گذر فرهنگ و هنر سبزوار در گذرگاه بلاتکلیفی

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
توجه: تهیه مصاحبه ها و تدوین این گزارش مربوط به اواسط آبان ماه و قبل از قطع یک هفته ای اینترنت است.
 
ایجاد گذرهای فرهنگ و هنر طرحی است که اخیرا با نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری شهرداری ها در برخی شهرهای کشور در حال اجراست و سبزوار یکی از شهرهایی است که در یک سال اخیر پیگیر این پروژه بوده است. طرحی که می تواند با جذب وام های قابل توجه برای اصحاب فرهنگ و هنر هم زمینه اشتغالزایی هنرمندان را فراهم آورد و هم محیط هایی شاد و پر نشاطی را در شهرها ایجاد کند و به محلی برای عرضه توانمندی های فرهنگی و هنری آن آن شهر تبدیل شود. 
 
اما در مسیر ایجاد گذر فرهنگ و هنر سبزوار انگار موانعی هست که باعث شده کار متوقف شود. این در حالی است که از برخی شهرهای همتای سبزوار خبرهایی مبنی بر پیشرفت کار و ورود آن به مرحله اجرایی به گوش می رسد. خبرنگار اسرارنامه برای پیگیری این موضوع که دربرگیرنده حق هنرمندان دیار سربداران برای برخورداری از برخی امتیازات و تسهیلات دولتی است، به سراغ تعدادی از مسئولان مرتبط رفته است تا ببیند، کجای کار ایجاد گذر فرهنگ و هنر در سبزوار لنگ می زند؟ در ادامه گفتگوهای خبرنگار اسرارنامه با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از اعضای شورای شهر و شهردار سبزوار را در همین رابطه خواهید خواند. 
 
 
سبزوار جزو 10 شهر منتخب برای اجرای گذرگاه فرهنگ و هنر
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در ارتباط با ایجاد گذر فرهنگ و هنر در این شهر، گفت: این گذرها ظرفیت بسیار بالایی در جهت معرفی شهرها دارند و همه چیز از جمله اجرای موسیقی و تئاتر، رستوران، کافی شاپ، سوغات سرا و از همه مهم تر فضایی برای فروش آثار هنرمندان در آنجا تعبیه شده است. 
 
رضا شجاع مقدم ادامه داد: گذرگاه فرهنگ و هنر مانند شهربازی یک پک کامل است. شما وقتی وارد شهربازی می شوید برای تمام اقشار و برای تمام سلیقه ها بازی وجود دارد. گذرگاه فرهنگ و هنر هم به همین صورت است و هر کسی با توجه به علایقی که دارد می تواند از نمایشگاه، تماشاخانه، کافی شاپ، تئاتر، موسیقی و ... بهره ببرد.
 
وی با اشاره به این که سبزوار مکان جامعی برای عرضه آثار هنرمندان خود ندارد، ادامه داد: یکی از دغدغه مندی های ما برای برگزاری نمایشگاه های مختلف، حضور مردم است. اگر نمایشگاه در یک گذر فرهنگی برپا شود، مردم به خاطر سوغات هم که شده به آنجا آمده و چند تابلو و اثر هم می بینند و به راحت می‌شود مردم را به این سمت و سو هدایت کرد و در نهایت می توانند در چنین مکانی روز خوبی را در کنار خانواده داشته باشند.
 
شجاع مقدم ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کل کشور 10 شهر را برای پیاده سازی گذرگاه فرهنگ و هنر مصوب کرد که در ارتباط با این قضیه وامی از سوی وزارت ارشاد به این ده شهر تعلق می گیرد. با توجه به پیگیری هایمان و همچنین فعالیت هایی که در بحث کتاب در سبزوار داشتیم جزو ۱۰ شهر قرار گرفتیم.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار تصریح کرد: در کنار نام سبزوار، نیشابور نیز از خراسان رضوی بود و مابقی شهرهای کلانی همچون یزد، شیراز، اصفهان، کاشان و ... بودند.
 
وی اظهار داشت: یکی از مزیت های مهم گذرهای فرهنگ و هنر وام هایی است که به هنرمندان اعطا می شود. در این طرح وزارت ارشاد در مجموع سه میلیار تومان وام 4 درصد می دهد و سقف وام برای هر شغل 300  میلیون تومان می باشد.
 
شجاع مقدم ادامه داد: در جلسه ای که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهردارها، روسای شورای شهر و روسای اداره ارشاد یا مدیر کل های این شهرها برگزار شد، ساز و کار این طرح ارائه گردید و از آن جا به بعد شروع به پیگیری کردیم.
 
 وی در مورد واگذاری زمین برای اجرای این طرح اظهار داشت: شهرداری و شورای شهر از ما خواستند دیوارهای مجتمع فرهنگی و هنری اسرار را برداشته و برای این کار در اختیارشان قرار دهیم و ما نیز نامه نگاری های لازم را انجام دادیم اما متاسفانه دایره حقوقی در پاسخی که داد، واگذاری مکان دولتی به بخش خصوصی را دارای یک سری مسائل حقوقی و امکان ناپذیر بیان کرده بود.
 
وی با اشاره به این که پیگیری های لازم برای تبدیل مجتمع فرهنگی هنری اسرار (محل اداره ارشاد) به گذر فرهنگ و هنر را انجام داده است، گفت: خیلی از دوستان ما بر این اتفاق راضی نبودند و می گفتند چرا شهردار و شورای شهر به جای اینکه یک فضا به فضاهای فرهنگی شهر  اضافه کنند  و یک مکان را در اختیار جامعه فرهنگی و هنری قرار دهند می خواهند مجتمع فرهنگی و هنری که در اختیار هنرمندان و مجموعه شهر است را به گذرگاه فرهنگ و هنر تبدیل کنند.
 
وی ادامه داد: ضمن اینکه اینجا مجتمع فرهنگی هنری اسرار در حال حاضر یک مکان فرهنگی  است و همانطور که می گویند سرانه مدارس، ورزشگاه و...ما کم است  ما باید مدارس بیشتر ایجاد کنیم ما هم قرار است مجتمع های فرهنگی و هنری و سرانه فضاهای فرهنگی خود را افزایش دهیم.
 
شجاع مقدم با اشاره به این که در شیوه نامه این طرح، طبق قانون بایستی زمین را شهرداری ها بدهند و بخش نرم افزاری آن با ارشاد است، افزود: شهرداری می خواهد از زمین خودمان استفاده و این اتفاق را اجرایی کند که درست نیست و شهردار باید مکان دیگری را در اختیار ما قرار دهد.
 
وی با اشاره به این که مکان های مختلفی را برای اجرای این طرح پیشنهاد داده است، ادامه داد: یکی از پیشنهادات ما  کاروانسرای عرب ها بود. در این مورد هم جلسه ای با دکتر نصر آبادی، نماینده اداره اوقاف و نماینده شهرداری برگزار کردیم و نماینده اوقاف گفت متاسفانه چون کاروانسرای عربها بحث حقوقی داشته و مدت زمان طولانی رها بوده و به آن رسیدگی نمی شده است، ساختمان آن امنیت کافی را ندارد و اگر بخواهیم آن جا را تبدیل به گذر فرهنگ و هنر کنیم باید بحث استحکام بنا را پیگیری کنیم و اگر کسی به عنوان سرمایه گذار ورود پیدا کند باید سرمایه کلانی برای این منظور توسط سرمایه گذار هزینه شود.ش
 
شجاع مقدم یکی دیگر از پیشنهادهایشان را میدان کارگرعنوان کرد و افزود: با توجه به بافت تاریخی که در اطراف این میدان وجود دارد از جمله آرامگاه حاج ملاهادی، بقراط، کاروانسرای فرامرزخان، کاروانسرای عرب ها، حوضچه آب انبار و همچنین آرامگاه حمید سبزواری و سفره خانه سنتی که به تازگی در آن مکان ایجاد شده و حتی خود میدان کارگر برای استراحت مردم و ... ظرفیت خیلی خوبی برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر است اما متاسفانه مشکلاتی را در حوزه شهری دارد.
 
وی باشگاه حقانی را مکان دیگر برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر عنوان کرد و افزود: این باشگاه یک زمین روباز است و در حال حاضر بحث استخر آن به طور کامل تعطیل شده است. اگر مکان دیگری به اداره ورزش و جوانان داده شود و این مکان را به طور کامل پاکسازی کنند، می تواند مکان مناسبی برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر باشد.
 
وی با اشاره به این که گذر فرهنگ و هنر بایستی در یک جای پر تردد اجرایی شود، افزود: مکان دیگری که شهرداری به ما پیشنهاد کرد پارکی در خیابان فردوسی توحید شهر به نام پارک هنر ( معروف به پارک ساعت) بود. اما توحید شهر به دلیل دسترسی مشکل آن برای بیشتر مردم که ساکن شهر سبزوارند و کم تردد بودن به نظر مکان مناسبی برای این طرح نمی آید.
 
شجاع مقدم افزود: ما به هنرمندان صد تا دویست میلیون تومان سرمایه در گردش ( وام 4 درصد) از طریق صندوق هنر می دهیم تا در مکانی که شهرداری آماده کرده است کارگاهی دایر کنند اما پارک هنر توحید شهر غرفه بندی نشده و فقط یک فضای سبز است و آماده سازی های لازم صورت نگرفته است.
 
وی با ابراز تاسف از این که هنوز در مرحله اولیه این طرح به نتیجه نرسیده اند، افزود: در روز اول آبان که رئیس سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور در برنامه ابوالفضل بیهقی حضور داشت، وضعیت نیشابور را جویا شدم، آقای علی پور گفت شهرداری زمینی را  در جای خوبی به آن ها داده و در حال پیگیری های بعدیشان هستند.
 
وی تصریح کرد: همه شهرها از جمله یزد، کاشان، نیشابور و ... با توجه به شیوه نامه این طرح کارهایشان را انجام می دهند. ما هم بایستی بحث زمین که در اولویت اول است را به سرانجام برسانیم و شهرداری  هر چه سریعتر این زمین را در اختیار ما قرار دهد تا ما به دنبال بقیه مراحل برویم.
 
وی افزود: مخلص کلام اینکه ما هم چنان در پی تعیین مکان هستیم، مکانی که بایستی طبق این شیوه نامه شهرداری به ما بدهد هنوز به ما داده نشده است و اگر شهرداری بر پارک هنر توحید شهر تاکید دارد حداقل بایستی زیرساخت های لازم مثل غرفه بندی را در آنجا ایجاد کند، البته ما می خواهیم در جایی که تردد بیشتر است این گذر ایجاد شود  اما از روی ناچاری آنرا هم می پذیریم.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار تصریح کرد: متاسفانه  زمان ما برای مشخص کردن زمین  تمام شده است و آخرین تایمی که برای این موضوع به بنده دادند اواخر مهرماه بود اما اگر بتوانیم ظرف یک ماه آینده هم کاری بکنیم می توانیم به نتیجه برسیم.
 
وی افزود:  در نهایت اگر به دلیل تاخیری که داشتیم اعتبار امسال را به شهر دیگری بدهند اما باید از الان زیرساخت ها را برای سال بعد آماده کنیم.
 
رضا شجاع در پایان اظهار داشت: ما همگی باید هم دل و یک صدا شویم و پی ببریم که این یک ظرفیت بسیار خوب در بحث گردشگری و معرفی و برند شدن شهر سبزوار است و هر چه سریعتر گذر فرهنگ و هنر شهر سبزوار را ایجاد کنیم. همه ما باید به این فکر مشترک برسیم که این اولویت شهرستان است.
 
 
مجتمع فرهنگی اسرار، بهترین مکان برای ایجاد گذرگاه فرهنگ و هنر در سبزوار
عضو شورای اسلامی شهر سبزوار نیز درباره تأخیر به وجود آمده در ایجاد گذر فرهنگ و هنر این شهر گفت: وقتی مشاور وزیر وارد سبزوار شد مکان هایی در سطح شهر که مورد نظرمان بود از جمله باغ بدیعی، خیابان شریعتمداری، پارک هنر توحید شهر، کاروانسرای عربها، محوطه اداره ارشاد و ... را نشانشان دادیم و گفتیم هر جایی که شما تایید کنید همان جا را برایتان آماده می کنیم.
 
دکتر علی اصغر محمدی ادامه داد: بین این مکان ها مشاور وزیر، محوطه ارشاد(مجتمع فرهنگی هنری اسرار) را انتخاب کرد و گفت اول این که در مرکزیت شهر است، دوم در کنار ارشاد است،  سوم فضایش خوب است،  چهارم  پشتش پارک است. یعنی تمام خصوصیات گذر فرهنگ و هنری را داشت.
 
وی اظهار کرد: وقتی اداره ارشاد برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر انتخاب شد گفتیم ایرادی ندارد ولی مکانی که دیوار داشته باشد و یک نگهبان شب ها در آنجا را قفل و صبح ها باز کند که نمی شود گذر فرهنگی، پس باید این دیوارها برداشته شوند. ما به شرطی هزینه های ایجاد گذر را متقبل می شویم که  مردم بتوانند همواره از آن جا استفاده کنند  نه اینکه ما گذر فرهنگ و هنر را ایجاد کنیم و شما دیوار بکشید و آن جا را محصور کنید.  
 
دکتر محمدی ادامه داد: گفتیم ما با هزینه شهرداری دیوارها را برمیداریم بدین ترتیب محوطه اداره و پارک ارم در اختیار مردم قرار می گیرد و فضای گودی که جلوی ارشاد هست را صندلی می چینیم و مکانی برای اجرای تئاتر روباز می شود و نیز قبول کردیم که در ایجاد پلاتوی تئاتر در قسمتی از پشت اداره ارشاد همکاری کنیم و در نهایت قسمت شمال غربی اداره از پارک ارم تا بلوار پاسداران را گذر فرهنگی و هنری ایجاد نماییم. 
 
وی با اشاره به این که محوطه اداره ارشاد مکان زیبایی دارد و در شانیت گذر فرهنگی است افزود: ما در بودجه ۹۸ نیز تصویب کردیم که شهرداری سهمیه ای را بگذارد و با مشارکت بخش خصوصی گذر فرهنگی را ایجاد کنیم و گفتیم به محض اینکه شما مجوزش را بدهید ما شروع به کار میکنیم.
 
دکتر محمدی اظهار داشت: پس از آن آقای شجاع رئیس اداره ارشاد پیگیری کردند و گویا از استان گیر داده و گفته اند برداشتن دیوارهای اداره مشکل حراستی دارد.
 
وی در مورد موافقت نکردن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کل استان خراسان رضوی اظهار داشت: اینها بهانه های استان است، آن ها می گویند در آینده با مشکل حقوقی مواجه می شوند اما وقتی قانون وجود دارد و صورت جلسه و ثبت شود مگر چه مشکلی پیش خواهد آمد؟
 
دکتر محمدی ادامه داد: اگر نگران این هستند که ممکن است با برداشتن دیوارها، شهرداری زمین اداره را صاحب شود، به منظور جلوگیری از مشکلات مالکیتی احتمالی می توانند آن را صورتجلسه کنند و فرماندار، دادستان شهر، مدیر کل، شهرداری و شورای شهر امضا کرده و در دادگستری و اداره ثبت، ثبت و ضبط شود. بدین ترتیب  قانون می شود و هیچ کس هم نمی خواهد در آن قسمت دخل و تصرف کند.
 
وی با اشاره به این که برداشتن دیوارهای ادارات یک آبادانی برای شهر است، افزود: در حال حاضر دیوارهای شهرداری، شورای شهر و کتابخانه ناوی برداشته شده و هیچ مشکلی نیز پیش نیامده است.
 
دکتر محمدی یکی دیگر از بهانه های استان برای دیوارهای اداره ارشاد را مشکل امنیتی عنوان کرد و گفت: اینگونه بهانه ها قابل قبول نیست و به طور مثال برای تأمین امنیت مجموعه می توان از دزدگیر و دوربین استفاده کرد.
 
وی ادامه داد: اگر محوطه اداره ارشاد آزاد شود تنها اتفاقی که می افتد این است که مردم بیشتر با این اداره آشنا می شوند. در حال حاضر تعداد محدودی در این فضا تردد دارند مگر مراسم یا برنامه ای باشد اما اگر ما در گودی ابتدای اداره فضایی مانند پارک سلامت ایجاد کنیم و تئاتر و سرود سنتی اجرا شود مسلما باعث جذب افراد بیشتری به آن مکان و آشنایی با اداره ارشاد می گردد.
 
دکتر محمدی با اشاره به این که یک نفر باید با پشتکار زیاد این موضوع را از استان پیگیری کند، افزود: بنده به آقای شجاع نیز گفتم اگر جایی مشکلی دارد بیایید با هم به همراه نماینده مجلس، فرماندار و شهردار و چند نفر از اعضای شورای شهر به مشهد برویم و پیگیر شویم و همان جا صورت جلسه می کنیم که شهرداری هیچ دخل و تصرفی در این زمین ندارد و ما هم این مبلغ کمک خواهیم کرد.
 
وی افزود: برای گذر فرهنگ و هنر ما باید مکانی را پیشنهاد کنیم که وقتی از تهران برای بازرسی می آیند آنجا را تایید کنند یعنی ملاک های لازم برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر را داشته باشد. 
 
این عضو شورای شهر سبزوار با اشاره به این که باغ بدیعی مکان مناسبی برای ایجاد گذر فرهنگی است، افزود: ما در آینده این باغ را نیز می‌توانیم به گذر فرهنگی تبدیل کنیم اما از آن جهت که یکسری مشکلات قانونی دارد که باید رفع شود، لذا ایجاد گذر در این مکان مستلزم زمان است و به این زودی ها امکان پذیر نیست.
 
دکتر محمدی با بیان این که شهرداری ها و شوراهای شهر کمک می کنند تا ایجاد گذر فرهنگی تسهیل شود، افزود: غرفه بندی و ساختمان سازی گذرگاه به عهده شهرداری نیست. شهرداری می خواهد در این امر فقط کمک کند و هیچ گونه تعهدی در قبال آن ندارد. لذا اگر اداره ارشاد موافق جایی هست، باید بخش خصوصی یعنی آنهایی که میخواهند در این گذر غرفه داشته باشند خودشان هم بیایند و درصدی از هزینه ها را متقبل شوند. 
 
وی پارک هنر توحید شهر را برای گذرگاه فرهنگی به صورت محلی، خوب دانست و گفت: مکان گذرگاه فرهنگی باید در در مرکز شهر و جایی باشد که مردم رغبت کنند  برای خرید به آنجا بروند.
 
وی تصریح کرد: اگر در پارک هنر (پارک ساعت توحید شهر) گذر فرهنگی ایجاد شود برای شهرداری است زیرا زمین و پارک و ... به نام شهرداری است اما اگر در محوطه اداره ایجاد شود، برای ارشاد است. ضمن این که پیشنهاد کردیم اجاره‌ای هم که از غرفه ها می گیرند برای ارشاد هزینه شود تا کمکی هم به آن ها باشد.
 
دکتر محمدی در مورد ایجاد گذر فرهنگی در پیاده راه بین سبزوار و توحید شهر اظهار داشت: باید ببینیم استقبال مردم در آن مکان چگونه است ضمن اینکه در آن جا فقط در یک طرف می توانیم مغازه ایجاد کنیم و طرف دیگرش به خیابان می خورد که نمی شود به آن گذر فرهنگی گفت. 
 
وی افزود: سال گذشته جلساتی داشتیم و پیشنهاد کردیم اگر امکان پذیر باشد باشگاه حقانی را به شهرداری بدهند و ما معاوضش را به آنها  زمین بدهیم. در حال حاضر نامه هایش را به وزیر ورزش نوشته ایم و آقای شهردار نیز پیگیر این موضوع هستند که مستلزم زمان است.
 
دکتر محمدی در پاسخ به این نقد که مجتمع فرهنگی هنری اسرار همین حالا هم یک مکان فرهنگی است و ما باید به جای استفاده از همان فضاهای قبلی به فکر افزایش سرانه فضاهای فرهنگی سطح شهر باشیم، اظهار داشت: مجتمع اسرار در حال حاضر یک مکان محصور است. ما به منظور افزایش فضاهای فرهنگی می توانیم گذرگاه های دوم و سوم و ... را در مکان های مورد نظر دیگر ایجاد کنیم به شرطی که شرایط در آن مکان ها فراهم شود و مشخص نیست چه زمانی مشکلات قانونی آن ها حل می شود. شاید فردا مجوز بدهند و شاید 4-5 سال طول بکشد. بنابراین اگر همین الان می خواهند گذر فرهنگ و هنر ایجاد شود مجتمع فرهنگی هنری اسرار (اداره ارشاد) بهترین مکان است.
 
وی با بیان این که هنوز بودجه سال 98 تمام نشده است، افزود: الان هم می توانیم با مشارکت هم برای ایجاد گذر فرهنگی و هنری در فضای اطراف اداره ارشاد اقدام و چندین مغازه و غرفه ایجاد کنیم.
 
وی تصریح کرد: اگر امسال بتوانیم گذر فرهنگی را در محل مجتمع اسرار که آماده است اجرا کنیم، سال های بعد نیز ممکن است بتوانیم مکان های دیگری را در سطح شهر به گذر فرهنگ و هنر تبدیل کنیم و بدین ترتیب چند گذر فرهنگی در سبزوار داشته باشیم. 
 
 
ایجاد گذرگاه فرهنگ و هنر با مشارکت شهرداری ها و بخش خصوصی 
شهردار سبزوار نیز در ارتباط با ایجاد گذر فرهنگ و هنر در این شهر گفت: در بازدیدی که آقای سید آبادی مشاور وزیر فرهنگ به همراه ریاست ارشاد و نماینده شهرداری از شهر سبزوار داشتند، سه مکان محوطه مجتمع فرهنگی هنری اسرار (اداره ارشاد)، پارک هنر توحید شهر و خیابان بیهق را برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر تایید کردند. البته خیابان بیهق در صورتی که پیاده راه شود، می تواند در آن جا گذر فرهنگ و هنر ایجاد گردد و مجتمع اسرار به عنوان اولویت تعیین شد.
 
سید علی کوشکی تصریح کرد: اگر دیوارهای مجتمع فرهنگی هنری اسرار برداشته شود، و در ضلع شمال غربی اداره که مشرف به پارک ارم نیز هست، محوطه سازی صورت گیرد، گذر فرهنگ و هنر سبزوار از سمت شمال به پارک ارم و از ضلع جنوب به بولوار پاسداران متصل می شود، اما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان با این  ایده موافقت نکرده است.
 
وی اظهار داشت: ریاست اداره ارشاد، فرمانداری، شهرداری، شورای شهر و همه مسئولین سبزوار موافق این امر هستند و وزارت هم تایید کرده است اما مشکل کار در استان است.
 
کوشکی با اشاره به این که برداشتن دیوار های اداره ارشاد و ایجاد گذر فرهنگ و هنر در آنجا  بحث مالکیت نیست، افزود: ما نمی‌خواهیم مالکیت گذرگاه فرهنگی که ایجاد خواهیم کرد را به بخش خصوصی واگذار کنیم، بلکه فقط حق انتفاع و بهره برداری به بخش خصوصی داده می شود. خیلی از فضاهای فعلی ما نیز که مشارکتی با بخش خصوصی است مثل شهربازی دیبا و ... فقط حق انتفاع و بهره برداری به سرمایه گذار داده شده است و مالکیت واگذار نشده است.
 
شهردار سبزوار افزود: اگر برداشتن دیوارهای مجتمع اسرار و واگذاری آن به بخش خصوصی برای بهره برداری مشکل حقوقی و مالکیتی داشت چرا مشاور وزیر را برای بازدید به آن جا بردند و آن نقطه تایید شد و در صورت جلسه آمد؟ ای کاش در همان زمان می گفتند  ما که متولی فرهنگ هستیم نمی توانیم در حوزه فرهنگ این اتفاق را محقق سازیم. 
 
کوشکی با بیان این که بخش گسترده‌ای از وظیفه ایجاد گذر فرهنگ و هنر بر عهده اداره ارشاد است، افزود: وقتی اداره ارشاد که خود متولی فرهنگ است حاضر نیست حق انتفاع قسمتی از زمین خودش را به این امر اختصاص دهد شاید برای بخش خصوصی نیز سنگین باشد.
 
وی با اشاره به این که مکان پیشنهادی دیگر برای ایجاد گذر، پارک هنر (پارک مرکزی توحید شهر) است، افزود: در حال حاضر ما آمادگی واگذاری حق انتفاع بخشی از این پارک که مورد تایید نیز قرار گرفته است را به بخش خصوصی و افرادی که اداره ارشاد واجد شرایط می داند، داریم و این موضوع را در جلسات متوالی و همچنین جلسه شورای فرهنگ عمومی اعلام کردیم، حال اگر کم و کاستی هست از سمت ما نیست.
 
کوشکی تصریح کرد: من این نقد را که رفت و آمد و تردد در توحید شهر کم است و پارک هنر برای ایجاد گذر فرهنگ و هنر مناسب نیست را  قبول ندارم. ما توحید شهر را به عنوان یک مجموعه گردشگری در نظر گرفته ایم و شهرداری ویژه گردشگری در آنجا داریم و آقای دولت آبادی رئیس ناحیه توحید شهر اقدامات بسیار خوبی را در این حوزه داشته اند.
 
وی ادامه داد: ما خیابان غذا و تفریح را در توحید شهر ایجاد کردیم و با استقبال مردم مواجه شده که حتی از داخل شهر نیز به آنجا می رفتند. در گذر فرهنگ و هنر این گونه نیست که ما بگوییم چون مسافت طولانی است مردم به آنجا نمی روند.
 
کوشکی با اشاره به این که شهرداری صرفا باید زمین این گذر را تامین کند، ادامه داد: در جلسه ای که خدمت وزیر ارشاد بودیم قرار بر این شد که به بخش خصوصی وام با سود کم پرداخت شود و بخش خصوصی بیاید و با مشارکت هم این گذر را احداث و بهره برداری کنیم. 
 
وی با بیان این که ایجاد غرفه در پارک هنر توسط شهرداری در تفاهم نامه نیامده است، گفت: ما زیرساخت ها را آماده می‌کنیم اما باید از بخش خصوصی نیز کمک گرفته شود.
 
وی با اشاره به این که زیرساخت خیابان بیهق برای ایجاد پیاده راه هنوز در شورای ترافیک و شورای استان  تایید نشده است، افزود: به محض اینکه  خیابان بیهق این قابلیت را داشته باشد ما می توانیم گذر فرهنگ و هنر را در آن جا ایجاد کنیم.
 
کوشکی با بیان این که آماده سازی زیرساخت های گذر فرهنگ و هنر با شهرداری اما تایید مکانش با وزارت ارشاد است، ادامه داد: ما نمی توانیم هر جایی را برای این امر در نظر بگیریم مگر اینکه از وزارت ارشاد تأیید کنند و اگر در مالکیت و اختیارات ما باشد آن زمان تصمیم خواهیم گرفت. ضمن این که تعهد ما در تبصره های بودجه سال ۹۸ بابت جمع‌آوری دیوارهای مجتمع و هزینه در همان محل است. اگر خواسته باشیم ورود مستقیم یا غیر مستقیم در جایی دیگر داشته باشیم حتماً باید مصوبه از شورا و تاییدیه هیئت تطبیق را بگیریم.
 
وی در پایان اظهار داشت: شهرداری آمادگی دارد هم در مجتمع فرهنگی اسرار و هم پارک هنر توحید شهر گذر فرهنگ و هنر را ایجاد کند.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما