نمایندگان اهالی: استعدادهای ویژه توحیدشهر برای توسعه مورد توجه قرار گیرد / معاون شهردار: شهرداری توحید شهر را به صورت منطقه دیده است

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 

سخنگوی تشکل مردم نهاد توسعه پایدار توحید شهر گفت:  عجیب است که در جغرافیای شهر سبزوار منطقه حساس و نوینی چون توحید شهر به لحاظ زیرساخت های اساسی و بنیادی مغفول بماند.

زهرا سلیمانی در نشست و هم اندیشی با کارگروه تشکل توسعه توحید شهر که در محل شورای اسلامی شهر برگزار شد اظهار کرد: ساکنان منطقه توحید شهر حق بهره مندی از خدمات مطلوب را مانند دیگر شهروندان دارند و با اینکه هزینه های ایجاد زیر ساخت سالها قبل از مردم اخذ شده اما این منطقه مورد بی مهری وکم لطفی مجموعه مدیریت شهری قرار گرفته است.

وی افزود: مردم انتظار کار دارند اینکه در 30 سال قبل توحید شهر ساخته می شود و در این سالها بی بهره از خدمات زیرساختی قرار می گیرد جور در حق ساکنان است. توحید شهر با ظرفیت ویژه ای که در مباحث مختلف توسعه شهری دارد اما جزء مناطق محروم سبزوار محسوب می شود.

سلیمانی همچنین گفت: حدود 20 هزار نفر از شهروندان سبزواری در این منطقه در شمال شهر ساکن هستند و از همه مهمتر در توحید شهر ظرفیت ویژه ای چون دانشگاه حکیم سبزواری وجود دارد که درصد قابل توجهی از دانشجویان آن غیر بومی هستند. بهرحال تامین زیر ساخت های شهری جزء اعتبار یک شهر محسوب می شود و با اینکه بستر کار در توحید شهر فراهم است اما اقدام درخور شانی که مردم را دلگرم کند انجام نگرفته است.

سخنگوی تشکل مردم نهاد توسعه پایدار توحید شهر تاکید کرد: مسئولین همت کنند و براساس تخصص از نیروهای کارآمد برای پیشرفت توحید شهر استفاده کنند. هر گونه اقدام اجرائی نتیجه بخش خواهد بود و قطعا با ارائه خدمات، مشارکت مردم در بحث پرداخت عوارضات شهری بیشتر خواهد شد.

وی با اشاره به پارک بانوان که از پروژه هایی نیمه تمام شهرداری در توحید شهر است، گفت: این پارک که همزمان با پروژه پیاده راه در جاده سلامت شروع شده اما می بینیم که حدود دو سال از اتمام برخی پروژه ها می گذرد اما پارک بانوان هنوز تکمیل نشده و به حال خود رها شده است.

سلیمانی همچنین بیان کرد: نباید از اجرای طرح های چون فاز دو مسکن مهر غافل شد. ساکنان این مسکن ها بی بهره از خدمات شهری چون آسفالت و فضای سبز هستند در صورتی که شهرداری مبلغ اجرای خدمات را چندین سال است که از راه و شهرسازی تحویل گرفته است.

وی ادامه داد: در مرکز توحید شهر پارک هنر از جمله پارک هایی است که به علت وسعت و هوای مطبوع معمولا پذیرای تعداد زیادی از شهروندان بویژه در تابستان است اما این پارک در جزئی ترین مسائل خود از جمله روشنایی مشکل دارد. تاریکی پارک سبب تجمع افراد متجاهر و تهدید امنیت ساکنان توحید شهر شده است.

این شهروند ساکن توحید شهر گفت: از دیگر مسائل مورد توجه نبود مجتمع های تجاری در منطقه توحید شهر است که با وسعت گسترده و جمعیت قابل توجهی که دارد جای خالی مجتمع تجاری احساس می گردد و مردم مجبورند برای خرید راه طولانی را به داخل شهر سبزوار طی کنند و  بر حجم ترافیک شهر نیز بیفزایند.

سلیمانی گفت: توحید شهر شهرکی است که از ابتدا هیچ پیاده روی برای آن پیش بینی نشده است ما هیچ پیاده روی نداریم در صورتی که ساخت پیاده راه و خدمات زیر بنایی و زیر ساختی وظیفه شهرداری است که در منطقه اصلا دیده نشده است.

سخنگوی تشکل مردم نهاد توسعه پایدار توحید شهر اضافه کرد: بستر آماده و امکان سرمایه گذاری در توحید شهر موجب رغبت سرمایه گذران بخش خصوصی در شمال شهر شده می شود اما توحید شهر در بسیاری از موارد عقب است و انتظار می رود که مدیریت شهری با ایجاد مشوق و اطمینان دادن به سرمایه گذار دغدغه اهالی را برای ایجاد مجتمع های فرهنگی، تجاری، تفریحی، فضای سبز و ..  کاهش دهد اجرای چنین پروژه هایی قطعا سبب توسعه پایدار منطقه شمال شهر خواهد بود.

وی سپس گفت: شهردار سبزوار در وعده ای به ساکنان توحید شهر اعلام کرد که از طرح های توسعه ای حمایت می کند. سال گذشته جشنواره چهار روزه در خیابان غذا و تفریح توحید شهر برگزار شد که از این مراسم بالغ بر ۳ هزار نفر بازدید کردند که بعد از  آن برنامه قرار شد تا تغییراتی در حوزه توحید شهر رخ دهد که کلا به فراموشی سپرده شد.

سلیمانی در پایان گفت: ما به عنوان تشکل مردم نهاد برای توسعه منطقه خود نیازمند یاری مسئولان شهری هستیم و انتظار داریم تا به تعهدات خود عمل کنند.

*    *    *

در ادامه این نشست مسئول کار گروه ترافیک تشکل مردم نهاد توسعه پایدار توحید شهر  خواستار توجه هر چه بیشتر مسئولین به منطقه شمال شهر شد و افزود: زمانی که نام شهرک به منطقه می گذارند یعنی زیرساخت ها تکمیل است، اما شهرک توحید هنوز تا شهر شدن فاصله زیادی دارد. با توجه به تمرکزی که سبزوار را در بر گرفته هر چه توسعه شهر در شمال بیشتر  شود به نفع سبزوار است چرا که با کاهش رفت و آمد توحید شهری ها به داخل شهر بسیاری از مشکلات از جمله  بار ترافیک شهر مدیریت می شود. اما اکنون بعد از سالها از اجرای پروژه هایی چون فاز دو توحید شهر هنوز ساکنان بی بهره از خدمات هستند و انتظار می رود در بحث تخصیص اعتبارات در بودجه سال آینده توحید شهر ویژه دیده شود.

جلیلی ادامه داد: درتوحیدشهر یک پیاده رو که شهرداری آن را کار کرده باشد وجود ندارد جز چند پارک. عملا بحث آماده سازی منطقه شمال شهر با مسکن و شهرسازی بوده که زمانی که شهرداری در سال ۸۰ توحید شهر را تحویل می گیرد مبلغ اجرای زیر ساخت ها را مسکن و شهرسازی نقداً تحویل شهرداری می دهد که اقدامی انجام نمی شود. توحید شهری ها در ۳۰ سال قبل مبلغ اجرای خدمات را پرداخت کرده اند و انتظار اجرای خدمات را دارند.

عرب مدیر عامل تشکل مردم نهاد توسعه پایدار توحید شهر نیز در این جلسه گفت: در این تشکل ما در کنار شورای اسلامی شهر، شهرداری و مردم هستیم. توحید شهر استعداد ویژه برای توسعه دارد اگر شهرداری قرار است کاری انجام دهد مرکز توحید شهر را مد نظر قرار دهد تا مقداری از کم کاری های این سالها را جبران نماید.

وی افزود: شهرداری به جای اینکه خیابان هایی که مرکز تجمعات مردمی در توحید شهر است را آسفالت کند، کج سلیقگی به خرج داده و مسیری را آسفالت کرده که عابر پیاده ندارد.

*    *    *

توحید شهر به مقیاس منطقه دیده شده است

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار  گفت: شهرداری چندین بار با قانونگذار وارد صحبت شده تا توحید شهر را به عنوان منطقه شهری محسوب کند  اما به دلیل اینکه مساحت آن ۲۰ درصد مساحت شهر و جمعیتش نیز  ۱۵ درصد جمعیت سبزوار است حاضر به قبول آن نیستند.

مرتضی احمدی افزود: با اینکه توحید شهر  به لحاظ وسعت و جمعیت قابل مقایسه با دیگر مناطق شهری نیست اما شهرداری به عنوان منطقه به آن نگاه کرده است.

وی ادامه داد: ورودی های شهر که پروژه های کلان در توسعه شهری محسوب می شوند، شهرداری در ابتدا ورودی شمال شرق را تعریف و اقدام به ایجاد میدان کرده و در اقدام بعدی ورودی توحید شهر را در دستور کار قرار داده است در صورتی که عملا باید منطقه دو اولویت بعدی شهرداری می بود که هنوز به تازگی این پروژه در منطقه دو  کلنگ زنی شده است.

احمدی افزود: با اینکه توحید شهر با ۳۰ هزار نفر ۲۰ درصد جمعیت شهر سبزوار را شامل می شود اما بعد از شرق شهر و منطقه یک، هزینه ایجاد پارک بانوان در توحید شهر انجام  شده که با قول شهردار، این پروژه در بهمن ماه افتتاح می شود. این درحالی است که هنوز در غرب شهر زمینی برای ایجاد پارک بانوان تعریف نشده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار گفت: اولویت نخست اجرای محور دوچرخه ابتدا در مسیر سلامت و بعد در توحید شهر انجام شد  در صورتی که مجوز دوچرخه در بزرگراه ابریشم که پروژه مهم شهری است بعد از توحید شهر اجرایی می گردد و جالب است که بدانید در منطقه یک و دو طرح محور دوچرخه وجود ندارد.

احمدی اضافه کرد: در بحث اصلاح هندسی که عبور و مرور را پیش می آورد ابتدا در منطقه یک و بعد در توحید شهر با مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان  اجرا شد اما در منطقه دو اصلاح هندسی هنوز انجام نشده است. همچنین در بحث آسفالت که اولویت شهرداری با خیابان های اصلی است ۹۰ هزار متر از راه های توحید شهر آسفالت شده که با منطقه یک شهر برابری می کند.

وی همچنین گفت:  برای سرمایه گذاری در پارک ها، شهرداری در منطقه یک و دو شهری این مبحث را  انجام نداده اما در عمارت ایرانی توحید شهر این سرمایه گذاری ها انجام شده است.

این مسئول سپس عنوان کرد: در خصوص سرمایه گذاری شرکت انبوه سازان هشتم که ساکنان توحید شهر برای توسعه منطقه از  شهرداری انتظار پیگیری دارند مشکل این است که شهرداری نمی تواند در بر خیابان اصلی پروانه تجاری سازی به این سرمایه گذار بدهد و این شرکت نیز  از کنار اتوبان راه دسترسی می خواهد که موافقت شهرداری با این درخواست یعنی به خطر افتادن جان مردم، که به هیچ وجه شهرداری موافقت نخواهد کرد.

احمدی با بیان اینکه شهرداری برای جبران هزینه های خود نیازمند مشارکت عمومی مردم است اضافه کرد: متاسفانه ساکنان توحید شهر در پرداخت عوارضات مشارکت کم رنگی دارند بطوریکه  میزان مشارکت مردم منطقه یک و دو در پرداخت عوارضات شهری ۳۵ درصد و ناحیه توحید شهر ۲۵ درصد و  مشارکت صنفی  در منطقه یک و دو ۱۰ درصد و توحید شهر ۵ درصد است.

وی افزود: هدف از این مقایسه ها به این دلیل بود که بگوییم علی رغم تمام کمبودها که توحید شهر با آن روبرو است شهرداری به آن در مقیاس منطقه ای نگاه کرده است.

*   *   *

اجرای چند پروژه مهم عمرانی، سهم توحید شهر در بودجه سال آینده

نایب رئیس شورای اسلامی شهر نیز در این جلسه اجرای چند پروژه مهم عمرانی را سهم توحید شهر در بودجه عمرانی سال آینده بیان کرد.

ذبیح الله آرمین افزود: در نامگذاری معابر فاقد نام در توحید شهر که از مطالبات مردمی است سیاست شورای اسلامی شهر  نظر اهالی محل است.

وی با بیان اینکه توسعه هر منطقه ای با مشارکت مردم و بخش خصوصی امکان پذیز است، گفت:  توحید شهر  بستر  ویژه ای برای سرمایه گذاری دارد. شرکت انبوه سازان هشتم از جمله سرمایه گذاران این منطقه است که به دلایلی از ادامه کار سرمایه گذاری در توحید شهر صرف نظر کرده که شورای اسلامی شهر در جریان موضوع  قرار نگرفته است که در جلسه ای علت مخالفت شهرداری با این شرکت سرمایه گذاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کاظم کرامت دیگر عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز گفت: مشارکت مردم  در انقلاب اسلامی ایران بیشتر از همه انقلاب هاست بطوریکه در جریان  انقلاب تشکل هایی چون جهاد سازندگی، کمیته امداد، بسیج و جنگ با دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد و اگر مردم توانمند شوند، خود تشخیص می دهند که اولویت کجا است.

وی افزود: تجربه نشان داده مردم در هر کاری ورود پیدا کنند موفق هستند. مشارکت مردم باعث ماندگاری  کارها می شود که نمونه این امر در توحید شهر سبزوار است که نماد حضور تشکل های مردمی محسوب می شود.

کرامت همچنین بیان کرد: دغدغه مردم در حل مشکلات توحید شهر  کاملا به جاست. البته خدمات نسبتاً خوبی در منطقه انجام شده اما همچنان جای کار دارد. مردم توحید شهر حضور مسئولین را بیشتر از گذشته  در کنار خود خواهند دید  تا با همفکری شاهد عمران و آبادانی هر چه بهتر در منطقه توحید شهر باشیم.


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما