سیل بند شمال غرب سبزوار هنوز ترمیم نشده است / آیا سیلاب خرداد 98 مجدد تکرار خواهد شد؟!

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
جعفر صائمی معاون فنی و عمرانی شهرداری سبزوار درباره وضعیت سیل بند شمال غرب این شهر گفت: وظیفه شهرداری در حوزه خدمات شهر در قانون تعریف شده است و به صراحت  اعلام شده که شهرداری چه فعالیت های را در حوزه شهر باید انجام دهد. به لحاظ خطراتی که سیلاب ها در حوزه خدمات شهری دارند و فرصتی که هم اکنون تبدیل به تهدید شده از سال 90 تاکنون مکاتبات متعددی برای مشارکت دیگر دستگاه ها  انجام شده اما متاسفانه به نتیجه مثبتی نرسیده است.
 
وی با بیان اینکه باید در حوزه سیلاب ها مرجعی برای داوری مشخص شود  تا وظایف قانونی هر اداره مشخص گردد، اظهار داشت: به لحاظ تهدیداتی که از ناحیه سیلاب ها در فضای شهری انجام می شود در سال 92 قراردادی با مشاور سیلاب ها منعقد شد تا برای سیل بند شمال غرب سبزوار چاره ای اندیشیده شود.
 
صائمی ادامه داد: پیرو همین جلسه برای مطالعات سیل بند شمال غرب سبزوار مبلغ 100 میلیون تومان هزینه مشخص شد که این رقم بین امور آب منطقه ای و شهرداری به صورت برابر تقسیم و پرداخت شد تا مطالعات سیل بند شمال غرب شهر هر چه سریعترانجام شود. از سال 92 تا به امروز 6 سال می گذرد حجم ساخت و سازها در منطقه شمال غرب چندین برابر شده، مردم بندهای خاکی در این محدوده را از بین بردند و شهر را در خطر سیلاب قرار داده اند، اما سیل بند منطقه هنوز به جایی نرسیده است.
 
معاون فنی و عمرانی شهرداری سبزوار افزود: مشخص نیست که چه نهادی باید سیل بند شمال غرب شهر را انجام دهد زیرا وظیفه شهرداری طبق قانون حوزه خدمات شهری است و مدیریت آب های برون شهری  بر عهده آب منطقه ای است. بهرحال این سیل بند در شمال غرب سبزوار باید ایجاد شود. منازل سکونتگاهی شهروندان در نیروگاه برق در معرض سیلاب های بالادستی منطقه سدید قرار گرفته که بایستی فکری برای آن انجام شود. اختلاف دیدگاه در حوزه سیلاب ها که تهدید جدی برای شهر است بگونه ای باید حل شود اگر خسارتی رخ دهد همه باید پاسخگو باشیم. 
 
وی گفت: شهرداری از بند خاکی موجود در شمال غرب بیش از ده سال است که نگهداری کرده، اما این بند خاکی برای چه سیلابی جوابگو است؟ با یک فشار سیلاب، بند خاکی قطعا از بین خواهد رفت و سیلاب های جاری از بالا دست شهر که با گل و لای فراوان همراه است وارد حوزه شهری خواهد شد. این بند خاکی 500 متر با منطقه نیروگاه فاصله دارد که اگر برشی در بند خاکی  ایجاد شود سیلاب جاری قطعا پایین دست شهر بویژه مناطق افضل آباد، خیابان نهضت ، سربداران و کمر بند جنوب را دیگر خواهد کرد.
 
صائمی  تصریح کرد: به لحاظ اهمیت موضوع مکاتباتی با وزارت نیرو که نماینده آن آب منطقه ای در شهرستان است انجام شده، قرار است که این دستگاه نظر بدهند که آیا این بند فنی است؟ اگر فنی نیست راهکار ارائه دهند؟ و اگر نیاز به لایروبی دارد اعتبار تخصیص دهند تا  مقدمات آن انجام شود. 
 
 وی اضافه کرد: هر چند ما در شمال شرق شهر به لحاظ سیل بند مشکل جدی نداریم و سی سال از عمر این سیل بند می گذرد اما این کمربند باید باز مهندسی شود  چرا که ساخت و سازها در منطقه سجاد شهر در حال انجام است زمین های خاکی این محدوده  تبدیل به معابر و آسفالت خواهد شد که سرعت روان آب از بالا دست را به داخل شهر تسریع می کند.
 
 معاون فنی و عمرانی شهرداری سبزوار  ادامه داد:  کال عیدگاه در دو دهه اخیر به واسطه ساخت و سازهای مجاز یا غیرمجازی که در محدوده کال انجام شده و بحران جدی برای مردم ایجاد کرده در حوزه خدمات شهرداری قرار گرفته که شهرداری از سال 80 اقداماتی چون ایجاد دیوار ساحلی به طول 4200 متر مربع  با هزینه 4 میلیارد تومانی در آنجا انجام داده است.
 
وی گفت: انتهای کال درگیر خیابان جهاد کشاورزی، شهرک صنعتی فرودگاه و کمر بند جنوب است و چون این مسیر انتهایی مسدود است نیاز به بازگشایی دارد تا با استفاده از اعتبارات دولتی حریم کال آزاد و تکمیل شود.
 
صائمی افزود: در دو بارش اخیر به دلیل بسته بودن انتهای مسیر، آب از سطح کال بالا زده و آب گرفتگی در منطقه ایجاد کرد و چون امکان کف سازی و بتن ریزی وجود ندارد در این محدوده دائم لجن برداری و زه کشی آب انجام می شود.
 
وی اظهار کرد: طی جلسات اخیر مقرر شد واگذاری انتهای کال عیدگاه توسط آب منطقه ای انجام شود تا شهرداری ادامه اقدامات اجرایی خود را در محدود عیدگاه تکمیل کند.
 
 
امور آب منطقه ای مخالف ساخت شهرک توحید در دهه 70 بود 
امور آب منطقه ای در قضیه کنترل سیلاب در شمال شهر و حاشیه شمال غرب با شهرداری اختلاف نظرهایی دارد آنان معتقدند که روان آبها و سیلاب وارد شده به شهر در نتیجه گسترش شهر و حتی ساخت توحید شهر در شمال سبزوار بوده و عمده مشکلات کنونی به بی برنامه گی شهرداران گذشته بر می گردد .
 
ثابتی گفت: در موضوع سیلاب ها  نیز تمام مشکلاتی که امروز تهدیدی برای شهر است به گذشته بر میگردد در حوزه شمال شرق که احتمال خطر بیشتر از حوزه شمال غرب است، هم اکنون مشکل حادی وجود ندارد ولی به لحاظ ساخت و سازهایی که انجام شده، بندهای خاکی از بین رفته است مشکلات فراوانی به لحاظ روان آب های خارج از شمال غرب (منطقه سدید) وجود دارد که شهر را درگیر خود کرده است.
 
وی اضافه کرد: توحید شهر که از دهه 70 ساخته شد همان زمان آب منطقه ای با گسترش شهر در شمال مخالفت کرد اما چون ساخت و ساز صورت گرفت مجبور شدیم این منطقه را نیز در حوزه خدماتی خود جای دهیم اگر شهر در غرب  گسترش پیدا میکرد مشکلات کمتر بود.
 
ثابتی افزود: منطقه شمال سبزوار نفوذ پذیری عالی دارد و از این محدوده تامین آب شرب شهر انجام می شده است در گذشته چاه های این منطقه 30 لیتر آب داشته اما به دلیل ساخت و سازهای بدون برنامه، ایجاد شهرک و آسفالت معابر و ایزوگام میزان نفوذ پذیری آب در منطقه شمال هم اکنون به صفر رسیده و بر همین اساس امروز سیلاب ها مشکلات فراوانی را برای شهر ایجاد کرده است.
 
 مدیر امور منابع آب سبزوار اظهار کرد: از نظر قانون، تکلیف آب منطقه ای در انتهای شهر است انتهای کار ما نیز به دیوار دانشگاه حکیم سبزواری می رسد اما ساخت و سازهای چون شهدای گمنام، پردیس دانشگاه علوم پزشکی، مراکز درمانی و بسیاری از پروژه های عمرانی در این سالها ساخته شده و همه این ساخت و سازها در یک کانال انداخته شده است بطوریکه مجموع بارندگی ها و روان آب های جاری از توحید شهر به این کانال واریز می شود.
 
وی تاکید کرد: باید چاره ای اندیشیده شود تا روان آب جاری از منطقه توحید شهر جدا و وارد فضای دیگری شود  ای کاش قبل از اینکه شهر ساخته می شد فکری برای روان آب های جاری از شمال شهر می شد. طرح این موضوع به دفتر فنی آب منطقه ای در مرکز استان اعلام شده است  این موضوع عزم شهرستانی می طلبد باید جلسه ای با حضور فرماندار؛ نمایندگان و مدیران دستگاه های عضو در استان انجام شود تا یک تصمیم اصولی برای جمع آوری روان آب های حاصل از شمال شهر اتخاذ گردد چرا که حل این مسئله نیازمند اعتبارات است. 
 
ثابتی گفت: امسال برای جلوگیری از ورود سیلاب  به داخل شهر، بند سدید که خطر جدی برای شهر محسوب می شد باز شد و آب موجود را به سمت سه راه  قز هدایت کردیم که با گذشت 6 ماه هنوز این آب در این منطقه وجود دارد.
 
 وی تصریح کرد: با این حال برای سیل بندها طرح مطالعاتی که انجام شده طرح هدف است  که دو دیوار ساحلی یکی در بالا دست شهرک توحید ودیگری در بالا دست شرق در نظر گرفته شده است  که اجرای این طرح 7 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
 
مدیر امور منابع آب سبزوار گفت: مشکلی که هم اکنون وجود دارد سیل بندهای شمال غرب شهر است که با ساخت و سازها تخریب شده که سیل بند در این بخش شهر باید اجرا شود و چون نیاز به مطالعات کلی دارد تصمیم گیری شد تا  بندهایی که توسط شهرداری در این سالها برای جلوگیری از ورود سیلاب ها به شهر اجرا شده مرمت و با تامین اعتبار وارد فاز اجرایی شود.
 
 
برای بالاامدگی آب و بازگشایی مسیر کال ها با شهرداری همکاری می کنیم 
 مدیر امور منابع آب سبزوار همچنین گفت:  تامین  آب از یک منبع جهت آب شرب شهری مشکل دار خواهد بود ابی که باید از فاصله  حداقل 30 کیلومتری پمپاژ و برای مصرف شرب وارد شهر شود و از یک طرف بالا آمدگی  آب سطح سبزوار وجود دارد که برای همه این مسائل باید برنامه ریزی جامعی انجام شود.
 
وی افزود: سال گذشته مطالعات برای بالا آمدگی آب سطح سبزوار انجام شد که 200میلیون تومان در سال گذشته و امسال نیز 200 میلیون تومان  اعتبار تخصیص داده شد تا ورودی آب به شهرستان در مادر چاه ها مدیریت شود و قنواتی چون عبد الرحمن، کلوت، افضل آباد و چند قنات دیگر که در عمق 50 متری از سر چشمه بسته شده بود بازگشایی شد و در هفته گذشته عملیات حفاری این قنوات انجام و پمپاز آب این قنوات در حال انجام است  این آب آزمایش می شود در صورت داشتن کیفیت لازم برای آب شرب شهری واگذار می گردد تا کمبود آب شرب شهرستان تامین گردد.
 
ثابتی افزود: همچنین دو حلقه چاه در عمق 280 متری در توحید شهر بازگشایی  شد تا در زمان بحران از آن استفاده گردد یکی از مشکلات ما تامین اعتبار است حفاری هر حلقه چاه مبلغ 80 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با توجه به وضعیت تحریم ها و نبود نقدینگی امکان حفاری وجود ندارد.
 
وی اظهار کرد: با تمام این مشکلات کمک های زیادی را برای تامین آب برای فضای سبز شهری به شهرداری داشته ایم اما جالب نیست که ادارت منطقه سبزوار 6 میلیارد بدهی به آب منطقه ای داشته باشند که 25 درصد این مبلغ مربوط به شهرداری باشد آب با نازلترین قیمت در اختیار شهرداری قرار می گیرد اما  شهرداری تعهدی به پرداخت بدهی خود ندارد. قرار شد تا این مبلغ به صورت اقساطی توسط شهرداری پرداخت گردد اما تا به امروز هیچ مبلغی به حساب آب منطقه ای واریز نشده است.
 
مدیر امور منابع آب سبزوار گفت: مشکلی که هم اکنون وجود دارد سیل بندهای شمال غرب شهر است که با ساخت و سازها تخریب شده و که سیل بند در این بخش شهر باید اجرا شود و چون نیاز به مطالعات کلی دارد تصمیم گیری شد تا  بندهایی که توسط شهرداری در این سالها برای جلوگیری از ورود سیلاب ها به شهر اجرا شده مرمت و با تامین اعتبار وارد فاز اجرایی شود.
 
مدیر امور منابع آب سبزوار گفت: در خصوص بالا آمدگی آب های سطحی به نتایج خوبی دست یافته ایم که برنامه ریزی شده تا تامین آب فضای سبز حل شود. منتها در برداشت آب از سطوح زمین در مناطقی که مشکل بالا امدگی آب دارند باید کار کارشناسی انجام شود چرا که بافت خاک به نوعی است که تخلیه منجر به نشست ساختمان های اطراف می گردد.
 
وی ادامه داد: در خصوص کال عیدگاه  در جلسه ای که سال گذشته با شهرداری انجام شد  قرار بود نماینده ای از این نهاد پیگیر این موضوع باشد که نماینده شهرداری هنوز هفته گذشته مراجعه به ما داشته است. زمینی که برای بازگشایی مسیر از بستر عیدگاه قرار است به صورت اجاره به شهرداری واگذار شود 3342 متر مربع است که  برای طرح های عام المنفعه با نازلترین قیمت(هر متر 100 ریال) به شهرداری واگذار می شود که پرونده کال عیدگاه در بحث بازگشایی مسیر تکمیل  شود.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما