خانه گوهری سبزوار ورای جنجال ها آنچه بود، آنچه باید بشود

مجله اینترنتی اسرارنامه

انتشار خبر تخریب خانه گوهری در سبزوار که گفته می شود یکی از خانه های تاریخی این شهر است، اعتراض و ناراحتی شماری از انجمن های دوستدار میراث فرهنگی در غرب خراسان رضوی را برانگیخته و باعث واکنش هایی در فضای مجازی شده است. مالکان خانه گوهری قدمت آن را 100 ساله می دانند و می گویند خودشان مایل به حفظ آن بوده اند اما هیچ کس حاضر نشده برای خرید یا تعمیر این خانه هزینه ای بپردازد و با توجه به فرسودگی بنا و هزینه های بالای مرمت و تعمیر مالکان مجبور به تخریب آن شده اند.

خبرنگار اسرارنامه برای همین موضوع به سراغ یکی از کارشناسان اداره میراث فرهنگی سبزوار رفت تا از جزئیات بیشتری با خبر شود.

مسئول پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار در این رابطه به خبرنگار ما گفت: برای ثبت یک بنای قدیمی چندین شرط وجود دارد که یا قدمت بالای 100 سال داشته باشد و یا از ویژگی های معماری شاخصی برخوردار باشد یا محل زندگی اشخاص خاص و تاٌثیر گذار باشد و ...، اما قدمت خانه گوهری به صد سال نمی رسد و مربوط به دوره پهلوی دوم است و از لحاظ معماری نیز ویژگی های چندان خاصی در بنا به چشم نمی خورد، همچنین به خاطر تعمیرات غیر اصولی و مداخلات زیادی که در کالبد خانه اتفاق افتاده بود، بنا از حالت معماری اصیل خودش خارج شده است.

محسن برآبادی همچنین گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی در سال1391 خانه هایی که قبل از سال 1340 ساخته شده باشند، باید در صورت تخریب، دوباره با همان ویژگی های قبلی ساخته شوند. یعنی نسبت توده و فضا، عرصه و اعیان، ارتفاع و طبقات، سطح اشغال و ...، دوباره بایستی در بنای جدید نیز رعایت شده و با همان شرایط بازسازی شود و خانه گوهری شامل این قانون می شود.

وی افزود: بنابراین خانه گوهری جزء اولویت های شهر برای خریداری و ثبت نبوده است و همین حالا خانه های دیگری در سبزوار هستند که به لحاظ قدمت و ویژگی های معماری از اولویت های بالاتری برخوردارند، اما از آنجایی که خانه گوهری جزء خانه های قدیمی قبل از 1340 محسوب می شد، اگر اداره میراث فرهنگی از قصد تخریب آن با خبر می گردید، برای حفظ آن کاری می کرد.

این کارشناس میراث فرهنگی سبزوار تصریح کرد: یک اشکالی که در سبزوار وجود دارد این است که در جریان تخریب بناهای قدیمی، ابتدا نظر میراث فرهنگی پرسیده نمی شود بلکه ابتدا یک بنا توسط مالک تخریب می شود و سپس از طریق شهرداری نسبت به اخذ پروانه ساختمانی اقدام می کنند بنابراین ما خیلی وقت ها از نیت مالکان برای تخریب یک خانه تاریخی با خبر نمی شویم، اما پس از تخریب بالاخره وقتی نوبت به صدور پروانه ساخت برسد، میراث فرهنگی آن ها را بر مبنای همان قانون «بناهای قبل از 1340» مجبور می کند دوباره بنایی با مشخصات همان بنای تخریب شده را جایگزین کنند و نیز در محدوده های بافت تاریخی شهر اجازه انبوه سازی داده نمی شود.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما