جلسه تدوین آیین نامه حمایت شورای شهر از کتاب و نویسندگان سبزواری برگزار شد

 
الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
جلسه تدوین آیین نامه حمایت شورای شهر سبزوار از کتاب و نویسندگان سبزواری با حضور شماری از فعالان و چهره های فرهنگی دیار سربداران در کمیسیون فرهنگی شورا برگزار شد. 
 
رئیس کمیته فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار در این جلسه گفت: یکی از اقدامات شایسته شورای چهارم، حمایت از نویسندگان سبزواری بود. بر مبنای این مصوبه اگر نویسنده ای کتابی در رابطه با سبزوار و موضوعات مرتبط با آن می نوشت شهرداری ملزم به خرید آن کتاب می شد.
 
مسعود پندیده افزود: ولی در دوره ای که سید علی کوشکی سکان شهرداری را بدست گرفت این مصوبه شورا در بحث حمایت از کتاب و نویسندگان  مانند دیگر اقدامات فرهنگی عقیم ماند و شهردار برای اینکه زیر سوال نرود گاهی به صورت سلیقه ای برخی کتب را خریداری کرد و کم کم به سمتی  رفت که مصوبه خرید کتاب را که از دوره  های قبل شورا بود نقض کرد.
 
وی افزود: در قوت حوزه کتاب و کتابخوانی همین بس، در چندین جلسه شورا، بحث حمایت از کتاب مطرح می شد اما  اعضاء به بهانه اینکه شورا آیین نامه ای در رابطه با خرید کتاب ندارد و عملا نمی داند چه کتاب هایی و با چه موضوعاتی باید خرید شود معمولا اکثریت درخواست ها با 6 یا 7 رای مخالف رد می شد.
 
پسندیده اظهار کرد: نمونه این امر بحث خرید 100 نسخه از کتاب امیر شاهی با مبلغ 12 میلیون تومان بود که اعضای شورا قیمت بالا را دلیل مخالفت با خرید قرار دادند که یکی از اشتباهات اعضای شورای شهردرباره کتاب امیر شاهی  این بود که به عنوان یک کتاب سبزواری به آن نگاه کردند در صورتیکه امیر شاهی یکی از مفاخر شهر است و جای تاسف  دارد که پیشنهاد خرید این کتاب فاخر با شش رای مخالف در شورای اسلامی شهر رد شد.
 
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر ادامه داد: به لحاظ اهمیت موضوع کتاب و مخالفت هایی که اعضای شورا برای خرید کتاب دارند بنده را  مجاب کرد تا آیین نامه ای در بحث خرید کتب در شورای اسلامی شهر با اولویت  بندی موضوعات، رتبه بندی نویسندگان، نحوه حمایت از آثار مفاخر، سقف مالی حمایت و محدودیت زمانی کتب تدوین گردد تا شهرداری مطابق این آیین نامه  ملزم به خرید شود. در تدوین این آیین نامه قطعا از نظرات متخصین این حوزه استفاده می شود.  
 
 
انگشت اتهام به سوی شورای اسلامی شهر است
موسی رضا دانایی پیشکسوت فرهنگی سبزوار با اشاره به موقوفات انجام شده در حوزه کتاب، اظهار دارد: در بحث اهمیت کتاب و حمایت از آن باید گفت در دوره ای که بزرگترین واقفان حوزه کتاب ایرانی هستند جای تاسف است که در شورای اسلامی شهر سبزوار اهمیتی به حوزه کتاب داده نشود.
 
وی همچنین به واقفان بزرگی چون  دکتر محمود افشار یزدی، سید محمد مشکات بیرجندی و آیت الله مرعشی نجفی اشاره دارد و می گوید: این افراد تمام دارایی هایی خود را وقف حوزه کتاب می کنند بطوریکه  افشاریزدی با وقف اموال خود بزرگترین بنیاد خیریه را راه اندازی می کند، سید محمد مشکات بیرجندی تمام دارایی خود را صرف نسخ خطی و وقف دانشگاه تهران می کند و آیت الله مرعشی نجفی نیز یکی از بزرگترین کتابخانه های جهان اسلام را ایجاد می کند.
 
دانایی گفت: اعضای شورای اسلامی شهر نماینده مردم هستند که تک تک آنها بابت کارهایی که انجام می دهند مورد قضاوت قرار خواهند گرفت. اینکه مهمترین مقوله فرهنگی این شهر که بحث خرید کتاب و حمایت از نویسندگان، ناشرین و مولفان است در پارلمان محلی مورد بی مهری قرار می گیرد و از آن سو در شورای اصناف برای حمایت از نویسنده هزار جلد کتاب خریداری و توزیع می گردد و حتی برای چاپ دوم آن نیز قول حمایت داده می شود، انتظاری از شورای اصناف نیست که کتاب خرید کنند اما این کار شاهکار است و حمایت آنها سبب شد تا انگشت اتهام ما به سمت شورا و شهرداری باشد که در حوزه فرهنگی رای مخالف می دهند.
 
این فعال فرهنگی ادامه داد: حال که بی مهری نمایندگان مردم در پارلمان محلی مورد نقد علاقه مندان حوزه کتاب قرار گرفته به این نتیجه رسیده اند که آیین نامه ای تدوین کنند تا دغدغه اعضا برای حمایت از حوزه کتاب و کتابخوانی مرتفع شود.    
 
دانایی افزود:  آیین نامه ای که قرار است در بحث حمایت از کتاب در شورای اسلامی شهر تدوین گردد حتما به مقوله های مختلفی در باب حمایت از کتاب خواهند پرداخت و شهرداری نیز مطابق با این آیین نامه خرید کتب را انجام می دهد. موردی که اهمیت دارد کارشناسان تدوین این شیوه نامه در کنار اولویت هایی که برای خرید کتب در نظر می گیرند بهتر است از بحث حمایت از نوقلم ها غفلت نکنند که  این تلنگری برای ادامه کار نویسندگان پایه و تقویت کار آنها خواهد بود.
 
وی اظهار کرد: در این آیین نامه بحث مفاخرباید  مورد توجه جدی قرار گیرد امروز نسل نوجوان و جوان آنچنان که باید مفاخر شهر خود را نمی شناسند و  کتبی که مربوط به مفاخر است را مطالعه نمی کنند. خیابان های متعددی به نام مفاخر سبزواری نامگذاری شده که نمونه آن امیر شاهی است اگر از مردم شهر و یا ساکنان آن محله درباره امیر شاهی سوال شود اطلاعات کافی ندارند.
 
پیشکسوت کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان سبزوار ادامه داد: همه این موارد در گرو حمایت است اگر از ناشر و مولف حمایت شود کتاب های متعددی در معرفی مفاخر شهر و آثار آنها تحریر و در اختیار علاقه مندان قرار می گرد .
 
وی گفت: در رابطه با سطح حمایت از نویسندگان آخرین تیراژی که در شورا مطرح می شود خرید 100 الی 200 جلد کتاب است آیا در یک شهر 250 هزار نفری با 14 کتابخانه ، خرید این تعداد کتاب کافی است؟
 
 
پیشنهاد ایجاد دبیرخانه دائمی کتاب در سبزوار
سید نور الله رضوی فعال فرهنگی سبزوار نیز در این جلسه گفت: در حوزه کتاب هر گونه حمایت اهم از هر خدمتی است.
 
وی اذعان داشت: با توجه به اینکه اعضای شورای اسلامی شهر  از قشر فرهنگی و دانشگاهی هستند اما جای تاسف است که بگوییم فعالیت های فرهنگی بویژه حوزه حمایت از کتاب در پارلمان محلی همچنان عقیم مانده است.
 
وی گفت:  فرهیختگی یک جامعه و شاخص بزرگ منش بودن آن به کتاب است اگر به کتاب به عنوان یک اثر پویا و در دسترس نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که با کتاب چقدر کاستی ها را می توان حل کرد.
 
رضوی اظهار کرد: اگر نگاه کلان تری به مقوله کتاب داشته باشیم متوجه خواهید شد که فعالیت شورای اسلامی شهر و شهرداری در حوزه فرهنگی ابتر است چون ساختار آنها منطبق بر انجام این امور فرهنگی نیست. باید ساختاری تهیه شود که به صورت مستمر و دائم کار در حوزه فرهنگی را پیگیری کند. 
 
وی همچنین بیان گفت: هر نهادی برای خود نماد خاصی دارد حتی نماد سبزوار که ابوالحسن زید بیهقی در کتاب خود تاریخ از همه شهرها می نویسد اما برای سبزوار اینقدر اهمیت قائل است و یا در حقیقت در آن زمان مهم قلمداد می شده که از سبزوار در کنار کشور مصر نام می برد و می نویسد سبزوار را به ادبای بیهق می شناسد اما هنوز مسئولان سبزوار هیچ آرم و نشان مشخصی برای شهر خود تعریف نکرده اند.
 
مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری کیا سبز ادامه داد: یکسری تجربیات عینی در شهرهای  بزرگ هست که برای فعالیت های فرهنگی خود اقدام به ایجاد دبیرخانه دائمی کرده اند که میتوان با توجه به جایگاه کتاب در سبزوار نیز دبیرخاهای دایر کرد و اعضای این دبیرخانه هر چند وقت یکبار تغییر کنند. این جابه جایی ها میتواند منجر به بازنگری در اجرا شود. درصورت تحقق، این دبیرخانه وظیفه شناسایی، برگزاری و پیگیری برای اخذ مجوزها و مراسم رونمایی و حمایت از نویسندگان کتب را عهده دار خواهد بود.
 
رضوی به نبود دبیرخانه ای دائمی در سبزوار اشاره و اعلام کرد: شورای اسلامی شهر که یکی از مهمترین وظایف آن فعالیت های فرهنگی است می تواند با تامین فضای فیزیکی مناسب نه در ذیل شورا و شهرداری اقدام به ایجاد چنین دبیرخانه ای با ساختاری منسجم و منظم کند. 
 
وی گفت: در بحث کتاب نیز باید سطح بندی انجام شود که ابتدا چه کتابی خریداری شود یکی از ویژگی های مهم سبزوار دانشگاهی بودن آن است و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری مجبور به ارائه رساله هستند این رساله ها که منبع غنی از اطلاعات است و متاسفانه غبارغفلت ما بر روی آن نشسته را می توان مورد حمایت قرار داد و بازآفرینی کرد و ساختار ویژه ای برای تدوین، تالیف و چاپ آن در نظر گرفت. البته گویا مصوبه ای برای رساله های دانشجویان دکتری وجود دارد اما متاسفانه عملا اجرایی نشده است باید شورا و شهرداری مشتاق سفارش رساله¬ها با توجه به جایگاه تخصصی پایان نامه های دانشجویی داشته باشد.
 
رضوی با بیان اینکه مانایی یک جامعه به کتب آن است پس به کتاب به عنوان یک کار اداری نگاه نشود گفت: در بحث حمایت از کتاب و سطح بندی که می توان برای آن برنامه ریزی کرد لازم است در ابتدا آرم و نشان تهیه  و دوم اینکه این نشان به شاخص ها اختصاص پیدا کند، در سطح بندی کتاب برای نمره "الف" اهدای نشان کتاب، سفارش خرید و رونمایی در نظر گرفته شود و در رتبه "ب"  فقط  رونمایی و سفارش خرید کتاب را داشته باشیم و در بخش "ج"  به صورت فصلی از کسانی که نویسنده سبزواری هستند رونمایی گرفته شود. در کنار این موارد هم به ایجاد دبیرخانه ای که شاخص های به جامعه آماری مطلوبی دست می یابیم پیشنهاد می شود به صورت سالانه یا دو سالانه جشنواره کتاب را داشته باشیم.
 
 
دغدغه شورا و شهرداری حقوق کارمندان است نه فعالیت های فرهنگی 
  محمود رضا سلیمانی دیگر فعال فرهنگی سبزوار نیز در این جلسه گفت: سخت است در دنیای  امروز که پیشرفت و توسعه در گرو کتاب است در شورای اسلامی شهر سبزوار در مکانی که به اراده خلاق  و فهمیم مردم است بیاییم و در ضرورت خرید کتاب بحث کنیم.
 
 وی افزود: در شورا رویکردهای فرهنگی باید وجه غالب پیدا کند هر چه در شهر توسعه کالبدی داشته باشیم پشتوانه آن به کتاب و پژوهش بر می گردد. اگر شهری را آذین بندی کرده و به جای آسفالت نقره پاشی کنید و به جای آجر از خشت طلا استفاده نمایید ولی در این کالبد آدم ها فاقد شعور اجتماعی باشند هیچ فایده ای ندارد پس باید کالبد اجتماعی شهر را تربیت کنیم و اراده فرهنگی و سرانه مطالعه آن را افزایش دهیم.
 
سلیمانی اظهار کرد: شورای شهر خانه دوم شهروندان است و مردم انتظارات زیادی از آن دارند  وظیفه ذاتی دانشگاه آموزش به دانشجویان است اما برای شورا و شهرداری نمی توان وظیفه ذاتی تعریف کنیم و به نظر می رسد که شهرداری شرکت تعاونی است که اعضای هیات مدیره آن شورائیان هستند و در حالیکه برهم ریختگی در شهر زیاد است آنوقت دغدغه شهردار و شورائیان ختم به حقوق دادن به کارمندان شده است. این حقوق چه ربطی به شهروند دارد. شهروند توقع کار در حوزه های مختلف عمرانی و فرهنگی و بازدهی بالا به جای افزایش نیرو را دارد.
 
وی گفت: کالبد اجتماعی و فرهنگی شهر بسیار ضعیف است یکی از ارکان مهمی  که می تواند تفکرات را مدیریت و به رتبه¬های بالا برساند و روح استقلال را به شهر برگرداند اعضای شورای اسلامی شهر هستند بنابراین در جریانی که برای کتاب مهم است شورا  قبل از اینکه اقدام به حمایت مالی از کتاب کند ابتدا باید اعتقاد به کتاب داشته باشد و پشتبان مسائل فرهنگی باشد.
 
مدرس دانشگاه حکیم سبزواری اضافه کرد: مصوبه ای در شورای اسلامی شهر در باب حمایت از رساله های دانشگاهی به تصویب می رسد که اطلاع رسانی نمی شود اما هم اکنون در راستای حمایت از کتاب می توان از رساله های دکتری که با موضوعات دانش بومی، توسعه پایدار، سبزوار شناسی، فلسفی، ادبی، تاریخی، جغرافیایی و رتبه¬های بومی و جهانی  نوشته شده حمایت کرد.
 
 
نبود آیین نامه بهانه خوبی برای شورائیان در بی تعهدی به حوزه فرهنگی است
امیر مسکنی از فعالان فرهنگی جوان سبزوار نیز در بخشی از این نشست گفت: اینکه شورا اعلام می کند برای خرید کتاب منع قانونی دارد و نبود آیین نامه را بهانه کار قرار داده، نشان دهنده بی تعهدی شورائیان به حوزه فرهنگی است چرا که در قبل از این هم شورا و شهرداری به صورت جداگانه برای خود کتاب خرید می کردند. موردی که در کشور زیاد است حفره های قانونی است اگر نیت کار کردن باشد و بخواهیم می شود کار کرد. 
 
 وی افزود: تنها کسانی که هزینه های زیادی برای چاپ کتب پرداخت می کنند ناشرین هستند که هر چه فروش خوبی نیز کتابشان داشته باشد اما هزینه های آنها قابل جبران نیست.  سال 91 پیگیر چاپ کتاب  "وزیری امیر حسنک"  از محمود دولت آبادی بودیم.  انتشارات فیروزی برای نخستین بار قصد چاپ و انتشار کتابی را  داشت که ده سال در پیچ اخذ مجوز مانده و نتوانسته بود مجوز چاپ بگیرد اما با پیگیری هایی که انجام شد همان سال به چاپ رسید و مبلغ 100 میلیون تومان نیز هزینه چاپ کتاب شد.
مسکنی افزود: با اینکه چاپ کتاب بازخورد بسیار عالی در کشور داشت و از شبکه چهار سیما نیز به آن پرداخته شد و 13 هزار نسخه از این کتاب چاپ شد اما تا به امروز هنوز هزینه های چاپ آن برنگشته است.
  
 
شورا توجه خاص به مقوله فرهنگی دارد
ذبیح الله آرمین عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در این جلسه گفت:  شورای پنجم توجه خاصی به مسائل اجتماعی، فرهنگی و مقوله کتاب دارد اما چیزی که باعث رنجش تعدادی از فرهنگ دوستان شده سلیقه ای عمل کردن در این حوزه است.
 
وی افزود: به لحاظ اهمیت موضوع کتاب و حمایت از نویسندگان مقرر شد کمیته تخصصی متشکل از تعدادی از اعضای شورای شهر تشکیل شود در این کمیته محتوای کتب مورد مطالعه قرار می گیرد و هر آنچه برون داد این کمیته باشد شهرداری موظف به رعایت آن است با این کار قطعا هم از بحث کتاب و هم نویسندگان، مولفان و ناشرین حمایت خواهد شد.
 
آرمین ادامه داد: در حوزه پایان نامه های دانشگاهی نیز به دلیل عدم توجه، متاسفانه رساله های دانشگاهی به سمتی رفته که کاربردی نیستند و دانشجو به صرف نمره گرفتن و اخذ مدرک اقدام به تهیه پایان نامه کرده است. در بحث حمایت از پایان نامه های دانشجویی نیز طبق مصوبه شورا، شهرداری ملزم به خرید پایان نامه هایی است که در حوزه شهری کاربرد دارند همچنین شورا و شهرداری می توانند طرح موضوع  داشته باشند و دانشجو مطابق طرح اقدام به تهیه پایان نامه خود کند. 
 
 
هیأت تطبیق درخواست های خرید کتاب شورا را رد می کند
علی اصغر محمدی دیگر عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در این نشست عنوان کرد: تاکنون درخواست های متعددی برای خرید کتاب به شورا ارجاع داده شده که شورا طبق وظیفه ای که دارد درخواست ها را پس از بررسی به هیات تطبیق گزارش می دهد اما این موضوعات در کمیته تطبیق رد می شد و پاسخ این بود که خرید کتاب در حوزه اختیارات شورا نیست و عملا دست شورا در خرید کتاب بسته می شد.
 
وی به ضرروت تدوین آیین نامه در بحث خرید کتاب تاکید کرد و گفت: با تدوین این آیین نامه مشخص می شود که چه کتاب هایی و با چه بازخوردهایی  و با چه هزینه ای خرید شود و مطابق آن نیز شهرداری ملزم به خرید می شود و از سلیقه ای عمل کردن نیز جلوگیری می شود.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما