نشست ساماندهی و نظارت بر فعالیت های انتخاباتی با حضور اعضای شورای تامین و اصحاب رسانه سبزوار

نقش بی بدیل رسانه ها در آگاهی مردم، مشارکت همگانی  و فزاینده در انتخابات

مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

نشست ساماندهی و نظارت بر فعالیت های تبلیغاتی و رسانه ای مرتبط با انتخابات با حضور اعضای شورای تأمین شهرستان و اصحاب رسانه سبزوار در محل اداره ارشاد شهرستان برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این نشست که فرماندار ویژه سبزوار، دادستان ، جانشین فرماندهی سپاه، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، رئیس ادراه فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی فرماندار و مدیران و فعالان رسانه های دارای مجوز سبزوار حضور داشتند به نقش و تعامل رسانه ها در خصوص تاثیر گذاری سازنده بر آگاهی مردم در مدت زمان کوتاه باقی مانده تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین  دوره انتخابات خبرگان رهبری تاکید شد.

معاونت استاندار و فرماندار ویژه سبزوار در این جلسه با تاکید بر لزوم استمرار این گونه جلسات برای تعامل بیشتر ارگان های اجرایی و امنیتی شهرستان با حضور رسانه ها، بر نقش مثبت و تاثیر گذار اصحاب رسانه و نشریات و سایت های خبری در تعامل فزاینده با نهادها و سازمان های گوناگون، از رسانه ها و مدیران آن ها خواست بیشترین تلاش خود را  در راستای مشارکت و آگاهی حداکثری مردم در انتخابات پیش رو که اسفند ماه سال جاری برگزار خواهد شد به کار ببرند.

احمد برادران همچنین با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری یک فرصت برای نشان دادن همبستگی ملی و پاسخ به دشمنان نظام است گفت: در حال حاضر به وضوح می توان مشاهده کرد که دشمنان کشور و نظام در کنار جنگ اقتصادی جنگ رسانه ای را نیز علیه جمهوری اسلامی سازمان دهی کرده اند و با اقدامات و سخن پراکنی ها و سیاه نمایی ها در پی این هستند که امید و رضایت اجتماعی را از مردم سلب کنند لذا از رسانه ها می خواهیم که حداکثر تلاش و همت خود را برای رویارویی با این تفرقه افکنی ها صورت دهند تا بار دیگر شاهد همبستگی و اتحاد ملی در قالب مشارکت همگانی در انتخابات باشیم چرا که هر چه این فرصت بیشتر مورد استفاده قرار گیرد به عنوان نمادی در انسجام اجتماعی تلقی خواهد شد.

وی با ذکر این نکته که نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای توجه به آرا و نظرات اکثریت مردم است افزود: مجموعه قوانین طرح شده در قانون اساسی کشور ما بر مبنای  اشاره مستقیم به نقش و مشارکت مردم در حاکمیت است و خوشبختانه تا این زمان و بعد از وقوع انقلاب اسلامی هیچگاه  شاهد مشارکت  حداقلی و کمتر از 61 در صد نبوده ایم و در این زمینه از تمامی رسانه ها می خواهیم به عنوان رکنی شایسته و تاثیر گذار به جلب حداکثری مردم برای برگزاری انتخابات پرشور کمک کنند.

فرماندار سبزوار در قسمتی دیگر از سخنان خود به پرهیز از سیاه نمایی ها و مشوش کردن اذهان عمومی تاکید کرد و گفت: انتظار از رسانه ها این است که بر مبنای  اخلاق و تعامل پیش بروند و مهم ترین مطالبه نظام در شرایط کنونی کشور که همان جلب مردم و مشارکت  در پای صندوق های رای است را جدی تلقی کنند زیرا مشارکت عینی باید برای چندمین بار به عرصه نمایش گذاشته شود.

برادران با بیان اینکه اصل همیاری و مشارکت همگانی مهم ترین موضوع مطرح شده از فرمایشات مقام معظم رهبری و کارگزاران نظام است انتقادات به نظام را بی اساس و انتقادات وارد شده به برخی مسئولین را روا دانست و از مردم و رسانه ها خواست با وجود مشکلات اقتصادی در جامعه شرکت در انتخابات را برای اعتلای آینده کشور جدی تلقی کنند و به دنبال فرصت دادن به دشمنان نباشند.

در قسمت دیگری از این نشست دادستان سبزوار نیز با توضیح این مطلب که در برگزاری انتخابات باید نگاه حق الناسی در بین تمامی نهادهای نظارتی، مردم و رسانه ها وجود داشته باشد از رسانه ها و نمایندگان آن ها در این جلسه خواست بدون توجه به گرایش خاص در عمل، حرف ، قول و موضع گیری ها جانب انصاف را رعایت کرده و در حوزه رسالت و مسئولیت خود شفافیت را در دستور کار خود قرار دهند.

حسین اردمه همچنین با ارائه 4 هدف پیش رو در انتخابات اسفند ماه ایجاد فضای رقابتی سالم و امن، ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات، ارتقای اعتماد عمومی به حاکمیت، ارتقای سرمایه اجتماعی و استفاده از فرصت ها برای به وجود آمدن محیط مناسب برای تبلیغات در چهارچوب قانون را از برنامه ها و طرح های سامان دهی شده خواند و اظهار امیدواری کرد که این اهداف به طور کامل محقق شود.

وی با تاکید بر اینکه  دادستانی و نیروهای امنیتی با متخلفان با توجیه، ارشاد، هشدار و برخورد مقابله خواهند کرد از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار خواست در همکاری با خبرنگاران در اطلاع رسانی از تخلفات انتخاباتی پیش قدم شود.

اردمه در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه پیشنهاداتی نظیر تشکیل کمیته  هایی با هدف حفظ حقوق بیت المال با نظارت دادستانی، فرمانداری، نیروهای امنیتی و نظامی ،کمیته فضای مجازی با همیاری پلیس فتا، نماینده دادستانی، پلیس اطلاعات و ...اظهار امیدواری کرد با تعامل و همیاری نهادها و ارگان های نام برده شده این کمیته ها بتوانند نقش خوب و سازنده را در قالب نظارت های نهادینه شده اجرا کنند.

دادستان شهرستان سبزوار با اشاره به اینکه جرایم در حوزه رسانه ها در بسیاری مواقع جنبه عمومی پیدا می کند و ناگزیر به ورود و رسیدگی است از رسانه ها خواست از انتشار هر گونه محتوا نسبت به تحریم و کاهش مشارکت مردم، تجمع اعتراضی بدون مجوز، ادعای خلاف واقع، تشویش اذهان عمومی، ایجاد اختلافات قومی، انتشار هرگونه نظر سنجی و نتایج در خصوص انتخابات، توهین وتخریب به نامزدها، تبلیغات در جهت تحریک و تشویق مردم به خرید و فروش آرا، انتشار تصاویر نامزدها، ادعاهای کذب و غیرواقعی در خصوص هتک حرمت، ، شایعه پراکنی و دامن زدن به هیجانات جامعه که همگی از مصادیق جرم است پرهیز کنند.

وی همچنین با ذکر این نکته که هیچ گونه مماشاتی با کسی نداشته و نخواهیم داشت از بازپرس خواست سخت ترین مجازات را علیه مغشوش کنندگان انتخابات در نظر بگیرد.

در قسمتی دیگر از این نشست سرهنگ ارغیانی جانشین فرماندهی نیروی مقاومت و بسیج شهرستان نیز با توجه به اهمیت ونقش رسانه ها در خصوص انتخابات از رسانه های مختلف خواست برای محکم برداشتن گام دوم انقلاب از طریق آگاهی بخشی به مردم از طرق درست گامی مثبت بردارند.

ارغیانی همچنین به تعامل ، آمادگی و همیاری نیروهای امنیتی  در برگزاری  انتخاباتی سالم و امن تاکید کرد.

لازم به ذکر است که نمایندگان و مدیران رسانه های دارای مجوز در این نشست بر همیاری و مساعدت با نهاد های ذی صلاح در خصوص قانونی بودن انتخابات، کمک به مشارکت، پرهیز از ساختارشکنی و لزوم تکیه بر انتشار اخبار رسمی، واقع بینانه و سامان دهی شده تاکید کردند.


نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما