کتاب «منهای من» نخستین مجموعه شعر سمیه اکبری بانوی شاخص غزل سبزوار رونمایی شد

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
مراسم رونمایی از «منهای من» مجموعه اشعار سمیه اکبری بانوی هنرمند سبزواری همزمان با هفته کتاب و نیز ایام میلاد رسول اکرم و هفته وحدت در محل کتابخانه ناوی سبزوار و با پیامی از سوی استاد حسین شنوایی شاعر پیشکسوت دیار سربداران برگزار شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه همراه با این رونمایی، شب شعر وحدت نیز توسط انجمن شعر آیینی مشکات به مدیریت جواد جعفری نسب برگزار شد و تعدادی از شعرای سبزوار به شعرخوانی پرداختند. 
 
علی اصغر اقتداری شاعر پیشکسوت سبزواری در بخشی از این مراسم، سمیه اکبری را یکی از شاخص ترین بانوان غزل سبزوار معرفی کرد و با ابراز امیدواری از اینکه دوران فترت شعری این بانوی هنرمند به پایان برسد و شاهد سرودن اشعار جدید و انتشار مجموعه دوم او باشیم، به قرائت پیام استاد حسین شنوایی که خود نتوانسته بود در این مراسم حضور یابد، پرداخت. 
 
در بخش هایی از پیام مکتوب حسین شنوایی استاد پیشکسوت شعر سبزوار، درباره سمیه اکبری و اولین مجموعه شعری او آمده است: «مِنهای من» یا «مَن های مَن» کارنامه کامل شاعری خانم سمیه اکبری نیست. اما نخستین فصل از شاعرانگی اوست. شاعرانگی نوبرانه او هم با شعر کلی روزگار ما همسو و همگون است و هم شاید چندان چنین نباشد. زنانگی معترض او در فضای مه آلود و استعاری با زبانی نسبتا روان که گاهی در گردونه تکرارها خود را نشان می دهد باید به پیراستگی و اعتلای بیش ازاین برسد. رسیدنی که ذوق سرشار او، ما را متوقع ساخته. توقع از سمیه اکبری توقعی از سر تعارف نیست. او هنرمند خطاطی است که وجه ای استادانه رادر این شاخه هنری از خود نشان داده پس در شعر نیز اگر قدری کوشاتر باشد و کاهلی شاعرانه را کنار بگذارد، مسلما از امیدهای افق روشن شعر سبزوار خواهد بود. افقی که این قلم سالها از جوانی و عمرش را به پای بالیدن آن صرف نموده و امروز که نوبرانه های این باغ را می بیند پروردگار مهربان را سپاس می گوید.
 
شنوایی سپس در پیام خود برخی نمونه های خوب از شعر اکبری را به شرح زیر یادآوری کرده است:
 
کوره می بینم جگر در من تداعی می شود / پاره های آتش خرمن تداعی می شود
 
*      *       *
 
این زن از بارش یک ریز زمستان گیج است / داغ می نوشد و از سردی لیوان گیج است
 
*      *      *
 
خشم طوفان نشوی پیرهنم پوسیده است / کم کن از سوز نگاهت که تنم پوسیده است
 
*      *      *
 
دکتر حسن دلبری شاعر برجسته سبزواری نیز در این مراسم گفت: در تاریخ ادبیات ایران به جز رابعه کعب غزداری یک شاعر زن سرشناس دیگر پیدا نمی کنید اما خوشبختانه بعد از شکل گیری جریانات فمنیستی در دوره معاصر چهره هایی مثل پروین، ژاله، فروغ، سیمین بهبهانی آمدند و فضا را به گونه ای تغییر دادند که ما امروز فقط در سبزوار [طی دو سال] رونمایی از سه کتاب از شاعران زن را داریم و این نشان می دهد که خوشبختانه پا به پای شعر مردان در سبزوار شعر زنان را نیز داریم.
 
این عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری افزود: در دهه هفتاد هر صفحه ادبی که در روزنامه ها شعری از یک سبزواری را چاپ می کرد، سرآمد می شد، اما جای زنان شاعر سبزواری خالی بود، که خوشبختانه امروز حضور زنان پررنگ تر شده است. خصوصا از حدود 10 سال قبل به این طرف شعر زنان در سبزوار یک خیزی برداشته است که نتیجه اش را امروز می بینیم که خانم های شاعر سبزواری مقام های کشوری کسب کرده اند و در جشنواره های ملی افتخار آفریده اند. 
 
وی سپس گفت: مجموعه شعر خانم اکبری با عنوان «منهای من» را با زبانی می بینیم که به واقع از یک زن انتظار می رود و این به نظر من شاخص ترین ویژگی شعر خانم اکبری است. یعنی هر جای کتاب ایشان را باز می کنید اگر به تحقیق نگویم به تقریب شعری با زبان زنانه می بینید و این خوب است.
 
دلبری تأکید کرد: این نکته را هم از نظر نباید دور داشت که زبان سه گونه است یا مردانه مطلق است که اگر یک زن به آن زبان بگوید اشکال دارد و یا زنانه مطلق است که اگر یک مرد به آن زبان بگوید اشکال دارد. مثلا وقتی شاعری مثل سیمین بهبهانی می گوید: «هنوز زلف بسته را اگر به شانه وا کنم / هزار قلب خسته را ز زلف ها رها کنم» این زبان یک زن است و این را نباید یک مرد بگوید. اما شکل سومی از زبان هم در شعر هست که از روی آن نمی توان فهمید شاعر مرد بوده است یا زن؟ در واقع خیلی از شعرها انسانی است و زن و مرد و ندارد.اما ویژگی زنانه بودن در شعر خانم اکبری واقعا به چشم می خورد و تحسین می شود.
 
وی در ادامه گفت: شعر خانم اکبری شعری است با زبان نوکلاسیک که رگه هایی از زبان فرم داخلش ورود کرده و گاهی هم سرکی  به خانه پست مدرن کشیده است. حالا یا اینها هنوز تجربه هایی است که دارد پیش می رود تا در نهایت به یکی از این سه زبان برسد یا نه اصلا شاعر به همین زبان رسیده که زبانی است برای خودش درخور توجه.
 
دکتر دلبری همچنین اظهار کرد: از نظر محتوا کاری که در شعر سمیه اکبری شده در حقیقت تداوم جریان های فمنیستی است که در ایران ما جای خودش را به درستی باز کرده است. حالا فمنیست را به عنوان مکتبی کلی نمی گویم. من آن چیزی را می گویم که در حوزه ادبیات و شعر واقع می شود و از این نظر هم جای تبریک دارد به ایشان.
 
وی افزود: من افقی باز پیش روی شعر خانم اکبری می بینم و در حقیقت امیدوار هستم روزی برسد که او مجموعه شعر بعدی را که رونمایی کند، خودش احساس کند که چه قدر گام بعدی را بلندتر برداشته است.
 
حسن دلبری سپس با ابراز یک شوخی کنایه آمیز درباره شورای شهر به سمیه اکبری گفت: اگر اعضای شورا خواستند کتابتان را بخرند، حتما قبلش شماره کارت به آن ها بدهید و بگویید تا پولش را نریزند قبول نیست، زیرا از یک سال و نیم قبل که کتاب رسم دلبری من رونمایی شد، هنوز خبری نشده است.
 
سمیه اکبری بانوی شاعر سبزواری نیز در این مراسم گفت: وقتی صحبت از رونمایی کتاب شعرم شد، گفتم من هیچ حرفی ندارم برای گفتن همانطور که برای کتابم هیچ مقدمه ای ننوشتم. فقط از دکتر جعفری نسب و نشر ابن یمین به خاطر چاپ کتاب، از زهرا وحیدپور برای طراحی جلد کتاب، از شاعر دردها استاد علی اصغر اقتداری که بار اصلی زحمات چاپ این کتاب از انتخاب اشعار تا ویراستاری رایگان گرفته تا آمد و شدها و هماهنگی ها بر عهده ایشان بود و از استاد شنوایی که با قلم زیبایش نقدی بر کتاب من نوشتند و نیز استادان دلبری، نصر، جعفری و ... که برای ارتقاء شعر و ادبیات در سبزوار زحمت می کشند، تشکر کنم.
 
وی همچنین با ابراز سپاسگزاری از سیمین ناوی که اولین جرقه های شعر را در او زده و نیز تشکر از معصومه فلاحی رئیس اداره کتابخانه های سبزوار که میزبان برگزاری این مراسم در کتابخانه ناوی بوده است و همچنین با قدردانی از زحمات پدر و مادرش که همواره به او یادآوری کرده اند که شعر و هر نان و آب نمی شود و نشد، تشکر ویژه ای نیز از همسر خود کرد که با تأمین بخش مالی چاپ این کتاب، بهترین هدیه این سالهای مشترک را به او داده است.
 
اکبری در پایان ابراز امیدواری کرد تمام زنان جهان در هر زمان و هر مکان اشعار او را پذیرا باشند.
 
 
برخی نکات:
 
- در این مراسم زهرا بخشی عضو شورای شهر سبزوار، رضا شجاع مقدم رئیس  اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شماری از شعرا و چهره های فرهنگی و هنری دیار سربداران حضور داشتند.
 
- در ابتدای مراسم حضار بر سر مزار مرحوم فرامرز ناوی موسس کتابخانه ناوی حضور یافتند و با قرائت فاتحه ای یاد این خیر کتابخانه ساز سبزواری را گرامی داشتند.
 
- معصومه فلاحی رئیس اداره کتابخانه های عمومی سبزوار نیز در بخشی از این مراسم به سخنرانی کوتاهی پرداخت و ابراز امیدواری کرد کتابخانه های سبزوار از جمله کتابخانه ناوی که اخیرا به دامان مادر اصلی خود نهاد کتابخانه ها بازگشته است، بتوانند بیش از این میزبان چنین محافل فرهنگی و ادبی ای باشند. 
 
- علی رغم قطعی چند روزه اینترنت که فرصت اطلاع رسانی برای این برنامه را در فضای مجازی سلب کرده بود، استقبال خوبی از سوی فرهنگدوستان سبزواری به عمل آمد و ظرفیت سالن محل برگزاری مراسم از جمعیت پر شد.
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

بانو

این بخشی با ظلم آشکاری که در حق زنان شهر کرد و داره میکنه چجوری روش میشه پاشه بره تو رونمایی از کتاب خانم اکبری؟؟؟واقعا متوجه نیست پایگاهی در بین ما نداره؟

مخاطب اسرارنامه

سلام به اسرارنامه عزیز دو هفته ای هست که از شهرداری با خانم های نویسنده و محقق سبزوار تماس می گیرند و میخوان که کتاب ها و تالیفات خودشونو بردارند و ببرند به شهرداری. مثل اینکه خانم بخشی میخواد یک مجموعه از تالیفات بانوان سبزواری تشکیل بده. نفس عمل خیلی هم خوبه اما در صداقت و راستی این عمل شک و تردیده. نخست اینکه چرا این طرح همزمان با سیاسی کاری های شورا و نخریدن تالیفات نویسندگان سبزواری از جمله کتاب امیرشاهی که شما هم به اون پرداختید این مساله داره صورت میگیره؟ دوم اینکه کجای دنیا به نویسنده زنگ میزنند که وردار کتاب هاتو بیار برای ما تا ما به نمایش بزاریم؟ خانم بخشی که بعد دوسال خواستن یک کار کوچیکی برای بانوان انجام بدند آیا به این نتیجه نرسیدند که باید خرج کنند و کتاب های بانوان سبزواری رو خریداری کنند پس بودجه فرهنگی شورا کجا خرج میشه؟ اینم بگم برخی از خانم ها وقتی گفتن کتاب رو نداریم بهشون گفته شده برین بخرین برامون بیارین...سوال من اینجاست خانم بخشی گرامی اینطوری از نویسندگان خانم و ناشران حمایت می کنید؟؟ متاسفانه بنظر میرسه بخاطر انتقادهایی که مجموعه شهری به عملکرد فرهنگی شورا و شهرداری داره این طرح مقطعی و سرسری فقط برای پر کردن رزومه برخی از اعضا و پرت کردن حواس دغدغه مندان فرهنگی شهر نسبت به کم کاری عمیقی که در این چند سال اعضای شورای شهر با سیاسی کردن شرایط فرهنگی سبزوار به وجود آوردند قراره اجرا بشه... از اسرارنامه عزیز میخوام این متنو منتشر کنه. سپاس
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما