در غیاب اجرا کنندگان؛

اولین تقویم فرهنگی مصوب شورای اسلامی شهر سبزوار رونمایی شد

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
اولین تقویم فرهنگی مصوب شورای اسلامی شهر سبزوار سه شنبه شب 14 آبان 98 در حالی در تالار کاشفی این شهر رونمایی شد، که هر چند مستقیماً محدوده فعالیت های فرهنگی شهرداری سبزوار در طول یک سال را مشخص می کرد، اما جز رئیس دفتر شهردار و رئیس موزه شهر، نه خود شهردار نه معاونان و مدیران سازمان های شهرداری هیچیک در برنامه حضور نداشتند و حتی از اعضای 9 نفره شورای شهر نیز فقط آقایان کلمیشی و پسندیده رئیس و سخنگوی شورا حضور داشتند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه اگرچه این غیبت از جانب مدیران شهرداری و نیز سایر اعضای شورای شهر در نظر حاضران مراسم، معنادار تلقی می شد، اما مسعود پسندیده در سخنرانی خود تأکید کرد، با توجه به اینکه این تقویم به تصویب اعضای شورای شهر رسیده و از سوی هیأت انطباق نیز تأیید شده است، بنابراین لازم الاجراست و حتی اگر اکنون همه 9 نفر اعضای شورای شهر مخالف این تقویم بشوند، باز هم باید اجرا بشود چون هیأت انطباق و فرمانداری تأیید کرده و اگر بخواهد تغییری در آن اتفاق بیافتد مستلزم آن است که شهرداری دوباره لایحه بنویسد، به شورای شهر بیاید و دوباره در کمیسیون فرهنگی بررسی شود، اگر رأی آورد بعد اصلاح شود. 
 
این سخنان پسندیده بدان معنا بود که تقویم فرهنگی ای که با 76 برنامه و بدون تعیین زمان مشخص اما حتما در طول یک سال برای شهرداری بسته است، باید از زمان ابلاغ به دقت اجرا شود در غیر این صورت شهردار مورد سئوال شورای شهر قرار خواهد گرفت.
 
قسمت هایی از مهمترین بخش های سخنرانی انتقادی پسندیده در این مراسم به شرح زیر است:
 
مسئول کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای شهر سبزوارگفت: بودجه شهرداری در سال 97 نزدیک به 250 میلیارد تومان بوده است که ما تمام تلاشمان را کردیم که 3 میلیارد تومان یعنی یک درصد این بودجه به حوزه فرهنگی، اجتماعی، گردشگری، مذهبی و ... اختصاص یابد. اما گزارش شهردار در پایان سال 97 نشان داد که فقط 220 میلیون تومان هزینه شده و از همان مبلغ، مقداری برای برگزاری مراسم شهر زندگی، کمک به نیروی انتظامی، کمک به نیروی مقاومت و ... صرف شده است و آنچه باقی مانده  120 میلیون تومان یعنی یک هزارم بودجه شهرداری بوده است. حالا چه انتظاری از شهری دارید که شهرداری اش یک هزارم بودجه اش را در حوزه فرهنگی اجتماعی، گردشگری و هنری هزینه می کند؟ قطعا مشکلات زیادی به سراغمان خواهد آمد. من در ان جلسه اعلام کردم که رأیم را از شهردار سبزوار پس می گیرم و به صورت نمادین کارت زرد هم به او دادم که این رسمش نیست که اینقدر در حوزه فرهنگ کم کاری بشود.
 
پسندیده همچنین گفت: در یکی از جلسات شورای فرهنگ عمومی عنوان شد که 3 میلیارد تومان پول زیادی است. اما آیا واقعا 3 میلیارد تومان پول زیادی است؟ بله البته ما می دانیم که نسبت به درآمد ماهانه مردم زیاد است ولی نسبت به هزینه های شهرداری زیاد واقعا نیست. اگر بدانید فقط هزینه حقوق ماهانه پرسنل شهرداری 6 میلیارد تومان است، خواهید دانست که سه میلیارد تومان برای یک سال اصلا پول زیادی نیست. 
 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: دکتر طالبی در سال 93 که شهردار شد، به ما بودجه نویسی را یاد داد تا از آن به بعد به جای اینکه شهردار فی المجلس تصمیم بگیرد که می خواهد چه کار کند، اول سال باید برای کل سال برنامه بدهد. اینکه از کجاها درآمد دارد و می خواهد کجاها هزینه کند. ولی در برنامه او فقط بحث های عمرانی و خدمات شهری بود و گفتند سه میلیارد تومان هم در برنامه های فرهنگی هزینه می کنند. و اکنون برای اولین بار است که در سبزوار تصمیم گرفته ایم که از الان بگوییم در کل سال قرار است چه برنامه هایی [فرهنگی] اتفاق بیافتد؟
 
پسندیده با بیان اینکه بعضی دوستان ما در شهرداری و شورای شهر می گویند این وظیفه ما نیست، پس اداره فرهنگ و ارشاد و میراث فرهنگی و ورزش و جوانان چه کاره اند؟ بیان کرد: کل بودجه عمرانی اداره ارشاد 50 میلیون تومان در یک سال است. یعنی اینها بودجه های خاصی ندارند. ولی شهرداری یک بنگاه اقتصادی بزرگ است که بودجه اش را از جیب همه مردم می آورد. و باید هم خرج همین مردم کند. درست است که حوزه فرهنگ متولیان دیگری دارد ولی شهرداری هم مجبور است و نمی تواند شانه خالی کند. درست است که وظیفه اول شهرداری نیست ولی مخالف نظر همه دوستانم که می گویند وظیفه شهرداری نیست. اتفاقا وظیفه شهرداری هم هست.
 
وی سپس به بخشی از 76 برنامه در نظر گرفته شده در این تقویم اشاره کرد و گفت: به طور مثال شهرداری مکلف به برگزاری جشنواره عکاسی با موضوع جاذبه های گردشگری به مبلغ 35 میلیون تومان و برگزاری همایش بین المللی سربداران با 100 میلیون اعتبار است. همچنین بر مبنای همین تقویم هر نمایشگاه صنایع دستی که برگزار شد شهرداری باید تا سقف 3 میلیون تومان خرید کند و محصولات خریداری شده را به جای سکه و نیم سکه در موقعیت های مختلف هدیه بدهد و نیز هر تئاتری و هر کنسرت و هر برنامه فرهنگی و هنری که در سبزوار برگزار شد شهرداری مکلف است 4 پرتابل تبلیغاتی به صورت رایگان در اختیارشان بگذارد و نیز باید خانه های ورزش، خانه هنر و خانه قرآن را که مصوبه شورا در این تقویم است، راه اندازی کند و ... اگر شهرداری حتی 20 درصد این طرح را اجرا کند در سال 98 انقلاب فرهنگی خواهیم داشت. 
 
سخنگوی شورای تصریح کرد: قطعا کسانی هستند که رگ گردنشان می زند بیرون که مثلا باید 100 میلیون تومان برای همایش سربداران هزینه کنیم؟ باید گفت، بله برای همایش سربداران باید 100 میلیون تومان هزینه شود. اگر دنبال برندینگ هستیم، اگر دنبال این هستیم که در تلویزیون اسم از سبزوار برده شود و به داشته هایمان افتخار کنیم، قطعا باید دست در جیبمان کرده و هزینه کنیم. 
 
وی درباره بعضی از مزایای تدوین این تقویم فرهنگی نیز گفت: قبلا ما می آمدیم مصوبه می دادیم شهرداری باید لایحه می نوشت، بعد باز ما مصوبه می دادیم، بعد هیئت انطباق تأیید می کرد بعد شهرداری انجام می داد. اما اکنون همه این کارها را ما انجام داده ایم. وقتی تقویم فرهنگی مصوب شد یعنی شهرداری اگر می خواهد خانه فرهنگ را راه بیاندازد دیگر نیاز به مجوز از شورای شهر ندارد. 
 
اگرچه وبسایت شورای شهر سبزوار علی رغم وعده های قاطعی که چند ماه قبل از جانب اعضای این شورا برای فعال کردن سایت داده شد، این روزها غیر فعال است، اما پیج اینستاگرامی شورای شهر، ساعاتی پس از اتمام برنامه رونمایی از تقویم فرهنگی، شرح کامل گزارش این جلسه را به قلم الهام شبانی مقدم منتشر کرده است، که در ادامه اسرارنامه به انتشار متن کامل این گزارش می پردازد:
 
همزمان با روز ملی فرهنگ عمومی
رونمایی از نخستین تقویم فرهنگی در سبزوار
 
همزمان با روز ملی فرهنگ عمومی از نخستین تقویم فرهنگی شهر سبزوار رونمایی شد.
این مراسم که امشب [سه شنبه شب] با حضور مسئولین و علاقه مندان به مباحث فرهنگی در تالار کاشفی برگزار شد، رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: همه بزرگان اعتقاد راسخ دارند که اصلاح جامعه بدون اصلاح فرهنگ میسر نیست. گستره فرهنگی از جزئی ترین فعالیت های فردی گرفته تا جدی ترین مسئولیت های اجتماعی را در بر می گیرد.
 
قربانعلی کلمیشی با اشاره به منویات رهبری، فرهنگ از اقتصاد مهمتر است افزود: کارزار فعالیت های فرهنگی از میدان نظامی اگر مهمتر نباشد، قطعا  کمتر نیست. فعالیت های فرهنگی  همانند شمشیر دو لبه ای است که  اگر همراه با محتوای خوب باشد موجب اصلاح و شکوفایی استعداد ها، شور و نشاط جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی می گردد  و بالعکس اگر  به محتوا و آرمان های انسانی ،اسلامی ،ایرانی و میراث گذشتگان توجهی نشود ، قطعا موجب گسترش نا به سامانی و خسران در جامعه می شود.
 
کل میشی اظهار کرد: ورود به عرصه فرهنگی به دلیل ابعاد گسترده آن بایستی ورود کارآمد و پیوسته همراه با درایت ، دور اندیشی و حرکت جهادی باشد و این مسیر نیست مگر با طراحی دقیق و برنامه مدبرانه. که اگر جزء این باشد جز هدر رفتن سرمایه های مادی و معنوی عایدی دیگر نخواهد داشت.
 
او ادامه داد: در ارائه این تقویم فرهنگی خطوط، اصول و هویت  انقلاب ، حفظ ارزش های اسلامی و اخلاقی و هویت تاریخ و فرهنگ شهر سبزوار با رویکرد جوانگرایی و تشویق استعدادها مد نظر  قرار گرفته است. همچنین از نظرات اساتید و صاحب نظران حوزه و دانشگاه و متخصصین در حوزه های مختلف نیز استفاده شده است.
 
وی افزود: سیاست شورای اسلامی شهر در ترسیم این تقویم فرهنگی انجام یک حرکت عمومی در شهر  است. لذا ریل گذاری انجام شده  و مجوزات قانونی  این‌تقویم فرهنگی از هیات تطبیق اخذ و تکلیف مشخص شده است.
 
وی اضافه کرد: شهرداری به عنوان مجری  نهایت تلاش را برای اجرای این تقویم فرهنگی در طول سال خواهد داشت. 
 
به لحاظ اینکه این اولین تقویم فرهنگی شهر است قطعا نواقصی خواهد داشت اگر بخو اهیم  در حوزه فرهنگ به نتایج مطلوب برسیم باید سیاسی کاری کنار گذاشته شود. شورای اسلامی شهر پذیرای انتقادات خواهد بود تا برای سال آینده این نواقص برطرف گردد.
 
افراد دلخوش نباشند جلو حرکت فرهنگی در سبزوار گرفته نخواهد شد
رئیس کمیسیون فرهنگی،اجتماعی و گردشگری شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: با نهایی شدن تقویم فرهنگی در سبزوار قطعا افرادی هستند که فکر می کنند می توانند جلو  این حرکت فرهنگی در شهر گرفته می شود که خود را دلخوش به این موضوع نکنند.
 
مسعود پسندیده در آیین رونمایی از نخستین تقویم فرهنگی شهر  گفت: موضوعی که از سال ۹۲  پیگیر دستیابی به آن بودم بحث رویکرد فرهنگی در شهرداری بود. مقام معظم رهبری در سخنرانی های خود تاکید بر اولا بودن فرهنگ دارد.
 
وی افزود:  در جلسه انتخاب شهردار، جلسه ای در دفتر امام جمعه سبزوار برگزار شد نماینده ولی فقیه در سبزوار اولویت را اجرای بر نامه های  فرهنگی عنوان کردند. شش سال است که بنده نتوانسته ام  این پیام را انتقال دهم  زمانی که می گویند اولویت با مباحث فرهنگی است یعنی با وجود تمامی مشکلات شهر، کار فرهنگی باید انجام شود. موردی که سالهاست با غفلت شهرداری نادیده گرفته شده است.
 
 وی افزود: بودجه شهرداری در سال ۹۷ حدود ۲۵۰ میلیارد بود. طبق مصوبه شورا مبلغ ۳ میلیارد تومان از این بودجه باید صرف مباحث  فرهنگی،اجتماعی، قرآنی، ورزشی و ... می شد اما با تمام همراهی هایی که شورا در تصویب طرح های شهرداری داشت در پایان سال گذشته شهرداری در گزارشی که برای هزینه کرد در حوزه فرهنگی ارائه داد فقط  ۱۶۰ میلیون برای برگزاری شهر زندگی و ۲۰ میلیون کمک به نیروی انتظامی، ۱۰ میلیون کمک به نیروی مقاومت بسیج و ... داشته که مجموع آن به ۲۲۰ میلیون تومان رسید.
 
وی گفت: چه انتظاری از شهری است که شهرداری آن یک هزارم بودجه را برای حوزه فرهنگی هزینه می کند همه اعتقاد داریم حلال  بسیاری از مشکلات مباحث فرهنگی است بی توجهی شهردار به مباحث فرهنگی سبب شد تا بنده رای خود همان زمان از شهردار پس بگیرم و حتی در جلسه ای به شهردار بابت غفلت در حوزه فرهنگی به صورت نمادین کارت زرد نیز داده شد.
 
پسندیده گفت: در جلسه شورای فرهنگ عمومی اعلام کردند که تخصیص سه میلیارد تومان از بودجه برای فعالیت های فرهنگی مبلغ زیادی است این رقم نسبت به درآمد ماهانه یک میلیون تومانی مردم زیاد است، اما برای شهرداری که ماهانه ۶ میلیارد تومان حقو ق پرسنل خود را پرداخت می کند رقم بالایی نیست.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر سبزوار  اظهار کرد: بعد از ۱۸ ماه بحث تدوین تقویم فرهنگی شهر نهایی شد و شهرداری باید برنامه ها را مطابق تقویم اجرایی کند. علیرغم اینکه همکاران بنده در شورای اسلامی شهر اعتقاد دارند اجرای فعالیت های فرهنگی مربوط به شورا و شهرداری نیست و نهادهایی چون اداره فرهنگ و ارشاد باید پیگیر آن باشد اما اعلام می کنم که هر چند حوزه فرهنگ متولیان دیگری دارد اما شهرداری موظف به برگزاری برنامه های فرهنگی است چرا که طبق قانون یکی از برنامه های شهرداری بحث سلامت است. شهرداری یک بنگاه اقتصادی  بزرگ است که از مردم پول می گیرد و باید برای آنها هزینه کند.
 
وی افزود: برای تدوین نخستین تقویم فرهنگی شهر راه پر فراز و نشیبی طی شد تا در نهایت رونمایی آن انجام شد در این تقویم علاوه بر فعالیت هایی فرهنگی در حوزه هایی چون ورزشی،  قرآنی، هنر، موسیقی آیینی، ادبیات و... توجه و بودجه آن نیز مشخص شده است. طبق این تقویم شهرداری مکلف به اجرای برنامه های گنجانده شده با هزینه پیش بینی شده  در تقویم است. یقین دارم  اگر تنها ۲۰ درصد این تقویم اجرا شود قطعا انقلاب فرهنگی  در سبزوار ایجاد خواهد شد. 
 
وی گفت: تنها کاربردی که این تقویم فرهنگی برای هنرمندان دارد مطالبه گری را بیشتر می کند. هر نمایشگاهی که برگزار می شود شهرداری موظف است مبلغ ۳ میلیون تومان خرید داشته باشد همچنین برای برگطازی مراسمات فرهنگی، شهرداری باید مطابق این تقویم فرهنگی چهار پرتابل رایگان در اختیار برگزار کنندگان قرار دهد در مجموع سعی شده جنبه حمایتی همه جانبه را در تقویم فرهنگی داشته باشیم.
 
پسندیده اظهار کرد:  این تقویم فرهنگی از هم اکنون لازم اجراست چون تائید هیات انطباق را دارد پس افرادی که فکر می کنند می توانند جلو این حرکت فرهنگی را بگیرند زیاد از این موضوع خرسند نباشند.
 
در ادامه برگزاری  مراسم رونمایی از نخستین تقویم فرهنگی شهر میزگردی با علاقه مندان فرهنگی سبزوار برگزار شد:
 
حسین شمس آبادی از پیشکسوتان هنر نمایش سبزوار در این میزگرد گفت: تقویم فرهنگی به سر منزل خواهد رسید اگر تغییر در دیدگاه مدیران رخ دهد. در شان هنرمندان نیست که هم کار ارائه دهند و هم به دنبال مطالبه آن باشد. 
 
حسین ماستیانی دیگر پیشکسوت فرهنگی و هنری سبزوار نیز در بخشی از این میزگرد گفت: هنر متعالی است بنده نمی پذیرم هنرمندان در شورا یا شهرداری  سر تعظیم برای اجرای یک برنامه هنری فرود آورند هنرمند نباید قامت هنریش  شکسته شود و برای اجرای برنامه هایش به دنبال اسپانسر باشد بلکه باید  بنشیند تا بدنبال او آیند.
 
محمود رضا سلیمانی پژوهشگر حوزه تاریخ و میراث فرهنگی سبزوار نیز در ادامه این میزگرد گفت: همانطور که در گذشته بهترین اتاق در خانه ها، اتاق مهمان خانه بود و بهترین چیزها معمولا در این اتاق چیده می شد، امروز هم گردشگری باعث می شود شهر همیشه مهمان خانه باشد اگر شهری خود را آماده پذیرایی از مهمان کند شهری با نشاط، امیدوار، خردمند و تمیز است.
 
گردشگری در دنیای امروز جوامع بشری را از رنج، درد، افسردگی نجات می دهد بنابراین در این تقویم فرهنگی باید بکوشیم به گزاره های گردشگری جنبه عملیاتی دهیم و شهر سبزوار را از این خفقان عجیبی که در آن نهفته است نجات دهیم.
 
وقتی گردشگری وارد شهری شود جامعه هنری به تکاپو می افتد و می تواند  آثار بدیعی خلق کند و دائم در حال نو شدن است.
 
فرزانه فرهبد، دبیر کمیته بانوان در شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در این میزگرد گفت: ۵۰ درصد جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می دهند اولین کسی که از او انرژی می گیریم و می آموزیم یک زن است و در تمام بحران های زندگی به یک زن پناه می بریم اما به کارهای مدیریتی که می رسد زنان را قبول نداریم  این یک اتفاق فرهنگی منفی است. فرهنگ جامعه به حدی پیشرفت نکرده که جایگاه واقعی زنان را بشناسد و امکان ندارد جامعه ای به پیشرفت دست پیدا کند بدون حضور مثمر ثمر زنان آن جامعه.
 
بنده به قدرت فرهنگ سازی زنان بسیار ایمان دارم اگر می خواهیم جامعه ای شاد و خردمند داشته باشیم باید زنانی آگاه پرورش دهیم.
 
 مشکلی اساسی که زنان با آن مواجه هستند عدم آگاهی است که همین امر موجب عدم اعتماد به نفس  بانوان شده است لذا رویکرد کمیته بانوان بر مبنای آموزش پایه گذاری شده و سنگ بنا بر این گذاشته شده که با آموزش دختران و زنان خردمندی را تربیت کنیم.
 
سید نور الله رضوی از دیگر فعالان و پیشکسوتان فرهنگی و هنری سبزوار نیز در بخش دیگری از این میزگرد گفت: به تقویم فرهنگی سبزوار نه به عنوان یک تقویم حداکثری بلکه حداقلی باید نگاه کنیم این بستر باید آماده شود که به جای حوزه شورا یا شهرداری،  نهادهای واسطی ایجاد گردد تا بسترهای لازم برای فعالیت های فرهنگی آماده شود.
 
سبزوار پتانسیل های ارزشمندی  دارد که نباید  به فراموشی سپرده شود. اگر در تاریخ بیهق سبزوار را به ادبای بیهق می شناسند، و اگر سبزوار مهد آیین های نستوه است این آیین ها باید پررنگ تر دیده شود.
 
باید بپذیریم اداراتی چون فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و دیگر نهادها چون دولتی هستند بودجه و محورهای مشخص دارند و هیچ یک نه می توانند فرهنگ ساز باشند  و نه هنر ساز.
 
 تنها مرجعی که از ابتدا تا انتها می تواند حمایت گرانه حضور پیدا کند شهرداری و شورای شهر است. کلید طلایی شهر در دست هیچ یک از مدیران شهری نیست فقط در دست شورا و شهرداری است.
 
حسین داودیان ورزشکار سبزواری نیز در انتهای این میزگرد گفت: با همکاری شهرداری است که در این تقویم فرهنگی می توان به اهداف مطرح شده دست یافت. سبزوار پتانسیل های ویژه ای در حوزه ورزشی دارد که می توان در جذب توریست  از آن استفاده کرد. انشاالله ما ایده می دهیم و مسئولین حمایت  کنند تا از این ظرفیت ها بهترین استفاده را ببریم.
 
 
نظرت را بنویس
comments

شهروند

خجالت آوره در مراسم رونمایی از تقویم فرهنگی هیچکدام از این شوراییان نبوده اند شنیده شده شهردار گفته اگه برین به مراسم حقوقتونو نمیدم...باید گریست به حال این شورای شرررررر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما