جامعه در شوک بنزینی:

گرانی بنزین سیاستی درست، نحوه اجرای دولت اشتباه / مردم آگاه شوند اعتراضات کاهش می یابد

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
در دو روز گذشته  جامعه ایران با یک شوک اقتصادی دیگر مواجه شد که می توان از آن به شوک بنزینی یاد کرد. گران شدن یکباره قیمت بنزین که باعث بروز برخی ناآرامی ها و شورش های خیابانی در بعضی شهرهای کشور نیز شده است، اگرچه شماری از مردم را به نگرانی از وضع اقتصادی کشور واداشته اما برخی کارشناسان و صاحب نظران، اصل این موضوع را سیاستی درست می دانند که فقط با روشی اشتباه به اجرا گذاشته شده است. دکتر جواد طیبی کارشناس مسائل اجتماعی و عضو هیئت علمی دانشگاه حکیم سبزواری یکی از این صاحب نظران است.
 
این کارشناس مسائل اجتماعی در سبزوار طی مصاحبه ای با مجله اینترنتی اسرارنامه گفت: تغییر قیمت واقعی بنزین باید زودتر از این اما به صورتی تدریجی اتفاق می افتاد، تا ناگهان به مردم چنین شوکی وارد نشود. 
 
دکتر طیبی افزود: اگر به مردم درباره ضرورت و فواید قیمت واقعی بنزین به موقع آگاهی رسانی شود، از شدت نگرانی و اعتراضات خیابانی در برخی شهرها نیز کاسته می شود، همچنین دولت نیز باید حتما ظرف چند روز آینده طرح ترمیم یارانه ها و یا حمایت اجتماعی از طبقات آسیب پذیر جامعه را بسرعت اجرایی کند و مردمی که در دهک های پایین درآمدی قرار می گیرند، نتیجه این طرح را در سبد اقتصادی خانواده شان و به عبارتی دیگر سر سفرهایشان احساس کنند. علاوه بر این قیمت کالا و خدماتی که مردم روزمره با آن سروکار دارند باید با دقت کنترل و مدیریت هوشمندانه شود.
 
وی با ابراز تردید درباره اینکه اعتراضات خیابانی بیشتر از چند روز ادامه یابد و به شهرهای بیشتری در کشور سرایت کند گفت: از آنجایی که اصل طرح چیز خوبی است، لذا عقل سلیم و آگاه به مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور آن را می پذیرد و اعتراضات مردم مربوط به شوک اولیه ای است که وارد شده است و اگر با موج سواری معاندین خارج نشین همراه نشود احتمالا طی هفته جاری فروکش خواهد کرد.خصوصا اینکه وضعیت جوی و باراش نزولات آسمانی هم طی روزهای اینده در پایتخت و سایر شهرها برخی تجمعات احساسی را کنترل خواهد کرد و موجب کاهش حضور اعتراضی مردم در خیابان ها خواهد شد.
 
استاد دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه ها خوب اجرا نشده است، گفت: متاسفانه تدبیر ما همیشه بعد از تغییرات و اتفاقات انجام می شود، در حالی که باید قبل از تغییر و اتفاق باشد. این نشانگر این موضوع است که مدیران ارشد جامعه فاقد یک افق راهبردی و درست در بسیاری از موضوعات از این دست هستند و شوک بنزینی اخیر در نتیجه عدم همین  سیاستگذاری راهبردی مسئولان در اجرای طرح هدفمندی است. زیرا دولت روحانی باید از همان ابتدا که طرح هدفمندی توسط دولت قبلی شرع شده بود، کار را ادامه می داد و به تدریج قیمت بنزین را بالا می برد تا مردم ناگهان دچار این شوک نشوند.
 
وی تأکید کرد: کمتر بودن قیمت بنزین در ایران نسبت به دیگر کشورهای همسایه _ به جز عربستان - باعث قاچاق فراوان سوخت و به یغما رفتن منابع کشور شده است و آن هم به دلیل سود کلانی است که نصیب قاچاقچیان می کند و حتی در بسیاری موارد مافیاهای حرفه ای تشکیل شده که از هیچ خشونت و مبارزه مسلحانه ای علیه نیروهای مرزبانی و نیروی  انتظامی نیز پرهیز نمی کنند. به همین خاطر ما معتقدیم حتی در نواحی مرزی باید قیمت بنزین بالاتر از این هم باشد. 
 
طیبی ادامه داد: در کشورهای دیگری نظیر مالزی، تایلند، کامبوج و بسیاری از کشورهای جنوب شرق آسیا که میزان درآمد مردم تقریبا مشابه با سطح درآمدی مردم ایران است، قیمت بنزین بسیار بالاتر و کاملا سیال و آزاد است و گاهی ممکن است از صبح تا شب در نرخ بنزین تفاوت ایجاد شود.
 
وی افزود: بیش از 50 درصد یارانه ای که تا به حال از جانب دولت برای بنزین پرداخت می شده است، به جیب طبقات مرفه جامعه میرفته و همه جامعه از آن برخوردار نمی شده اند زیرا برخی افراد متعلق به دهک های پایین جامعه ممکن است هیچ وسیله نقلیه شخصی نداشته باشند، اما اکنون با اصلاح طرح پرداخت یارانه ها می توان به اجرای عدالت نزدیک تر شد.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments

یک دوست

ممنون از این شم خبری و اطلاع رسانی به موقع و مسئولیت اجتماعی شما و همچنین درود بر دکتر طیبی بزرگوار
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما