گزارشی از صنعت شترمرغداری در غرب خراسان (2)/ سبزوار در مسیر تبدیل شدن به قطب اول پرورش شترمرغ خراسان رضوی

 
الهام شبانی مقدم / مجله اینتنرتی اسرارنامه 
 
برای مطالعه قسمت اول این گزارش روی اینجا کلیک کنید.
 
قسمت دوم: 
 
 محمد خیرآبادی یکی از باسابقه ترین پرورش دهندگان شترمرغ در غرب خراسان است که به گفته خودش دوازده سال است که در زمینه پرورش مولد و جوجه گیری فعالیت دارد و اکنون با تعداد 107 قطعه مولد سالانه 1700 قطعه جوجه شتر مرغ تولید  می کند.
 
این فعال اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه درباره روند کار خود از ابتدا تا کنون گفت: در ابتدای کار چون مردم هیچ آشنایی با شترمرغ و خواص مصرف گوشت آن نداشتند با راه اندازی یک واحد فروش پروتینی شروع به فرهنگ سازی و آشنایی مردم با مصرف گوشت این پرنده کردیم که با رفت و امدهایی که انجام می شد به مرور عات مردم در زمینه مصرف بالا رفت و اگر در ابتدا یک قطعه شترمرغ در طول هفته کشتار و به فروش می رسید اما به مرور زمان این کشتارها به حداقل 3 الی  5  قطعه رسید و در حال حاضر نیز به 10 قطعه کشتار در طی روز  رسیده است.
 
وی با بیان اینکه بعد از یک دهه فعالیت در عرصه شتر مرغداری خوشبختانه تعداد پرورش دهندگان روز به روز در حال افزایش است  گفت: قطعا سبزوار در آینده ای نزدیک به قطب اول پرورش و تولید شتر مرغ در استان خراسان رضوی تبدیل خواهد شد اما حمایت های دولت از شترمرغداران نباید مغفول بماند زیرا پرورش دهنده با توجه به سرمایه ای که دارد اقدام به خرید شتر مرغ می کند اما در اواسط کار با کمبود هزینه مواجه می شود و مجبوربه فروش پرنده خود با وزن کم می شود که این ضرر دهنده است اگر شرایطی مهیا شود که تسهیلات کم بهره در اختیار پروش دهندگان قرار داده شود پرورش دهنده ادامه فعالیت خود را خواهد داشت و این موردی است که هم اکنون خلاء آن احساس می شود.
 
وی ادامه داد: توجیه درآمدی صنعت شترمرغداری هم در حوزه پرواری و هم مولد شرایط مطلوبی است اگر در گذشته پرورش دهنده ترس از فروش پرنده خود داشت اما الان این دغدغه رفع شده و شتر مرغ در بازار جایگاه خود را تثبیت کرده است.
 
لازم به یادآوری است محمد خیرآبادی از کارآفرینان مطرح سبزوار است که در کنار کمپ ترک اعتیاد اقدام به راه اندازی مزرعه شتر مرغ کرده است. وی در این باره توضیح می دهد: به لحاظ اینکه معتادان بعد از طی دوره بهبودی دغدغه کار داشتند و بیکاری آنها سبب می شد تا مجدد به چرخه مصرف برگردند تصمیم گرفتم تا در حوزه پرورش شتر مرغ سرمایه گذاری کنم و از توان بهبودیافتگان نیز در این زمینه بهره مند شوم. این اقدام سبب شد تا بهبود یافته به مرور زمان علاقه مند به کار شوند. هم اکنون تعداد زیادی از این بهبود یافتگان در زمینه پرورش شتر مرغ تبحر یافته و درآمد حاصل از این فعالیت سبب شده تا مزرعه جداگانه ای برای خود راه اندازی کنند.
 
وی همچنین ازمزایای شترمرغ  نیز گفت: پرنده ای است که تک تک اعضای بدن آن مورد استفاده قرار می گیرد چشم شتر مرغ نزدیکترین قرنیه به چشم انسان است اما در ایران هنوز از چشم این پرنده در علم پزشکی استفاده نمی شود مدتی قبل به ما اعلام کردند اگر بتوانید تعداد کشتار روزانه در شهرستان را  به 30 قطعه پرواری برسانید امکانات لازم برای استفاده از قرنیه چشم شتر مرغ را فراهم می کنیم که به محض  کشتار، خونگیری از سر شتر مرغ انجام شود و قرنیه چشم شترمرغ فریز شود اما ظرفیت تولید شتر مرغ در سبزوار جوابگوی این تعداد کشتار نیست و ما نیز قبول نکردیم.
 
خیرآبادی ادامه داد: از دیگر مزایای این پرنده، مغر  شترمرغ است که مصرف آن برای درمان آلزایمر بسیارموثر است. همچنین پوست شتر مرغ بهترین و گرانترین چرم در جهان محسوب می شود که چون سبزوار کارخانه ای برای کراس(تبدیل پوست خام به چرم) ندارد این اقدام در تهران انجام می شود. قلم پای شتر مرغ در کشورهای خارجی برای پایه مبل کاربرد ویژه ای دارد اما در ایران فقط برای قلم گیری استفاده می شود. ناخن پای شترمرغ جنس عاج فیل را دارد و برای تزئینات مورد استفاده قرار می گیرد.
 
وی افزود: تجربه موفق بنده در پرورش شتر مرغ سبب شده تا شرکت ما با عنوان «پرورش شترمرغ روشنایی به زندگی» به عنوان معین اقتصادی داورزن معرفی شود. هدف گسترش هر چه بیشتر مزارع شتر مرغ و بالا بردن سطح آگاهی پرورش دهندگان است. بهرحال مورد مهم ایجاد اشتغال است. دغدغه بیکاری جوانان به نوعی باید برطرف شود که همین امر می تواند آنها را به استقلال مالی نزدیک کند.
 
خیرآبادی همچنین گفت: تاکنون کلاس های آموزشی متعددی به صورت رایگان برای علاقه مندان به حوزه پرورش شترمرغ برگزار شده و بسیاری از روستائیان در مناطق مختلف وارد این صنعت شده اند. 
 
وی در خصوص طرح روستای پایدار نیز گفت:  تفاهم نامه ای با دانشگاه حکیم سبزورای، پارک علم و فناوری استان امضاء شده تا صنعت شترمرغ را به روستائیان معرفی کنیم اگر این صنعت در روستاها رشد کند قطعا حاشیه نشینی کمتر خواهد شد و مردم به سمت روستاهای خود مهاجرت خواهند کرد. در حال حاضر این طرح در روستای بهانگر به عنوان طرح پایلوت شروع  شده که تا این مرحله کار موفقیت آمیز بوده است و در ادامه کار این طرح در  تمامی روستاها اجرائی خواهد شد.  
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما