محله بهاران سبزوار کی رنگ بهار را می بیند؟

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 

در یکی از مناطق غربی سبزوار محله ای است که مردم بیشتر آن را با سیلاب خرداد ماه گذشته می شناسند. «بهاران» محله ای که فقط نامش بهاری  است اما اوضاع و احوالش بیشتر شبیه خزان و زمستان است. اینجا کمترین امکانات رفاهی با هزاران پیگیری و برو بیای اهالی ایجاد شده، هر چند در این بین نباید از قصور اهالی نیز چشم پوشی کرد. مردمانی که بخاطر وضعیت بد اقتصادی مجبور به ساخت  سازهای غیر استاندارد و سکونت در این محله شده اند که در گزارش زیر به آن پرداخته شده است.

 خانمی که دست دختر بچه دو ساله اش را گرفته  به سمت ما می آید تا از مشکلات اهالی این محله برایمان بگوید . این خانم که 30 ساله به نظر می رسد می گوید: حدود ده سال است که در این منطقه ساکن شده ام. در قبل از این مستاجر خانه ای در مرکز شهر بودم اما چون همسرم کارگر است و کارش نیز بگونه ای نیست که کفاف زندگی ما را بدهد از عهده تامین اجاره خانه بر نمی آمدیم به همین دلیل برای خلاص شدن از مستاجری تصمیم گرفتیم  با هزار مکافات و قرض گرفتن از این و آن قطعه زمین خود را که در این محدوده شهر بود بسازیم . 

وی افزود: تمام این منطقه در همان اوایل تپه مانند بود و هیچ ساخت و سازی غیر از خانه ما در آن دیده نمی شد خانه ای ساختیم بدون امکانات آب،  برق و گاز که برای گرم کردن خود مجبور به استفاده از چراغ والور بودیم که همین کار سبب شد تا بوی نفت هر دو دخترم را مبتلا به آسم کند.

این خانم ادامه داد: سه سال اول در بدترین شرایط زندگی کردیم اما تمام این سختی ها را با شیرینی این مطلب که دیگر صاحب خانه هستیم برای خود رفع  رجوع می کردیم. کم کم خانه ها یکی پس از دیگری ساخته  و تعداد ساکنین این منطقه زیاد شد و به نوعی مطالبه اهالی برای بهره مندی از امکانات قوت گرفت بطوریکه هر روز اهالی به شهرداری و فرمانداری مراجعه داشتند تا به مشکلات ما نیز توجه کنند.

در ادامه یکی دیگر از ساکنان محله از شرایط نامطلوب زندگی در منطقه غرب سبزوار می گوید: این منطقه از همان ابتدا مسکونی نبوده و چون ساخت و سازها خودسرانه انجام شده کف و بر کوچه ها مشخص نیست  و هر کسی به هر طریقی که خواسته خانه خود را ساخته است.

او به تپه های موجود در بالا دست منطقه اشاره و توضیح می دهد: به گمانم این تپه ها مانع ورود سیلاب به داخل شهر است که اهالی در زمان ساخت خانه هایشان اصلا به این موضوع توجهی نداشته اند. با این ساخت و سازها درصد قابل توجهی از تپه ها نابود شده که در زمستان بویژه بارش های بهاری مشکلات جدی را برای ساکنین منطقه ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: ساخت و سازها سبب از بین رفتن راه خروج سیلاب ها شده، بنابراین در زمان بارش، نه تنها آب به داخل خانه ها وارد می شود بلکه راه دسترسی مردم نیز مسدود می گردد. ماشین ها در گل و لای می مانند بطوریکه با کمک جرثقیل خودرو ها را از گل بیرون میکشیم. سختی های زندگی اهالی این منطقه با کمبود امکاناتی که وجود دارد به حدی زیاد است که از ناچاری  شرایط را تحمل می کنند.

یکی دیگر از بانوان ساکن در این محله می گوید  ما برای فرستادن بچه های خود به مدرسه هزار مکافات را از سر باز کرده ایم. مدرسه ای در منطقه وجود نداشت و باید مسیر طولانی را برای رسیدن به اولین مدرسه طی می کردیم و چون خیابانی در منطقه نبود سرویس های مدارس جوابگوی ما نبودند و زمانی هم که اصرار میکردیم هزینه دو برابر از تعرفه قانونی را از ما طلب میکردند و ما نیز مجبور به پرداخت مبلغ بودیم.

او گفت: در این منطقه نه سوپر مارکت و نه نانوایی که حداقل بتوانیم خرید های روزانه خود را از آن تهیه کنیم وجود نداشت و نیاز به رفت و آمد در سطح شهر داشتیم که ممکن بود با تاریکی هوا مواجه شویم چون خیابانی نبود تاکسی وارد منطقه نمی شد و از آنجایی که ناامنی زیاد است ترس اینکه چطور در این بربیابان به خانه برگردیم تمام وجود ما را می گرفت.

حتی اگر کسی نیاز به بیمارستان داشت اورژانس  115 نیز نمی توانست خدمات دهی داشته باشد چون این منطقه نام و نشانی نداشت تا اینکه در سه سال قبل با ورود یکی از اعضای شورای اسلامی شهر مشکلات اهالی مورد پیگیری قرار گرفت و بعد از گذشت یکسال از رفت و آمد مسئولان از شورا و شهرداری بالاخره منطقه غرب سبزوار مورد توجه قرار گرفت. هر چند اهالی منطقه غرب سبزوار جزء ضعیف ترین قشر جامعه به لحاظ اقتصادی هستند اما چون مشکلات محل زندگی آنها زیاد بود با شهرداری مشارکت کردند  و با ایجاد خیابان و جدول کشی تا حدودی دغدغه مردم برطرف شد که امیدواریم این اقدامات نهایی شود و شکل ظاهری این محله نیز کمی تغییر کند.

دیگر ساکن این محله به عدم اجرای شبکه آب و فاضلاب اشاره می کند و می گوید: شهرداری اعلام کرده تا زمانی که آب و فاضلاب اقدام به اجرای شبکه در منطقه نکند هیچ اقدامی برای آسفالت خیابان و  کوچه ها انجام نخواهد داد.

وی افزود: اهالی برای خروج فاضلاب های خود اقدام به حفر چاه کرده اند اما خاک منطقه به گونه ای است که چاه ها بعد از یک یا دو ماه پر می شود و مجبور به حفر مجدد چاه هستیم که حفر مجدد چاه دو تا سه میلیون هزینه برای ما در بر دارد.

 

با رفع مشکل فاضلاب شهرداری عملیات عمرانی را سرعت می بخشد

حسین بروغنی، عضو شورای اسلامی شهر سبزوار در رابطه با مشکلات محله بهاران سبزوار گفت: ضرورت ایجاد خیابان بهاران از دوره چهارم شورا در منطقه غرب سبزوار احساس شد و با توجه به اینکه در این محله خیابان شریانی وجود نداشت و به دلیل حوادث غیر مترقبه، کوچه های طولانی و همچنین ضرورت هدایت آب های سطحی؛ عملیات خاکبرداری و زیرسازی خیابانی از حاشیه بلوار شهدای کوشک به سمت نیروگاه بطول  2 کیلومتر در امتداد خطوط فشار قوی برق با هماهنگی مسکن و شهرسازی در دستور کار قرار گرفت که حدود یک کیلومتر از سمت جنوب به شمال هم اکنون در حال اجرا است.

وی افزود: در اهمیت اجرای این پروژه همین بس که امید به زندگی را در بین شهروندان حاشیه نشین سکونتگاه محله نیروگاه ایجاد کرده است. در این پروژه ۱۴ متر  مسیر سواره رو  و 10 متر پیاده رو در دو طرف ایجاد شده که باقیمانده این مسیر با بازگشایی و اتصال آن به خیابان نیروگاه انجام خواهد شد.

بروغنی اظهار کرد: با بازگشایی، زیر سازی و آسفالت خیابان بهاران در منطقه غرب شهر  حدود 10 هزار نفر از شهروندان می توانند از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نمایند که تاکنون از این نعمت برخوردار نبوده اند.

وی افزود: مشکلی که هم اکنون در منطقه وجود دارد نبود فاضلاب است که موجب گلایه مندی شهروندان در خیابان بهاران شده است. اجرای این پروژه در دستور کار آبفای شهری است که به محض آماده شدن طرح و تامین اعتبار آن ، عملیات آن اجرایی می شود و شهرداری منتظر اجرای شبکه فاضلاب در منطقه است و تا زمانی که مشکل فاضلاب منطقه حل نگردد این نهاد نمی تواند عملیات عمرانی خود در منطقه را ادامه دهد.

وی همچنین گفت: با توجه به احداث خیابان بهاران اهالی محروم این منطقه که جزء محلات هدف نیز هست، با شهرداری در خصوص جدول گذاری و آسفالت مشارکت خوبی دارند که جا دارد از همت ساکنان و سازمان عمران و بازآفرینی شهری قدردانی کنیم.

 

بازگشایی و توسعه راه، اولویت نخست است از محل باز آفرینی برای امکانات رفاهی اقدام میکنیم

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار گفت: اگر غرب شهر را با شرق مقایسه کنیم در شرق شهر بعد از چهل متری دوم، خیابانی که به اصطلاح جمع و پخش کننده است تا کمربندی نداریم که این نقص شهرسازی به لحاظ معابر است که در صورت بروز زلزله، خدمات رسانی به این منطقه با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

مرتضی احمدی افزود: در غرب شهر خیابان های هویزه و فرید خراسانی به عنوان رینگ موازی ایجاد شده است که خیابان فرید خراسانی در قسمت بالایی که ادامه بلوار شهدای کوشک است به حال خود رها شده است و چون خیابانی که جمع و پخش کننده باشد وجود نداشت، خیابان 20 متری بهاران  در طرح تفصیلی لحاظ و کار اجرائی آن انجام شد تا کل بارمسکونی و ترافیکی به منطقه، وارد این خیابان و بعد وارد خیابان فرید خراسانی یا کمربند غرب به عنوان مرکز ثقل شود.

وی با بیان اینکه به لحاظ خیابان های شریانی وضعیت شهر سبزوار در غرب بسیار بهتر از شرق است اما مناطق غربی شهر به لحاظ خدمات و امکانات در فقر به سر می برند، اظهار کرد:  در ابتدای دوره پنجم شورا مداخله مستقیم در غرب شهر شروع شد و به دلیل اینکه اجرای هر گونه اقدامات و خدمات نیازمند بودجه است لذا غرب شهر در طرح لحاظ شد تا اعتبار آن پایدار شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار ادامه داد: خیابان بهاران در غرب شهر دارای ردیف بودجه است که تا انتها بالغ بر 2 کیلومتر خیابان در این مسیر  اجرا خواهد شد که در حال حاضر زیر سازی یک کیلومتر این مسیر به علاوه 80 درصد جدول سازی آن اجرایی شده که در مجموع تا الان شهرداری یک میلیارد تومان برای خاکبرداری،  زیرسازی و جدول گذاری از محل پروژه های بازآفرینی در غرب شهر هزینه کرده است.

احمدی اضافه کرد: اولویت شهرداری در پروژه های بازآفرینی بحث فقر منطقه است که در غرب شهر بیشتر فقر معبر وجود دارد. از آنجایی که توسعه همیشه از راه شروع می شود هر جایی که قصد آبادانی دارد در ابتدا باید راه های آن توسعه پیدا کند و بنابراین در غرب شهر سبزوار نیز ابتدا باید راه ایجاد می شد و سپس از محل پروژه های باز آفرینی اعتباراتی برای  کتابخانه، مدرسه، فضای سبز و پارک محله بتوان جذب کرد.

وی گفت: در منطقه بهاران بخشی از مشکلات  مردم به شبکه آب و فاضلاب برمی گردد که مکاتبات متعددی  برای اجرای شبکه در غرب شهر انجام شده است. منتهی شرکت ابفا اعلام کرده که اجرای شبکه منوط به تامین اعتبار است و گرنه این منطقه در اولویت کاری ماست .

احمدی تاکید کرد:  شهرداری تا زمانی که آب و فاضلاب اقدام به اجرای طرح در منطقه بهاران نکند، نمی تواند اقدامی برای روکش آسفالت داشته باشد.

وی اضافه کرد: در طرح جمع آوری سیلاب سبزوار همانطور که در شرق شهر سیلاب از منطقه شمال شرق وارد کال عیدگاه می شود در منطقه غرب شهر نیز از طریق آب منطقه ای استان مطالعاتی برای ایجاد سیل بند انجام  شده اما هنوز هیچ اعتباری برای اجرای آن پیش بینی نشده است و زمانی که مشکل بارندگی داریم به صورت موضعی یکسری اقدامات انجام می شود تا سیلاب مهار شود که این کار موقتی است و آب منطقه ای  باید با مشارکت شهرداری سیل بند در منطقه غرب شهر را مدیریت کند.

احمدی در پایان به اقدامات شهرداری برای جلوگیری از گسترش شهر در غرب سبزوار نیز اشاره کرد و گفت: شهرداری برای جلوگیری از گسترش شهر اقدام به اجرای  دیوار پیش ساخته در محدوده شهر کرده که این کار در منطقه شمال غرب در حال اجرا است.

 

 

گزارش تصویری (کلیک کنید)

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما