه و یا بدون پروانه عملیات عمرانی انجام دهد شهرداری مکلف است از ادامه عملیات جلوگیری و پروانه امر را به کمیسیون ارسال کند. مأموران شهرداری نیز مکلفند در مورد ساختمانها نظارت نمایند و هر گاه از موارد تخلف در پروانه به موقع جلوگیری نکنند و یا در مورد صدور گواهی انطباق ساختمان با پروانه مرتکب تقصیری شوند طبق مقررات قانونی به تخلف آنان رسیدگی می شود و در صورتی که عمل ارتکابی مهندسان ناظر و مأموران شهرداری واجد جنبه جزایی هم باشد از این جهت نیز قابل تعقیب خواهند بود

در مواردی که شهرداری مکلف به جلوگیری از عملیات ساختمانی است و دستور شهرداری اجرا نشود میتواند با استفاده از مأموران اجراییات خود و در صورت لزوم مأموران انتظامی برای متوقف ساختن عملیات ساختمانی اقدام نماید." اما اغلب شاهد این هستیم که با تساهل و تسامح واحد اجرائیات شهرداری، به جای جلوگیری از تخلف ساختمانی، پس از اتمام مراحل ساختمانی (حتی پس ازاجراء نما!!) پرونده ها به کمیسیون صد ارجاع می شود که با این روش، اعضا کمیسیون عملا در یک عمل انجام شده قرار می گیرند. حتی در موارد (برای مثال ساختمانی با کد نوسازی 01-70-2-0 )علیرغم رای کمیسیون ماده صد در دو مرحله بدوی و تجدید نظر مبنی بر تخریب طبقه هشتم؛ مالک اقدام به ساخت طبقه هشتم نموده و پرونده مجددا توسط شهرداری به کمیسیون صد ارسال شده است!!! عملکرد غیرقابل قبول اجرائیات شهرداری در جلوگیری از انجام تخلفات ساختمانی مصداق بارز کسب درآمد نامشروع شهرداری از مسیر تراکم فروشی است. بدون تردید شهرداری سبزوار درخصوص فروختن آسمان این شهر در برابر آیندگان مسئول است.

سئوال: علت عدم برخورد قاطع شهرداری در مقابل مرتفع سازی های خارج از ضابطه چیست؟

 

-7در ماه های اخیر شاهد حضور رو به رشد وانت های سیار میوه فروشی و .. در سطح شهر می باشیم که ضمن ایجاد نارضایتی برای کسبه، شریان های اصلی شهر را دچار معضل ترافیک نموده است و چهره سبزوار را به یک میدان تره بار بزرگ تغییر داده است.

سئوال: علت تساهل و تسامح شهرداری درخصوص رفع معضل سد معبر چیست؟

 

-8متاسفانه یکی از عوامل مهم آلودگی هوا در خیابان های شهر سبزوار، اتوبوس های شهرداری است! این در حالی است که فلسفه استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، کمک به کاهش آلودگی هواست. از سویی در بودجه سال ۹۷ شهرداری مکلف به نوسازی حداقل ده درصد از ناوگان اتوبوسرانی خود شده است.

سئوال: چرا شهرداری در خصوص نوسازی ناوگان و رفع مشکل دود زایی سیستم اتوبوسرانی خود چاره اندیشی نمی نماید؟

 

-9بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر در خصوص واریز مبالغ حاصله از جریمه کسر پارکینگ واحدهای ساختمانی به حساب مجزا واریز گردد و شهرداری درآمد مذکور را صرفا صرف ساخت پارکینگ در معابر اصلی سبزوار نماید. این در حالی است که تا کنون چندین میلیارد تومان به حساب مذکور واریز شده است ولی بر اساس مطالعات واصله تمام مبالغ مذکور بصورت استقراضی صرف پرداخت حقوق و هزینه های جاری شهرداری شده است و علیرغم نیاز مبرم شهر، هیچ گونه اقدامی در خصوص ساخت پارکینگ در شهر سبزوار صورت نپذیرفته است!!

سئوال: چرا شهردار محترم در خصوص دوراندیشی و تدبیر شورای اسالمی شهر برای احداث پارکینگ عمومی (علیرغم اندوخته قابل توجه حساب پارکینگ) گامی برنداشته است؟ درآمد حاصله از جرایم پارکینگ صرف چه اموری شده است؟

 

-10شهرداری سبزوار بر اساس اقوال مختلف، نزدیک به هزار و هشتصد نیروی استخدامی و شرکتی دارد! به جز نیرو های شرکتی که مشغول به انجام وظیفه در حوزه های خدمات شهری می باشند، تعداد پرسنل اداری شهرداری به صورت غیر قابل باوری مازاد نیاز است و این حجم از نیرو که بر اساس باورعمومی اغلب با سفارشات افراد ذی نفوذ مختلف به کار گرفته شده اند، باعث شده است که قسمت عمده و قابل توجهی از درآمد شهرداری که حاصل از عوارض نوسازی و پسماند و ... می باشد صرف پرداخت حقوق به کارکنان گردد. (حدود شش و نیم میلیارد تومان به صورت ماهانه!)

سئوال: چرا شهردار محترم در خصوص چابک سازی بدنه شهرداری اقدامی موثر ننموده است و از آن مهم تر چرا علی رغم این فشار مالی برای پرداخت حقوق و اضافه کار، باز هم در جذب نیرو به شکل های مختلف اصرار می ورزد؟

 

در پایان؛ توجه شهردار محترم را به فرازی از توصیه های امیرالمومنین علی (ع) در عهدنامه مالک اشتر جلب می نماییم: « و بخشی از وقت خود را برای کسانی قرار ده که به تو نیاز دارند. خود را برای کار آنان فارغ کرده و در مجلس عمومی بنشین و در آن مجلس برابر خدایی که تو را آفریده فروتن باش و سپاهیان و یارانت را که نگهبانان و پاسبانان تواند، از آنان باز دار تا سخنگوی آن مردم با تو گفت و گو کند، بدون این که در گفتار درمانده شود که من از رسول خدا(ص) بارها شنیدم که می فرمود: "هرگز امتی را پاک از گناه نخوانند که در آن امت ـ بی آن که بترسند و در گفتار ـ درمانند، حق ناتوان را از توانا نستانند." و درشتی کردن و درست سخن نگفتن آنان را بر خود هموار کن و تنگ خویی بر آنان و خود بزرگ بینی را از خود بران

هرچند به پاسخگویی شهردار محترم چندان امیدوار نیستیم؛ چرا که بارها بر این درب کوفته ایم و پاسخی نشنیدها یم. اما به نمایندگی از مردم فهیم سبزوار بر اساس یکی از وظایف خود که نظارت بر عملکرد شهرداری است طرح سئوال نمودیم. باشد که در زمره ی خاموشان نباشیم.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما