به بهانه پنجشنبه بازار صنایع دستی بانوان در سبزوار / برپایی نمایشگاه صنایع دستی ، یک فرصت یا کمبود؟

 
مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
وقتی از حمایت از هنرمندان می گوییم...
 
برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان در قالب نمایش دست سازه ها ی بانوان هنرمند سبزوار در محل پارک بانوان فرصتی ست مغتنم که البته به جز این فرصت ارزشمند خود موضوع دیگری یعنی لزوم حمایت های بیشتر را شامل می شود.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه به تازگی پنجشنبه هر هفته 20 غرفه از آثار هنرمندان صنایع دستی با همکاری ادراه میراث، صنایع دستی و گردشگری و امور بانوان شهرداری در محل پارک بانوان سبزوار برپا می شود که دوستداران و علاقه مندان به این آثار می توانند از ساعت 9 الی 13 صبح از این محل دیدن کنند. معرق روی چوب و مس، نقطه کوبی، عروسک سازی، گلیم بافی، حصیر بافی، ساخت تابلوهای دکوراتیو، نقاشی روی سفال، فلز و مس، قلاب بافی و...از نمونه آثاری هستند که می توان در این نمایشگاه مشاهد کرد و  از هنر و سلیقه  بانوان هنرمند لذت برد.
 
خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه طی بازدید میدانی و گفت و گویی که با این هنرمندان داشته است پای صحبت های آنان نشسته که در ادامه به آن پرداخته می شود:
 
اکثر هنرمندانی که در این محل حضور داشتند ضمن قدرانی از اداره میراث به سبب حمایت ها و برگزاری این نمایشگاه از مشکلات معیشتی و اقتصادی می گفتند که درآمد حاصله از این هنر آنچنان نمی تواند دستگیرباشد، جدا از این بحث که پرداختن به این آثار چقدر می تواند در عرضه محصولات صنایع دستی و بومی تاثیر گذار باشد اما به وضوح نمی توان مسائل مالی و پرداخت هزینه های بعضا قابل توجه را نادیده گرفت زیرا هنرمندان تمامی لوازم اولیه و مراحل تولید را با هزینه شخصی خود پرداخت می کنند و حالا از مسئولان تقاضا دارند  با چاره اندیشی،  فکری به حال هزینه های صورت گرفته و رفاه حال آنان داشته باشند.
 
بانوان جوان و خوش ذوق هر کدام با اینکه حاضر هستند که آموزش ساخت آثار خود را به صورت رایگان و یا دست کم با مبالغ بسیار پایین صورت دهند اما استقبال کم شهروندان را یکی از دلایل بی توجهی درکل شهرستان و دلسردی خود از این مقوله  می دانند.
 
جالب اینجاست که محصولاتی که در این نمایشگاه ارائه می شود با قیمتی پایین تر از مشابه همان محصول در بازارعرضه می شود اما باز هم رونق چندانی در کسب و کارهای اینچنینی وجود ندارد که موضوع عدم فرهنگ سازی درست از دلایل این بی تفاوتی هاست.
 
نکته مهم دیگری که در خلال گفت و گو به آن اشاره شد مربوط به محیطی است که می شود با برنامه ریزی های بهتر و صحیح تر صورت بگیرد، هنرمندان هم اکنون  زیر نورخورشید و در تغییر وضعیت جوی باید محصولات خود را در هوای سرد پاییزی ارائه دهند که به نظر می رسد مسئولان باید فکری به حال ایجاد یک محل سرپوشیده و یا دست کم ایجاد یک سایبان کنند .
 
البته در این بین موضوعی که بیش تر از جانب رسانه ها انتظار می رود ضرورت تبلیغات رسانه ای برای معرفی هر چه بیشتر این هنرمندان است که تا این جای کار گویا رسانه های مختلف محلی چنان که شایسته است استقبال خوبی از این مهم نداشته اند.
 
بیشتر مسئولین نیز حتی با وجود بازدید هایی که از این محل داشته اند، حمایتشان فقط در حد تحسین کلامی این هنرمندان بوده است، در صورتی که بیش از این از مدیران مختلف اجرایی و به خصوص فرهنگی انتظار می رود که چتر حمایتی خود را برروی انان باز کنند و دوباره اسیر بی توجهی ها نشوند. به گفته بعضی از این هنرمندان مدیرانی در راستای بازدید از این نمایشگاه با مشاهده آثار قول ها و وعده هایی نیز طبق معمول مبنی بر خرید این محصولت داده اند که بعد از پیگیری های هنرمندان گویا که مسئولان فراموش کار از این وعده خود پشیمان شده اند ...
 
در اینجا بد نیست که به این نکته هم اشاره کرد که ایا مدیران محترم بهتر نمی بینند  که برای هدیه دادن به کارکنان مختلف ارگان ها به بهانه های مختلف به جای خرید هدیه از بازار اقدام به خرید آثار هنری و ارزشمند این عزیزان کنند؟ تا هم دلگرمی برای آنان تلقی شود و هم  به معرفی بیشتر این هنرهای بومی منجر شود؟ 
 
البته که این داستان نیز مثل بسیاری از داستان های دیگر این روزهای فرهنگ و هنر شهرستان خود سر درازی دارد و نکته ها بسیار است مثل دائمی کردن این نمایشگاه، قراردادن محلی سرپوشیده یا تهیه سایبان، تبلیغات  رسانه ها و حمایت های مسئولان و عمل کردن به وعده ها ...
 
مجله اینترنتی اسرارنامه اما در نظر دارد که طبق روال همیشگی خود اقدام به تهیه گزارش های مختلف از هنرمندان صنایع دستی و فرهنگی شهرستان داشته باشد تا بتوان اندک امیدی را در دل آنان روشن کرد و بر رونق و معرفی این هنر پرداخت تا این مقوله نیز مثل بسیاری دیگر از موضوعات شهرمان دچار غفلت و خاموشی نشود....
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما