در گفتگو با دکتر محمود رضا سلیمانی پژوهشگر و کارشناس میراث فرهنگی شهرستان مطرح شد:

ایجاد سایت موزه و احیای تپه دامغانی در انتظار تایید اداره کل میراث فرهنگی استان

مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

دکتر محمود رضا سلیمانی مسئول میراث فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری در گفتگو با مجله اینترنتی اسرارنامه در خصوص چگونگی تعهدات این دانشگاه در قبال احیا و بازسازی تپه باستانی دامغانی گفت: بعد از موضوعاتی که بعد از کاوش ها در محوطه تپه دامغانی در شهرستان به وجود آمد دانشگاه در آن زمان بر خود لازم دید که نقش خود را به عنوان مرکزی فرهنگی و علمی ایفا کند. از این رو خوشبختانه در سال 96 اعتباری جهت مرمت و مطالعات درباره اماکن فرهنگی از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور به دانشگاه تزریق شد و مقرر گشت که تاریخ 97/4 پروژه راهبردی و مطالعاتی که از جانب اداره کل میراث فرهنگی خراسان ارسال شده بود دانشگاه را ملزم به نهایی کردن تدوین پروژه سازد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون این طرح با دقت بسیار بالایی و با در نظر گرفتن تمامی ابعاد علمی ، فرهنگی، مرمت و ... تدوین شده و در انتظار تایید نهایی از اداره کل میراث فرهنگی استان است افزود: در حال حاضر رسالتی که در این خصوص از جانب نهاد دانشگاه باید صورت می پذیرفت به بهترین شکل انجام شده و در انتظار تایید نهایی از طرف اداره کل استان است که ساز و کارهای قانونی و راهبردی طبیعتا باید طی شود و سپس پیوست و ابلاغ گردد.

دکتر سلیمانی با اذعان بر انجام دقیق و همه جانبه  این طرح مطالعاتی و پژوهشی اضافه کرد: دانشگاه در انجام و تدوین این طرح به منظور مرمت، احیا و ارزش نهادن بر یک محوطه تاریخی به خوبی عمل کرده و وظیفه دیگری جدا از پژوهش نیز نداشته کمااینکه از بسیاری از تعهدات خود نیز جلوتر رفته که تشکیل کارگروه تخصصی برای ثبت، توسعه و برنامه حفاظت محور از تپه دامغانی از جمله آن است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: برای هر چه بهتر عمل کردن این کارگروه سعی شده است که از تمام ادارات دخیل که باید وحدت رویه و اجرایی داشته باشند برای حضور در جلسات دعوت شده است و البته همانطور که گفته شد محوریت دانشگاه در این موضوع بیشتر بر پایه مسائل دانش محور، تئوری و علمی است که باید پس از تایید نهایی این طرح ، بحث انجام خدمات در دستور کار سازمان های اجرایی مرتبط نظیر شهرداری، اداره راه و شهرسازی و میراث فرهنگی قرار بگیرد. خاصه در این خصوص باید همت بیشتری را نیز از جانب فرمانداری صورت پذیرد.

او با توضیح این مطلب که بودجه ابتدایی برای مطالعات راهبردی علاوه بر تدوین در قبال کاوش و مرمت نیز بوده است گفت: مسلما موضوع ساخت و ساز در دستور کار دانشگاه نیست و باید نهادهای مربوط این امر را ساماندهی و اجرا کنند تا در کنار تدوین طرح راهبردی، مراحل اجرایی نیز با دقت بالایی طی شود.

سلیمانی همچنین در پاره ای دیگر از صحبت های خود اشاره کرد: یکی از نیت های اولیه برای احیای تپه دامغانی ایجاد سایت موزه در محوطه این تپه ارزشمند باستانی است و دانشگاه تمام تلاش و پژوهش خود را در کنار تدوین این طرح برای ایجاد و راه اندازی سایت موزه نیز خواهد کرد. مطالعات در این رابطه قطعا بر این پایه شکل گرفته که این  منطقه توانایی و کشش ایجاد یک سایت موزه را داراست و کیفیت و ظرفیت این محوطه باستانی فرصت خوبی برای  ایجاد چنین موزه ای است چرا که جدا از قرار گرفتن راه آهن در آن مکان ما نه به عنوان یک محوطه صرفا گردشگری برای همشهریان، که به دید یک منطقه جهانی که ظرفیت های فزاینده فرهنگی دارد به آن نگاه می کنیم.

دکتر محمود رضا سلیمانی در بخش تکمیلی صحبت های خود با ذکر این عنوان که گردشگری فرهنگی مبنی کارویژه دانشگاه و از زیر مجموعه های طرح راهبردی است گفت: توانایی و ظرفیت های گردشگری و فرهنگی در سبزوار باید به ظهور برسد و پیگیری های دکتر مولوی ریاست این دانشگاه نیز در قبال هر چه بهتر انجام دادن این راهبرد بسیار ارزشمند تلقی می شود.

او همچنین در ادامه با توجه به همکاری این مرکز مهم علمی در رابطه با احیای میراث فرهنگی شهرستان اضافه کرد: ما همیشه آمادگی خود را برای احیا، مرمت، زیباسازی و بازسازی دیگر مراکز گردشگری و فرهنگی نظیر خانه های تاریخی اعلام کرده ایم همانند آنچه که در همکاری دانشجویان دانشگاه حکیم در رابطه با مرمت و احیای خانه امین التجار مشهدی صورت گرفت و جالب اینجاست که بدانید این خانه تنها مورد در خراسان بزرگ است که با هزینه و تلاش یک مرکز علمی احیا شد. هم اکنون نیز صندوق رفاه دانشگاه اقدام به خرید باغ حشمت مرسوم به خانه ترشیزی در روستای باغان کرده است که در قدم های بعدی با درخواست و یا دست کم موافقت اداره میراث فرهنگی شهرستان باز هم این کمک ها و حمایت ها ادمه خواهد داشت زیرا رسالت فرهنگی دانشگاه با تکیه بر وحدت بخشی میان میراث فرهنگی و بعد علمی و پژوهشی این مرکز علمی همگام سازی و تعریف شده است.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما